Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه ارتکاب جرم در فضای مجازی و حقیقی است، گفت: نامزدهای انتخاباتی مسائل قومیتی را پر رنگ نکنند. ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، محمدرضا حبیبی امروز در جمع خبرنگاران در خصوص نقش دستگاه قضایی در انتخابات اظهار داشت: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وظایف و نقش دستگاه‌ها به خوبی تبیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون‌گذار وظیفه اجرا را از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به عهده وزارت کشور‌، وظیفه نظارت را از طریق هیئت‌های نظارت به عهده شورای نگهبان گذاشته و برای دستگاه قضایی 3 وظیفه یا 3 نقش در قانون پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: نخستین نقش، حضور دادستان‌ها در هیئت‌های اجرایی است. دادستان هر حوزه انتخاباتی به عنوان عضو ثابت اجرایی باید در جلسات شرکت کند و به نوعی کمک بقیه اعضا در امر اجرای انتخابات باشد، ضمن اینکه نظارت خود را نیز اعمال می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: نقش دوم، پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم انتخاباتی و نقش سوم، رسیدگی به پرونده‌ها‌ی جرائم است. چنانچه جرمی انجام شود پرونده‌ای تشکیل شده و وظیفه دستگاه قضایی تعقیب رسیدگی و تعیین مجازات مناسب است.

وی با اشاره به تفاوت اساسی تخلف و جرم تصریح کرد: جرم براساس تعریف قانون، فعل یا ترک فعلی است که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین شده است در صورتی که  تخلف، فعل یا ترک فعلی است که به دنبال آن مجازات کیفری نیست ولی برخوردهای انضباطی دارد.

حبیبی گفت: در خصوص اجرا، با دستور ریاست قوه قضائیه ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی در مرکز و به موازات آن ستاد استانی تشکیل شده است که در ستاد استانی چینش اعضا به گونه‌ای است که بتوانند فعالیت‌های انتخاباتی را دقیق رصد و پایش کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای ستاد استانی، رئیس کل دادگستری به عنوان رئیس این ستاد، دادستان مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، رئیس هیئت نظارت استاندار یا نماینده ایشان، اداره‌کل اطلاعات، اطلاعات سپاه، سازمان قضایی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و صدا و سیما هستند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اظهار داشت: بالافاصله پس از ابلاغ این دستورالعمل در استان اصفهان ستاد را تشکیل دادیم و تا الان دو جلسه تشکیل شده و اقدامات لازم در خصوص افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی مردم، مجریان و ناظران، نامزدها و هواداران و مسئولان ستاد‌های تبلیغاتی انجام شده است و در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی و متصدیان امر مشخص شده است.

وی درخصوص مشاهده اقدامات مجرمانه توسط مردم بیان کرد: معاونت پیشگیری قوه قضائیه سامانه‌ای را تحت عنوان "سامانه سجام" که مخفف "سامانه جامع اطلاعات مردمی" است، تعریف کرده است. مردم درصورت مشاهده تخلف می‌توانند وارد سامانه شده، ثبت‌نام و گزارش خود را اعلام کنند.

حبیبی تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که مشخصات آنها محرمانه مانده و به جز مسئولی در معاونت پیشگیری دادگستری استان و مسئولی در معاونت پیشگیری قوه قضائیه هیچ فرد دیگری از هویت افراد گزارش دهنده مطلع نمی‌شود. این گزارش‌ها آنالیز و پیگیری می‌شود.

وی در خصوص جرائم احتمالی عمومی مردم گفت: رای دادن با شناسنامه جعلی یا با شناسنامه دیگری، رای دادن بیش از یک بار، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در روز رای در محل اخذ رای، اخلال در امر انتخابات، ایجاد رعب و وحشت، پاره کردن و معدوم کردن آگهی‌های تبلیغاتی در محل‌های مجاز نصب شده از موارد جرائم عمومی مردم است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص جرائم احتمالی مربوط به نامزدها و مسئولان ستادهای تبلیغاتی و هواداران خاطرنشان کرد: خرید و فروش رای، تهدید در امر انتخابات، تبلیغ علیه سایر داوطلبان، استفاده از هرگونه پلاکارد جز در محل ستاد انتخابات یا راه انداختن کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از  بلندگوی سیار در خارج از محل سخنرانی، نصب عکس و پوستر روی تابلوهای بیمارستان‌ها‌، راهنمایی و رانندگی و مکان‌های ممنوع جز جرائم محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برخی از افعال چنانچه اتفاق بیافتد بیشتر متوجه دستگاه‌های دولتی است. تبلیغ برای نامزدی در صدا و سیما و مطبوعاتی که دولتی هستند. هیچ مکان دولتی نباید تبلیغی به نفع نامزدی انجام دهد، فعالیت تبلیغات در ساعات اداری و  استفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدها ممنوع است.

حبیبی تصریح کرد: برخی از تخلفات متوجه ناظران است. رای گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، کم و زیاد کردن آرا، تقلب در رای‌گیری و شمارش آرا، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای خاص، بازکردن لاک و مهر صندوق و یا خودداری از ممهور کردن شناسنامه‌ها از این دسته تخلفات است.

وی گفت: ارتکاب جرم در فضای مجازی و حقیقی یکسان و قابل تعقیب است. کمیته‌هایی برای رصد فضای مجازی تشکیل شده است و دادگاه مطبوعات در این خصوص فعال است.

مطهری: مشارکت بالا در انتخابات، پایه‌های نظام را محکم‌تر می‌کند/هزینه‌های انتخاباتیم را اعلام می‌کنمانتخابات 98- البرز| 186 داوطلب نمایندگی مجلس تا پایان روز پنجم ثبت نام کردندانتخابات 98- سمنان| چه کسانی امروز داوطلب انتخابات مجلس شدند؟

رئیسکل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: نامزدها مسائل قومیتی را پر رنگ نکنند. پرداختن و طرح مسائل قومیتی چنانچه سبب قرارگرفتن مردم رودر روی یکدیگر و منجر به درگیری و خسارات شود، شدیدتر مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/163/ ع

 

 

 

R41346/P/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۵۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز پنج‌شنبه در بازدید از سخت‌افزار و نرم‌افزار برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات در صداوسیما، داشت: خوشبختانه برنامه‌های مناسبی برای معرفی نامزدها و برنامه‌های ایشان تدوین شده است که انتظار داریم نامزدها به بهترین وجه برای شور و نشاط انتخاباتی دور دوم از آن استفاده کنند.

وی خطاب به نامزدهای دور دوم حوزه خرم‌آباد و چگنی، اظهار کرد: وحدت عمومی برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای استان انتظاری است که از این عزیزان داریم.

استاندار لرستان همچنین با اعلام استقبال از برنامه‌های تمامی نامزدهای شرکت‌کننده در دور اول انتخابات استان، گفت: قطعاً نفراتی که در دور اول انتخابات حضور داشتند تماماً افرادی هستند که دغدغه استان را دارند و یقیناً برای رفع مشکلات آن برنامه‌هایی تدوین کرده‌اند.

شفقت، ادامه داد: همکاران ما در حوزه سیاسی و دستگاه‌های اجرایی آمادگی دارند که برنامه‌های نامزدهای انتخابات را دریافت و پس از دسته‌بندی برای استفاده در برنامه‌های توسعه‌ای استان در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنند.

وی ضمن تقدیر از زحمات مجموعه صداوسیمای لرستان در ایجاد نشاط انتخاباتی، تصریح کرد: در استان به‌عنوان یک استان دارای روستاهای فراوان و مولد این آمادگی وجود دارد که برای پشتیبانی از بخش تولید روستا یک شبکهٔ روستایی ایجاد کنیم.

استاندار لرستان خطاب به رئیس صداوسیمای لرستان عنوان کرد: انتظار داریم این موضوع در سطح سازمان مطرح شود چرا که ما آمادگی لازم را برای تولید محتوای این شبکه داریم.

کد خبر 6088803

دیگر خبرها

  • استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به ۱۵۰ نفر تذکر داده شد
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور
  • کدهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ۱۱ اردیبهشت اعلام می‌شود