Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-05@19:46:36 GMT

کاهش فساد با حضور حسابرسان داخلی دستگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۷۴۷۳

 فرهاد دژپسند با ابراز خشنودی از حضور همزمان حسابداران و حسابرسان بخش‌های خصوصی و عمومی در این همایش که با محوریت "انضباط مالی، شفافیت و پاسخ گویی" برگزار شد، تاکید کرد: حسابداران بخش خصوصی نباید دولت را در مقابل خود تلقی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر جامعه حسابداران و حسابرسان به تصمیمی کارشناسی رسیدند باید پای حرف خود بایستند اما اگر بخواهند تصمیمات خود را به منافع صنفی یا سیاسی گره بزنند به طور قطع استقلال‌شان آسیب خواهد دید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دژپسند از جامعه حسابداران و حسابرسان به عنوان حلقه‌ مفقوده‌ای در جامعه تخصصی کشور یاد کرد و گفت: تا کنون به نقش جامعه حسابداران در شفافیت و پاسخگویی، سالم سازی و حکمرانی خوب توجه لازم نشده است و این در حالی است که حسابداران و حسابرسان نقش بسیار پراهمیتی در این حوزه ها دارند .
وی ادامه داد: با مشاهده برخی گزارش ها از بروز نابسامانی ها و فساد های مالی، به این موضوع پی می‌بریم که این پدیده نامیمون به دلیل عدم توجه به جایگاه حسابداران در سلسله مراتب اداری رخ داده است .
وزیر اقتصاد با بیان اینکه امضای یک حسابدار باید به گزارش‌ها اعتبار ببخشد و اگر غیر از این باشد، حتما یک جای کار ایراد دارد، افزود: جامعه حسابداری اگر می خواهد به کارکرد و جایگاه واقعی خود دست پیدا کند، باید گزارش های تولیدی آنان از چنان قدرت، اعتبار و اطمینانی برخوردار باشد که جای هیچ تردیدی باقی نگذارد .
دژپسند با تاکید بر اینکه اولین لازمه تحقق این امر، استقلال حرفه ای است، گفت: استقلال حرفه‌ای لزوما به معنای مواجهه با دولتی‌ها و رقبا نیست، بلکه گفتن حق، حتی در زمانی است که خلاف منافع خود یا هم‌صنفی‌های خود باشد .
وی با بیان اینکه درخواست من از سازمان حسابرسی، داشتن استقلال حرفه‌ای است، گفت: خوشبختانه این روحیه امروز در سازمان حسابرسی وجود دارد و تجربه نشان داده است که مسئولان این سازمان، ذره‌ای از نظرات کارشناسی خود کوتاه نمی‌آیند .
وزیر اقتصاد با اشاره به تاکید چند ساله خود بر لزوم حضور کمیته حسابرسی داخلی در شرکت ها و دستگاه های خصوصی و دولتی تصریح کرد: حسابرسی داخلی می‌تواند ‌نقش کلیدی در ارتقای کارایی و اثربخشی گزارشگری‌های مالی ایجاد کند .
وی افزود: البته ممکن است عده‌ای از حسابرسان، وجود کمیته‌های حسابرسی داخلی را رقیب کاری خود تلقی کنند اما حقیقت آن است که استقرار این کمیته ها می‌تواند بسترساز نقش حسابرسان و حسابداران در همه دستگاه‌ها باشد .
وزیر اقتصاد تاکید کرد: آمارهای مختلف نشان می‌دهد با حضور حسابرسان داخلی، فساد در دستگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند، بنابراین باید از پویایی این کمیته ها و نهادینه شدن آن در دستگاه‌ها استقبال کرد .
وی گفت: ما به شما حسابداران به عنوان فرشته‌های نجات نگاه می‌کنیم و شما را دلسوز، هوشیار و عادل می‌دانیم .
دژپسند اظهار داشت: امروز وقتی حرف از فساد مالی زده می‌شود، باید این حس مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد که حتما از جامعه حسابداران به خوبی استفاده نشده که شاهد چنین فساد مالی هستیم .
به گزارش شادا، وزیر اقتصاد با تاکید بر نقش حسابداران در بودجه‌ریزی کشور گفت: در حال گذار از بودجه ریزی سنتی به سمت بودجه ریزی عملیاتی هستیم و بهترین گروهی که می‌توانند در استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی کمک کنند حسابرسان و حسابداران هستند .

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GOu برچسب ها: فساد ، حسابرس ، وزیر اقتصاد

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فساد حسابرس وزیر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۷۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند

سفارت چین در اتاوا در بیانیه‌ای نوشته است: «اظهارات جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا تهمت‌های بی‌اساس است، ما این اظهارات را محکوم و قاطعانه با آن مخالفیم.»

این اظهارات زمانی مطرح شد که شبکه بی. بی. سی و خبرگزاری رویترز انگلیسی به نقل از نخست‌وزیر کانادا، پکن را عامل اصلی در دخالت در ۲ انتخابات اخیر فدرال این کشور می‌داند.

این بیانیه افزود: ما هرگز در امور داخلی اتاوا مداخله نکرده‌ایم و قصدی هم برای انجام آن نداریم.

سفارت چین خاطرنشان کرد که ما از طرف کانادایی می‌خواهیم به حقایق احترام بگذارد، تعصب ایدئولوژیک را کنار بگذارد و از حمله بی اساس به پکن دست بردارد.

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه چین، درباره ادعای وزیر امور خارجه آمریکا درباره دخالت پکن در امور داخلی دیگر کشور‌ها و انتخابات آمریکا، گفته بود: این موضوع برخلاف اصول اصلی دیپلماسی ما است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • کاهش ورودی به دانشگاه فرهنگیان یک ابرچالش است
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • ◄ واردات لوکوموتیو آری یا خیر؟
  • موافقت با مرخصی و اشتغال به کار جمعی از زندانیان خدابنده