Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@05:48:31 GMT

محرومیت معلولان گلستانی از حقوق حداقلی خود

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۲۷۵۱

محرومیت معلولان گلستانی از حقوق حداقلی خود

اگر چه همواره تأکید مسوولان تلاش برای رفع مشکلات معلولان در سطح جامعه است اما شواهد بیانگر آن است که به معلولان در جامعه ما آن چنان که شایسته و لازم است توجه نمی‎شود و هنوز تعداد زیادی از این افراد از حقوق حداقلی خود محروم هستند.

بر اساس آمار بهداشت جهانی، ۳ درصد از مردم ایران دارای انواع معلولیت هستند،در این میان گلستان جزو استان‎هایی است که درصد شیوع معلولیت بالایی دارد، به گفته کارشناسان نرخ معلولیت در گلستان ۲ برابر میانگین کشوری است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه همواره تأکید مسوولان تلاش برای رفع مشکلات معلولان در سطح جامعه است اما شواهد بیانگر آن است که به معلولان در جامعه ما آن چنان که شایسته و لازم است توجه نمی‎شود و هنوز تعداد زیادی از این افراد از حقوق حداقلی خود محروم هستند،عدم مناسب سازی،نبود مراکز تفریحی،نامناسب بودن مبلمان شهری،اشتغال تنها چند نمونه از مشکلات عدیده معلولان محسوب می‎شود و همین امر موجب شده تعداد زیادی از این افراد انگیزه‎ای برای حضور در جامعه نداشته باشند. در این‌ میان یکی از دغدغه‎های اصلی معلولان اشتغال است بسیاری از معلولان گلستانی به رغم گذران دوره‎های تحصیلی عالی و کسب مهارت هنوز نتوانسته‎اند وارد بازار کار شوند،سالها پیش قرار بود در راستای حمایت از معلولان قانون ۳ درصدی برای این افراد وضع شود که طی آن تمام دستگاهها موظف می‎شدند ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود را به افراد معلول اختصاص دهند. بعد از کش و قوس های فراوان گویا این قانون اصلاح و قرار است به مرحله اجرا درآید تا شاید گام مؤثری از سوی مسوولان برای رفع مشکلات این افراد برداشته شود.

*اجرا شدن قانون 3 درصدی استخدام معلولان

در همین رابطه مدیر کل بهزیستی گلستان در خصوص قانون ۳ درصدی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: قبلأ قانون جامع حمایت از معلولان مطرح بود اما دو سال پیش به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تغییر و بازنگری و اصلاح شد.

ابراهیم غفاری تصریح کرد: سازمان امور اداری استخدامی کشور اعلام کرده است که تمام دستگاهها باید در استخدام خود این سه درصد را رعایت کنند،از سال گذشته این قانون در کشور اجرا شده و معلولان باید مثل بقیه افراد در آزمون‎ها شرکت کنند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای ایجاد اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: سازمان بهزیستی ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در اختیار دارد و افراد دارای معلولیت می‎توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای خوداشتغالی و کارفرمایی از تسهیلات برخوردار شوند.

مدیر کل بهزیستی گلستان در خصوص دریافت خدمات بیمه‎ای معلولان نیز گفت: طی سال جاری ۱۲ هزار بیمه جدید برای افراد دارای معلولیت صادر شد و پشت نوبت دریافت دفترچه را به صفر رساندیم،بر اساس قانون تمام کسانی که تحت پوشش بهزیستی هستند می‎تواند از دفترچه خدمات درمانی استفاده کنند و در این رابطه محدودیتی وجود ندارد.

غفاری در ادامه به چگونگی برخورداری معلولان از خدماتی هم چون دریافت ویلچر و سمعک اشاره کرد و گفت: در همه شهرستان ها رؤسا و کارشناسان موظف هستند معلولانی که درخواست تحویل لوازم توان پزشکی و توانبخشی را دارند با ذکر مشخصات فرد معلول و وسیله‎ای که نیاز دارد در سامانه‎ای که به همین منظور تدارک دیده شده ثبت کنند در واقع خریدهای ما بر اساس همان سامانه صورت می‎گیرد در سال حدود دو میلیارد تومان گاهی نیز بیشتر هزینه خرید لوازم توانبخشی می‎شود.

*بی‎توجهی دستگاههای اجرایی گلستان به مصوبات ستاد مناسب سازی محیط

یکی از مشکلات معلولان نامناسب بودن فضاها و اماکن موجود در شهر است که متأسفانه همین عامل موجب حضور حداقلی افراد دارای معلولیت در سطح جامعه شده است.

 در همین رابطه مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در خصوص اقدامات انجام شده برای حضور افراد دارای معلولیت در اماکن و فضاهای شهری گفت: از سال ۱۳۸۹ در استانداری گلستان ستاد مناسب سازی محیط و مبلمان شهری تشکیل شد با این وجود نیاز به ورود حاکمیتی بیشتری داریم چرا که بسیاری از دستگاهها از مصوبات این ستاد پیروی نکردند یا در عمل اتفاقی نیفتاده است.

علی برزمینی تصریح کرد: باید بتوانیم معلولان را به شبکه اجتماعی پیوند بزنیم برای این پیوند زدن نیاز است در مدیران یک تغییر نگاه به وجود آید که توانایی و ظرفیت معلولان را باور داشته باشند.

وی بیان کرد: طی نشست با مدیران دستگاههای اجرایی بر این نکته تأکید داشتیم تا ظرفیت معلولان را بپذیرند و البته در این رابطه باید یک نگاه سیستمی وجود داشته باشد.

«معلولیت،محدودیت نیست» شعاری که در گلستان عملی نشد

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در خصوص وضعیت فضاهای ورزشی و تفریحی مناسب برای معلولان گفت: در این رابطه نقصان‎های فراوانی وجود دارد، معتقد هستیم مناسب سازی و مبلمان سازی مناسبی در سطح استان انجام نشده است با توجه به نگاه ویژه‎ای که سازمان ورزش در بحث خصوصی سازی سالن‎ها و اماکن ورزشی داشته متأسفانه باعث شد معلولان از امکانات لازم برای ورزش محروم باشند.

برزمینی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون‎های حمایتی از معلولان توصیه کردیم اگر نمی‎توان مناسب سازی را در تمام سالن‎ها انجام داد باید سالن اختصاصی برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، با نگاهی به جوامع توسعه یافته در خواهیم یافت که سالهاست در این جوامع شعار معلولیت محدودیت نیست عملی شده، استفاده از معلولان در پست‎های مدیریتی و مناسب بودن فضاهای تفریحی و شهری برای حضور این افراد بیانگر آن است در این کشورها افراد معلول هم چون یک شهروند عادی پذیرفته شده‎اند حال آنکه در کشور و البته استان ما که به گفته مسوولان دارای نرخ بالایی از معلولیت می‎باشد جمله معلولیت محدودیت نیست در حد یک شعار باقی مانده و معلولان گلستانی هنوز از حقوق حداقلی خود محروم هستند.

انتهای پیام/۸۳۱۰۷

 

منبع: فارس

کلیدواژه: معلولیت مشکلات معلولان مناسب سازی محیط اشتغال گلستان قانون 3 درصدی استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک استاندار گلستان برای راهیابی مهدی الفتی ورزشکار گلستانی به رقابت‌های المپیک پاریس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان دکتر علی‌محمد زنگانه در این پیام آورده است: کسب سهمیه المپیک برای نخستین بار در تاریخ ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران توسط «مهدی الفتی» دلاور مرد گلستان و فرزند برومند و رشید سرزمین برادری، موجب شور، شعف و شادمانی تمامی ورزشکاران و ورزش دوستان شد.

این پیام می افزاید : گلستان استانی ورزش خیز و ورزشکار پرور است و همواره نام فرزندان این خطه بر تارک ورزش این سرزمین درخشیده است.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد : بی‌تردید قرار گرفتن مهدی الفتی در رده دوم رنکینگ مسابقات کسب سهمیه المپیک و حضور در المپیک پاریس با ۶۲ امتیاز اتفاقی ارزشمند است که برای نخستین بار در تاریخ ورزش ژیمناستیک این کشور اسلامی رخ داد.

زنگانه افزود: اینجانب کسب سهمیه المپیک پاریس توسط مهدی الفتی را به مردم فهیم ایران و استان گلستان، به خصوص جامعه ورزش استان و مدیران تلاشگر ورزش استان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم با تلاش همه فرزندان این سرزمین شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش نگارستان اقوام ایران زمین باشیم.

دیگر خبرها

  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • امدادرسانی به ۲۸ خانواده سیل‌زده گلستانی
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • برگزاری ۲۱۰ برنامه ویژه هفته کار و کارگر در گلستان
  • اعزام پنج هزار گلستانی به سفر معنوی حج تمتع
  • شهروندان گلستانی به پیامک های «ثبت نام طرح کمک معیشتی» توجه نکنند
  • افزایش سهمیه کاروانهای حج تمتع در گلستان
  • پیام تبریک استاندار گلستان برای راهیابی مهدی الفتی ورزشکار گلستانی به رقابت‌های المپیک پاریس