Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@22:24:50 GMT

اروپا در برابر ترامپ متحد می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۳۲۰۱

اروپا در برابر ترامپ متحد می‌شود

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی از تصمیم سران کشورهای عضو پیمان ناتو مبنی پرداخت میلیون‌ها دلار هزینه سالانه بیشتر در تأمین هزینه‌های ناتو برای در امان ماندن از تهدیدها و حملات ترامپ خبر داد.

 سید احمد موسوی/

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی از تصمیم سران کشورهای عضو پیمان ناتو مبنی پرداخت میلیون‌ها دلار هزینه سالانه بیشتر در تأمین هزینه‌های ناتو برای در امان ماندن از تهدیدها و حملات ترامپ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش برخی سران این کشورها قصد دارند در یک گردهمایی در باشگاه گلف لوکسی در شمال لندن به ترامپ بگویند تا سال ۲۰۲۴، در مجموع ۴۰۰ میلیارد دلار به سهم خود در تأمین هزینه‌های ناتو اضافه خواهند کرد.

اما در حالی که انتشار این خبر می‌رفت تا فضای پر تنش حاکم بر هفتادمین اجلاس ناتو در لندن را تا حدودی تلطیف کند، خبری شدن مواضع فرانسه در قبال تهدید آمریکا در رابطه با اعمال تعرفه بر کالاهای این کشور و حمایت اتحادیه اروپا از مواضع فرانسه بار دیگر عمق شکاف ایجاد شده در ناتو و روابط فی مابین قاره سبز و ایالات متحده را به نمایش گذاشت.

تهدید آمریکا به مقابله به مثل از سوی فرانسه و اروپا

روز گذشته دولت فرانسه اعلام کرد که پاریس و بروکسل آماده هستند تا در صورتی که آمریکا بر واردات ۲.۴ میلیارد دلار کالا از فرانسه تعرفه اعمال کند با این اقدام کاخ سفید مقابله به مثل کنند.

تهدید فرانسه و اتحادیه اروپا پس از آن عنوان شد که آمریکا مدعی شد اعمال مالیات‌های جدید بر خدمات دیجیتال در فرانسه در حال آسیب زدن به شرکت‌های آمریکایی است و به همین دلیل ممکن است بر واردات پنیر، نوشیدنی الکلی، ‌کیسه و کالاهای لوکس فرانسوی تعرفه گمرکی ۱۰۰ در صدی اعمال کند.

در این رابطه، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه برگزاری نشست ناتو در لندن گفت: به فرانسه اجازه نخواهد داد از شرکت‌های آمریکایی سوء‌استفاده کند.

وی همچنین گفته بود اتحادیه اروپا در موضوع تجارت با آمریکا خیلی ناعادلانه رفتار کرده است.

برونو لمایر، وزیر اقتصاد فرانسه، تهدید آمریکا درباره اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر واردات ۴/۲ میلیارد دلار کالا از فرانسه این اقدام را غیرقابل قبول اعلام کرد و گفت: مالیات جدید در این کشور تبعیضی علیه شرکت‌های آمریکایی ندارد.

چرا فرانسه مغضوب آمریکا شد؟

اما ماجرا از آنجایی شروع شد که مکرون، رئیس جمهور فرانسه مصوبه‌ای را در ماه ژوئیه امضا کرد که بر اساس آن بر درآمدهای شرکت‌های بزرگ دیجیتالی در این کشور، مالیاتی ۳ درصدی وضع می‌شود. برپایه گزارش‌ها این مصوبه قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۰ به اجرا در آید. در پی این اقدام سیاست‌گذاران آمریکایی و شرکت‌های فناوری این کشور از جمله گوگل، فیس‌بوک، اپل و آمازون اعتراض شدید خود را اعلام و مدعی شدند که این مصوبه شرکت‌ها و کسب و کارهای آمریکایی را هدف قرار داده است.

روز سه شنبه بود که رویترز در گزارشی به نقل از «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری آمریکا نوشت این کشور علاوه بر مقابله با فرانسه، قرار است تحقیقاتی را هم در رابطه با سیاست‌های مالیاتی ایتالیا، ترکیه و اتریش برای اعمال مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی آن‌ها آغاز ‌کند.

لایتهایزر در اطلاعیه ای که در این رابطه منتشر کرده بود از تمرکز دفتر نمایندگی تجاری بر مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه اعضای اتحادیه اروپا خبر داد و این کشورها را به هدف قرار دادن شرکت‌های آمریکایی متهم کرد.

این در حالی است که بخش فناوری آمریکا از اقدام پیشنهادی دفتر تجاری دولت استقبال کرده و قانون جدید فرانسه را تلاشی برای لطمه زدن به بزرگ‌ترین شرکت‌های دیجیتالی دنیا خواند.

«جوردن هاس» مدیر سیاست تجاری در اتحادیه اینترنت آمریکا که نمایندگی آمازون، گوگل، فیس‌بوک و سایر شرکت‌های اینترنتی را برعهده دارد، گفت: دفتر نمایندگی تجاری از اینترنت که یک صادرات بزرگ آمریکایی است، دفاع می‌کند.

وی افزود: وضع مالیات‌های تبعیض‌آمیز بر خدمات دیجیتالی همچون یک مانع تجاری در مقابل شرکت‌های مبتکر و کسب و کارهای کوچک آمریکایی است.

پیش از این آمریکا و فرانسه در ماه اوت در رابطه با رسیدن به یک چارچوب مشخص در ۹۰ روز آینده به توافق رسیده بودند؛ بر اساس توافق، قرار بود طرفین در چارچوب قوانین «سازمان توسعه و همکاری اقتصادی» و مراودات خود در این سازمان به راه‌حلی در این زمینه دست پیدا کنند؛ اما با گذشت این بازه زمانی  و عدم ارائه راه حل از سوی دو طرف ماجرا وارد مرحله جدیدی شد و روز دوشنبه، دفتر نمایندگی تجارت ایالات متحده نتایج تحقیقات درباره این موضوع را منتشر کرد؛ نتایج حاکی از این بود که اعمال مالیات فرانسه در قبال شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی تبعیض آمیز بوده است.

فرانسه در اعمال تعرفه بر شرکت‌های آمرکایی تنها نیست

بر اساس گزارش‌ها پاریس در اعمال قوانین مالیاتی بر شرکت‌های بزرگ خدمات دیجیتال تنها نبوده و تعداد کشورهایی که در حال تنظیم وضع مالیات بر این شرکت‌ها هستند، رو به افزایش است. درحالی که مکرون از تصمیمش برای دفاع از منافع کشور خود و اروپا در برابر تهدیدهای آمریکا گفته، اما قول داده است تا به محض رسیدن به توافقی جدید در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای تغییر مقررات کهنه نظام مالیاتی بین‌المللی، این مالیات جدید را لغو کند.

 اما ترامپ در جدیدترین واکنش در این باره گفته است که به شرکت‌های فناوری آمریکایی علاقه‌ای ندارد، اما این‌ها شرکت‌های آمریکایی هستند و دیگران نمی‌توانند بر آن‌ها مالیات وضع کنند.

وی افزود: بنابراین یا این مسئله حل می‌شود و یا ما هم در مقابل مالیات‌هایی وضع خواهیم کرد و این مالیات‌ها قابل‌توجه خواهد بود.

اجلاس ناتو صحنه تقابل ترامپ و مکرون

در حالی که رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در لندن ابراز امیدواری کردند که اختلافات دو کشور در مورد مالیات خدمات دیجیتال حل شود، اما این موضوع سبب شده تا مناسبات رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه و شکاف ایجاد شده بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده که حضور ترامپ در کاخ سفید مهم ترین دلیل آن است، بار دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ رهبرانی که در مورد مسائل دیگری نظیر برخورد آمریکا با تجارت بین‌المللی، تغییرات اقلیمی و ایران اختلاف نظر دارند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فرانسه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۳۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از رهبران اروپا خواست تا کشورهای تحت رهبری خود را در برابر چالش‌های یک جهان تغییر و تحول یافته بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که در دانشگاه سوربن در حضور ۵۰۰ میهمان از جمله سفرای بیست و شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت در این خصوص هشدار داد: «اروپای امروز ما فانی است و ممکن است از بین برود.»

وی در این مراسم که در آن دانشجویان، محققان و اعضای دولت فرانسه حضور داشتند خواستار تقویت دفاع قوی و یکپارچه اروپا در برابر تهدید‌ها و چالش‌های جدید شد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر «فانی بودن اروپا و هویت اروپایی و این که چنین سرنوشتی فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد»، هشدار داد که اروپا در دنیایی که قوانین و قواعد آن تغییر کرده، برای مقابله با «خطرات پیش روی خود» به اندازه کافی مجهز نیست.

آقای ماکرون ضمن ترسیم چشم‌انداز خود از یک اتحادیه اروپای قوی و با رویکردی قاطعانه‌تر در عرصه جهانی تاکید کرد که این قاره نباید به دست نشانده‌ای برای ایالات متحده تبدیل شود.

وی خطاب به حاضران در رویدادی که از آن به عنوان چشم‌انداز رئیس جمهوری فرانسه برای آینده اروپا یاد شده بود، هشدار داد: «طیِ دهه‌ی آینده ... خطر تضعیف [اروپا] یا حتی تنزل آن، بسیار زیاد است.»

به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا باید خود را از وابستگی بیش از حد به روسیه در بخش انرژی و نیز در زمینه تامین امنیت، رها کند. 

او رفتار روسیه را پس از حمله به اوکراین «رها و غیرقابل مهار» توصیف کرد و هشدار داد که دیگر مشخص نیست مرزهای تحرکات مسکو تا کجاست.

تهدید حیاتی

رئیس جمهوری فرانسه سپس تاکید کرد شرط لازم برای امنیت اروپا این است که «روسیه در جنگ تجاوزگرانه علیه اوکراین پیروز نشود.»

آقای ماکرون ضمن هشدار نسبت به این نکته که اروپا با تهدید حیاتی ناشی از تجاوز روسیه مواجه است، از رهبران اروپایی خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبرو یکپارچه» را در پیش گیرند که کمتر به ایالات متحده وابسته باشد؛ وی در این خصوص تاکید کرد که اروپا نمی تواند «دست‌نشانده» ایالات متحده باشد.

وی همچنین زنگ خطر را در خصوص آنچه «بی‌توجهی روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی» خواند به صدا درآورد و از اتحادیه اروپا خواست تا در راهبرد تجاری خود تجدید نظر کند.

امانوئل ماکرون در همین راستا خواستار «بازنگری» در سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای دفاع از منافع کشورهای عضو شد و چین و ایالات متحده را متهم کرد که دیگر برای قوانین تجارت جهانی احترام قائل نیستند.

او بدین ترتیب بار دیگر به همان مضامین سخنرانی سوربن خود در سپتامبر ۲۰۱۷، چندین‌ ماه پس از به دست گرفتن قدرت در کشورش بازگشت.

این در حالیست که هفت سال بعد، جهان با برگسیت، کووید-۱۹ و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کلی متحول شده است.

آقای ماکرون گفت که در هفته‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست خواهد کرد که پیشنهادات خود را برای چشم‌انداز آینده اروپا ارائه دهند.

وی در همین راستا افزود که اروپا همچنان نیاز دارد ظرفیت‌های دفاع و امنیت سایبری خود را بیش از پیش تقویت کند.

در همین حال، در خرید تجهیزات نظامی باید به تامین کنندگان اروپایی اولویت داده شود. ماکرون از ایده وام اروپایی برای تامین مالی این تلاش حمایت کرد.

«مانیفست چشم‌انداز آینده اروپا»

پس از برکسیت و کنار رفتن آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از قدرت، رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه اغلب توسط مفسران به عنوان رهبر شماره یک اروپا شناخته می شود.

با این حال، حزب تحت ریاست امانوئل ماکرون در انتخابات اروپایی ماه ژوئن بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و ممکن است با شکستی سنگین روبرو شود.

حزب «جمهوری به پیش» در نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از احزاب راست افراطی عقب افتاده و حتی این احتمال وجود دارد که پس از سوسیالیست‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به انتخابات اتحادیه اروپا نکرد، اگرچه تحلیلگران نطق روز پنجشنبه او را در سوربن نوعی «مانیفست برای آینده اروپا» قلمداد می‌کنند و معتقدند که او نخستین گام‌ها را برای ورود با کارزار انتخاباتی برداشته است.

 

دیگر خبرها

  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا