Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اطلاع رسانی ایرنا براساس وظایف آگاهی بخشی خود رسانه های مختلف را در هفته گذشته مورد واکاوی قرار داد و برجسته ترین و مهم ترین موضوعات را رصد و بررسی کرده است.

حضور یوسف بن‌علوی وزیر امور خارجه عمان در ایران

خبر حضور یوسف بن‌علوی وزیر امور خارجه عمان در ایران، در این هفته در رسانه ها بازتاب فراوانی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان، کشوری که سابقه تلاشش برای میانجیگری بین ایران و غرب به سال‌های دور باز می‌گردد، یازدهم آذرماه در شرایطی پا به تهران گذاشت که روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده امریکا پس از دورانی پرتنش، امروز به نسبت وارد مرحله‌ای آرام‌تر، دست‌کم در قیاس با هفته‌ها و ماه‌های گذشته شده است و به‌رغم پایداری برخی جدال‌های لفظی، فعلا خبری از احتمال درگیری نظامی میان دو کشور وجود ندارد. ماجرای تلاش‌های عمان برای شکل‌گیری گفت‌وگوها بر سر پرونده هسته‌ای ایران همچنان نقل محافل است و از این‌رو چندان دور از ذهن نیست که این‌بار نیز وزیر امور خارجه عمان تلاش‌هایی را برای بهبود روابط تهران و واشنگتن آغاز کرده باشد اما در این میان نمی‌توان مساله عربستان را نیز فراموش کرد. البته در روزها و ماه‌های اخیر چندین‌بار مساله بهبود روابط میان تهران و ریاض و رد و بدل شدن پیام‌هایی بین دو کشور مطرح شد. وزیر امور خارجه عمان در تهران علاوه بر محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و همتای خود، با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در آخرین مرحله به دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران رفت. رییس‌جمهوری در این دیدار در مرحله نخست مباحث دوجانبه بین تهران و مسقط را مدنظر قرار داده و سپس به نوع روابط ایران با ایالات متحده امریکا و تحریم‌های این کشور اشاره کرده است.

آلودگی هوای کلان شهرها

آلودگی هوای پایتخت و شهرهای دیگر خبری بود که در رسانه ها انعکاس پیدا کرد. در آغاز هفته پایتخت ایران با شاخص ۱۶۶، دومین شهر آلوده جهان بود. رکوردی حقیقتا هشداردهنده... این در حالی است که مهم‌ترین کاری که نهادهای متولی انجام می‌دهند، جلسه گذاشتن برای تعطیلی مدارس و شاید کارخانه‌های آلاینده است یا مثل شهرداری تهران، اجرای طرح ترافیک جدید- یا اظهار امیدواری برای بارش باران. این در حالی است که دست‌کم ۶۰ مصوبه مربوط به کاهش آلودگی هوا عقیم مانده و اجرایی نشده است. همچنین شهرهای دیگر هم یکی بعد از دیگری گوی آلودگی را از یکدیگر ربودند و حتی افزایش قیمت بنزین که می‌توانست کاهش آلودگی و ترافیک هوا را در پی داشته باشد و کاهش ۲۰ میلیون لیتری مصرف را به همراه داشت نیز نتوانست توفیقی در کاهش آلودگی هوا حاصل کند و نشان داد موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

کودک آزاری در روز روشن

انتشار فیلمی از آزار کودکی که در سطل های زباله به دنبال تامین معاش خود بود، در رسانه ها بازتاب وسیعی پیدا کرد. انتشار فیلمی از انداختن یک نوجوان زباله‌گرد به داخل سطل زباله و تمسخر او با موجی از واکنش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. بررسی این فیلم نشان می‌دهد، جوانی با گرفتن پاهای نوجوانی که خم شده و در سطل ‌زباله در حال جست‌وجوست، او را به داخل سطل انداخته و بعد با فاصله گرفتن از سطل شروع به خندیدن می‌کند. در همین حال نوجوان که از این اتفاق شوک شده به سرعت خودش را از داخل سطل بیرون می‌کشد تا ببیند چه کسی با او این کار را کرده است. صدایی که در این لحظه شنیده‌ می‌شود، این است دوربین مخفی بود.  

ثبت نام برای مجلس یازدهم و اما و اگرهای لیست ها

ثبت نام نامزدها برای مجلس یازدهم شورای اسلامی خبری بود که در رسانه ها انعکاس پیدا کرد. مهمترین این خبرها مربوط به رئیس فعلی مجلس می شد چرا که علی لاریجانی اعلام کرد که در انتخابات آینده شرکت نخواهد کرد. بمب خبری که خودش ترکانده و گفت که دیگر قرار نیست اقبالش در مجلس شورای اسلامی را به آزمون رای شهروندان قم و دیگر شهروندان ایرانی بیازماید و اگر چه به این ۱۲ سال نمایندگی از شهروندان قمی به خود مفتخر است اما دیگر بس است. برای مجلس با توجه به اینکه حدود ۲۰۰ کرسی مربوط به شهرستان‌ها می‌باشد و غلبه رقابت‌های قومی – قبیله‌ای، دستیابی به این هدف شاید آسان‌تر باشد اما در شهرهای بزرگ و از همه مهم‌تر تهران که به لحاظ کیفی ۳۰ نماینده آن گواه برتری تفکر غالب در نظام است، تحقق این هدف دشوار بوده است. بنابراین سه روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته و تا کاندیداهای این دوره از انتخابات مسئولیت بس سنگین‌تری بر عهده دارند و باید توان تغییر وضع موجود را با توجه به شرایط کنونی به وضع مطلوب داشته باشند و با این دیدگاه قدم در راه این مسیر دشوار بگذارند. با این حال جریان‌های سیاسی همچنان با شیب ملایم و به گونه‌ای سردرگم و بدون برنامه حرکت می‌کنند. درواقع تا به اینجا این طیف‌ها و افراد هستند که به انتخابات جان بخشیده‌اند.

اکرم عفیف مانع تاریخ‌سازی بیرانوند

خبر بهترین های فوتبال سال آسیا در رسانه های این هفته بازتاب پیدا کرد. در حالی که علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال کشورمان در لیست نامزدهای کسب توپ طلای آسیا بود اما اکرم عفیل از قطر این عنوان را به خود اختصاص داد. مراسم بهترین‌های سال آسیا دیروز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در هنگ‌کنگ آغاز شد و نمایندگان کشورمان به رقابت با سایرین پرداختند. پیش از شروع مراسم بسیاری از طرفداران فوتبال در انتظار کسب حداقل دو یا سه جایزه از این مراسم بودند اما هنگامی که آخرین جایزه نیز به شخصی غیرایرانی تعلق گرفت، مشخص شد که فوتبال ایران هیچ دستاوردی از هنگ‌کنگ با خودش به ارمغان نخواهد آورد. سال بد فوتبال ایران که با حذف تیم‌های پرسپولیس و استقلال و ذوب‌آهن در مراحل اولیه لیگ قهرمانان شروع شد و رسید به باخت‌های ملی مقابل بحرین و عراق و از دست دادن جایگاه نخست آسیا با ناکامی در مراسم بهترین‌های آسیا تکمیل شد. در مراسم روز دوشنبه فوتبال ایران در بخش فدراسیون الهام‌بخش، بهترین مربی زن، بهترین بازیکن فوتسال، بهترین لژیونر و بهترین بازیکن مرد سال آسیا نماینده داشت که متاسفانه هیچ‌یک به جایزه نخست دست پیدا نکردند.

 
دسترسی به حساب های بانکی مردم

افزایش قیمت بنزین و دسترسی دولت برای حساب بانکی مردم برای دریافت بسته حمایتی معیشتی باعث شد تا رسانه ها به آن بپردازند. با افزایش نرخ بنزین، دولت در راستای جبران رفاه ازدست‌رفته اقشار مختلف جامعه تصمیم به بازتوزیع درآمدهای حاصل از افزایش قیمت گرفت که پرداخت نخست آن نیز در سه مرحله میان ۶۰ میلیون ایرانی (آنچه مسئولان گفتند) صورت گرفت. اما از همان پرداخت نخست بسیاری از جاماندگان نسبت به عدم پرداخت بسته حمایت معیشتی اعتراض کردند و در مقابل دولت با معرفی سامانه‌ای برای ثبت‌نام این افراد، قول رسیدگی داد. تا اینکه چند روز پیش، احمد میدری، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، این رسیدگی و پرداخت را مشروط به بررسی حساب‌های بانکی افراد دانست و افزود: از این ماه به بعد هر کس می‌خواهد بسته حمایتی معیشتی دریافت کند، چه برای ۶۰ میلیون نفری که اخیراً دریافت کرده‌اند و چه کسان دیگری که متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند، تمام حساب‌های بانکی و تراکنش‌های مالی آنها بررسی می‌شود و اگر کسی راضی نیست که به حساب بانکی‌اش مراجعه شود، از گرفتن بسته معیشتی در ماه بعدی انصراف بدهد. با مطرح شدن این موضوع برخی از کارشناسان حساب‌های بانکی را حریم شخصی افراد دانسته و پیشنهاد دادند که دولت از آمار کمیته امداد، بهزیستی و حقوق‌بگیران معاف از مالیات برای شناسایی دهک‌های مستحق استفاده کند. اما در مقابل کارشناسانی هستند که با این اقدام موافق بوده و آن را حق دولت دانسته که در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و شفاف نیز مرسوم است.

بوی بد تهران

استشمام بوی بد در تهران خبری بود که در رسانه ها بازتاب وسیعی داشت. در روزهایی که تهران در انتظار باد برای رفع آلودگی است، برای دومین بار در یک سال گذشته یک بوی بد عجیب هم در شهر پیچید. در حالی که هم منشا آلودگی هوا مشخص است و هم راهکارهای جلوگیری از آن معلوم، اما این بوی بد مرموز علی‌رغم همه گمانه‌زنی‌ها، منشا نامعلومی دارد. در حالی که سال گذشته این بو تقریبا در تمامی مناطق تهران احساس می‌شد، به گفته رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران بر اساس گزارش‌های رسیده به این مرکز،  بوی نامطبوع در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ استنشاق شده است. طبق اعلام شهروندان تهرانی محله‌های فردوسی و شمس‌آباد و اطراف میدان‌های انقلاب،  امام حسین‌(ع) و آزادی بیشترین مکان‌هایی هستند که بوی نامطبوع به مشام رسیده است. این بار هم همچون دی ماه گذشته، گروه‌های مختلفی برای بررسی منشا بو تشکیل شدند. سازمان پسماند شهرداری تهران گروهی را به آرادکوه – محل دفن زباله‌های تهران – فرستاد و شهرداری پایتخت نیز از بررسی منابع احتمالی دیگر خبر داد. مهرداد کتال محسنی، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران نیز خبر داد که کارشناسان این سازمان در کنار سایر نهادها مشغول جست‌وجوی منبع بو هستند.

شیوع بیماری آنفلوآنزا

آنفلوآنزا کلیدواژه خبرساز این هفته در رسانه ها بود. بیماری آنفلوانزا امسال زودتر از سال‌های گذشته در کشور شایع شده و تاکنون بیشت از ۵۰ تَن از هموطنان را به کام مرگ فرستاده است اما حداقل تا سه هفته آینده همه‌گیری آن ادامه دارد. هر سال این بیماری در آبان ماه شایع می‌شد اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم به طوری که اکنون در دوره اوج شیوع و همه‌گیری آن قرار داریم. علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت بروز و درمان بیماری آنفلوآنزا در کشور، گفت: امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد. همچنین امسال ویروس H۱N۱ که شدت بیماری آن مقداری بیشتر است، سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی علي لاريجاني علیرضا بیرانوند قطر قم جمهوری اسلامی حسن روحانی ریاض عربستان يوسف بن علوي آنفلوآنزا محمد جواد ظريف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی علي لاريجاني علیرضا بیرانوند قطر قم جمهوری اسلامی حسن روحانی ریاض عربستان يوسف بن علوي آنفلوآنزا محمد جواد ظريف مجلس شورای اسلامی علي لاريجاني علیرضا بیرانوند قطر قم جمهوری اسلامی حسن روحانی ریاض عربستان يوسف بن علوي آنفلوآنزا محمد جواد ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه

وزیر امور خارجه انگلیس با هشدار درباره پیامدهای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی این کشور برای روابط دیپلماتیک لندن با تهران، گفت که این اقدام به نفع انگلیس نیست.

به گزارش ایسنا، در پی برخی درخواست‌های ضدایرانی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی کشورهای اروپایی، "جیمز کامرون" وزیر امور خارجه انگلیس گفت که تحریم‌های فعلی علیه این شاخه نظامی ایران کفایت می‌کند و اقدام یاد شده مانع گفت‌وگوی تهران و لندن از کانال‌های دیپلماتیک و تضعیف جایگاه انگلیس خواهد شد.


پرداختن دوباره به موضوع این اقدام علیه سپاه پاسداران پس از پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق انجام شد. ایران طی عملیات "وعده صادق" حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای را علیه اهدافی دز اراضی اشغالی در پاسخ به این اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی انجام داد.

مقامات ایران این عملیات را "پاسخی مشروع" و "در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل" تلقی کردند.


آمریکا نام سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی خود قرار داده است اما موضوع انجام شدن این اقدام علیه یکی از شاخه‌های رسمی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای اروپایی، طی دو سال گذشته و در پی مداخله‌جویی مقامات غربی در امور داخلی ایران با ادعای "نقض حقوق بشر" در ایران نیز مطرح شد.


"جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفته بود که "نمی‌توانیم بگوییم چون از شما خوشمان نمی‌آید، تروریست می‌خوانیمتان" و با تاکیو بر وجود مبنایی قانونی برای این اقدام، گفت که "باید حکم یک دادگاه در این زمینه وجود داشته باشد."


شبکه اسکای‌نیوز در این باره گزارش داد: کامرون با حضور در کمیته دفاعی و روابط خارجی مجلس اعیان انگلیس گفت که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران ضرورتی ندارد و وضعیت فعلی که کلیت این گروه در آن تحت تحریم است، کفایت می‌کند.


کامرون به این کمیته گفت: تمامی کارهایی که باید برای فشار آوردن به ایران انجام دهیم و با آن اطمینان داشته باشیم که هر جایی که اقدامی غیرقانونی انجام دادند، علیه آن‌ها اقدام کنیم، به واسطه مقررات تحریمی‌ای که آن را تقویت کرده‌ایم، پابرجا است.


او گفت: ما کلیت سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده‌ایم. وقتی از نهادهای قضایی، پلیس و اطلاعاتی می‌پرسم که آیا این کار اضافی برای اقدام علیه این افراد هنگام انجام دادن کارهایی که مورد تاییدمان نیست، نیاز است یا نه، پاسخشان منفی است.


وزیر امور خارجه انگلیس با هشدار درباره پیامدهای این اقدام برای روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس گفت: در واقع، این نوع محکومیت باعث پایان دادن به روابط دیپلماتیک خواهد شد و این در حالی است که ما همین حالا هم روابط دیپلماتیک مختصری داریم و من به عنوان کسی که مکالمات زیادی با وزیر امور خارجه ایران داشته است، می‌گویم که ما الان واقعا امکان داشتن این مکالمه را داریم.


او ادامه داد: وقتی قرار است برای گسترش درگیری‌ها تلاش کنیم، وقتی قرار است پیام مستقیمی به ایران منتقل کنیم، می‌خواهم خودم کسی باشم که این مکالمه را انجام می‌دهد. نمی‌خواهم به همتای فرانسوی‌ام زنگ بزنم و بگویم "ممکن است این پیام را به ایرانی‌ها منتقل کنی؟"


کامرون گفت: فکر می‌کنم این به نفع بریتانیا نیست و باعث تقویت رویرکردمان نمی‌شود، بلکه آن را تضعیف می‌کند.


او همچنین مدعی شد که مقامات ایران گاهی برای تفسیر کردن پیام کشورهایی که با آن‌ها روابط دیپلماتیک ندارند، با او تماس می‌گیرند و می‌پرسند "از نظر شما معنای این چه می‌تواند باشد؟"


کامرون با این ادعا می‌گوید که به همین دلیل مایل است خود با همتایان ایرانی‌اش گفت‌وگو کند.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در خصوص تحولات منطقه
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس