Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@02:14:02 GMT

اهمیت خصلت تواضع در روایات منقول از امام عسکری(ع)

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۴۸۵۰

اهمیت خصلت تواضع در روایات منقول از امام عسکری(ع)

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در درس اخلاق خود، ضمن تبریک فرارسیدن ولادت امام حسن عسکری(ع) به بیان سیره عملی یازدهمین امام شیعیان پرداخت و خاطر نشان کرد: این امام بزرگوار دارای ویژگی ها و فضائل اخلاقی والایی بودند که حتی دشمنان حضرت نیز شیفته ایشان شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله فقیهی با تاکید بر پیروی از فرمایشات ائمه معصومین بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خَصْلَتَانِ لَیْسَ فَوْقَهُمَا شَیْ‏ءٌ الْإِیمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ الْإِخْوَان‌‏؛ دو خصلت است که بالاتر از آن دو نیست: ایمان به خدا و نفع برای برادران‏. از این کلام نورانی امام استفاده می شود نفع رساندن به برادران و مردم بعد از ایمان به به خدا از بزرگ ترین و والاترین ارزش هاست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن بیان و تبیین احادیث نورانی امام حسن عسکری(ع) به اهمیت خصلت تواضع در فرمایشات این امام بزرگوار پرداخت و گفت: در آموزه های اسلامی تواضع یکی از ارزشمندترین  و والاترین مکارم اخلاقی به شمار می رود. امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: التَّوَاضُعُ نِعْمَةٌ لَا یُحْسَدُ عَلَیْهَا‏؛ فروتنی و تواضع نعمتی است که هیچ کس بدان حسد نورزد‏. در سایر نعمت ها مانند ثروت و اولاد ممکن است دیگران حسادت بورزند، اما تواضع و فروتنی از جمله نعمتی هایی است که کسی بدان حسادت نمی ورزد و همه، شخص متواضع را تحسین می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان سخنانش گفت: سیره عملی و اخلاقی ائمه معصومین(ع) باید برای همه ما الگو باشد و در ابتدا خود به فرمایشات آن بزرگواران جامه عمل بپوشانیم و با اخلاق حسنه مروج فرهنگ ناب اسلامی در جامعه باشیم.

کد خبر 4788807

منبع: مهر

کلیدواژه: سیره اهل بیت ع امام حسن عسکری ع نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی اسلامی فعالیت های قرآنی فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بنزین گام دوم انقلاب مجمع عالی حکمت اسلامی فلسفه اسلامی کنفرانس بین المللی علوم انسانی پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن تأکید بر اهمیت کارها و اقدامات مجمع تقریب، آمادگی جامعه مدرسین برای همکاری با این مجمع را اعلام کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری، دبیرکل این مجمع نیز تقریب مذاهب اسلامی را از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی – قدس سره – و رهبری معظم انقلاب – مد ظله العالی – عنوان کرد و ضمن ارائه گزارشی از تحولات جهان اسلام، برخی از برنامه‌های مجمع تقریب را تشریح کرد.

گزارش تصویری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)