Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@03:14:19 GMT

خداحافظ موگرینی

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۴۹۳۵

خداحافظ موگرینی

در سرمقاله اعتماد در 10 شهریور 1393 نوشتم: «فدریکا موگرینی جانشین خانم کاترین اشتون شد، نام وی را باید به خاطر سپرد. دلایلی برای به خاطر سپردن این نام هست. فریدون مجلسی‌

 ایشان همان وزیر خارجه 42 ساله ایتالیاست که بحث‌های زیاد مطرح شده از زمان ادای سوگندشان به‌عنوان وزیری جوان در دولتی با نخست‌وزیری جوان‌تر را به یاد داریم؛.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تجدید انتخابات مسئولان امور خارجه اروپایی که در حکم وزرای خارجه اتحادیه اروپا هستند از جلوه‌های بارز دموکراسی است؛ دموکراسی‌ای که بیشتر به معنی برداشتن مقامات در پایان دوره خدمت است تا گماردن آنها...» و اکنون آن نام به دلایل بسیار در ذهن ایرانیان برجای مانده است. خانم جوان و برازنده‎ای که پیش از چهل سالگی وزیر خارجه کشور معتبری مانند ایتالیا شد، در دوران خدمت خود در ریاست روابط خارجی اتحادیه اروپا نشان داد که از قابلیت و لیاقت ویژه‎ای برخوردار است. اکنون با این سابقه و تجربه در جایگاهی با این اهمیت و با توجه به خصوصیت عدم جانبداری‎های متعصبانه‎اش به احتمال بسیار می‎تواند در انتظار موقعیت مهم نخست‌وزیری کشورش باشد. کسی که جانشین او شد آقای جوزپ بورل وزیر خارجه باتجربه و 72 ساله اسپانیا است که در کارنامه‎اش گرایش نسبی به چپ ثبت شده است.

خانم موگرینی زمانی از ریاست امورخارجه اتحادیه اروپا کنار می‌رود که خانم دکتر متخصص زنان، اورزولا گِرترود فُون در لِین محافظه کار آلمانی مادر 7 فرزند و وزیر پیشین کابینه‌های خانم آنگِلا مرکل از چند ماه پیش ریاست کمیسیون اروپا را بر عهده گرفته است و ریاست کمیسیون که بالاترین مقام سیاسی و اداری اتحادیه اروپاست اغلب با نمایندگان فرانسه و آلمان یا انگلیس [در دوران عضویت این کشور] بوده است. احتمالاً گزینش خانم موگرینی نه فقط به‌دلیل لیاقت بلکه به‌دلیل شهروندی کشوری بوده که جنبه رقابت با قدرت ‌های بزرگ ندارد و جانشینی وزیر خارجه اسپانیا هم که بیشتر در قواره ایتالیاست نیز به همین نکته اشاره دارد. تلاش‏‌های خانم موگرینی در به سرانجام رساندن «برجام» بر هر کس پوشیده باشد بر ایرانیان موافق و حتی مخالف پوشیده نیست. ایشان در این میان دوبار هم به ایران سفر کرد، که بازدید ایشان از مجلس شورای اسلامی و ماجرای سلفی‌گیری نمایندگان نیز به‌یادماندنی است.

در نخستین لحظات اعلام رسمی نتایج انتخابات دور دوم ریاست جمهوری روحانی، خانم موگرینی در شمار نخستین کسانی بود که گزینش دوباره ایشان را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که گشایشی در روابط ایران و اروپا پدید آید. این تبریک نشانگر این بود که اروپا با چه دقتی تحولات ایران را تعقیب می‌کند. خانم موگرینی، آقای روحانی و تیم آقای ظریف را خیلی خوب می‌شناخت. با آنان مذاکره کرده بود و می‌دانست که تیم او با گفت‌و‌گو به منظور حل مسائل سیاسی آشناست و مشکل‌ترین مذاکرات را با خود او، با چانه زنی و منطق و در عین حال سازگاری و درک در جایی که باید امتیازی داده یا ستانده شود، با موفقیت به سرانجام رسانده بود و امیدوار است که بتوانند فازهای بعدی و رفع تحریم‌های دوجانبه را نیز به پایان مثبتی برسانند. شاید به یاد نداشت که در همان دور نخست یعنی امضای برجام از آن تیم در فرودگاه تهران با لنگه کفش استقبال شده بود. جالب اینکه قبل از اعلام نتایج دور دوم انتخاب آقای روحانی، آقای ترامپ نیز شاید با امیدواری تصمیم درباره اعلام موضع در روابط آینده‌اش با ایران را موکول به روشن شدن نتیجه انتخابات ایران کرده بود. یعنی تیم او که اطلاعات خود را از تحلیل‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی کشورش دریافت می‌کند نیز ترجیح می‌داد و امیدوار بود مسائل را با گفت‌و‌گو حل و فصل کند. خصوصاً آنکه آقای روحانی این بار قول داده بود تحریم‌های دوجانبه را نیز بردارد. یعنی باید بار دیگر آماده مذاکره مستقیم و رویارویی با طرف اصلی می‌بود و شرایطی فراهم می‌کرد که ایران به عرصه روابط بین‌الملل بازگردد و نقش مهم تری ایفا کند.

یکی از دلایل حضور بزرگ ایرانیان پای صندوق‌های رأی همان وعده‌ها و تلاش برای برداشتن تحریم‌های دوجانبه بود. خانم موگرینی با تأیید چنین دیدگاهی گام نخست را با تبریک بی‌درنگ خود برداشته است. با این حال، خانم موگرینی از تلاش‌های خود دست برنداشت و در پیام خداحافظی خود نیز اظهار امیدواری کرد برجام که شاید بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی او بود برجای بماند.

«جوزپ بورل»، مسئول جدید سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا نیز بر لزوم انجام تلاش جدی برای «زنده نگه داشتن» برجام تأکید کرد و در مصاحبه با روزنامه چپ ال پائیس اسپانیا گفت: «ما بیشترین علاقه را برای حفظ و بقای توافق هسته‌ای داریم و از مقام‌های ایرانی هم می‌خواهیم هر چه را که می‌توانند، انجام دهند تا این توافق زنده بماند.» در این اظهار امیدواری ضمناً جمهوری اسلامی ایران را هم ترغیب کرد که برای دستیابی به نتیجه مثبت برای بقای برجام تلاش کند. مسئول جدید سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا که پیش از این مسئولیت وزارت امور خارجه اسپانیا را برعهده داشت، با اشاره به یک ضرب المثل اسپانیایی تصریح کرد: ما اکنون هر کاری که می‌توانیم برای حفظ برجام انجام می‎دهیم.

بورل افزود: «ما به دوستان ایرانی خود می‌گوییم که بهترین کار برای آنها این است که اجازه ندهند این توافق بمیرد.»

وی هشدار داد:«این یک خطای بزرگ خواهد بود که آنها کاری انجام دهند که به مرگ و نابودی این توافق منجر شود.»

بورل ۷۲ ساله که از امروز به‌عنوان یکی از مهره‌های کلیدی کابینه «اورسولا فون درلاین» رئیس جدید اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند، در این مصاحبه، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت را دو چالش اصلی این اتحادیه در دوره جدید برشمرد و «نگاه به بیرون» و «برنامه‌ریزی در بعد جهانی» را از راهبردهای اصلی آن عنوان کرد. وی همچنین بر لزوم اتخاذ سیاست‌های ویژه اتحادیه اروپا در برابر اقدامات چالش برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا تأکید کرد. به هر حال یک دست صدا ندارد!‌/ایران جمعه

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۴۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعا‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع کشورمان در برابر اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی صهیونیستی قصد دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته پیش در این زمینه به توافق رسیدند.

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نیابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر

حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در این تماس، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و نسل‌کشی مردم بی‌دفاع فلسطین و راه‌های تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است