Web Analytics Made Easy - Statcounter

تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز (چهارشنبه - ۱۴ آذر ماه) با حضور اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سیدضیاء هاشمی، مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در محل این سازمان به امضاء رسید.

بروجردی در این ابتدای این نشست، گفت: وجود دغدغه‌های فرهنگی بدون شک می‌تواند برای آیندگان مثمر ثمر باشد آنچه که در گذر ماندگار خواهد بود اقدامات عملیاتی بوده که هریک به نوعی در پیشبرد آن نقش داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، افزود: ایرنا به عنوان یک نهاد تولید کننده خبر و دغدغه‌مند که تمام وقایع و حوادث جامعه را رصد می کند می‌تواند نقش حائز اهمیتی داشته باشد چراکه در تولید منابع تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی یادآور شد: هم اکنون تمام کسانی که در ساختار این نظام در حال فعالیت هستند توسط این خبرگزاری رصد می‌شوند و به نوعی زیر ذره بین قرار می‌گیرند که این امر به مرتفع ساختن خطاها کمک می‌کند.

بروجردی با تاکید بر شفاف‌سازی در انتقال اطلاعات این مهم را به عنوان یک اصل برشمرد و تصریح کرد: این امر دغدغه نسل امروز است که با انعقاد و عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه می‌توان گامی موثر در این راستا برداشت.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: ما نیازمند انتقال اطلاعات به سطح جامعه در راستای امید آفرینی و افزایش حس اعتماد به مردم در خصوص وقایع و حوادث هستیم. 

در ادامه سیدضیاء هاشمی خود را به عنوان نماینده دوجانبه ایرنا و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معرفی و به حضور خود در جلسات شورای اسناد اشاره کرد و گفت: این شورا محفل ارزشمندی بوده چراکه با حضور جمع فرهیخته و ارزشمند نسبت به فرهنگ و هویت این سرزمین دغدغه‌مند عمل می‌شود.

مدیرعامل ایرنا، افزود: هم اکنون گنجینه‌های فرهنگی عظیمی در این سرزمین وجود دارد که استفاده کافی از آن نمی‌شود و انعقاد تفاهم‌نامه و برقراری هم‌افزایی در بهره‌گیری از این گنجینه‌ها می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.
هاشمی ادامه داد: بخش زیادی از کشور و نخبگان یا به نوعی از این گنجینه‌های فرهنگی بی‌خبرند یا با آن انس نگرفته‌اند و این امر موجب شده است که این آثار بی‌بهره باقی بمانند.

وی به فعالیت گنجینه فرهنگی خبرگزاری ایرنا اشاره کرد و بیان داشت: تصویر و متن این خبرگزاری گنجینه بزرگی بوده که اندک استفاده ای از آن صورت می‌گیرد و لازم ظرفیت‌های بهره‌مندی از این مهم نیز فراهم شود.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایرنا فقط یک رسانه نیست بلکه یک مرکز علمی و فرهنگی نیز محسوب می‌شود، تصریح کرد: بخشی از گنجینه‌های فرهنگی و هنری کشور در این مکان قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تعامل و همکاری بیشتر دو مجموعه این ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها ظهور و بروز یابند چرا که فقدان این مهم فرصت‌ها را از بین می‌برد.
هاشمی تاکید کرد: امضاها تکمیل کننده، فعال کننده و تضمین کننده اقداماتی بوده که در قالب تفاهم‌نامه آورده شده است.
 

سمیه توحیدلو معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این نشست، فراهم‌آوری منابع دیجیتال و در دسترس قراردادن این منابع را حائز اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه تاکنون در راستای پیشبرد این مهم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان بازوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای اطلاع رسانی محسوب می‌شود و همیشه به عنوان بخشی از دولت همراه این سازمان بوده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: هم اکنون درخصوص تهیه و تدوین اصطلاح نامه‌های مرتبط با پوشش‌های موضوعات خبری اقدامات خوبی آغاز شده و امید است این همکاری در تمامی بخش‌ها ادامه دار باشد.

در ادامه پدارم الوندی معاون خبر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز مهمترین دغدغه خود در ایرنا را از دسترس خارج شدن آرشیوها در تغییرات مدیریتی عنوان کرد و گفت: محصولات خبری این خبرگزاری از سال ۱۳۷۱ تاکنون دیجیتال سازی شده است.
وی افزود: طی اقدامات صورت گرفته و ظرف مدت یک سال و نیم تلاش شد آرشیوهای گذشته که مربوط به سال ۱۳۷۱ تا کنون می‌شوند یک دست شوند.

به گفته معاون خبر ایرنا، عمومیسازی آرشیو دیجیتال موجب می‌شود که هزینه از دسترس خارج کردن آن هزینه بر باشد و با این اتفاق درعمل به نوعی از دسترس خارج شدن آرشیوهای این خبرگزاری جلوگیری می شود.

الوندی یادآور شد: آرشیوهای خبرگزاری ایرنا از سال ۱۳۷۱ به قبل به صورت کاغذی و میکروفیلم است و اسکن نشده اما در ذیل این تفاهم‌نامه این مهم رخ خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اخبار ایرنا از سال ۱۳۲۴ موجود است و در تلاش هستیم این آرشیوها را دیجیتال سازی کرده و در دسترس عموم قرار دهیم. 
بنا بر این گزارش، این تفاهم‌نامه در چارچوب همکاری‌های دو جانبه و با در نظر گرفتن تمایل و علاقمندی به تقویت و گسترش روابط بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منعقد شد.

از مواد این تفاهم نامه می توان به همکاری متقابل در برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی، همکاری در راستای ساماندهی محتوایی، فنی و استانداردسازی عکس‌ها و نگاتیوهای آرشیو ایرنا وهمکاری در معرفی آثار مکتوب جهت ثبت در حافظه جهانی اشاره کرد.

مقرر شد در زمینه ایجاد کسب و کارهای نوین با هدف نوآوری، کارآفرینی و خلق ارزش افزوده، فراهم کردن امکان آموزش‌های تخصصی ضمن خدمت برای کارشناسان سازمان براساس موضوعات مورد توافق و فراهم کردن امکان پایش محیطی (نگهداری بهینه) مجموعه اسناد، تصاویر و منابع آرشیوی ایرنا همکاری هایی صورت گیرد.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه همکاری یک نسخه دیجیتالی از اسناد و مدارک مرتبط با ایرنا که در مخازن سازمان موجود است به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود.

برچسب‌ها امضای تفاهمنامه اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرنا سید ضیاء هاشمی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امضای تفاهمنامه اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرنا سید ضیاء هاشمی کتاب امضای تفاهمنامه اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرنا سید ضیاء هاشمی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: چهار هزار نسخه کتاب از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به این نهاد اهدا شده تا در اختیار متقاضیان در استان قرار گیرد.

خدیجه معصومی اظهار کرد: این تعداد کتاب در موضوعات مختلف ادبیات، کمک درسی، کودک بوده و به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد ریال توسط کتابخانه ملی ایران برای استفاده اعضا و مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اهدا شد.

وی اظهارکرد: کتب اهدا شده پس از نیازسنجی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان توزیع و پس از آماده سازی در دسترس اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار خواهد گرفت.

اهدای کتاب اقدامی در راستای غنی سازی منابع کتابخانه‌های عمومی و ارتقای فرهنگ مطالعه بوده و سال گذشته نیز چهار هزار جلد کتاب به ارزش هشت میلیارد ریال از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور به این نهاد اهدا شد و علاقه‌مندان جهت اهدای کتاب می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان مراجعه کنند.

آذربایجان غربی دارای ۱۰۱ کتابخانه عمومی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • پانزده سازمان دولتی پیشگام حفظ میراث مکتوب
  • آزاد: سپک‌تاکرای ایران جایگاه ویژه‌ای در سطح بین‌المللی دارد
  • شرایط حفاظت از اسناد تاریخی در خانه‌ها مناسب نیست
  • امیرعبداللهیان: ترکیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست همسایگی ایران دارد
  • جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • امیرعبداللهیان: جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • جای خالی یک سریال ایرانی درباره حسن صباح 
  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد