16 آذر روز به اهتزاز درآمدن لوای دشمنشناسی قشر بیدار و نخبه جامعه است
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۲۲۳۰
معاون مطالبهگری و گفتمانسازی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز گفت: 16 آذر نماد آمریکاستیزی و عدالتخواهی دانشجویان در پرتو اسلام و روز به اهتزاز درآمدن لوای دشمنشناسی قشر بیدار و نخبه جامعه است و از این رو باید مراقب باشیم این نماد را به ضد خود تبدیل نکنند.
محمد جهانور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز که در راستای روز دانشجو صورت گرفت با بیان اینکه 16 آذر یکی از روزهای افتخارآمیز تاریخ ایران است، اظهار داشت: در چنین روزی مهدی شریعترضوی، مصطفی بزرگنیا و احمد قندچی، در اعتراض به سفر نیکسون رئیس جمهور آمریکا به کشورمان و اعطای دکترای افتخاری به وی در دانشگاه تهران و به جرم نپذیرفتن ذلت در مقابل بیگانگان، توسط مزدوران ستمشاهی به خون غلتیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فعال دانشجوی استان آذربایجانشرقی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال اینکه 16 آذر، روز دانشجو نماد چه چیزی است؟، خاطرنشان کرد: 16 آذر نماد آمریکاستیزی، دشمنستیزی، استکبارستیزی و عدالتخواهی دانشجویان در پرتو اسلام و روز به اهتزاز درآمدن لوای دشمنشناسی قشر بیدار و نخبه جامعه است، بنابراین در همین راستا باید مراقب باشیم این نماد را به ضد خود تبدیل نکنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه روز دانشجو تجلی بصیرت، مظهر ایثار، استقلال و آزادی است، یادآور شد: جنبش های دانشجویی همواره نقش تعیینکنندهای در مبارزات آزادیخواهانه مردم بیدار کشورمان داشتهاند و حضور آگاهانه دانشجویان همراه با مردم انقلابی به فرمان زعمای بزرگ شیعه، اجازه نداده تا دشمنان در امور داخلی و خارجی کشورشان دخالت کنند.
معاون مطالبهگری و گفتمانسازی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز همچنین در پاسخ به این سوال اینکه وظیفه و رسالت دانشجویان عصر امروز و بهویژه دانشجویان انقلابی برای ادامه راه شهدای راه حق و حقیقت و به خصوص شهدای دانشجو چیست؟، تصریح کرد: دانشجویان در طول تاریخ کشورمان در تحولات مختلف حضوری تعیینکنندهای داشته و دارند، امروز نیز دانشجویان و دانشگاهیان انقلابی برای حفظ حرمت خون شهیدان و صیانت از اصول و آرمانهای اصیل اسلام و انقلاب همچون شهدای جهاد علمی از بذل جان خویش دریغ نمیکنند.
وی تاکید داشت: مطابق بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، دانشگاه کارخانه انسانسازی است و رسالت اصلی دانشگاه اسلامی، تربیت انسان است و هدف اساسی دانشجو، رسیدن به کمالات والای انسانی است.
به گفته این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز، در فرع این تربیت انسانی، دانشجوی مسلمان دو وظیفه مهم دیگر بر عهده دارد، متذکر شد: نخست اینکه کوشش کند تا به بالندگی علمی، آموزشی و پژوهشی برسد، تا مطابق حدیثالعلم سلطان برای حکومت اسلامی قدرت و اقتدار ایجاد کند همچنانکه رهبر انقلاب فرمودند:(در زمینه مسائل علمی باید دنبال قله بود ) و رسالت دیگر اینکه وارد جامعه شده و طبق بیانات معظمله که میفرماید:( بنده دلم میخواهد این جوانان ما و شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانشآموزان مدارس، روی ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید) نسبت به مسائل و مشکلات جامعه احساس مسوولیت داشته باشد و به دنبال حل مشکلات کشور بهصورت علمی به پشتوانه دانشگاه باشد.
معاون مطالبهگری و گفتمانسازی بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به این پرسش هم اینکه در شرایط فعلی جامعه ما؛ دانشجویان بهعنوان قشری فرهیخته، فعال و پویای جامعه باید مطالبهگر چه چیزی باشند؟، اذعان داشت: همچنانکه شهید بهشتی میفرماید؛ دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا میشود. دانشجو وظیفه دارد به تبیین و روشنگری در جامعه بپردازد و سطح بینش مردم را نسبت به انتخاب درست بالا ببرد.
وی اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران که بهعنوان یک نظام صددرصد مردمی در آن مردم پایه اصلی انقلاب را تشکیل میدهند، همواره حضور دانشجویان چشمگیرتر از دانشجویان در دیگر نقاط جهان است و اکثر امیدهای آینده کشور با تلاش و همت این عزیزان ترسیم خواهد شد؛ عزیزانی که از گذشتههای دور، پایههای روحیه ظلمستیزی و انقلابیگری را آن روزها، بنا نهادند و با نثار خون پاک و روشنگر خویش، دست ملعون استثمارگران این مرز و بوم شریف را رو کردند و طبل رسوایی رژیم منحوس پهلوی و مستکبران آمریکا و انگلیس را در محیط مقدس دانشگاه، کوبنده و محکم بر زمین زدند.
این فعال دانشجوی استان همچنین با تاکید بر اینکه دانشجویان باید مطالبهگر حق مردم از مسوولان باشند، یادآور شد: دانشجویان از مسوولان این نظام بخواهند، وظایف انجام نداده و یا کارهای اشتباهی که انجام داده و برای نظام هزینه درست کردهاند را مطالبه کنند، چرا که اگر عددهای پستهای مهم کشور و استانی را که تا 3 هزار عنوان کردهاند را بر تعداد شهدا تقسیم کنیم، در خواهیم یافت که برای هر صندلی مسوولان بهطور متوسط به تعداد شهدای کربلا، شهید وجود دارد.
به گفته وی، همه ملت ایران نه فقط مدیون شهدای مدافع امنیت، حرم و دفاع مقدس هستیم بلکه مدیون خون پاک همه انبیا، اولیا، امامان و انسانهای پاک و آزادهای هستیم که در طول تاریخ از حضرت آدم تا عصر حاضر برای تحقق حکومت توحیدی جهاد کرده و شهید شدند، هستیم.
انتهای پیام/ 60023 /س
منبع: فارس
کلیدواژه: 16 آذر روز دانشجو جنبش دانشجویی دانشجو مطالبه حق مردم مطالبه گر مسوولان شهدای دانشجو استکبار ستیزی خبرگزاری فارس فارس تبریز فارس آذربایجان شرقی دانشگاه دانشگاه تبریز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۲۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مهاجرت» توازن توانمندیهای توسعهای را دگرگون میسازد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بافتار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعهای، بستر ویژهای برای فعالیتهای علمی جامعهشناختی فراهم میسازد و این بافتار در سبک و رویکرد حاکم بر کار جامعهشناس و ماهیت فعالیتهای جامعهشناختی بازتاب مییابد.
اصغر میرفردی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیراز) در مقالهای با عنوان «مروری بر مطالعات جامعهشناختی در زمینه آموزش، مهاجرت و
تحولات توسعهای در ایران» به این موضوع اشاره میکند که کارل مانهایم (Karl Mannheim) معتقد است نظریهها و فعالیتهای جامعهشناختی از نظر شناختشناسی، بازتاب زمانه و زمینە کنشگران این حوزه تخصصی است.
* سیر شکلگیری و فعالیتهای رشته جامعهشناسی در ایران
این پژوهشگر مینویسد: رشته «جامعهشناسی» در ایران، همزمان با تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ خورشیدی مورد توجه قرار گرفت و با پیشگامی زندهیاد، غلامحسین صدیقی، مانند یک رشتە تخصصی بنیان نهاده شد.
او در ادامه میدهد که سیر شکلگیری و فعالیتهای رشته جامعهشناسی در ایران را میتوان در چند دوره گوناگون دستهبندی کرد:
دوره پایهگذاری رشتۀ جامعهشناسی: از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تا تأسیس مؤسسۀ تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ خورشیدی را میتوان جزء این دوره دانست. دوره تثبیت و گسترش: این دوره از تأسیس مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران تا زمان انقلاب سال 57 را دربرمیگیرد. دوره آموزشمحور و تغییرات ساختاری: این دوره که از57 تا میانه دهه ۱۳۷۰ را در برمیگیرد، به پیروی از تغییرات انقلابی و برنامه انقلاب فرهنگی پس از انقلاب، با تغییر در نیروی انسانی، محتوای آموزشی و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی همراه بود. فعالیتهای این دوره بیشتر آموزشی بود و از میزان فعالیتهای پژوهشی سالهای پیش از انقلاب، تا اندازهای کاسته شد. دوره تشکلیابی دوباره و آموزش-پژوهشمحوری: این دوره از میانه دهه ۱۳۷۰ تاکنون را در برمیگیرد و تفاوتهایی را در دولتهای چهارگانه به خود دیده است، گاه فعالیتهای جامعه-شناختی مورد اقبال واقع شده و گاه نیز با محدودیتها و موانعی روبهرو بودهاند. رشتهها و گرایشهای علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی در این دوره گسترش یافتند. جابجایی محل زندگی فرد از یک منطقه به منطقه و یا سرزمین دیگر را مهاجرت میگویندمیرفردی توضیح میدهد که با گسترش واحدهای دانشگاهی همچون دانشگاه آزاد، دانشگاه پیامنور و دانشگاه علمیکاربردی، رشتههای علوم اجتماعی نیز گسترش یافتند؛ اما چنین گسترشی در همۀ دانشگاهها و مناطق کشور، کیفیت مطلوب و مورد انتظار را به همراه نداشته است.
* تعریف مهاجرت از منظر جامعه شناسی
او در ادامه به این موضوع اشاره میکند که جابجایی محل زندگی فرد از یک منطقه به منطقه و یا سرزمین دیگر را مهاجرت میگویند. در تعریفی دیگر، بر پایە دانشنامە جمعیتشناسی مهاجرت، تغییر مکان افراد، یا گروههایی از افراد، که با تغییر دائمی یا نیمه دائمی محل سکونت خود همراه است.
این نویسنده معتقد است که عامل مهمی که نقش مهاجرت را در پیوند با وضعیت توسعه تحلیل میکند، آموزش است. مهاجرت سرمایە انسانی یا جمعیت در سن فعال و ماهر و متخصص از یک منطقه به منطقه دیگر، میتواند توازن توانمندیهای توسعهای را دگرگون سازد.
* رابطه مهاجرت و توسعه جامعه
در این مقاله آمده است که مهاجرت سرمایه انسانی به خارج از کشور، نقش تعیینکنندهای در وضعیت توسعهای کشورهای جهان سومی دارد. رسالت جامعهشناسی و جامعهشناسان در این فراگرد، مهم است و میزان توجه آنها به مهاجرت و زمینهها و پیامدهای آن، نقش مهمی در پویایی و توسعه جامعه دارد.
در ادامه مینویسد با توجه به فعالیت ۹۰ سالۀ جامعهشناسی در ایران، این نوشتار در پی مرور مطالعات مهاجرت در ایران است و به این پرسش پاسخ دهد که جامعهشناسی ایران چه فعالیتهایی در زمینه مهاجرت، آموزش و توسعه داشته است؟
* مطالعات مهاجرت و جامعهشناسی در ایران
به زعم میرفردی جامعهشناسی در ایران متناسب با تحولات اقتصادی و اجتماعی، تحولات چندگانهای را به خود دیده است. در پی تغییرات در سبک و میزان مهاجرت در ایران، مطالعات علوم اجتماعی به ویژه جامعهشناختی در زمینه مهاجرت نیز دچار تحولات مرتبط با تغییر سبک مهاجرتی شدند.
مطالعات مهاجرت در ایران نشان داد که مهاجرت فزاینده موجب خالی شدن مناطق مهاجرفرست از سرمایه و نیروی انسانی فعال میشود و منجر به بازتولید عقبماندگی در این مناطق شده است.
* تاثیرات مهاجرت سرمایههای انسانی به خارج از کشور
به گفته این پژوهشگر افراد جوان، تحصیلات و مهارت بیشترین سهم از مهاجران به شهرهای بزرگ را دارند. مهاجرت این دسته از افراد موجب توسعۀ نابرابر مناطق کشور و بازتولید توسعه نیافتگی مناطق کمبرخوردار میشود.
بدینترتیب نتایج این پژوهش نشان میدهد که مهاجرت سرمایههای انسانی به خارج از کشور، گردانە بازتولید عقب ماندگی کشور را ایجاد میکند و با وجود گسترش آموزش تخصصی دانشگاهی و غیردانشگاهی در کشور، وضعیت نابسامان اشتغال در کشور، زمینۀ مهاجرت سرمایههای انسانی را فراهم میسازد.
او در انتها مینویسد مطالعات یک دهه اخیر نشانگر افزایش میل به مهاجرت به خارج از کشور است و میزان مهاجرت سرمایههای انسانی توانمند به خارج از کشور گسترش یافته است.
انتهای پیام/