Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش خسروی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تشکیل قرض الحسنه ها در ایران به عنوان اکوسیستم موفق کارآفرینی اظهار داشت: در مدیریت اکوسیستم های شهری نظریه «هایزنبرگ» مبنای مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر واقع شده که نظریات این نظریه پرداز شناخته شده کارآفرینی، بر «بازگشت به ریشه ها» استوار است.

وی با اشاره به قدمت چندهزار ساله کارآفرینی در ایران ادامه داد: اگرچه در گذشته سرعت ایجاد کسب و کار شتاب امروزی را نداشته اما کشور ما آبستن هزاران کسب و کار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت شناسایی ریشه های کارآفرینی در جامعه

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با درخواست از پژوهشگران تاریخی در شناسایی ریشه های کارآفرینی در جامعه تصریح کرد: در طول تاریخ «کاروانسراها» محمل و مرکز رشد کسب و کارهای جدید بوده است؛ نظام «شاگرد؛ استادی» در تاریخ کسب و کار این دیار شباهت زیادی به شیوه جدیدی در کارآفرینی است که زیردست با نظارت بالادست آموزش می بیند.

وی با استناد به تاریخ و اشاره به تعامل شاه عباس اول با صنعتگران که در دنیای امروز از آن به عنوان «چرخش مغزها» یاد می شود گفت: شاه عباس اول با شناسایی نخبگان و استقرار ایشان در اصفهان به نوعی دنباله رو همان مدلی است که امروزه کشورهای پیشرفته افراد نخبه در هر جامعه ای را جذب می کنند.

قرض الحسنه به عنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم بانکی توسط مرحوم فلسفی دایر شد

خسروی با مرور مدل قرض الحسنه به عنوان مدلی موفق در اکوسیستم کارآفرینی گفت: گسترش فعالیت قرض الحسنه ها به پیش از انقلاب برمی گردد. گفته شده است که اولین قرض الحسنه به عنوان نوعی مقاومت در برابر سیستم بانکی در سال ۱۳۴۶ توسط امام جماعت، مرحوم علی فلسفی، دایر شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۵۹ با تحقیق انجام شده توسط مرکز پژوهش های مجلس ۶۴۰ صندوق قرض الحسنه در ایران فعال بود که پایتخت ۱۴۱ و اصفهان ۱۳۶ صندوق قرض الحسنه داشتند.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر با اشاره به آشنایی و تجربه افراد با صندوق های خانوادگی اظهار داشت: در این صندوق های قرض الحسنه به مرور زمان با تجمیع پولهای خرد مبلغ چشمگیری جمع آوری می شود و پشتوانه مالی قابل توجهی برای خانواده ها و سازمان ها خواهد شد که یکی از شش عنصر مهم در اکوسیستم کارآفرینی شناخته می شود.

۳ کارکرد اجرایی صندوق های قرض الحسنه موسوم به خانوادگی

وی با تاکید بر سه کارکرد اجرایی صندوق های قرض الحسنه موسوم به خانوادگی بیان داشت: با تجمیع سرمایه های بسیار خرد و ارائه تسهیلات در این قرض الحسنه ها بر حسب نوبت یا بنا به ضرورت و در کنار تسهیلات همفکری بین اعضا مدیریت سرمایه و ایجاد کسب و کار فراهم می شود.  

کد خبر 4790813

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای شهر قرض الحسنه انتخابات مجلس شورای اسلامی بوشهر ایلام گرگان مجلس شورای اسلامی قزوین بسیج بیرجند شهرکرد خطبه های نماز جمعه ویروس آنفلوانزا مشهد هفته بسیج تعطیلی مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۹۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای بیش از 7 هزار نفر توسط صندوقهای قرض الحسنه بسیج سازندگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  مسئول بسیج سازندگی استان در نشت خبری  که به مناسبت هفته بسیج سازندگی برگزار شد،  از راه اندازی 530 صندوق قرض الحسنه در روستاهای خراسان جنوبی در قالب 28 تعاونی خبرداد و گفت: صندوقهای قرض الحسنه به منظور ایجاد اشتغال تاسیس شده و در مجموع 40 هزار نفر عضو این صندوقها با سرمایه 41 میلیارد تومان هستند و تاکنون 7 هزار و 100 نفر زمینه اشتغال آنان از سوی صندوقهای قرض الحسنه بسیج سازندگی فراهم شده است.

هنری همچنین از اعزام 2هزار جهادگر در قالب 267 گروه به مناطق محروم استان به مناسبت 17 اردیبهشت سالروز تاسیس بسیج سازندگی خبرداد و افزود: تاکنون 2 هزار و 42 گروه جهادی در سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد 1100 نفر پایش شده و برای 946 گروه مجوز صادر شده است.

وی افزود: در یکسال گذشته بیش از 2 هزار و 732 اردوی جهادی از سوی بسیج سازندگی برگزار شده که ارزش خدمات ارائه شده به مردم  بیش از 290 میلیارد ریال بود. 

دیگر خبرها

  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 7 هزار نفر توسط صندوقهای قرض الحسنه بسیج سازندگی
  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری