Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با صدور پیامی روز دانشجو را تبریک گفت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مفدا، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با صدور پیامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی کشور بخصوص شهدای ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲، «روز دانشجو» را به همه دانشجویان کشور تبریک و تهنیت گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح پیام معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به شرح زیر است:

به نام خالق یکتا

«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ. إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»

بگو: آیا آنان که اهل علم و دانش‌اند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ منحصرا خردمندان متذکر این مطلبند.

آیه ۹ سوره مبارکه زمر

اگر چه مهرماه هر سال با رویش جوانه‌های تعلیم و تربیت عجین است لیکن، آذرماه دارای پیوندی عمیق و ناگسستنی با دانشگاه، به ژرفای بیش از شصت سال است چراکه آذر در دل خود خاطره شهادت سه دانشجویی حق‌طلبی را نهفته دارد که حضور دشمنان مردم ایران در دانشگاه را برنتافتند و در برابر حرمت دانش و دانشگاه احساس مسؤولیت کردند. دانشجویانی که فریب تبلیغات زمانه را نخوردند و با خون خود به پاکی دامان دانشگاه از بازی‌های سیاسی گواهی دادند.

به واقع این حرکت خودجوش، معلول خشم و نفرت دانشجویان حق‌طلب از تمامی ظلم‌ها و پلشتی‌های رژیم سابق و دخالت‌های بیگانگان در امور کشور خصوصاً کودتای آمریکایی‌ـ‌انگلیسی ۲۸مرداد بود.

از آن زمان به بعد حرکت این دانشجویان شهید سرآغاز و نقطه عطف حرکت جنبش‌های دانشجویی شد و هر ساله این روز که نماد «آزادی‌خواهی»، «استکبارستیزی»، «ظلم‌ستیزی» و «استقلال‌طلبی» است، با نام «روز دانشجـو» گرامی داشته می‌شود.

اما اعتراض این سه دانشجوی شهید به چه موضوعی بود؛ چه دغدغه‌ای در ذهن این عزیزان و بسیاری از دانشجویان دیگر نهفته بود که جان خود را در آن راه فدا کردند؟ خواسته این دانشجویان چه بود، که رژیم سفاک پهلوی برای مقابله با آن دست به اسلحه برد؟

اعتراض شهیدان دانشجوی ۱۶ آذر ۱۳۳۲، به حضور نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در دانشگاه تهران بود. چند ماه پس از وقوع کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت دکتر مصدق، نیکسون برای بررسی اوضاع ایران به تهران سفر کرده بود تا جای پای بیشتری برای آمریکا در ایران باز کند؛ شاید بسیاری از مردم در آن روزگار از حقایق ماجرای کودتا و جریان ملی شدن صنعت نفت خبر نداشتند؛ اما در میان بی‌خبری بسیاری از مردم این دانشجویان بودند که به عنوان قشر پیشرو جامعه نقش خود را ایفا کردند و چراغ روشنگری به دست گرفته و در مقابل این ظلم ایستادند.

از آن سال به بعد نام شهیدان «قندچی»، «بزرگ نیا» و «شریعت رضوی» سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نماد حق‌طلبی، دشمن شناسی و ظلم‌ستیزی دانشجویان ایرانی شد و به قول دکتر علی شریعتی «آذرمان در آتش بیداد سوخت!»

امروز با گذشت ۶۶ سال از آن زمان، دانشگاه ما به لحاظ کمیت و کیفیت رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. در آن روزگار، تنها تهران و چند شهر بزرگ ایران دانشگاه داشتند، اما امروز که پای دانشگاه به تمام شهر‌های کشور باز شده است و به مدد افزایش چشمگیر امکانات، ارتباطات و دسترسی دانشجویان به منابع علمی، انتظار می‌رود دانشجوی امروز، «هوشمندانه‌تر» و «مسئولیت‌پذیرتر» از دانشجویان آن سال‌ها باشند.

عزیزان! از منظر ما دانشجویان قشر آگاه و پیشرو جامعه هستند و تحت تأثیر تبلیغات فضای مجازی و بازی‌های سیاسی بیرون از دانشگاه قرار نگرفته و احزاب و گروه‌های سیاسی، نمی‌توانند آن‌ها را پیاده نظام خود قرار دهند و این قشر باید هدایت فضای جامعه را بر عهده بگیرند.

آری جایگاه دانشجو این‌چنین است و چنین دانشجویی می‌تواند با تولید فکر و اندیشه، فضای جامعه را به سوی مطلوب رهنمون سازد چنان‌که امام خمینی (قدس سره) درباره دانشگاه فرمودند: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد یک ملت را به عقب می‌زند.»

در پایان، اینجانب ضمن تکریم و تعظیم همت بلند و مقام رفیع دانشجویان، با گرامیداشت سالگرد حماسه ملی ۱۶ آذر، با نثار درود خالصانه خود به ارواح پاک سه دانشجوی شهید «قندچی، بزرگ نیا و شریعت‌رضوی»، یاد و خاطرة جاوید همه شهیدان راه استقلال و آزادی و دیگر شهیدان دانشجو در عرصه‌های انقلاب و دفاع مقدس را گرامی می‌دارم و امیدوارم روحیه اخلاقی‌مداری، ظلم‌ستیزانه، و استقلال‌طلبی همواره در نسل جوان دانشجوی ما زنده باشد و از رهگذر این خصایص نسل جوان دانشجو، سرنوشت ملت شریف ایران اسلامی همواره با سعادت و آزادی گره خورده و فردایی بهتر پیش‌روی آیندگان قرار گیرد.

ان‌شاالله

به قول لسان‌الغیب:‌ای بی‌خبر بکوش که صاحب‌خبر شوی

تا راهرو نباشی، کِی راهبر شوی؟

در مکتبِ حقایق، پیش ادیب عشق

هان‌ای پسر! بکوش که روزی پدر شوی

دست از مس وجود چو مردانِ ره بشوی

تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

گر نورِ عشقِ حق به دل و جانت افتد

بالله کز آفتاب فلک خوب‌تر شوی

دکتر سیماسادات لاری

معاون فرهنگی دانشجویی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۱۶ آذر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت روز دانشجو پیام تبریک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۵۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه امرسون؛ حذف تصاویر حمله پلیس آمریکا به دانشجویان

مقامات پلیس بوستون آمریکا اعلام کردند بیش از ۱۰۰ دانشجو در اعتراضات حمایت از فلسطین در دانشگاه امرسون دستگیر و ۴ افسر پلیس مجروح شدند.

به گزارش ایرنا، اداره پلیس بوستون روز پنجشنبه به وقت محلی گفت بیش از ۱۰۰ نفر روز چهارشنبه در کالج امرسون در بوستون در جریان تظاهرات حامی فلسطین دستگیر شدند.

به گفته جان بویل سخنگوی پلیس بوستون، در جریان این اعتراضات ۱۰۸ نفر دستگیر و چهار نیروی پلیس مجروح شدند.

خبرنگار سی ان ان گزارش داد: معترضان درحالی که بازداشت می شدند شعار می دادند "ما امنیت یکدیگر را تامین می کنیم" .

پیام‌های دانشجویان دانشگاه امرسون همچنین حاکی از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که لباس ضد شورش به تن دارند و در طول شب به معترضان حمله ور می شوند. رسانه ها این تصاویر را حذف کرده اند.

جی برنهارت، رئیس دانشگاه امرسون و دیگر مقامات این دانشگاه به دانشجویان اعلام کردند این تحصن قوانین شهر را نقض می‌کند.

در نامه رئیس دانشگاه امرسون آمده است: امرسون اطلاعات در مورد نقض قوانین را چندین بار طی چند روز به معترضان منتقل کرده است.

در این نامه آمده است: "ما از حق جامعه خود برای بیان نظرات از طریق اعتراض حمایت می کنیم.با این حال، آنها باید این کار را به روشی مطابق با قوانین شهر بوستون و ماساچوست انجام دهند».

دانشگاه امرسون افزود: «اولویت اصلی ما ایمنی و رفاه جامعه ما است و ما عمیقاً نگران هستیم که معترضان در صورت عدم رعایت قوانین شهری و ایالتی، عواقب قانونی خارج از کنترل امرسون را متوجه خود خواهند کرد.»

پس از اعتراضات منجر به دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر، رئیس دانشگاه امرسون با دانشجویان همدردی کرد. جی برنهارت، رئیس دانشگاه امرسون، در بیانیه‌ای روز پنجشنبه پس از پاکسازی چادرهای حامیان فلسطین در این دانشگاه که منجر به دستگیری ده‌ها نفر شد، گفت: «فعالیت مدنی که جرقه اعتراض را برانگیخت، به رسمیت می شناسد و به آن احترام می‌گذارد.»

برنهارت گفت: «کارکنان و مدیران امرسون در صحنه حضور داشتند و بر حمایت از دانش‌آموزان ما در این شرایط بسیار استرس‌زا متمرکز بودند و به دنبال کاهش تنش بودند.  امروز مقامات امرسون همراه با دانشجویان دستگیر شده در  اداره پلیس و دادگاه حضور داشتند و دانشگاه پس از آزادی آنها، از این دانشجویان  در محوطه دانشگاه استقبال خواهد کرد.

 برنهارت گفت که درک می کند که پاکسازی چادرها "تاثیر قابل توجه و نامطلوب بر جامعه ما داشته است" و به دانشجویان پیشنهاد حضور مشاوران  در محوطه دانشگاه را در روز پنجشنبه ارائه داد.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

اینگونه سرکوبهای خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه امرسون؛ حذف تصاویر حمله پلیس آمریکا به دانشجویان
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم