جای نمایشهای انتزاعی در رادیو خالی است/ چالش «صدای محیط» در اجرا
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۴۰۲۳
فرشاد آذرنیا درباره فضای موسیقایی و افکتهای رادیویی که برای فضاسازی در نمایشهای رادیویی استفاده میشود به خبرنگار مهر بیان کرد: ساندافکت یا صدای افکتها، دو گونه است؛ مدلی که نمیتوانیم آرشیوی از آن داشته باشیم و باید تولید شود. مثل صدای پاها که به نسبت جاهایی که در آن حرکت میشود و آدمهایی که راه میروند، متفاوت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: برخی از افکتها از مکانهای واقعی ضبط شده است، مثل فرودگاه، خیابان، صدای آب و... که اینها هم باید به صورتهای متفاوت ضبط شود، چون خیابان خلوت با شلوغ و یا برای آدم در حال حرکت و یا داخل ماشین متفاوت است و مخاطب بعد از مدتی متوجه میشود که این افکتها تکراری است.
این تهیهکننده درباره یکی از چالشهای ساخت نمایشهای راریویی از «ساندافکت» یاد کرد و گفت: یکی از چالشها تهیه این صداهای افکت است. زمانی که من وارد رادیو شدم، کارم افکت بود و اگر هم سخت باشد به آن علاقه دارم و ساخت فضاهای مختلف برایم جذاب است اما چالش مهمتر تولید و تفاوت صدای داخلی و خارجی است. مثلا هنوز نتوانستیم صدای داخل ماشین را از بیرون آن متفاوت کنیم.
وی که تهیهکنندگی نمایشهای مختلفی را برعهده داشته است، اضافه کرد: فضای استودیو باید «دد روم» داشته باشد یعنی اتاقی که هیچ پژواکی نداشته باشد. در نمایشهای خارج از ایران نوعی تفاوت در صدا را از طریق دد روم شنیدهایم، اما در ایران چنین فضایی نداریم و همه جا صدا میپیچد.
آذرنیا در پایان درباره متنهای رادیویی نیز گفت: رادیو به گونهای شده است که ۹۹ درصد متنها رئال است و متنهای انتزاعی و تخیلی نداریم، در حالی که رادیو در این زمینه بیشتر جواب میدهد و میتوان وارد کارهای علمی تخیلی شد. کارهای روز را هم میتوان در فضای انتزاعی و ذهنی آورد ولی اکنون اینگونه نیست.
کد خبر 4790386 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: رادیو نمایش نمایش رادیویی تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت کنسرت موسیقی جایزه سینمایی موسیقی پاپ تئاتر شهر موسیقی کلاسیک حوزه هنری سریال ایرانی سینمای مستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانوادهای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.
به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.
شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستانهای مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.
اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش میخواست نام «شجریانها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامههای رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.
شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.
شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگفر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.
سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگفر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دورههای خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.
شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آنها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایرانای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.
tags # محمدرضا شجریان سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟