Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:16:07 GMT

آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۴۰۴۵

آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان را جدی بگیرید

ایسنا/زنجان همه ساله با شروع فصل سرما، شاهد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سطح کشور و در سطح واحدهای پرندگان بومی و صنعتی هستیم.

زهرا فتحی - این بیماری سال گذشته خسارت سنگینی به صنعت مرغ‌داری به ویژه مرغ‌داری صنعتی در کشور وارد کرد و طبق تخمین‌ها، خسارت این بیماری 2000 میلیارد برآورد شد. آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است که می تواند علاوه بر مرگ و میر پرندگان، باعث بیماری برخی حیوانات و حتی انسان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری به سرعت منتشر می‌شود و منبع ویروس نیز پرندگان آلوده از قبیل مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز و خصوصاً پرندگان وحشی آبزی که در معرض ویروس بوده‌اند و می‌توانند ویروس عامل بیماری را در بدن خود داشته باشند و از طریق اشک، آب بینی، مدفوع و هوای تنفسی ویروس را در محیط پخش کنند.

ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان می‌تواند از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل و باعث ایجاد بیماری در یک منطقه می‌شود اما موضوعی که می تواند خطرناک بودن این بیماری را دوچندان کند، موضوع آلوده شدن انسان‌ها است که در صورت تماس با پرندگان بیمار یا لاشه پرندگان و یا خوردن گوشت و یا تخم‌مرغ نیم‌پز، انسان نیز می‌تواند بیمار شود که این خطر در افراد مسن و خردسال بیشتر است. ویروس آنفلوانزا در دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴ روز و در صفر درجه به مدت ۳۰ روز در محیط مرطوب زنده می‌ماند. همچنین در شرایط سرد و مرطوب نیز به عنوان مثال در فصل زمستان بعد از گذشت ۱۰۵ روز باقی می‌ماند.

برخی از علائم وجود دارد که می‌توان به وجود پرندگان مشکوک بود که از جمله این علائم می‌توان به مرگ ناگهانی، افت شدید تخمک‌گذاری، علائم بیماری‌های حاد تنفسی مانند ترشحات، چشم و بینی، بی‌حالی، خس‌خس کردن، تنفس با دهان باز، کبودی تاج ریش و ساق پا، وجود خونریزی‌های زیر پوست بدن و زیر پوست پاها اشاره کرد. مهم‌ترین موضوعی که در موضوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان باید به آن توجه کرد، نحوه حفاظت از حیوانات و به‌ویژه انسان در مقابل این بیماری است که می‌تواند تا حد زیادی از خطرات این بیماری را کاهش دهد.

رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، تنها راهکار موثر مبارزه با آنفلوانزای پرندگان است که در همین رابطه رئیس دامپزشکی خرم‌دره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: آنفلوانزا یک بیماری مهم جهانی است که ممکن است در سرتاسر جهان دیده شود و اخیراً نیز همه‌گیرهایی از بیماری در نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده و هم‌اکنون در کشورهای شرق آسیا و اروپا، روسیه، قزاقستان ترکیه، عراق و غیره گزارش شده است.

مهدی حیدری با بیان این‌که علت شیوع جهانی این بیماری، تنوع وسیع ویروس و نیز میزبان است، می‌افزاید: تاکنون در جهان برای این بیماری واکنش موثر پیدا نشده و تنها راه کنترل این بیماری مهلک، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای است.

این مسئول با اشاره به علایم بیماری در پرندگان ادامه می‌دهد: برخی از این علائم شامل انتشار سریع بیماری در کله و شروع ناگهانی و رو به رشد تلفات، ژولیدگی پرها، بی‌حالی، افسردگی، علائم تنفسی حاد مانند عطسه، سرفه و ترشحات از بینی و چشم، کاهش ناگهانی مصرف دام، کاهش شدید تولید تخم‌مرغ، تولید تخم‌مرغ با پوسته نرم، تورم ناحیه سر و صورت همراه با سیانوزه تاج و ریش است.

حیدری با اشاره به علائم بیماری در طیور نیز یادآور می‌شود: شروع ناگهانی و کاهش شدید مصرف آب در چشم، علائم تنفسی حاد، سیاه و متورم شدن تاج و ریش، خونریزی در زیر پوست ساق یا ژولیدگی پرها و کاهش شدید تولید تخم‌مرغ، از علائم بیماری است.

وی با بیان این‌که پرندگان وحشی به‌ویژه پرندگان آبزی مهاجر عامل انتقال بیماری در سراسر جهان هستند و ایران نیز در مسیر مهاجرت پرندگان است، تاکید می‌کند: تماس با طیور آلوده، تماس با تجهیزات آلوده مانند لباس کار، آب، دان، کفش و وسایل آلوده، تماس با کود و مرغ و بستر آلوده، از دیگر راه‌های انتقال این بیماری است.

رئیس دامپزشکی شهرستان خرم‌دره با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزای طیور، ادامه می‌دهد: رعایت اصول بیوسکیوریتی در احداث پرورش واحدهای طیور صنعتی، رعایت حریم مرغ‌داری از زیستگاه‌های پرنده‌های مهاجر، تهیه آب سالم و مطمئن، تهیه دان از منابع مطمئن، عدم نگه‌داری هر نوع طیور اهلی و وحشی در واحد، ممانعت از نفوذ هر نوع پرنده به داخل واحد و ممنوعیت واردات طیور و فرآورده‌های تولیدی از کشورهای آلوده از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری هستند.

از مهم‌ترین راهکارها در این حوزه می‌توان به خودداری از مصرف گوشت نیم‌پز و تخم‌مرغ نیم‌پز، عدم تماس با پرندگان تلف شده و بیمار، خودداری از تماس با لاشه پرندگان و حتی ترشحات چشم و بینی حیوان، جلوگیری از تماس پرندگان اهلی با پرندگان وحشی با نصب توری در محل زندگی پرندگان، شستن دست هنگام پاک کردن گوشت مرغ با آب و صابون در صورت زخمی شدن، خودداری از خرید جوجه و مرغ به‌ویژه غاز و اردک و دیگر پرندگان که توسط دوره‌گردها به فروش می‌رسد، زدن مرتب واکسن به پرندگان، دفع لاشه پرندگان تلف شده در عمق مناسب و پوشاندن محل دفن با آهک اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان زنجان استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۴۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان

گروهی از پرندگان مهاجر در راه بازگشت به عرض‌های شمالی کره زمین، میهمان شهرستان گرمه شدند.

کد خبر 751154

دیگر خبرها

  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟