Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@07:20:58 GMT

چه اهرمی ضامن امنیت مرزهای ایران است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۸۶۰۰

چه اهرمی ضامن امنیت مرزهای ایران است؟

حضور نیروهای فرامنطقه ای و ناکامی آنها برای برقراری ثبات و آرامش در افغانستان، موجب شده است تا ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای با هدف برقراری صلح در افغانستان، گفتگوهایی را با این گروه پیگیری کند.

دکتر ظریف پس از دیدار اخیر با ملابرادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان و هیأت همراه او گفت: «این دیدار در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان انجام شد و مهم‌ترین هدف آن ترغیب طرف‌های افغان به گفت‌وگوهای بین الافغانی، تشویق به یافتن راه‌حل مسائل از طریق گفت‌وگو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» دیدار دکتر ظریف و ملا برادر «در ادامه دیدارهای مقامات مختلف افغانستان از جمله رییس جمهوری، رییس هیات اجرایی، هیات صلح، رهبران جهادی و شخصیت‌های موثر در افغانستان» با مقامات ایرانی بود. البته این نخستین دیدار نمایندگان طالبان از تهران نیست، چرا که اواخر شهریورماه گذشته نیز پس از توقف مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان، یک هیأت چهار نفری از این گروه به ریاست عبدالسلام حنفی، از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، به تهران آمده و به گفته «سهیل شاهین» سخنگوی این گروه، با وزیر خارجه و سایر مقام‌های ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است.
علی رغم اینکه این دیدارها با  بازتاب گسترده ای در رسانه های افغانستان مواجه شد و نقدهایی هم به این دوره از گفتگوها وارد شد، وزیرخارجه کشورمان در مصاحبه ای تصریح کرد: «غیرممکن است که طالبان در دولت آینده افغانستان نقشی نداشته باشند. هر چند این نقش نباید غالب باشد ما در منطقه و فراتر از آن، برای کمک به افغان‌ها در این تصمیم باید زمینه‌سازی کنیم نه اینکه آن را تحمیل کنیم.»


با این تفاسیر به نظر می‌رسد تهران اصل را بر روابط با دولت مرکزی افغانستان گذاشته است، اما به هر حال گروه‌هایی چون طالبان در وضعیت سیاسی این کشور اثرگذار بوده‌اند. از این‌رو، نگرانی‌هایی درباره مرزهای همجوار خود با افغانستان دارد و نباید از این نکته غافل شد که ایران در راستای امنیت داخلی و کاهش آسیب پذیری خود، با طالبان دیدار و همکاری دارد. بنابراین سیاست ایران را نمی توان به مثابه ی مداخله در امور داخلی کشور دیگری دانست. تهران بارها اعلام کرده که مقام‌های کابل را در جریان اینگونه دیدار ها گذاشته و آنچه گفتگوهای ایران با طالبان را موجب می شود، تمایل ایران به برقراری صلح و ثبات در این کشور است که نفع تمامی مردم افغانستان را در بر دارد.
علاوه بر ایران، آمریکا هم که روزی با حمله ی نظامی، طالبان را از حاکمیت ساقط کرد و هدفش ریشه کنی این گروه بود، سالها است که با این گروه به مذاکره می نشیند. چین، پاکستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیز مذاکراتی با طالبان داشته‌اند. چین، چندی پیش برای میانجیگری در مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرد. هوآ چون‌ینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین در این باره گفت: «چین از مذاکره بین طرفین درگیر در جنگ داخلی افغانستان، یعنی دولت این کشور و نیروهای طالبان پشتیبانی می‌کند. ما آماده هستیم که در فرایند آشتی و صلح مطابق با خواست مردم افغانستان مشارکت کنیم.»

رویه ی ایران همانند سایر کشورهای دیگر بوده و حتی بخشی از روند صلح است. هر چند در پاره ای از موارد برخی بر این باورند که  این دیدارها ممکن است شائبه حمایت ایران از طالبان را پررنگ کند و به رابطه دو کشور همسایه آسیب زند، اما دولت افغانستان نیک می‌داند که نگاه ایران به این کشور توسعه محور است. ایران می داند که هرگونه بی ثباتی در افغانستان امنیت داخلی ایران را هم به خطر می‌اندازد، بنابراین برقراری صلح و ثبات در افغانستان، به نفع ایران هم هست. علاوه بر ایران، کشورهای دیگر همجوار افغانستان هم با چنین هدفی بدنبال صلح و ثبات در این کشور هستند. این در حالی است که کشورهای فرامنطقه‌ای در پی ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه‌اند. باید پذیرفت که طالبان به بخشی از فرایند صلح در این کشور تبدیل شده است، لذا همکاری با طالبان برخلاف مصالح و امنیت ملی افغانستان نیست، بلکه می‌تواند به روند صلح کمک کند.

*کارشناس سیاسی

310 310

کد خبر 1328606

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: طالبان ایالات متحده آمریکا ایران و آمریکا افغانستان ایران افغانستان محمدجواد ظریف انتخابات مجلس یازدهم ایالات متحده آمریکا استان کردستان دونالد ترامپ مارک ویلموتس بازار طلا و ارز تیم ملی فوتبال ایران تعهدات ایران در برجام باشگاه پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در چند روز گذشته چند شهرستان استان بدخشان افغانستان شاهد تجمع و اعتراضات مردمی بود اعتراضاتی که به دنبال تخریب مزارع کشت شده خشخاش آغاز شد نا آرامی‌ها تا جایی پیش رفت که حکومت سرپرست افغانستان هیاتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داد و گفت: از تصمیم خود برای مقابله با کشت خشخاش کوتاه نخواهد آمد در همین حال مبارزه طالبان با کشف مواد مخدر و انهدام آن نیز در افغانستان ادامه دارد مسئولان حکومت سرپرست افغانستان می‌گویند: هیچ همکاری از ناحیه جامعه جهانی و کشور‌های منطقه و همسایه برای کشت جایگزین خشخاش در افغانستان انجام نشده است از سویی دیگر به نظر می‌رسد هنوز برخی کشور‌ها به جدیت طالبان برای مقابله با خشخاش با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند آمار‌ها از افزایش کشفیات مواد مخدر به ویژه صنعتی از مبدا افغانستان در کشور‌های همسایه و منطقه حکایت دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 


شات لیست
-مولوی حمدالله (معاون فرماندهی پلیس شهرستان غورک استان قندهار)
- عبدالمتین قانع (سخنگوی وزارت کشور افغانستان)
-----

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان