Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم فلاحی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان، با اشاره به ماجرای تلف شدن توله خرس قهوه‌ای در سال جاری، گفت: عده‌ای شاهد ماجرای پرت شدن توله خرس از کوه بودند؛ دو نفر به طرف توله خرس سنگ پرتاب می‌کنند که فیلم آن در فضای مجازی پخش شده و دو نفر هم سعی در نجات داشتند اما اطلاع درست از رفتار با حیوان را نداشتند و غیرحرفه ‌ی عمل کردند و طناب دور گردن توله خرس بسته و آن را نگه داشتند تا ما تحویل گرفتیم و شدت جراحت به حدی بود که پیش از رسیدن به کلینینک دامپزشکی در ساری توله خرس تلف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه، با بیان اینکه حضور انسان در نزدیکی حیوانات وحشی به آنها استرس وارد می‌کند، گفت: پس از پرت شدن توله خرس و پرتاب سنگ، عده‌ای به‌طور غیرحرفه‌ای به نجات حیوان پرداختند درصورتی که آنها باید منطقه را تخلیه می‌کردند تا حیوان انسانی را نبیند و بعد به ما اطلاع می‌دادند تا ما به‌صورت حرفه‌ای آن را بیهوش کنیم و انتقال دهیم.

وی با اشاره به پرتاب سنگ توسط دونفر در این ماجرا، گفت: محیط زیست شهرستان از این دو نفر شکایت کرد چراکه نظر ما بر این بود که خرس بواسطه پرتاب سنگ تلف شد و پرونده به دستگاه قضا رفت و قاضی برای مشخص شدن امر نظریه دامپزشک متخصص را خواست که ما گزارش 5 دامپزشک متخصص را به دادگاه دادیم، دامپزشکان متخصصی که حیوان را کالبد شکافی کرده بودند و نظر خود را در گزارشی نوشتند.

این مسئول با بیان اینکه این 5 دامپزشک متخصص پرتاب شدن از صخره، پرتاب سنگ، استرس وارد شده به حیوان ناشی از نزدیک شدن انسان و حرکت غیرحرفه‌ای طناب گذاشتن به گردن حیوان برای نجات را عوامل تلف شدن توله خرس عنوان کردند، گفت: این دامپزشکان تنها یک مورد را عامل تلف شدن حیوان ندانستند.

فلاحی با بیان اینکه تعللی از جانب محیط‌زیست صورت نگرفته است و ما حکم را صادر نکرده‌ایم، گفت: اختیار طرح شکایت حقوقی و کیفری علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در محاکم قضایی به شهرستان‌ها تفویض شده و در این مورد نیز، محیط‌زیست شهرستان از این دو فرد شکایت کرده است و شکایت بنا بر مشاهدات ما به مرجع قضایی فرستاده شد و مرجع قضایی به استناد نظریه این پنج دامپزشک متخصص حکم بر برائت این دو فرد صادر کرده که البته این حکم دادگاه بدوی است.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست شهرستان به این حکم اعتراض می‌کند و تا جایی که قانون اجازه دهد پیگیر این پرونده خواهند بود، گفت: این تحلیل قاضی در دادگاه بدوی بوده و قابل تجدید نظر است و ما اعتراض می‌کنیم چرا که این اقدام موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده بود و نظر ما بر این است که این افراد موجب تلف شدن توله خرس شدند اما نظریه تخصصی دامپزشکی چیز دیگری بوده است و این عامل را به تنهایی دخیل نمی‌داند.

رئیس محیط زیست شهرستان سوادکوه با بیان اینکه انجمن حقوقی حمایت از حیوانات پارس نیز در کنار ما از این دو فرد شکایت کرده است، ادامه داد: مطمئنا آنها نیز پیگیر خواهد شد و اعتراض خواهند کرد.

کد خبر 4789680

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل محیط زیست مازندران خرس قهوه ای سوادکوه بوشهر انتخابات مجلس شورای اسلامی ایلام گرگان بسیج قزوین مجلس شورای اسلامی هفته بسیج بیرجند شهرکرد مشهد ویروس آنفلوانزا صفحه اول روزنامه های استان ها استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۸۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!

   عصر ایران؛ مهدی مالمیر-  چند سالی است که دیدن قربان صدقه رفتن گربه های خیابانی مردان و زنان حیوان دوست به صحنه ای رایج و هر روزه تبدیل شده است. 

   شاید اگر در اوایل دهه شصت به ما کودکان آن روزگاران می گفتند روزی خواهد رسید که شمار نه چندان کمی از همشهری ها و هموطنان در همین کوچه ها و خیابان های خودمان، زنبیل خرید و کیف و کلاه را به کناری می نهند و دوزانو در برابر گربه ای ژولیده می نشینند و قربان صدقه چشمان و پنجه های او می روند، با خنده  بی عنان ما رو در رو می شد و شاید در حالی که به قوه تخیل او درود می فرستادیم در دل به عقل او شک می کردیم.

 ر  وزگار اما طُرفه ها در آستین دارد. حالا امروز گربه های خیابانی گهگاه حال و روز بهتری از بی خان و مان ها و کوچه خواب های شهرهای مان پیدا کرده اند.  شاهد اینکه: نگارنده این خطوط یکی از همین روزهای پس از تعطیلات عید نوروز به پارکی در مرکز تهران رفته بود. در هنگام قدم زدن و به مشام کشیدن هوای شهداگینِ مالامال از عطر یاس، صحنه ای بوالعجب دید!

   زوج جوانی که بسیار محترم به نظر می رسیدند، با کیسه ای بزرگ در دست هر دو،در حال سرک کشیدن به کنج و کنار پارک بودند. 

  کنج‌کاوی نگارنده بیدار شد. کمی در احوالات‌شان دقیق‌تر شدم. زوج از کنار مرد میان سالی که ازوجنات اش کاملا مشهود بود که از شمار کارتون خواب های شهر است گذشتند اما وقتی گربه ای نزدیک آنها شد، دست یکی از زوج ها آرام درون کیسه خزید و چندین قطعه از گوشت مرغ برای گربه پرتاب کرد. گربه محتاطانه نزدیک آمد و با ولع مشغول بلعیدن قطعه های گوشت مرغ شد!

 زن و مرد محترم زانو زدند و دستی بر سر و گوش گربه کشیدند و رضایت مندانه به سمت دیگر پارک رفتند احتمالا به امید یافتن گربه ای دیگر و مهمان کردن او به بُرش های لذیذی از گوشت مرغ!

   تا اینجای کار می شُد از این صحنه گذشت اما نگاه مرد بی خان و مان به سکنات و رفتار زوج جوان خاطره ای از یاد نرفتنی برای نگارنده این خطوط رقم زد! نگاهی عجیب: آمیزه ای از نفرت و خشم و رنجیدگی از بی اعتنایی همنوع به شرایط رقت بارش!

   انسان گرسنه بر خلاف حیواناتی مثل سگ و گربه، بسیار خطرناک است. بسیار بعید است سگ و گربه ای از گرسنگی در شهرهای بزرگ که دورریزغذا بالا است، تلف شود.

   دست کم می شود بر این نکته توافق داشت که گربه گرسنه به هیچ رو برای انسان خطر جدی به حساب نمی آید. در دوران قحطی های بزرگ سگ ها و گربه ها از توان تاب آوری بیشتری نسبت به انسان ها برخوردارند و انسان ها در مراحل آخر دوران قحطی به ذبح و خوردن گربه ها و سگ ها روی آورده اند. 

 طرفه اینکه این انسان ها بودند که در بادی امر و در دوران نوباوگی تاریخ از حیوانات کمک گرفتند برای زنده ماندن. به عبارت بهتر؛ این انسان ها بودند که دریافتند می توانند از مو و پشم حیوانات تن پوشی برای خود بیافرینند و خود را از سرما محفوظ بدارند. حیوانات غیر خانگی سالیان سال چه در جنگل ها وچه در شهرهای بزرگ نه تنها از خود مراقبت کرده اند که در بسیاری از موارد  الگوی انسان ها برای مدیریت و کنترل زندگی اش بوده اند. 

  تبعات غذا دادن به حیوانات غیر خانگی بسیار جدی است. دخالت در گردش طبیعی زیستی حیوانات و کمک به زاد و ولد بی رویه گربه ها و سگ های خیابانی پیامدهای بسیار قابل ملاحظه برای شهرها در پی دارد.

  ازدیاد بی رویه این حیوانات برای شهرهای ما که از نظر معماری و خیابان کشی جایی برای حیوانات خیابانی در نظر نگرفته است می تواند مشکلات چندی به بار آورد. 

    تصادف این حیوانات با خودرو ها می تواند صحنه های دلخراشی به ویژه برای کودکان پدید آورد. آلودگی صوتی تولید شده از سوی این حیوانات در برخی از فصل های سال نیز بسیار جدی است به خصوص در شهرهای ما که از نظر الودگی صوتی هیچ چیزی کم ندارد!

    در کشورهای ثروتمند که از تاریخ طولانی از هم زیستی با حیوانات برخوردارند قوانین چندی برای کنترل حیوانات  گذرانده شده است. مثلا در کشور آلمان پرورش دهندگان سگ تنها می توانند سالی یک بار و در مجموع در طول عمر حیوان سه بار از حیوان توله کشی کنند.

   در کشور ما قانون ویژه ای برای کنترل تولید مثل و مدیریت حیوانات خانگی وجود ندارد وشوربختانه به نظر می رسد اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، در اینده معضل حیوانات ولگرد به مشکلی بسیار جدی بدل خواهد شد.

    چنان که گفته آمد، در کشورهای ثروت‌مند که تاریخ درازی از هم زیستی با حیوانات دارند، سال ها بده بستان بین انسان و حیوانات سبب ساز فرهنگی شده از افراط و تفریط در این زمینه جلوگیری می کند.

 افزون بر اینکه کشورهای ثروت‌مند که بر پایه انسان‌گرایی رشد و توسعه یافته اند؛ انسان را مدار همه چیر می دانند. به عبارت دیگر، در شهرهایی که مردمان اش به حیوان نوازی مشهورند، به نظر نمی رسد، این حیوان نوازی به زیان فقرا و نادیده گرفتن فقر مشهود همسایه و همشهری در شهر ها صورت پذیرد. انسان آن زمان به «حیوان نوازی» روی آورد که به درجه ای از برخورداری رسید.به تعبیر زیبای این مثل فارسی: اول لب بود که دندان آمد!

نگارنده این سطور نمی داند نگاه آکنده از نفرت آن مردم میان سال بی خان و مان در پارک، کِی و چگونه گریبان مرد و زنی در کوچه ای تاریک را با هدف زور رُبایی می گیرد!  کدام مغازه یا خانه با نگاه نفرت آلود آن مرد گرسنه غارت خواهد شد و... اما می شود با اولویت بخشیدن به انسان هایی که حالا به هر دلیلی از چرخه سالم زندگی به دور افتاده اند، کمی از حجم حوادث غمبار و وحشتناک صفحه حوادث روزنامه ها و سایت های خبری کاست. 

هیچ حیوان ولگردی توانایی زور رُبایی از سر گرسنگی را ندارد اما چنان که دیده و تجربه کرده ایم، از انسان گرسنه و سرخورده و تحقیر شده هیچ چیز بعید و دور نیست!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی
  • توله کفتارهای زخمی شده توسط سگ‌های روستا در کهگیلویه مداوا شدند
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • (ویدئو) تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد
  • (ویدئو) وقوع سیل در مازندران با آمل و بابل و سوادکوه چه کرد؟
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران
  • تردد در راه های مازندران عادی و روان است