Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@01:53:47 GMT

حضور کم‌رنگ معلولان در جامعه گویای بیماری شهر است

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۰۶۳۹

حضور کم‌رنگ معلولان در جامعه گویای بیماری شهر است

گروه جامعه ــ رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور به آسیب‌های جسمانی و روانی که نبود مناسب‌سازی شهری برای معلولان، سالمندان و خانواده‌‌های آنها ایجاد می‌کند، اشاره کرد و گفت: از هر 10 نفری که در خیابان تردد می‌کنند، باید شاهد حضور یک معلول باشیم، اما علت اینکه معلولان ما از خانه خارج نمی‌شوند این است که شهر و جامعه بیمار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم کاظمی‌مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ نبود مناسب‌سازی در کشور را مهم‌ترین عامل خانه‌شینی معلولان اعلام و به تشریح تأثیرات منفی این مسئله بر معلولان و خانواده‌های آنها پرداخت و گفت: خیابان‌ها و جامعه را نگاه کنید. اینکه معلولان را در خیابان‌ها نمی‌بینیم به این معنا نیست که در جامعه ما معلول وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته تعداد زیاد معلولان در جامعه، افرادی که به این کشورها سفر می‌کنند را متعجب می‌کند و این تصور را به ذهن می‌آورد که در آن کشورها معلول زیاد است اما واقعیت این است که در کشورهای توسعه یافته فضا برای خروج معلولان از خانه فراهم است، به همین دلیل بیشتر معلولان را در جامعه می‌بینیم.  

کاظمی مؤمن‌سرایی تصریح کرد: اینکه معلولان ما از خانه خارج نمی‌شوند و کمتر آنها را در جامعه می‌بینیم به این معناست که شهر و جامعه بیمار است و شهرهای ما مشکل دارند. به صورت عادی از هر 10 نفری که در خیابان حضور دارد باید شاهد حضور یک معلول باشیم چرا که براساس آمارها 10 درصد جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل فضای محیطی نامناسب وقتی یک معلول از خانه خارج می‌شود و زمین می‌خورد یا مشکل دیگری برایش به وجود می‌آید، عزت نفس خود را از دست می‌دهد و کرامت انسانیش خرد می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود دیگر از خانه خارج نشود. همین خارج نشدن از خانه هم باعث می‌شود جسمش خشک شده و دچار تحلیل عضلانی شود. از سوی دیگر خانه‌شینی باعث افسردگی معلولان می‌شود و این مسئله به خود و خانواد‌ه‌های آنها صدمه می‌زند.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور به این مسئله نیز تأکید کرد که مناسب‌سازی فقط برای معلولان نیست و سالمندان کشور که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود نیز به فضاهای مناسب‌سازی شده نیاز دارند، گفت: سالمندی که به دلیل وجود پله‌، نبود دستگیره برای کنترل حرکت، شیب‌های بسیار زیاد، موانع حرکتی در پیاده‌روها و خیابان‌ها و ... نمی‌تواند از خانه خارج شود، در خانه می‌ماند و دچار افسردگی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است نهضت مناسب‌سازی در کشور ایجاد شود، گفت: روز گذشته تفاهم‌نامه همکاری با مدیرعامل شهر جدید پردیس برای مناسب‌سازی فضا و اماکن این شهر جدید به امضا رسید و امیدواریم شهرهای جدید با توجه به اصول مناسب‌سازی ساخته شوند و سایر شهرها نیز مناسب‌سازی اماکن و معابر خود را آغاز کنند.

کاظمی مؤمن‌سرایی در پایان گفت: نهمین جلسه ستاد مناسب‌سازی کشور با حضور وزیر راه برگزار و تمامی مسائل مربوط به مناسب‌سازی در فرودگاه‌ها، راه‌آهن، اماکن بین راهی و ... بررسی می‌شود.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی جامعه مناسب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۰۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، یعقوب اندامی افزود: از سال۲۰۰۱ تا کنون با تلاش همکاران مراکز بهداشت و با وجود پوشش بالای واکسیناسیون و انجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه، وضعیت عاری از فلج اطفال در کشور تداوم داشته است.

او تصریح کرد:، اما احتمال ورود و انتشار مجدد این بیماری با وجود دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان که بیماری فلج اطفال در آن‌ها بومی می‌باشد در کشور وجود دارد که برنامه ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال گروه‌های هدف در استان همدان انجام می‌شود. 

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال نیز در دو مرحله ۲ تا۴ اردیبهشت ماه و ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد ماه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال جهت کودکان زیر ۵ سال در استان انجام می‌شود. 

یعقوب اندامی افزود: گروه‌های هدف این برنامه واکسیناسیون همه مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و همه کودکان زیر ۵ سال که احتمالا همراه مادران خود در زندان اقامت دارند خواهد بود.

دیگر خبرها

  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • تشریح پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • جزئیات پرونده قاچاق و خانه فساد دختران | بازداشت تصویربرداران فیلم مستهجن
  • جزئیات پرونده‌های قاچاق دختران و خانه فساد؛ پروژه کینگ، چَتِر بِیت و رافائل/ باندهای قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟
  • جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد
  • شناسایی باند‌های سازمان یافته قاچاق دختران و خانه‌هایِ فحشا و فساد
  • شناسایی باندهای سازمان یافته قاچاق دختران و خانه‌هایِ فحشا و فساد
  • تشریح پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد/ دستگیری ۹۶نفر