Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:50:37 GMT

حاج عباس شهاب خادم اهل بیت و مردم محله خاوران

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۴۲۳۸

حاج عباس شهاب خادم اهل بیت و مردم محله خاوران

حاج عباس شهاب موحد موسس حسینیه حضرت معصومه(س) و از هیات امنا جمعیت قمی‌های مقیم تهران طی روزهای گذشته دعوت حق را لبیک گفت. حاج عباس بارها به سفر حج رفت و در کاروان حج کمک حال زائران بیت الله الحرام در مکه و مدینه  بود. سفرهای مکررش به کربلا،  نجف و عتبات عالیات بوی خدمت به زائران حرم و انجام خیرات برای درگذشتگان را می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج آقا شهاب از خادمان حرم حضرت فاطمه  معصومه (س) بود و در طول عمر خود زیارت مشهد مقدس و بوسیدن ضریح حضرت ثامن الائمه را ترک نکرد و بارها با همراهی هیئات مذهبی در مشهد الرضا مراسم عزا و سوگواری اهل بیت را برگزار کرد.

وی مورد اعتماد مردم محله خاوران بود و بارها به زیارت حرم حضرت زینب (س) در سوریه و حضرت رقیه (س) در دمشق مشرف شد و با فعالیت هایی که در زمینه ساخت و ساز حرم داشت. بسیاری از معماری های حرم ها را با کمک دوستانش و بویژه کاشی کاری بخشهایی از حرم خانم حضرت رقیه (س) انجام داد.

 حاج عباس شهاب موحد نیکوکار و خیر قمی و برگزیده خادم الحسینی سازمان تبلیغات اسلامی در دوران دفاع مقدس به پشتیبانی و تدارکات جبهه و جنگ کمک های شایانی عرضه داشته است. این پیرغلام اهل بیت همواره یار و یاور خانواده شهدا و مدافع ارزش های انقلاب اسلامی و از محبان امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب بود.

مراسم یابود این مرحوم سه شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در حسینیه حضرت معصومه(س) واقع در میدان خراسان، خیابان خاوران، ایستگاه آقا رضا، نبش کوچه بنی طبا برگزار شد.

حضور خانواده شهدا و هیئات مذهبی در مراسم بزرگداشت حاج عباس

هیئات مذهبی، ‌خانواده معظم شهدا و ایثارگران، ‌گروههای جهادی، مداحان اهل بیت، ‌خیریه های نیکوکاری، روحانیون، کسبه منطقه خاوران و میدان خراسان، کارکنان بیمه دی و قوه قضاییه و فرماندهان لشکری و کشوری و جمع کثیری از عاشقان ابا عبدالله الحسین علیه السلام یاد و خاطره خادم اهل بیت و خانم حضرت فاطمه معصومه (س) را گرامی داشتند.

حجت الاسلام شیخ مصطفی کرمی در این مراسم ضمن اشاره به خدمات مرحوم حاج عباس شهاب از دوران قبل و بعد انقلاب، وی را انسانی باگذشت و با صفا خواند که از گرفتن دست هیچ مستمندی که به وی مراجعه کرده بود، امتناع نکرد.

حاج غلامرضا سازگار از مداحان قدیمی تهران هم با یاد آوری خاطرات حاج عباس شهاب در اجرای مراسم عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت او را پیر غلام درگاه ابا عبدالله الحسین (ع) دانست.

حاج محمد نوروزی دیگر مداح و پیر غلام امیرالمومنین (ع) ‌ نیز با اشاره به اینکه دست گیری و خدمات حاج عباس بر کسی پوشیده نیست، خاطره ای از حضور با مرحوم شهاب در حرم امام رضا علیه السلام و شفای دختر بیمار در حرم هشتمین امام شیعیان نقل کرد.

پدرم انسانی مهربان و خیر بود

وحید شهاب موحد، فرزند مرحوم حاج عباس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:‌ پدرم انسانی مهربان و باگذشت بود که ضمن  تربیت هشت فرزند خود (شش پسر و دو دختر) ‌ و وقت گذاشتن برای آنان بر خدمت به مردم و غلام اهل بیت بودن تاکید داشت.

وی با بیان اینکه پدرم با مردم خوش برخورد بود و سعی در حل و فصل مشکلات آنان داشت، افزود: خدمات حاج عباس تا ۸۱ سالگی که به دیار باقی شتافت ادامه داشت و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خدمات شایانی در زمینه های مذهبی، جهادی، درمانی، کمک رسانی به محرومان، برگزاری مراسم برای مردم به طور آبرومندانه در عزا و شادی خانواده های بی بضاعت داشت و همچنین حاج عباس بعنوان مسئول صندوق رای گیری در دوران انقلاب و جمع آوری کمک های تدارکاتی برای رزمندگان و مهیا کردن اتوبوس برای اعزام رزمندگان به جبهه  فعالیت چشمگیری داشت.

 وحید فرزند دیگر حاج عباس ساخت حسینیه خانم حضرت معصومه (س) را یکی از خدمات پدرش به مردم دانست و تاکید کرد : پدرم امانت دار مردم بود و حساب و کتاب را دقیق رعایت می کرد تا حقی از فردی ضایع نشود و به ما هم توصیه رعایت حق الناس را داشت.

وی تجلیل از حاج عباس در مراسم اعطای شال به پیرغلامان در سازمان تبلیغات و هیئات مذهبی و هیات و جمعیت رضایی قمی های مقیم تهران و دریافت لوح تقدیر از سازمان بسیج در راستای خدمات پدرش را به نوعی تقدیر از خدمات حاج عباس دانست و تصریح کرد:‌ او نیاز به این کارها نداشت اما دوستانش اصرار داشتند که این تجلیل از او انجام شود.

چند مغازه و اتوبوس فروخت تا زمین حسینیه را بخرد

حاج حسین خوش اقبال دوست و یار ۵۰ ساله مرحوم حاج عباس وی را انسانی وارسته و مودب خواند که همواره در خدمت به مردم پیشتازبوده است.

وی افزود: حاج عباس از سال ۱۳۳۵ وارد محله خاوران شد با شغل خدمات دوزندگی تشک اتوبوس مسافربری کار خود را آغاز کرد و طی زحمات خود چندین باب مغازه و اتوبوس خرید و کارگران زیادی را مشغول کار کرد، وی سال ۱۳۳۹ هیات جمعیت رضایی قمی های مقیم مرکز را با کمک دوستانش تاسیس کرد، ‌سال ۱۳۵۰ با فروش چند دستگاه اتوبوس و مغازه ملک حسینیه را خریداری و سال ۵۷ شروع به ساخت کرد که تا سال ۱۳۶۰ به بهره برداری رسید.

خوش اقبال با اشاره به نظم  و ترتیب حاج عباس در تمام امور، خدمات وی را در عرصه های کمک به محرومین بی نظیر دانست و گفت :‌ همیشه سفارش می کرد که در کنار انجام مراسم اهل بیت کمک به مستنمندان و ایتام با حفظ آبروی آنها انجام شود و ‌خود در خرید و توزیع نیازهای اولیه و مایحتاج غذایی افراد مستحق سهیم بود.

 جمع آوری تدارکات برای جبهه و رزمندگان اسلام    ‌

حاج حسین، مرحوم حاج عباس را مانند برادرش می دانست و افزود: روزهایی که به جمع آوری تدارکات برای رزمندگان همت می کرد را هیچ زمان فراموش نمی کنم که با چه شور و اشتیاقی این کار را انجام می داد.

 ایام ولادت حضرت معصومه (س) را ویژه برگزار می کرد

حاج آقا خوش منظر از دوستان حاج عباس گفت :‌حاجی در برگزاری مراسم اهل بیت تمام و کمال در خدمت مردم بود، اما برگزاری ایام ولادت و شهادت حضرت معصومه (س) را بسیار با شور و حرارت انجام می داد و در مراسم نیمه شعبان در ایام ولادت حضرت صاحب الزمان عج سنگ تمام می گذاشت.    

وی گفت: اینقدر در دل مردم جا داشت که هر چی مردم از او خواستند اجابت می کرد و هر آنچه او از هر فردی می خواست همه با جان و دل در خدمتش بودند.

ساخت حسینیه برای خدمت به مردم

علی کوه خضری از استادان به نام کاشی کاری در حرم های اهل بیت که کاشی کاری حسینیه حضرت معصومه (س) را نیز انجام داده بود درباره رفتار مرحوم حاج عباس گفت:‌ اخلاق خوش، خلوص نیت، مردم داری، اعتماد به مردم و پیشگام در امور خیر از رفتارهای نیکوی این مرد خدایی بود.

وی افزود: حاج عباس از خرید ملک های قدیمی محل ساخت حسینیه را آغاز کرد و با کمک دوستان و خیرین این حسینیه عظیم را بنا کرد و آن را به محلی برای خدمات به مردم محروم منطقه خاوران تبدیل کرد.

کوه خضری ادامه داد: حاج عباس ‌برای مراسم عزا و شادی مردم همه کار می کرد او همیشه مردم را مد نظر داشت و آبروی آنها را آبروی خود می دانست.   

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درگذشت حاج عباس شهاب موحد را به خانواده این مرحوم و جامعه پیرغلامان و جانبازان کشور تسلیت عرض می کند.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی مشهد دفاع مقدس ایثار و شهادت قم کربلا قوه قضاییه خبرگزاری جمهوری اسلامی حرم امام رضا سوریه کربلای معلی دمشق خاوران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی مشهد دفاع مقدس ایثار و شهادت قم کربلا قوه قضاییه خبرگزاری جمهوری اسلامی حرم امام رضا سوریه کربلای معلی دمشق خاوران جنگ تحمیلی مشهد دفاع مقدس ایثار و شهادت قم کربلا قوه قضاییه خبرگزاری جمهوری اسلامی حرم امام رضا سوریه کربلای معلی دمشق خاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۴۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای

به گزارش خبرگزاری مهر، خلیل بهروزی فر درباره ابعاد آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شهرستان شفت اظهار کرد: آتش‌سوزی محله امام‌زاده ابراهیم شامگاه چهارشنبه اتفاق افتاده و شروع آن هم از یک نانوایی در شهرک امام‌زاده ابراهیم بوده است و متأسفانه به دلیل وزش باد حریق به ساختمان‌های دو طرف نانوایی سرایت کرده و به جهت اینکه بافت این محله غالباً سنتی و خانه‌ها و ساختمان‌ها به طبقات از چوب ساخته شده و این چوب‌ها خشک بوده؛ آتش‌سوزی به سرعت گسترش پیدا کرده و شاید هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شده و در آتش سوخته است.

وی با اشاره به اینکه محله امام‌زاده ابراهیم شفت بافت تجاری و مسکونی دارد، افزود: معمولاً طبقه هم کف خانه‌ها، مغازه و فروشگاه بوده و طبقات بالای آن مسکونی و محل سکونت خود اهالی بوده یا به عنوان مهمان‌پذیر برای پذیرش زائر و مسافر استفاده می‌شده است که به علت سرعت حریق و وسعت دامنه آتش‌سوزی، مردم فقط توانسته‌اند جان خود و خانواده و فرزندانشان را نجات دهند؛ از این جهت خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما از آنجا که مردم فرصت خارج کردن هیچ چیزی از خانه‌ها و فروشگاه‌های خود پیدا نکردند، خسارات بسیار سنگینی بر مردم وارد شده است.

بهروزی فر در مجلس با اشاره به خسارت کامل آتش‌سوزی به منازل و اسباب و وسایل زندگی مردم و هم اجناس فروشگاه‌های آنان اضافه کرد: تقریباً می‌توان گفت به هر خانه و خانواده حداقل ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. درآمد مردم این محله به واسطه همین کسب و کاری بود که آنجا و از طریق رفت و آمدهای مسافران، گردشگران، زائران و …داشتند و متأسفانه الان منبع درآمد دیگری ندارند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس در ادامه از تشکیل ستاد بحران در شهرستان شفت خبر داد و گفت: در جریان این جلسه تصمیماتی گرفته شده اما با استاندار گیلان در تماس هستیم تا حتماً امروز به اتفاق وی و مدیران کل مربوطه استان بازدیدی از محل آتش‌سوزی داشته باشیم تا تصمیم دقیق‌تر و جدی‌تری اتخاذ شود.

بهروزی‌فر ضمن تأکید بر لزوم توجه دستگاه‌های دولتی به مردم آسیب دیده، تصریح کرد: بزرگ‌ترین و شاید تنها کمک دولت این است که باید تسهیلاتی به مردم ارائه دهد تا حداقل بخشی از مشکلات آنان را حل کند اگر این تسهیلات داده نشود یا دیر اقدام شود، مردم آسیب شدیدتری می‌بینند، زیرا الان در شرایطی هستند که دیگر هیچ توان مالی ندارند که خودشان مجدد شروع به ساختن زندگی‌شان کنند. عملاً تمام زندگی شصت یا هفتاد ساله‌شان در چند دقیقه سوخته و الان حتی جای زندگی ندارند؛ بنابراین هر اقدامی هم که قرار است انجام شود، باید خیلی سریع شروع شود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره به اینکه این چندمین بار است که آتش‌سوزی در شهرک امام‌زاده ابراهیم شهرستان شفت اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: تجربه نشان داده که در آنجا ماشین آتش‌نشانی برای اطفا حریق و مانور مناسب نیست، یعنی هر چند تا ماشین آتش‌نشانی هم داشته باشیم، امکان خاموش کردن این آتش نیست. چنان که در آتش سوزی در عرض چند دقیقه دو طرف محل با آتش بسته شد و عملاً آتش‌نشانی نمی‌توانست خود را به آتش برساند و به دلیل وزش باد سرعت پیشروی حریق بسیار بالا بود.

بهروزی‌فر در پایان تأکید کرد: تنها راه نجات محله امام‌زاده ابراهیم شفت از تکرار این آتش‌سوزی این است که شیرهای آتش‌نشانی در کل محله به صورت شبکه‌ای ایجاد شود تا در چنین مواردی بلافاصله بتوان از آن در نقطه ابتدایی آتش‌سوزی استفاده و آتش را خاموش کنند تا به جای دیگری سرایت نکند.

کد خبر 6096695

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا
  • ۲۲۰۰ گروه جهادی در کرمانشاه فعال هستند
  • انتشارات بین‌الملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان
  • آغاز عملیات دیوارکشی اطراف آرامستان شیخ شهاب‌الدین (آزادان)
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شد
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان