Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-03@22:35:51 GMT

«سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» در بازار کتاب

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۵۹۰۷

«سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» در بازار کتاب

کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» به اهتمام علی‌محمد فاطمی یگانه و توسط نشر «پشتیبان» به تازگی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» با تحلیل وجوه رسانه‌ای قرآن کریم و روایات اسلامی، تلاش می‌کند عناصر و ویژگی‌های قرآن کریم را به عنوان یک رسانه که آگاهی‌بخشی و هدایتگری از اهداف آن است بازشناسی و شرح دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خلاصه این کتاب پیرامون «ویژگی رسانه‌ای قرآن» آمده است: قرآن کریم یک رسانه ویژه خبری است که دارای سه کارکرد مهم است: «بخش احکام»، «بخش مواعظ»، «بخش اخبار».

در این خلاصه درباره ویژگی‌های خبر در قرآن آمده است: «خبر علاوه بر اینکه نوعی از اخبار و اطلاع‌رسانی درباره گذشته است، شیوه‌ای برای جهت‌دهی آینده نیز هست. عبرت‌آموزی از اخبار گذشتگان را در اینجا می‌توان جهت‌دهی به آینده نیز دانست که کتاب‌های آسمانی به ویژه قرآن کریم از اخبار گذشتگان به‌شدت استفاده کرده و خبر قرآنی در حقیقت اطلاع‌رسانی وسیع در مورد گذشتگان است که برپایه عبرت‌آموزی استوار است».

این کتاب «عناصر اساسی خبر اسلامی» را این‌گونه برمی‌شمرده است: پیام‌رسانی، اخلاق فضیلت‌محور، اطلاعات، امانت‌داری، حرمت‌گذاری، عبرت‌انگیزی، فایده‌رسانی، آگاهی‌دهندگی و تلاش می‌کند توضیحاتی را درباره هر یک از این عناصر ارائه کند.

کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» بر وجوه رسانه‌ای «مخاطب‌محوری» و «مخاطب‌پروری» در قرآن و روایات تاکید ویژه‌ای کرده است؛ در بخشی از این کتاب آمده است: «خبر قرآنی به‌شدت بر روی مخاطب‌محوری تاکید می‌کند. اصولا خبر قرآنی، مخاطب‌شناسی می‌کند و سپس خبر را بر اساس مخاطبان خلق می‌کند. این مخاطبان هستند که باید معنای موردنظر را دریابند و فهم لازم را برای درک آن پیدا کنند. ارسال پیامبرانی که به زبان قوم خود سخن می‌گویند، یکی از دلایل مهم توجه به مخاطب‌محوری در فهم خبر قرآنی است».

کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات»، اثر علی‌محمد فاطمی یگانه و دپارتمان ارتباطات و رسانه انتشارات پشتیبان تهیه و تدوین شده و به تازگی روانه بازار کتاب شده‌ است.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن کریم اصحاب رسانه سواد رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۵۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتگری جزء اولویت‌های مسئولان باشد

رییس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه روایت گری جزء اولویت‌ های مسئولان باید باشد گفت: فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ما ممنوع است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سپهر خلجی در نشست شورای اداری استان ایلام با اشاره به اینکه روایت اقدامات انجام گرفته در دولت برای مردم لازم و ضروری است اظهار داشت: تبیین، رفع شبه و روایت گری جزو اولویت‌های مسؤولان باید باشد،، خستگی و فعالیت زیاد نباید مسئولان را ازخدمت به مردم بازدارد.

وی عنوان کرد: آرایش رسانه‌ای دشمن آفندی شده است، یعنی علاوه بر برجسته کردن نقاط ضعف، حتی به نقاط قوت کشور هم حمله رسانه‌ای می‌کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درگیر جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها هستیم، اکنون حوزه جنگ رسانه‌ای دشمن بیشتر در بخش اقتصادی است .

خلجی یادآور شد: جهش در تولید بر روی ریل پیشرفت قرارگرفته به گونه‌ای که هم اکنون رشد بالای ۶ درصد در کشور را تجربه کردیم و این میزان به هشت درصد خواهد رسید.

وی در ادامه مطرح کرد: پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف مثل فضایی، ارتباط با کشورهای خارجی، قابل توجه است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه هر مدیر مسئول اصلی اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی خود است عنوان کرد: باید طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان ایلام پیوست اطلاع رسانی تعریف شود.

خلجی با عنوان اینکه باید حوزه اطلاع رسانی اولویت شناخته شود یادآورشد: دستگاه‌های اجرایی از افراد توانند برای روابط عمومی استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • پوشش همایش پیرغلامان حسینی با تمام ظرفیت رسانه‌ای کرمان
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • خلجی: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند
  • روایتگری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • روایت گری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • بحران ادبیات داریم