بررسی طرح افزایش قیمت حاملهای انرژی و رابطه میان خردورزی و عقلانیت
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۵۷۷۴۹
در گزارش زیر گزیده ای از مهمترین نشست های پژوهشی از بازه زمانی ۲ تا هشتم آذر ۱۳۹۸ خورشیدی آمده است.
طرح افزایش قیمت حامل های انرژی
نشست نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حامل های انرژی در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
مسعود درخشان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: متاسفانه هر دولتی که خیزی برای اصلاح قیمت حاملهای انرژی برداشته است موفق نشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ما متاسفانه حسابداری صنعتی در پالایشگاهها و فرآوردهها نداریم. دولت نفت را مجانی به پالایشگاهها می دهد، پالایشگاه هم نفت را به فرآورده تبدیل می کنند و با یک قیمت تعیین شده میفروشند. این سیستم غلط است و اقتصاد این صنعت را از بین برده است. متاسفانه مسئولان برای حل مشکل قیمتگذاری حاملهای انرژی دنبال راههای ساده هستند. در حالی که حل این مشکلات پیچیده راهحل ساده ندارد و باید همه جوانب مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
اینکه یکباره اعلام شد، قیمت بنزین سه برابر شده است، نشان می دهد که مسئولان کشور تحت تاثیر اندیشههای صندوق بینالمللی پول قرار دارند زیرا طبق این اندیشهها باید برای انجام اصلاحات شوک درمانی صورت گیرد. ایده شوک درمانی مربوط به تفکرات صندوق بینالمللی پول است. شوک درمانی در افزایش ناگهانی قیمت بنزین اتفاق افتاد و تبعات منفی در پی داشت. در واقع شوک درمانی ثمره اندیشه لیبرالیسم اقتصادی است که نباید انجام می گرفت.
داوود دانش جعفری استاد دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: یکی از اهداف افزایش قیمت حاملهای انرژی، افزایش درآمد دولت است که سبب کاهش رفاه خانواده میشود. دولت قبل از اجرای طرح، حاملهای انرژی مانند بنزین را با قیمت پایین میفروخته است اقدام به افزایش قیمت بنزین کرد که برای دولت سودآوری داشته باشد.
اگر هدف از افزایش قیمت بنزین، افزایش بهرهوری است، باید تدابیر اولیه و اینکه روی کاغذ صورت نگیرد، از طرف دولت انجام میگرفت.
قیمت تبعیضی یکی از راهکارهای دولت برای افزلیش قیمت حاملهای انرژی است که میتوان به نمونهای از آن مانند افزایش قیمت برق اشاره کرد. مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از جوانان در مدیریتهای میانی نظام تاکید دارند و امیدواریم تدبیر درست ایشان عملیاتی شود.
عبدالرسول قاسمی مدیر گروه انرژی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: افزایش قیمت بنزین یک هدف یا واقعیت اقتصادی محسوب می شود و نام این هدف را افزایش بهره وری یا کارایی مصرف بنزین می گذارم و امکان دارد اهداف دیگری هم وجود داشته باشد.
اینکه چرا دولت تمام تمرکز خود را در دوره های دوم روی اصلاح قیمت ها می گذارد، قابل بررسی است و در این زمینه حوزه های دیگری هم وجود دارد که دولت می تواند روی آن تمرکز کند. در این زمینه می توان به حوزه هایی نظیر بانک، رشد اقتصادی، تورم، صندوق های بازنشستگی، کسری بودجه و افزایش بهره وری سوخت های فسیلی اشاره کرد.
ما یک شوک ارزش قیمت مسکن داشتیم و پیامدش این بود که بسیاری از مستاجران فاقد قدرت خرید از تهران به حاشیه ها رفتند و شوک بعدی برای آنها افزایش قیمت بنزین بود که بیشتر این اعتراضات در حاشیه شهرها رخ داد. قیمت سوخت بر محل زندگی افراد تاثیر دارد و خیلی به گرفتن خانه در نزدیکی محل کار فکر نمی کنند اما با افزایش قیمت ها تلاش برای زندگی در حوالی محل کار دارند.
فلسفه فقه نظام
همایش ملی فلسفه فقه نظام در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
آیتالله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزههای علمیه استان تهران توضیح داد: گام اول در نظامپردازی، تعریف کلمات کلیدی در حوزه مطالعات نظامسازی است. نظام مجموعهای ترکیبیافته از مولفههای مختلف است که با هم تعامل دارند و موجب تمایز نظام از نظامهای دیگر میشود و هدف معینی را تامین میکند.
این مولفهها سبب تمایز هر نظام از نظامهای دیگر میشود. هر چیز منظمی نظام نیست، در حالی که هر نظامی منظم است.
نظریه پیشرفت در ظروف مختلف با الگوهای متفاوت تحقق پیدا میکند که یکی از این الگوها الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. الگوها که قالبی برای محقق ساختن نظام در ظروف مختلف است متغیر هستند در حالی که نظام ثابت است.
میتوان اقتصاد یا فرهنگ را تبدیل به قوه کرد که اشکال شرعی یا عقلی ندارد. به همان دلایلی که قوای سهگانه باید از هم جدا باشند، قوه فرهنگ نیز باید از سایر قوا جدا باشد. امروزه قوه فرهنگی مهمترین قوه است و میتواند سایر قوا تحت سلطه درآورد.
آیتالله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: مایه امید است که فرهیختگان با استفاده از مباحث این همایش گامهای مهمی را بردارند. گاهی یک اصطلاح مطرح و اختلافی در اطراف آن ایجاد میشود در حالی که منظور باحثین از آن اصطلاح، یکی نیست و در خصوص فلسفه فقه نظام نیز چنین اتفاقی رخ داده است. بحث اساسی وجود سیستم و نظام در ورای هزاران گزاره و مقاصدالشریعه و ابرقواعد یا نبود سیستم در شریعت مطهر اسلام است.
نباید نظام را با تکگزارهها، قواعد و ابرقواعدی مانند استصحاب اشتباه گرفت. نظام فقه انسجامی جدای از گزارههاست که گزارهها را به هم ربط داده و مجموعهای را تشکیل میدهد. برخی معتقدند در شریعت و فقه چیزی به نام نظام نداریم و در ورای گزارهها هدف واحدی وجود ندارد. اشاعره و کسانی که همچون اشاعره میاندیشند و همه چیز جز چند گزاره را انکار میکنند، معتقد به نظام نیستند. به دلیل عدم فهم کلام بزرگانی مانند زراره، جمیل بن دراج و فضل بن شاذان در خصوص فقه نظام این بزرگان متهم به قیاس شدهاند.
شیخ انصاری در کتاب مکاسب به دنبال ارائه نظام معاملات نیست. شهید صدر تصریح میکند که فقیه باید به دو استنباط یعنی استنباط فقهالاحکام و فقهالنظریات بپردازد. بر اساس نظر شهید صدر اگر استنباط اتمیک و استنباط با توجه به نظام با هم مخالف بود باید فقیه به فتوای صاحبنظر دیگری عمل کند.
با نظر شهید صدر ممکن است به سه استنباط اتمیک، استنباط نظامها و استنباط کلان نظامها برسیم. غیر از گزارهها، مقاصد و ابر قاعدهها، نظامی وجود دارد که سیستم اسلام را در مورد حوزههای مختلف مشخص میکند. قانونگذران در مورد برخی مواد قانون اساسی که مربوط به خانواده است محبور به ورودهای مجدد شدهاند. مطمئنا در آینده ورودهای جدیدی به قوانین خواهد شد چراکه در پشتوانه قانونگذاری، نظامی وجود ندارد. فقیه و قانونگذار اگر توجه نداشته باشند به نتیجه لازم نخواهند رسید.
حجتالاسلاموالمسلمین خالد الغفوری، سردبیر فصلنامه فقه اهل بیت(ع) عنوان داشت: در قرآن و روایات، متون زیادی برای کشف اهداف کلان شریعت وجود دارد؛ همچنین متونی داریم که مبین احکام فرعی و محدود است و از آن میتوانیم برای کشف فقه نظام بهره ببریم که البته نیازمند منطق است. جمع میان برداشتهای مختلف از آیات و روایات یکی از راهها برای کشف نظام است که در اصول فقه باید به نتیجه برسد و در فقه نظام آن را به کار بگیریم. مثلا در مقدمه وسائل الشیعه روایتی در مورد ولایت بیان شده است که مفهومی کلامی و اعتقادی است در حالی که صاحب وسائل آن را به معنای مدیریت جامعه در نظر میگیرد که همان نظام است. گاهی متنی در بین ما متداول است ولی با نگاه متفاوت خواهیم توانست برداشت جدیدی هم داشته باشیم.
حجتالاسلام سیدعباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: آموزههای اسلامی در عین گزارههای مختلف از یک انسجامی برخوردار است. مبانی بینشی، سنن الهی، احکام و اخلاق، عناصر ثابت نظام اقتصادی اسلام هستند؛ مقصود از مبانی بینشی مباحث انسانشناسی و خداشناسی از زاویه علم اقتصاد است؛ برای مثال در نظام سرمایهداری میگویند منابع، کمیاب است و پیشبینی کرده بودند که اگر جمعیت به ۲ میلیارد برسد منابع کفاف نخواهد داد در حالی که به هشت میلیارد رسیده و رفاه جهانی بیشتر هم شده است. قرآن فرموده که خزائن اشیاء در اختیار خداوند است و خدا به قدر معلوم میرساند، یعنی منابع کمبود ندارد، بلکه بیاعتنایی، بیکاری و تنبلی سبب فقر در جهان است. سنن الهی یکی دیگر از احکام ثابت در اقتصاد اسلامی است؛ خدا فرموده است که اگر مردم تقوا پیشه کنند، خداوند برکاتش را از آسمان و زمین نازل خواهد کرد یا آیاتی میفرماید که شکر نعمت باعث افزونی نعمت است.
ما باید اهداف اقتصاد اسلامی را از متون دینی به دست آوریم؛ امنیت، عدالت و رشد، سه هدف مهم در اقتصاد اسلامی است. همچنین سفارش به توکل، مدارا و همزیستی حتی با غیرمسلمین از دیگر احکامی است که موثر در اقتصاد از منظر قرآن شناخته شده است.
تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت
نشست علمی گروه فقه سیاسی با موضوع تحلیل اغتشاشات اخیر از منظر فقه امنیت در دانشگاه باقر العلوم(ع) برگزار شد.
حجتالاسلام احمد رهدار رییس گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: اغتشاشات رویکردی است که کشورهای استکباری برای استعمار نیابتی همانند رژیم شاه در گذشته و جنگ نیابتی با تأسیس داعش در دستور کار خود قرار داده و مسبوق به سابقه است، از این رو صریحا اعلام کردند که جنگ را به خیابانهای ایران خواهند کشاند.
در اغتشاشات اخیر قصد داشتند مردم در مقابل مردم قرار بگیرند، به این منظور مسأله بنزین و اعتراضهای واقعی نیز کاملا مورد بهرهبرداری قرار گرفت. غرب در بازسازی تجربههایش به این نتیجه رسیده است که به جای ضربه سخت و قطعی به ضربات فرسایشی دست بزند، همانند ترورهای سخت و بیولوژیک که مرگ تدریجی را رقم میزند؛ همچنین تلاش کرد نزاع را از مرکز به پیرامون و شهرستانها بکشاند که مردم تجربه کمتری در مواجهه با ناامنی دارند و بار روانی بیشتری در داخل و خارج دارد.
هر وقت مردم اعتراض دارند و استیفای حقوق بحق خودشان را مطالبه کردند، دشمن سوءاستفاده کرد؛ بنابراین باید سازوکاری قانونی اندیشه شود که میان مطالبه بحق مردم از مسوولان نارکارآمد در نظام اسلامی و حق حفظ نظام که از اوجب واجبات است، مردم بتوانند جمعبندی کنند؛ همچنین با توجه به حوادث بعد از انقلاب و رهنمودهای رهبران نظام اسلامی باید وجه جمعی بصیرت جای بصیرتهای پسینی را بگیرد تا از رفتارهای احساسی و هیجانی در ابتدای آشوبها و بهاصطلاح سرایت روانی تصاعدی جلوگیری شود.
اگر قرار باشد بعد از سیاستگذاری و قانونگذاری و حسب کار کارشناسی دولت با پشتیبانی داخلی و خارجی، آشوب و اغتشاش صورت بگیرد و قانون اجرا نشود، این رویه ادامه پیدا خواهد کرد و به کلی قانونگذاری و اقتدار دولت در کشور زیر سؤال خواهد رفت. تجربه نشان میدهد که رهبر معظم انقلاب در فتنه ۸۸ حتی زمانی که برخی از نمایندگان مجلس از رهبری درخواست کردند با حکم ولایی انتخابات را ملغی اعلام کنند، ایشان استفاده از ظرفیتهای قانونی را گوشزد کردند.
در دین اسلام به موضوع امنیت بسیار اهمیت داده و یکی از وظایف حکومت اسلامی شمرده شده است و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از شاخصههای توسعه سیاسی از آن یاد میشود. وی امنیت کشور ایران را بهعنوان یک برند به منظور صدور انقلاب اسلامی عنوان و اظهار کرد: در منطقه غرب آسیا باوجود هجمههای مختلف علیه کشور و با اینکه ایران قربانی تروریسم است، اما از بالاترین امنیت بهعنوان یک برند در منطقه برخوردار است که میتواند یکی از بسترهای الگویی برای صدور انقلاب باشد.
متأسفانه فقه امنیت در حوزه علمیه جدی گرفته نشده است، از این رو پیشنهاد میشود پژوهشکده فقه امنیت جهت سیاستگذاریهای کلان و تولید متون متکثر درباره فقه امنیت ایجاد شود و خروجی آن سرمایه نظری اولیه برای برگزاری درسهای خارج فقه امنیت باشد که در این زمینه بسیار محدودیت وجود دارد.
همچنین طلاب میتوانند موضوعات فقه امنیت را به صورت کاربردی در پایاننامهها مورد بررسی قرار دهند. با توجه به سیاست دشمن در جنگ نیابتی و آموزش ارتشهای سایبری برای اغتشاش و آشوب در کشور در آینده، موضوعاتی همچون فقه مطالبهگری در ارائه راهکار مطالبه بحق مردم و اعتراض به سیاستهای مسوولان نظام اسلامی بسیار مؤثر است و میتواند راهحل قانونی برای جلوگیری از بیتدبیری مسوولان و سوءاستفاده دشمنان ایجاد کند.
انقلاب اسلامی با مأموریتها و چالشهایی که در مقیاس جهانی دارد از مواجهه اجمالی به مواجهه تفصیلی نیل پیدا کرده است، در صورتی که بازیگران و توده ما شناخت جهانی ندارند و بومی و داخلی میاندیشند.
ریشه برخی از مشکلات در کشور پایینبودن سطح آگاهی دیپلماتیک عمومی است، از این رو در جلسهای که با حضور دیپلماتهای وزارت خارجه برگزار شد به صداوسیما پیشنهاد داده شد که شبکهای با نام شبکه دیپلمات راهاندازی شود که با دعوت از سفرای داخلی و خارجی و محققان عرصه روابط بینالملل بتواند در یک شیب تاریخی و فعالیت در این عرصه، آگاهی و شناخت اجتماعی را افزایش دهد.
اسناد امنیتی از اخبار امنیتی بسیار مهمتر است و با توجه به شتاب اتفاقات و حوادثی که در اجتماع صورت گرفته، عقلانیت بازه زمانی برای انتشار اسناد امنیتی به منظور روشنگری افکار عمومی به دورههای کوتاهتر تبدیل شده است، لذا تبدیل پروندههای عینی امنیتی به سریالهایی بر اساس واقعیت بسیار مؤثرتر از فیلمهای انتزاعی و تخیلی خواهد بود.
رابطه میان خردورزی و عقلانیت
نشست بررسی رابطه میان خردورزی و عقلانیت در موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران برگزار شد.
ساجد طیبی عضو پژوهشگاه دانشهای بنیادی بیان کرد: «خرد» در کتاب «معمای عقل» به معنای استدلال کردن است و استدلال به میزانی خوب است و به یک میزان هم بد. قدرت استدلال کردن به عنوان یک فرایند ذهنی از مقدماتی است که از نتایجی به دست میآوریم.
این کتاب در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است و موضوعی که در کتاب درباره آن صحبت میشود درباره قوه «عاقله» یا همان «خردورزی» است و به دو هدف مهم میپردازد که این قوه چیست و ساز و کار آن کدام است؟ و ما موظف هستیم کارکرد آن را توضیح دهیم. این موضوع در حوزه روانشناسی به تعقل میپردازد و اینکه قرار است استدلال چه فایدهای داشته باشد.
کاری که نویسندگان در این کتاب کردهاند ۲۵۰۰ سال پیش فلسفه و ۱۵۰ سال است که روانشناسی درباره آن صحبت میکند. دیدگاهی که از زمان ارسطو بوده و آن دیدگاه را قوه عاقله به ما داده و فانکشن (خروجی) آن این است که به باورها و شناختهایی به جهان برسیم و بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم.
یک مسئله مهم در کتاب، معمای استدلال است که معمایی دوبُعدی است. با همه تصویرهایی که داریم یک بُعد معما این است که همچین قوهای چرا باید در انسان تکامل پیدا کند. یعنی استدلال در انسان با گونههای دیگر جانداران متفاوت است.
معما یک بعد دوم هم دارد؛ ما چرا اینقدر بد کار میکنیم و استدلالکنندگان و خردورزان بدی هستیم و این موضوعی است که از بعد روانشناسی دیتاهای زیادی در مورد آن وجود دارد و کاری که نویسندگان این کتاب کردند این بود که از این منظر به تکامل دیتاها پرداختند.
نویسندگان این کتاب آزمایشهایی انجام دادهاند که افراد را از لحاظ استدلال بررسی کردهاند. در آزمایشها نشان داده میشود که شهود اولیه انسانها قابل اعتمادتر است و اگر قرار باشد استدلال افراد را به تصویر بهتر برساند، این کار را برای ما نمیکند پس به جای اینکه بگوییم روانشناسی موضوع تکامل نیست، باید بگوییم کارکرد روانشناسی چیز دیگری است و موضوع آن تعامل انسانی است.
در واقع تواناییهای ما زمانی خوب کار میکند که در محیط تعامل باشد و در آزمایشهایی که شده انسانها استدلالهای قوی دارند که در گروهی قرار میگیرند و هشتاد درصد نتیجه درست در آزمایشها این موضوع را نشان میدهد.
ایده نویسندگان این است که استدلال را اگر فردی به کار ببریم فاجعه به بار میآید. چون ما شهودهای اولیه را تنها خودمان داریم و تا وقتی به چالش کشیده نشده باشد استدلال نیست. اگر میخواهیم انسانها از لحاظ معرفتی پیشرفت کنند باید اجازه دهیم در یک محیط دموکراتیک آزادانه بحث کنند و این باعث میشود به دیدگاههای درستتری برسند.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: صدا و سیما دانشگاه علامه طباطبایی تروریسم تهران موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران وزارت خارجه داعش دولت نفت صدا و سیما دانشگاه علامه طباطبایی تروریسم تهران موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران وزارت خارجه داعش دولت نفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۵۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
علی اکبر محرابیان در همایش سراسری مدیران نیروگاههای کشور با اعلام این خبر که به زودی در بورس انرژی ساز و کار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاهها به مصرف کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، ساز و کاری ایجاد کنیم تا نیروگاهها به صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیتهای خود کنند.
محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژیهای تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات میکند که عرضه برق نیروگاههای حرارتی نیز در بورس انرژی میتواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.
وی در ارتباط با برنامههای جامع وزارت نیرو برای افزایش مشارکت مشترکان بخش خانگی در مدیریت بار مصرف برق نیز گفت: با یک روش هوشمندانه و با اختصاص پاداش صرفهجویی به مشترکان میزان مصرف برق بخش خانگی به شکل معناداری نسبت به سالهای گذشته کاهش یافت و در واقع انرژی برق به جای استفاده نادرست در بخش غیرمولد در بخش مولد مورد استفاده قرار گرفت.
وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت مصرف بخش خانگی با روشهای هوشمند و خلاقانه اضافه کرد: با اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی با هدف کاهش مصرف برق، تعرفهها تا ۷۰ سنت افزایش یافت، سیاست دولت سیزدهم در این حوزه افزایش حداکثری مشارکت مشترکاندر صرفهجویی با اجرای طرحهای متنوع مدیریت مصرف بود.
محرابیان اظهار کرد: بار اصلی وظایف صنعت برق کشور بر عهده بخش نیروگاهی است و بر همین اساس لازم بود در قالب همایشی سراسری آخرین اقدامات و برنامههای تولید برق نیروگاهی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.
وی در ادامه به توسعه سریع کشور در طول دهههای گذشته اشاره کرد و افزود: در دهههای گذشته با توجه به رشد خوب کشور در بخشهای مختلف به ویژه بخش صنعت، تقاضا برای مصرف برق به شدت افزایش یافت و همین روند توسعهای باعث شد میان تولید و مصرف برق کشور فاصله معناداری ایجاد شود.
محرابیان اضافه کرد: اقتصاد کشور به صورت کلی بر پایه انرژی طرحریزی شده است و در دهههای گذشته صنایع انرژیبر فراوانی مانند سیمان، آلومینیوم، فولاد، مس و در کنار آن بخش خانگی و تجاری رشد قابل توجهی داشتند که نتیجه همه این اتفاقات افزایش بسیار زیاد نیاز مصرف برق در کشور بود.
وزیر نیرو با اشاره به روندهای متفاوت افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی برق کشور در دولتهای گذشته بیان کرد: در دولتهای هفتم و هشتم ۶۰ درصد، در دولتهای نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولتهای یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای هر دولت افزوده شد.
وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف دولت گذشته در توسعه ظرفیت نیروگاهی سبب شد تا دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود با ناترازی زیادی در صنعت برق رو به رو باشد، اظهار کرد: در ابتدای فعالیت باید دو اقدام اساسی یعنی جبران ناترازی پیش آمده و مدیریت بار مصرف برق را در دستور کار قرار میگرفت.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی گفت: با اتکا به توان داخلی و ظرفیت نیروگاهی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است که برای تحقق این مهم از اقدامات متفاوتی مانند ارتقای بازدهی نیروگاه ها، احداث نیروگاه جدید در بخشهای تجدیدپذیر، حرارتی و برقابی استفاده شد.
وی با بیان اینکه در کنار اقدام برای افزایش ظرفیت تولید برق، در بخش مصرف نیز اقدامات گستردهای در دستور کار قرار گرفت، توضیح داد: سیاست وزارت نیرو تامین برق برای همه بخشها مبتنی بر نظام مصرف است و در همین راستا در دولت سیزدهم تلاش بر این است تا صنعت برق به صورت اقتصادی اداره شود.
محرابیان با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته برق مورد نیاز بخش خانگی به صورت ۱۰۰ درصد تامین شد، افزود: در بخش صنعت نیز در چهار ماهه گرم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ درصد انرژی برق بیشتری برای این بخش تامین شد و در همین بازه زمانی برای اولین بار میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.
وزیر نیرو اضافه کرد: تامین برق کافی برای بخشهای مختلف در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ در حالی رقم خورد که در تابستان ۱۴۰۰ خاموشیهای گسترده در کشور اتفاق افتاد و نیز تابستان سال گذشته بر اساس منابع معتبر جهانی گرمترین سال کره زمین در طول تاریخ معرفی شد.
محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهمترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است، بیان کرد: در طول دهههای گذشته حلقههای مصرفی انرژی با سرمایهگذاریهای ویژه رشد زیادی پیدا کردهاند، اما در این بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخشهای مختلف صنعت است، سرمایهگذاری کافی صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق با هدف رفع ناترازیها گفت: سرمایهگذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوهای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.
محرابیان توضیح داد: نیروگاههای بخش خصوصی که در دو سال گذشته مجوز گرفتهاند بر اساس قوانین جدید فعالیت خود را پیگیری میکنند و با توجه به نرخهای جذابی که مبتنی بر قانون برای مصرف بیش از الگوی بخشهای مختلف در نظر گرفته شده است، نیروگاهها میتوانند برخلاف گذشته در این صنعت کسب سود داشته باشند.
وی همچنین به آغاز معاملات بورس انرژی با حضور شرکتهای توزیع برق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیروگاهها میتوانند با عرضه برق تولیدی خود در بورس به شرکتهای توزیع و مشترکان بالای یک مگاوات، پول حاصل از فروش را به صورت نقدی دریافت کنند.
محرابیان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق ۱۰۰ اقدام، برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق، سال گذشته ۱۴۰ اقدام و برای سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در سال جاری علاوه بر تکرار پاداش صرفهجویی سال گذشته برای مشترکان کم مصرف، همچنین در قالب یک کمپین جامع و با هدف مشارکت حداکثری مردم در طرحهای مدیریت مصرف برق، تعداد ۸۰ میلیون جایزه ویژه برای مشترکان در نظر گرفته شده است که شامل مواردی مانند ۶۰۰ دستگاه خودرو، دهها هزار لوازم خانگی کم مصرف، دهها هزار دستگاههای هوشمند و... است.
وی با تاکید بر اینکه منظور از مشارکت مردم در طرحهای مدیریت مصرف برق به هیچ وجه به معنای کاهش سطح رفاه مردم نیست، گفت: مشترکان میتوانند با خاموش کردن لوازم پرمصرف و مازاد خود مانند کولرهای گازی اضافی در مناطق گرمسیری در لیست مشترکان کم مصرف قرار بگیرند و مشمول جوایز ارزنده کمپین سال جاری شوند.
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی