Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ دانشجویی و منطق مقاومت در برابر تحمیل و زورگویی ۲ مقوله جدایی‌ناپذیر هستند و ۱۶ آذر، روز دانشجو این ارتباط و اتصال را به‌خوبی نمایانگر می‌سازد.

خبرگزاری شبستان -اصفهان: مقاومت، واژه‌ای است که تصاویر زیادی را در ذهن تداعی می‌کند. دهخدا آن را ایستادگی، پافشاری، مقابلی، و ثبات ورزیدن معنا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاومت بسته به هدفی که برای آن انجام شود می‌تواند مقدس و یا خطرناک باشد. مقاومتی که در برابر زور و زورگویی، تزویر، سلطه‌جویی و سلطه‌خواهی باشد مقدس است و به‌نوعی جهاد به شمار می‌رود.

 

تاریخ پرفراز و نشیب ایران، حکایت‌های بسیاری دارد از مقاومت‌های مقدسی که هر بار به دلایل مختلفی شکل گرفت و گاه پیروز و شد و گاه به سرکوب انجامید. مقاومت، در فرهنگ ایران، تنها یک واژه نیست، بلکه جایگاه مقدسی است که خون‌های بسیاری پای آن ریخته و نسل به نسل به یادگار گذاشته شده است.

 

به جرئت می‌توان گفت بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین مقاومتی که تاریخ ایران آن را حکایت می‌کند در انقلاب اسلامی نمود و بروز پیدا کرده است. انقلابی که حاصل مقاومت یکپارچه مردم ایران علیه نظام استبدادی داخلی، و ابرقدرت‌های استکباری خارجی شکل گرفت و استقلال و هویت ملی مذهبی مردم را اعتبار بخشید و به ثمر نشاند. مقاومتی که دانشجویان در کنار علما، پیشاهنگان و طلایه داران آن بودند.

 

فرهنگ دانشجویی، آمیخته با منطق مقاومت است و ۱۶ آذر تابلویی است که مقاومت دانشجویان را با خون به تصویر کشیده و روز دانشجو نام گرفته است. تابلویی که با خون ۳ دانشجو در روز ۱۶ آذر سال ۳۲ و در اعتراض به سفر نیکسون، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا، امضا و ماندگار شد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز ۱۶ آذر را متعلق به دانشجویان ضد آمریکا دانسته و عدالت‌خواهی، آرمان‌گرایی، تولید علم، استکبارستیزی، و غیره را وظیفه و شاخصه دانشجو و تشکلات دانشگاهی توصیف می‌کنند.

 

در همین راستا حجت‌الاسلام «جعفر عمادی» مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار داشت: روز ۱۶ آذر، به‌عنوان روز دانشجو نام‌گذاری شده است چراکه در سال ۱۳۳۲، پس از آنکه آمریکا قرارداد ننگین نفتی را با دست‌نشانده خود یعنی شاه پهلوی به امضا رساند، قرار شد نیکسون، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا به ایران سفر کند و در دانشگاه تهران به سخنرانی بپردازد و در آن موقعیت تنها قشر و تنها کسانی که مقابل این سرسپردگی شاه به بیگانگان، این زورگویی و سلطه‌جویی و این استبداد و استکبار، از پا ننشستند، مقاومت، ایستادگی و اعتراض کردند و سروصدا به راه انداختند، دانشجویان بودند که متاسفانه این اعتراض منجر به شهادت ۳ تن از دانشجویان شد.

 

وی حرکت دانشجویی روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را عامل آمادگی مردم برای انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: پس از کودتای ۲۸ مرداد و خفقان شدیدی که به وجود آمد، کسی جرئت اعتراض در برابر دیکتاتوری شاه را نداشت اما پس از ۴ سال از واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۸، اعتراض دانشجویان علیه سفر نیکسون به تهران و شهادت سه دانشجو، زمینه آمادگی مردم برای انقلاب و مقاومت در برابر زورگویی و ذلت و را فراهم کرد.

 

حجت‌الاسلام عمادی، با برشمردن ویژگی‌های دانشجوی انقلابی بیان کرد: ارزش دانشجوی انقلابی به ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی، آرمان‌خواهی، بیدار بودن و دغدغه‌مندی او نسبت به جامعه خود است و روز ۱۶ آذر و واقعه ۱۶ آذر سال ۳۲، هویت دانشجوی واقعی را نشان می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اهمیت توجه به اصالت روز دانشجو افزود: متاسفانه در برهه‌ای از زمان و در پی اشتباهات برخی از مسئولان همچنین غفلت مردم، روز دانشجو داشت از هدف خود دور می‌شد و صرفاً به سمت کارهای نمادین و بدون اثر مثل جشن‌ها و برنامه‌های بی‌محتوا می‌رفت اما خوشبختانه در چند سال اخیر با هشیاری خود دانشجویان، روز دانشجو در مسیری قرار گرفته که به هویت و اصالت ظلم‌ستیزی خود بازمی‌گردد.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به چهل‌سالگی انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب، درباره وظیفه دانشجویان در قبال انقلاب و گام دوم پیش رو تصریح کرد: با مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب، وظایفی که دانشجوی انقلابی در قبال این انقلاب دارد، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین شده و حتی یک بخشی از این بیانیه مستقیماً بر عهده دانشجویان است و آن‌هم بحث علمی و تولید علم است.

 

وی ایجاد گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب را یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین وظایف دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: گفتمان‌سازی خود بیانیه گام  دوم انقلاب یکی از اصلی‌ترین وظایف دانشجویان انقلابی است و دانشجویان باید به گونه‌ای استدلالی و منطقی راهبردها و دستورالعمل‌های این بیانیه را تبیین کنند که هیچ کسی به خود اجازه ندهد مخالف این مواضع حرکت کند.

 

عمادی جنبش نرم‌افزاری را نمونه یکی از گفتمان‌سازی‌های موفق معرفی کرد و ادامه داد: نخستین کاری که دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید، مبلغان دانشگاهی و غیره باید انجام دهند تبیین بخش بخش بیانیه گام دوم انقلاب برای جامعه است به طوری که این بیانیه تبدیل به یک راهبرد اصلی در تصمیم‌گیری‌ها بشود . زمانی که مقام معظم رهبری بحث جنبش نرم‌افزاری را مطرح کردند کسی باور نمی‌کرد که کشور ما روزی به قله‌های مرتفع علمی دست پیدا کند اما با گفتمان‌سازی موفقی که انجام شد، به جایگاه‌های بلندی در جهان دست پیدا کردیم و امروز همه پذیرفته‌اند که باید در مسیر علم حرکت کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، ۱۶ آذرماه یادآور فرهنگ دانشجویی و منطق مقاومت است و هویت یک دانشجوی حقیقی، استکبارستیز و ذلت ناپذیر است و تا زمانی که این روز زنده است و گرامی داشته می‌شود، دانشجویان این مرز و بوم از شعارها و آرمان‌های خود کوتاه نخواهند آمد./

 

پایان پیام/123

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس انتخابات استان بوشهر خبرگزاری شبستان نماز جمعه اصفهان مسجد روز دانشجو دانشجویان دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم

به گزارش جماران؛ کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر تظاهرات‌های ضد صهیونیستی مجازی شد.

روزنامه عبری زبان "اسرائیل هیوم" اعلام کرد کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر ادامه تظاهرات‌های ضد صهیونیستی مجازی شده است.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند، برگزار شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که 133 نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند.

 

 

 دستگیری بیش از ۱۳۳ دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیای آمریکا

از دو روز قبل صدها نفر از فعالان دانشجویی سوسیالیست و حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا در اعتراض به نسل کشی در غزه تجمع کرده و در محوطه این دانشگاه چادر زده‌اند. 

 معترضان خواستار قطع همکاری و سرمایه‌گذاری دانشگاه در اسرائیل هستند.

 

 

اداره پلیس نیویورک: ۱۳۳ نفر به صورت شبانه دستگیر شده و بعد از صدور احضاریه‌های دادگاهی برای آنها آزاد شده‌اند. 

این تحصن با برخورد شدید پلیس و حراست دانشگاه و تعلیق برخی دانشجویان روبه رو شده است.

 

 

نقشه تحصن دانشجویان در سراسر آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل علیه غزه

پس از دستگیری بیش از 100 دانشجو از کالج بارنارد و دانشگاه کلمبیا در تحصن که خواستار قطع همکاری دانشگاه ها با اسرائیل در بحبوحه جنگ این رژیم علیه غزه بودند، تظاهرات در سراسر آمریکا به راه افتاده است. تحصن هایی در MIT، Tufts، Emerson College، NYU، The New School، دانشگاه میشیگان، دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دانشگاه Vanderbilt و دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill آغاز شده است.

 

 

دانشگاه کلمبیا کلاس های حضوری را لغو کرده؛ کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود. سازمان دهندگان این تجمعات می گویند حداقل 50 دانشجو از بارنارد و 35 دانشجو از کلمبیا تعلیق شده اند. تعداد فزاینده ای از فارغ التحصیلان کلمبیا و بارنارد، کارمندان و سخنرانان مهمان نیز علناً این موسسات معتبر را محکوم یا اعلام کرده اند.

در ییل، حداقل 45 دانشجو در حالی که پلیس تلاش می کرد تا یک تحصن را در جمعه شب پاکسازی کند، دستگیر شدند. اعتراضات در محوطه دانشگاه ادامه دارد.

 

دیگر خبرها

  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم