Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@05:23:41 GMT

رنگ مو باعث بروز سرطان میشود

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۰۱۱۰

دانشمندان آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که مصرف رنگ‌ موی دائمی می‌تواند امکان ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. ناطقان: به نقل از نیوزویک، دانشمندان "موسسه ملی سلامت"(NIH) آمریکا در بررسی جدیدی دریافتند زنانی که از رنگ موی دائمی و مواد شیمیایی صاف کننده مو استفاده می‌کنند، بیش از زنانی که مصرف‌کننده این محصولات نیستند، در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش نشان می‌دهد که افزایش خطر ابتلا به سرطان، با مصرف بیشتر این محصولات شیمیایی در ارتباط است.

دانشمندان "موسسه ملی علوم بهداشت محیط"(NIEHS) آمریکا با استفاده از داده‌های مربوط به ۴۶۷۰۹ زن که مورد بررسی آنها قرار داشتند، دریافتند زنانی که در سال پیش از شرکت در این بررسی، مرتب از رنگ موی دائمی استفاده کرده‌اند، ۹ درصد بیش از زنانی که موی خود را رنگ نکرده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

این بررسی نشان داد زنان آفریقایی- آمریکایی که هر پنج تا هشت هفته یک بار و یا بیشتر از رنگ موی دائمی استفاده کرده‌اند، ۶۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند؛ در حالی که این میزان در زنان سفید پوست، به هشت درصد می‌رسد. دانشمندان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که رنگ موی آنها موقت و یا نیمه دائمی است، بسیار کمتر و یا تقریبا صفر است.

دکتر "الکساندرا وایت"(Alexandra White)، مدیر گروه همه‌گیرشناسی سرطان در موسسه ملی علوم بهداشت محیط و از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهشگران مدت زیادی به بررسی ارتباط میان رنگ کردن مو و ابتلا به سرطان پرداخته‌اند اما نتایج این بررسی‌ها، متناقض بوده‌اند. ما در پژوهش خود، ارتباط قوی‌تری را میان مصرف رنگ مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان یافتیم. این ارتباط، در زنان آفریقایی- آمریکایی به خصوص کسانی که دائما از رنگ مو استفاده می‌کردند، بیشتر بود.

یکی از یافته‌های جالب این پژوهش، ارتباط میان استفاده از مواد شیمیایی صاف‌کننده مو و ابتلا به سرطان پستان بود. دکتر وایت و همکارانش در بررسی خود دریافتند زنانی که حداقل هر پنج تا هشت هفته از مواد شیمیایی صاف‌کننده مو استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. اگرچه ارتباط میان مصرف مواد شیمیایی صاف‌کننده مو و ابتلا به سرطان پستان در میان زنان آفریقایی- آمریکایی مشابه زنان سفید پوست بود اما زنان آفریقایی- آمریکایی بیش از دیگران از این مواد شیمیایی استفاده می‌کردند.

دکتر "دیل سندلر"(Dale Sandler)، مدیربخش همه‌گیرشناسی موسسه ملی علوم بهداشت محیط و از نویسندگان این پژوهش گفت: از آنجا که پیش از این نیز شواهدی در مورد ارتباط مواد شیمیایی صاف‌کننده مو و ابتلا به سرطان وجود داشت، نتایج این پژوهش باید با نتایج پژوهش‌های دیگر تطبیق داده شوند.

سندلر اضافه کرد: ما در معرض عوامل بسیاری قرار داریم که می‌توانند به بروز سرطان پستان منجر شوند و نمی‌توان یک عامل را برای بروز این مشکل معرفی کرد. اگرچه هنوز برای تایید نتایج این پژوهش، زود است اما عدم مصرف این گونه مواد شیمیایی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند.

این پژوهش، در مجله "International Journal of Cancer" به چاپ رسید. منبع: ایسنا برچسب ها: رنگ مو ، سرطان ، سرطان پستان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رنگ مو سرطان سرطان پستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی

ایتنا - پژوهش‌ها نشان می‌دهد ساعات کار نامعقول ممکن است احتمال افسردگی و بیماری مزمن را افزایش دهد.
بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، پژوهش نشان می‌دهد که کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

ون جویی هان، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این پژوهش، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در پژوهش از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد، و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ دچار بیماری و افسردگی شوند.

هان پس از دهه‌ها ساعات کاری طولانی و ذهنیت فرهنگ سخت‌کوشی، وقتی ۴۰ ساله بود پزشک به او گفت سن بیولوژیکی‌اش ۶۰ ساله است. این مسئله سبب شد تا تحقیق کند آیا ساعات کار طولانی می‌تواند اثر بلندمدت بر سلامت داشته باشد.

هان در مصاحبه‌ای روی زوم به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: «کار دارد ما را بیمار و بیچاره می‌کند. کار قرار است به ما امکان جمع‌آوری منابع بدهد. اما برای بسیاری از افراد، کارشان به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. آن‌ها در واقعا به مرور زمان نزارتر و نزارتر می‌شوند.»

 

هان گفت ابراز امیدواری کرد پژوهش او «منابعی فراهم کند تا به افراد کمک کند وقتی به‌دلیل کار از لحاظ جسمی خسته و از لحاظ احساسی تحلیل رفته‌اند، زندگی شاد و سالمی داشته باشند.»

هان متذکر شد: «می‌توانیم بگوییم که آن‌ها داوطلبانه می‌خواهند ساعات طولانی کار کنند، اما در واقعیت، مسئله ساعات طولانی کار کردن داوطلبانه نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که فرهنگ کار از آن‌ها می‌خواهد که ساعات طولانی کار کنند، وگرنه ممکن است مجازات شوند.»

یافته‌های پژوهش او نشان داد کسانی که استراحت مناسب را فدای کار کرده بودند از لحاظ آماری بیشتر احتمال داشت به افسردگی یا مشکلات سلامت دچار شوند.

او گفت: «وقتی کار به یک عامل استرس‌زای روزمره تبدیل می‌شود، پیامدهایش برای سلامت از آن نوعی است که می‌توانید انتظار داشته باشید ۳۰ سال بعد ببینید.»

این پژوهش ممکن است ارتباط شب‌کاری و شیفت‌های چرخشی با کم‌خوابی و ضعف سلامت را نشان دهد، اما نتوانسته است شواهد محکمی بیابد که یکی عامل مستقیم دیگری است. با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

دیگر خبرها

  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی