Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@07:31:38 GMT

خبری نگران کننده درباره حقوق بازنشستگان

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۰۷۱۹

خبری نگران کننده درباره حقوق بازنشستگان

پول نیوز - همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همیشه موضوعی خبرساز بوده و پاسکاری دولت و تأمین اجتماعی با یکدیگر تمامی ندارد. به گزارش پول نیوز، با رشد نرخ تورم و گرانی ها قشر خاصی از جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.
 
بازنشستگان، که حالا در سن  پیری دیگر شغلی ندارند، چشم و امیدشان به حقوق بازنشستگی‌شان است، چرا که در دوره خدمت‌شان هرماه حق بیمه پرداخت کرد‌ه‌اند تا در سن کهنسالی با فراغ بال از حقوق بازنشستگی‌شان بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان مدتی است مطرح شده است تا شاید کمکی باشد برای افزایش حقوقشان؛ اما هرچه زمان می‌گذر معلوم نیست که همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی  مشخص می‌شود و حتی این هم مشخص نیست که متولی اصلی اجرای این قانون کیست؟ دولت یا سازمان تأمین اجتماعی؟
 
پاس کاری دولت و سازمان تأمین اجتماعی به یکدیگر برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تمامی ندارد و وقتی از سازمان تأمین اجتماعی می‌پرسیم تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی معلوم می‌شود؟ می‌گویند دولت باید منابع را تأمین کند و بودجه برای اجرای این قانون را تخصیص دهد، اما خبری از دولت نیست و دود به تعویق افتادن اجرای این قانون تنها در چشم بازنشستگان می‌رود.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز بار‌ها در صحبت‌های خود تاکید کرده که دولت باید منابع را تخصیص دهد و خود سازمان نمی‌تواند بدون حمایت دولت حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.
 
مصطفی سالاری درباره تأمین منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر همسان سازی حقوق بازنشستگان است.
 
سالاری بیان کرد: در جلساتی که با رئیس جمهور داشتیم به همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره شده است و دولت باید منابع لازم برای همسان سازی را از راه‌های مختلف تأمین کند.
 
او افزود: دولت ابتدا باید منابع مورد نیاز را برای همسان سازی تأمین کند سپس حقوق بازنشستگان را افزایش یابد، چراکه اگر تعهد دهد و به تعهد خود پایند نباشد مشکلاتی ایجاد خواهد شد بنابراین با آمادگی کافی باید این اقدام را انجام دهد.
 
بازنشستگانی که ۳۰ سال عمر خود برای خدمت رسانی به دولت گذاشته اند حالا با رشد تورم و گرانی‌های موجود، حقوق کم بازنشستگی کفاف زندگیشان را نمی‌دهد و معلوم نیست چه زمانی تکلیف حقوق کم آن‌ها معلوم می‌شود.
 
در بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه که مربوط به همسان سازی حقوق است، آمده است: «سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.»
 
با توجه به این بند وظیفه همسان سازی حقوق بازنشستگان بر عهده سازمان تأمین اجتماعی است و باید از منابع داخلی سازمان تأمین شود و تکلیفی بر دوش دولت برای این قانون نیست، اما سازمان تأمین اجتماعی منکر این موضوع است و می‌گوید بودجه لازم را باید دولت تأمین کند.
 
محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در یازدهم مهرماه سال جاری که به شهر همدان سفر کرده بود درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تدارک هستیم از ماه‌های پایانی سال و به تدریج، همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان درون سازمان تأمین اجتماعی با تکیه بر بودجه خود سازمان تا حد مقدور حل و فصل شود تا سال ۹۹ به نتیجه نهایی رسد.
وی بیان کرد: در دوره‌های متوالی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان دولت‌ها تعلل داشته اند، اما حق طبیعی بازنشستگان است که حقوق برابر مانند افرادی که مشغول به کار هستند دریافت کنند.
 
تأمین اجتماعی به دلیل شرکت‌های اقتصادی زیای که زیر مجموعه خود دارد سالانه درآمد‌های هنگفتی کسب می‌کند و دولت نیز زمانی که در پرداختی‌های خود با کمبود مواجهه می‌شود از این سازمان پول قرض می‌گیرد.
 
به همین دلیل دولت یکی از بدهکار‌های اصلی به سازمان تأمین اجتماعی است که در پرداخت بدهی‌های خود تعلل داشته است و هرچه این سازمان طلب خود را  درخواست می‌کند دولت  اقدامی نمی‌کند.
 
اگر دولت بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند این سازمان می‌تواند همسان سازی حقوق را اجرا کند، اما تأمین اجتماعی برای اجرای این قانون و همسازی سازی حقوق بازنشستگان حرف دیگری دارد.
 
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این باره گفت: در صورتی که بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، همسان سازی حقوق بازنشستگان هم می تواند اجرایی شود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز اجرا نشده است. دو سال است که این قانون معطل مانده و این عزیزان با ۳۰ الی ۳۵ سال سابقه کار حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دریافت می کنند که کفاف زندگی آنها را نمی دهد.
 
او درباره موانع اجرایی شدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی مدعی است که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و اگر این مبلغ به آن پرداخت شود می تواند قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند؛ دولت هم علی رغم اینکه در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ موظف به پرداخت سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی بود، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.
 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازنشستگان حقوق تأمین اجتماعی همسان سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد.

به‌ گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اسلامی با سپاس از همراهی و همکاری کلیه ارائه‌دهنگان خدمات سلامت به‌ویژه مراکز دانشگاهی در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تأمین منابعی که توسط همکاران انجام شده، در روز چهارم اردیبهشت ماه ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان واریز شد. این پرداخت بابت مطالبات مراکز دانشگاهی شامل مراکز پاراکلینیک، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های ویژه دانشگاهی و نیز بیمارستان‌های دانشگاهی در سراسر کشور انجام شد. همچنین در همین هفته ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف قرارداد پرداخت شد.

وی افزود: فرایند پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد در بخش سلامت فرایندی مستمر است و ان‌شاءالله سایر مطالبات رسیدگی‌شده مراکز طرف قرارداد نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد