Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام خاکباز از کمک و مساعدت اوقاف خوزستان به ۴۲ حوزه علمیه در درآمد موقوفات خبر داد و گفت: هدف و وظیفه اوقاف اجرای صحیح نیت واقف خیراندیش است و به هیچ جناحی اجازه دخالت در امور اوقاف را نخواهیم داد.

«حجت الاسلام مرتضی خاکباز» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه خوزستان ۴۱۷ امامزاده واجب التعظیم و یک پیغمبر واجب التکریم به نام دانیال نبی (ع) در شوش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

15 هزار رقبه منغعتی و انتفاعی در خوزستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به تعداد رقبات موقوفه ها در خوزستان، از تسریع انعقاد قراردادها خبر داد و افزود: خوزستان دارای ۱۵ هزار رقبه انتفاعی و منفعتی بوده که اعتقاد داریم این مقدار، نیمی از موقوفات سطح استان است و برنامه ریزی شده تا پایان سال ۹۹ این مقدار به بیش از ۳۰ هزار رقبه برسد.

 

وی عمده موقوفات موجود در سطح استان را انتفاعی دانست و با بیان اینکه از مجموع ۱۵هزار رقبه، حدود چهار هزار رقبه منفعتی است اضافه کرد: رقبات منفعتی درآمدزا هستند و رقبات انتفاعی نیز خدماتی شامل مدرسه، مسجد و حسینیه است.

 

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه عمده نیت های موقوفات خوزستان در حوزه سیدالشهدا (ع)، اطعام عزاداران امام حسین (ع)، کمک به دانش آموزان بی بضاعت، کمک به بیماران صعب العلاج و بی بضاعت و ایتام است عنوان کرد: بیشتر موقوفات در شهرستان های ماهشهر، رامشیر، رامهرمز، شوشتر، دزفول، اهواز و بهبهان است.

 

وی بر رشد درآمدزایی و افزایش سرمایه گذاری ۱۵ هزار رقبه انتفاعی و منفعتی تاکید کرد و اذعان داشت: از ظرفیت موقوفات برای احیای عرصه های وقف شده که مدت ها بود ساکن و بی استفاده مانده بودند، جهت سرمایه گذاری بهره مند شدیم.

 

اجرای 9 پروژه سرمایه گذاری در سال 98

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه ۹ پروژه سرمایه گذاری در خوزستان در یک سال اخیر آغاز شده است ابراز کرد: از مجموع ۹ پروژه، حدود هفت پروژه به بهره داری رسیده است.

 

احیای اراضی کشاورزی موقوفه خوزستان جهت درآمدزایی و اشتغال

وی با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت سبزقبا متشکل از کشت ذرت، یونجه و دامداری است تصریح کرد: برای اولین بار است که مجموعه اوقاف و امور خیریه خوزستان به طور مستقیم اقدام به کشاورزی و باغداری کرده که عمده موقوفات در شهرستان دزفول، زیر کشت رفته و کشت گندم را سرلوحه اقدامات کشاورزی خود قرار داده ایم.

 

حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه کشت گندم برای دومین بار است که انجام شد و درآمد خوبی برای موقوفات داشت خاطرنشان کرد: بزرگترین گلخانه شمال خوزستان در محمد بن جعفر دزفول دومین محصول خود را وارد بازار کرد و در کنار آن موقوفاتی به باغ های مرکبات تبدیل و به بهره برداری رسیدند.

 

کاشت کهور و خارشتر در خوزستان

وی از اجرای ۲ پروژه مهم در شهرستان ماهشهر و رامهرمز خبر داد و بیان کرد: با توجه به شوره زار بودن اقلیم این شهرستان ها، در ۵۲ نقطه به عمق یک تا سه متر خاک برداری شده و به گنج عظیمی به اسم کهور رسیدیم که ریشه آن، مواد اولیه «ام دی اف» را تشکیل می دهد و وارداتی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، در یک هزار و ۵۰۰ هکتار در رامهرمز کاشت گیاهان خار شتر و کهور انجام خواهد شد و بذر آن خریداری شده و با شروع بارش ها کار خود را آغاز می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از مزیت های کاشت خارشتر این است که شور و شیرین بودن آب مورد نیاز اهمیتی ندارد اظهار داشت: بخشی از گیاه خارشتر برای گیاهان دارویی و بخشی از علوفه آن در کارخانه بسته بندی علوفه ای که احداث خواهد شد، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه بعد از یونجه، گیاه خارشتر گران ترین علوفه برای دام در کشور محسوب شده و بالاترین تولید و کمترین نیاز به آب را دارد یاد آور شد: این طرح که در رامهرمز با همکاری مسئولان متولی اجرایی خواهد شد و جلسات آن در شورای تامین شهرستان عملیاتی شده، اولین طرحی است که در این شکل و اندازه در کشور راه اندازی می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه کشت کهور و خارشتر، علاوه بر درآمدزایی و تولید اشتغال، به بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار کمک می کند، بر استفاده از ظرفیت کشاورزان آن منطقه برای کشت و نگهداری این محصولات تاکید کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به سرمایه گذاری در شهرستان ماهشهر اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده موقوفات در شهر چمران و ماهشهر است، از اجرای پروژه هایی در زمینه کشت و صنعت در این شهرها خبر داد.

 

درآمد موقوفات را افزایش می دهیم

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ در هر شهرستان باید دست کم ۲ پروژه سرمایه گذاری صورت گیرد اضافه کرد: نباید نگاه تنها به شهرستان های ماهشهر، رامهرمز و دزفول باشد، بلکه باید در همه شهرهای استان پروژه های سرمایه گذاری داشته باشیم.

 

حجت الاسلام خاکباز افزود: باید چند هدف را دنبال کنیم که این اهداف شامل بهره وری موقوفات و ارتقای سطح درآمد آنها است که خروجی این ۲ هدف به استفاده بیشتر از موقوفه منجر می شود؛ هر چقدر درآمد موقوفات افزایش یابد، به مراتب توانایی کمک و حمایت از دانش آموزان بی بضاعت نیز بیشتر می شود.

 

مرمت و بازسازی امامزادگان در خوزستان

وی با اشاره به اینکه در کنار مسائل سرمایه گذاری و تولید ثروت برای موقوفات، از کار ساخت و ساز امامزادگان غافل نشدیم گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل رقبه ها به قطب فرهنگی، برای اینکه امامزاده پایلوت فرهنگی باشد، باید زیرساخت خوبی داشته باشند و برای تامین این زیرساخت کارهای مربوطه را انجام دهیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه ۲۲ پروژه ساخت و ساز در سال ۹۸ در دستور کار قرار دارد که عملیات تکمیل پروژه ها آغاز شده عنوان کرد: این پروژه ها شامل مرمت، انتصاب ضریح و گنبد، ساخت گلدسته، کاشی و نمای امامزادگان و ساخت ابنیه های خدمات رفاهی به زائران است.

 

اجرای پروژه GIS در موقوفات

وی از اجرای پروژه GIS در موقوفات خوزستان برای اولین بار در کشور خبر داد و ابراز کرد: در این پروژه باید UTM و GIS امامزادگان به متراژ برداشت شود و به دنبال آن، مستاجر این قواره زمین را مشخص کنیم.

 

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه رقبه ها شناسنامه دارند و با اجرای این پروژه، متراژ، میزان درآمد مستاجر و همچنین میزان حق موقوقه ای که دریافت می شود، مشخص خواهد شد تاکید کرد: اوقاف دارای ۲ بعد فرهنگی و اجتماعی و همچنین اقتصادی و سرمایه گذاری است.

 

20 درصد درآمد موقوفات باید صرف برنامه های فرهنگی شود

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از درآمد موقوفات باید صرف برنامه های فرهنگی شود ادامه داد: یکی از اقدامات فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، کمک و مساعدت به حوزه های علمیه چرا که در حال حاضر اعتبارات دولت به اندازه ای نیست که بتواند پاسخگوی مخارج حوزه های علمیه باشد، به همین دلیل از درآمد موقوفات کمک می شود.

 

مساعدت اوقاف به حوزه های علمیه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان خاکباز اشاره به اینکه امسال طلبه های حوزه های علمیه برای اولین بار متنعم به نعمت وقف هستند و از مجموع ۵۶ حوزه علمیه در استان، ۴۲ حوزه از طریق وقف کمک و حمایت می شوند بیان کرد: از دیگر برنامه های فرهنگی اوقاف خوزستان کمک به هیئت های مذهبی است.

 

وی با بیان اینکه اوقاف خوزستان محور سایر استان ها در سیل اخیر بود که ۱۰ استان پرقدرت کشور در حرم علی بن مهزیار مستقر شده و به سیل زدگان کمک می کردند اذعان داشت: در این ایام روزانه ۳۵ هزار پرس غذا با کیفیت بسیار عالی جهت کمک به سیل زدگان طبخ و اقلام ضروری و اساسی نیز توسط این عملیات جمع آوری و توزیع شد.

 

حجت الاسلام خاکباز برگزاری بزرگترین رویدادهای قرآنی را از دیگر برنامه های فرهنگی انجام شده توسط اوقاف دانست و گفت: این مسابقات از مراحل شهرستانی و استانی آغاز و تا مرحله کشوری و بین المللی برگزار می شود؛ رتبه های ممتاز قرآن آموزان و گروه تواشیح خوزستان، نشان از توجه اداره کل اوقاف استان به قرآن و فعالیت های فرهنگی دارد.

 

وی به فعالیت های اوقاف در مراسم پیاده روی اربعین حسینی اشاره کرد و یاد آور شد: برپایی مواکب و خدمت به زائران امام حسین (ع) نیز از جمله برنامه های فرهنگی این اداره کل است و بزرگترین موکب مرز چذابه، موکب حضرت علی اصغر (ع) اوقاف است.

 

به هیچ جناحی اجازه دخالت در امور اوقاف را نخواهیم داد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه مجموعه اوقاف تک بعدی عمل نمی کند و در هر زمینه ای به ویژه مواقعی که مصائب و بلایای طبیعی رخ می دهد اوقاف پای کار است و در خدمت مردم خواهد بود اظهار کرد: در هر قدم به قدمی که نظام برمی دارد، اوقاف به عنوان یک بازو و عصای محکم در کنار نظام ایستاده است.

 

وی با بیان اینکه هدف و وظیفه اوقاف اجرای صحیح نیت واقف خیراندیش است و به هیچ جناحی اجازه دخالت در امور اوقاف را نخواهیم داد خاطر نشان کرد: در صورتی که وقفی برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت از سوی واقف در نظر گرفته می شود، تنها در این زمینه باید صرف شود.

 

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه در استان صددرصد درآمد موقوفات طبق نیت واقف هزینه و کلیه درآمد بقاع متبرکه در خود آن بقعه با سه محوریت عمرانی، فرهنگی و مدیریتی صرف می شود عنوان کرد: در صورتی که موقوفه ای در اختیار مسئولان یا ادارات دولتی است، باید حق و حقوق موقوفه را پرداخت کنند.

 

پایان پیام/637

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد مجلس شورای اسلامی مسجد دانشجو انتخابات مجلس استان بوشهر خبرگزاری شبستان مسجد اوقاف و امور خیریه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۸۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام ۱۰۰ درصد اجرا شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رحیمی ظهر سه شنبه در دیدار با هژبری معاون عمرانی استاندار ایلام با تقدیر و تشکر از حمایت‌های همه جانبه استاندار و معاونین استاندار از فعالیت‌های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: ۱۱۸ گلزار مطهر شهدا در استان ایلام وجود دارد.

وی بیان کرد: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در دور اول سفر رییس جمهور به استان پنج مصوبه با اعتبار ۵ میلیارد تومان داشته که به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل ساماندهی گلزار مطهر شهدای صالح آباد، هیندمینی، حاجی حاضر ایوان، سیداکبر دهلران بوده است. رحیمی عنوان کرد: پروژه‌های خوبی در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در حوزه اقامتی و رفاهی در دست اجراست.

وی گفت: زایرسرای مهران با ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع یکی از این پروژه‌ها است که ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام اضافه کرد: اهداف اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در سال جاری توسعه خانه‌های ایثار، ساخت مسکن و اهدای زمین به ایثارگران، پرداخت تسهیلات اشتغال برای جامعه هدف است.

کد خبر 6086375

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • مدیریت متفاوت در قرمز و آبی‌های اهواز؛ یکی دخالت می‌کند، یکی حمایت!
  • اجرا شدن مصوبات سفر رئیس جمهور در ایلام در حوزه بنیاد شهید
  • مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام ۱۰۰ درصد اجرا شد