Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-26@18:32:08 GMT

رویای قهرمانی استقلال با شیخ مهارناشدنی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۱۹۵۷

«از همان چهل و چند سال پیش که پای فوتبالیست‌های خارجی به ایران باز شد، مهاجمان جذاب‌ترین گزینه خرید برای باشگاه‌های ایرانی بودند.

اولین و دومین خارجی‌های تاریخ فوتبال ایران، ویلیام مک کلور و آلن ویتل، هر دو مهاجمانی بودند که از فوتبال بریتانیا به پرسپولیس آمدند. از اواخر دهه شصت که بعد از یک دهه وقفه، فوتبال ایران به خارجی‌ها روی خوش نشان داد، سعین آگین سانیا نیجریه‌ای، مهاجم گمنامی بود که در خط حمله تیم «پورا» به کار گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آگین سانیا، فوتبالیست آماتوری بود که بستگانش در سفارت نیجریه در ایران شاغل بودند و در آن مقطع بخت آن را پیدا کرد که در رده باشگاهی تهران بازی کند. او در همان سطح فوتبال تهران هم موفقیتی به دست نیاورد اما عطش استخدام مهاجمان خارجی، همچنان در میان باشگاه‌های ایرانی ادامه یافت؛ چنان که در سال‌های بعد مهاجمانی از کشورهای دور و نزدیک به فوتبال ایران آورده شدند.

طعنه‌آمیز این که در همان سال‌ها، مهاجمانی در ایران به شهرت و موفقیت رسیدند که پیش از آن، کارنامه‌ ضعیف و کم اعتباری داشتند اما در لیگ ایران تا عنوان آقای گلی پیش رفتند؛ مثل اشپیتیم آرفی که پیش از پیوستن به پیام خراسان (و بعد از آن به پرسپولیس) در لیگ‌های محلی و دسته چهارم پنجم آلمان بازی می‌کرد. یا دنی اولروم که قبل از پوشیدن پیراهن پاسارگاد در دسته دوم، هیچ سابقه روشن و موفقیت‌آمیزی نداشت.

در این سال‌ها معمولاً مهاجمان خارجی شاغل در ایران، حد وسط نداشته‌اند. گروهی مثل عمادرضا، ابراهیم توره، لوسیانو پریرا، مامه تیام و استنلی کی‌روش بسیار موفق بوده‌اند و یا نظیر الحاجی گرو، جونیور براندائو، دی‌کارمو و بسیاری دیگر چنان ناامید کننده بوده‌اند که تحمل آنها حتی برای نیم‌فصل هم دشوار بوده. در لشکر ناموفق‌ها، چه‌بسا مهاجمانی هم بوده‌اند که کیفیت بدی نداشته‌اند اما فوتبال کم صبر و تحمل ایران، چندان به آنها مجال نداده که خود را با شرایط بومی این فوتبال وفق دهند.

در آغاز همین فصل که استقلال، شیخ دیاباته را به خدمت گرفت، این پرسش مطرح بود که مهاجم بلندقامت آبی‌ها به سرنوشت الحاجی گرو دچار می‌شود یا این که مثل مامه تیام به سرعت محبوب قلب‌های آبی می‌شود؟ دیاباته ۱۹۴ سانتی، با رزومه‌ای قابل اعتنا و بازی در بالاترین سطح فوتبال فرانسه و ایتالیا، در دو بازی اول چیزی بیشتر از الحاجی گرو نبود؛ با بدنی ناآماده و اضافه‌وزنی مشهود، مهاجمی کند و قابل مهار نشان می‌داد که به زحمت می‌تواند خطری روی دروازه حریفان ایجاد کند. نگاهی به هایلایت بازی‌های شیخ در بوردو، اثبات می‌کرد که او مهاجمی سطح بالاست که با هر دو پا ضربه نهایی را عالی می‌زند و در محوطه هجده قدم، یک تمام کننده ایده‌آل است اما آن چه در رونمایی از دیاباته در استقلال دیده می‌شد، شبحی از آن مهاجم زهردار بوردو و بنونتو هم نبود.

دیاباته در ۲ بازی اولی که برای استقلال به زمین رفت، هیچ شوتی به چارچوب دروازه حریفان نزد. در آن مقطع تصور می‌شد دیاباته یکی از همان مهاجمانی است که در سال‌های پایانی فوتبالش به ایران آمده تا در کنار کسب درآمد، مدتی تفریح کند اما هر چه گذشت، این مهاجم اهل مالی رگه‌هایی از توانایی‌هایش را به رخ کشید. او بعد از مصدومیتی که در مسجدسلیمان نصیبش شد و داربی را از دست داد، در بازگشت به ترکیب استقلال، همان مهاجمی شد که آبی‌ها مدت‌ها به دنبالش می‌گشتند. حالا پیش از این که به پیش‌فصل برسیم، مهاجم شماره ۷ آبی‌ها با گل‌های حساسی که زده تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های استقلال شده. یکی از تغییرات مهمی که به شیخ دیاباته کمک کرد، تغییر سیستم استقلال به ۲-۵-۳ بود. حضور مهدی قائدی در نزدیکی او و اضافه شدن مداوم وریا و میلیچ به خط حمله، در حالی که به طور دائم از سوی فرشید اسماعیلی حمایت می‌شود، این امکان را به دیاباته می‌دهد که در هر لحظه، انتخاب‌های زیادی برای پاس دادن یا ضربه زدن داشته باشد.

دیاباته آن قدر باهوش هست که با شادی گل‌های منحصر به فرد و پنجه نشان دادن‌هایش، نماد جدیدی برای سکوها تولید کند. او در واقع با این کار، رابطه‌ای دوطرفه با تماشاگران ایجاد می‌کند و محبوبیت بیشتری نزد هواداران خوشحالِ این روزهای استقلال به دست بیاورد. این هوش البته در تصمیم‌گیری‌های درون زمین دیاباته هم دیده می‌شود. دوباره به گلی که روز پنجشنبه به مهدی رحمتی زد نگاه کنید تا ببینید در آن لحظه چه تصمیم درستی می‌گیرد. وقتی ضربه سر مهدی قائدی زده می‌شود، اولین واکنش هر مهاجم، حمله بردن به توپی است که مدافع حریف قصد دارد آن را دفع کند. اگر دیاباته در آن لحظه به طرف توپ حرکت می‌کرد، احتمال بسیار ضعیفی داشت که بتواند ضربه‌ای مؤثر به طرف چارچوب بزند اما او در کسری از ثانیه متوجه شد نعمتی، مدافع وسط شهرخودرو توانایی تأثیرگذاشتن روی توپ ارسالی را ندارد و منتظر شد توپ از نعمتی عبور کند و با آرامش ضربه نهایی را وارد کند. همین «جزئیات» به ظاهر کوچک است که تفاوت میان یک مهاجم متوسط و یک مهاجم باکلاس را رقم می‌زند. جزئیاتی که باعث شد استقلال بعد از ۱۳۰۷ روز به صدر جدول لیگ برتر برسد.»

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GPc برچسب ها: دیاباته ، استقلال ، فوتبال

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دیاباته استقلال فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه در بازی پیشکسوتان استقلال - تهرانجوان ؛بازیکن پیشکسوت ایران جوان وسط بازی با استقلال فوت کرد

در یکی از محلات تهران مسابقات پیشکسوتان فوتبال زیر نظر شهرداری آن منطقه برگزار می‌شود. اما با توجه به عدم نظارت هیات فوتبال تهران در این مسابقات خبری از حضور آمبولانس نیست و این درحالی است که باید هیات فوتبال استان تهران به این مسابقات هم نظارت کند.

در یکی از مسابقه‌های فوتبال بین دو تیم پیشکسوتان استقلال و تهرانجوان پس از پایان نیمه اول و بین دو نیمه، محمد اشرفی بازیکن حدودا 64 ساله تیم تهرانجوان دچار حمله و ایست قلبی شد. پس از این اتفاق ناگوار به علت عدم حضور به موقع آمبولانس در محل مسابقه یک پزشکیار برای رسیدگی به وضعیت این بازیکن بالای سر او رفت اما متاسفانه تا هنگام رسیدن آمبولانس و رساندنش به بیمارستان، متاسفانه به دلیل وخامت حال بازیکن 60 ساله تیم تهرانجوان وی در آمبولانس از دنیا رفت.

نکته قابل تامل در این اتفاق ناگوار که منجر به مرگ یکی از بازیکنان و ورزشکاران پیشکسوت شد می‌تواند عدم وجود آمبولانس با دستگاه شوک در محل انجام مسابقات با پزشکان و دستیاران متخصص باشد. رسانه‌ها بارها در این باره بارها به مسئولان برگزاری مسابقات هشدار داده‌اند که خروجی رعایت نکردن برخی تمهیدات برگزاری مسابقه می‌تواند اتفاقات تلخی را به همراه داشته باشد. این درحالی است که مسئول کمیته پزشکی هیات فوتبال استان تهران، به عنوان پزشک تیم ملی فوتسال ایران در رقابتهای قهرمانی آسیا حضور دارد. سال گذشته هم در یکی از رقابتهای رده پایه استان هم به دلیل همین ماجرا جان خود را از دست داد.

اما سوال این است که چرا داور بازی، بدون حضور آمبولانس و دستگاه شوک بازی را شروع کرده است؟ آیا پیشکسوتان پیش از شروع مسابقات معاینه و آزمایش قلبی می‌دهند؟ با توجه به سن و سال بالای بازیکنان این تیم‌‌ها، حضور آمبولانس و تیم پزشکی در این مسابقات ضرورت بیشتری دارد.

با توجه به اینکه برخی از تیم‌های مطرح و پیشکسوتان فوتبال ایران در این مسابقات حاضر می‌شوند چرا هیات فوتبال تهران نظارتی در برگزاری این مسابقات ندارد؟ چرا قوانینی از سوی فدراسیون فوتبال و هیات فوتبال تهران برای برگزاری چنین مسابقاتی وضع نمی‌شود تا در کنار جریان این مسابقات شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم؟ قطعا اگر این موارد رعایت می‌شد چه بسا که الان یک انسان زنده بود. امیدواریم مسئولان مربوطه برای تخلفات صورت گرفته دلایل قانع کننده‌ای برای افکار عمومی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • گواردیولا: هرگز در مورد داوری صحبت نمی‌کنم؛ قهرمانی در لیگ برتر رویای من است
  • پیام وحید امیری برای امیر قلعه‌نویی
  • وحید شمسایی: بازی با ازبکستان جذاب می‌شود؛ رویای آنها فراتر از آسیاست
  • بازیکن پیشکسوت ایران جوان وسط بازی با استقلال فوت کرد
  • فاجعه در بازی پیشکسوتان استقلال - تهرانجوان ؛بازیکن پیشکسوت ایران جوان وسط بازی با استقلال فوت کرد
  • هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند
  • بازی پرسپولیس و سپاهان جذاب است/کار استقلال برابر تراکتور سخت است
  • خسرو حیدری ۱۱ بازیکن برتر تاریخ ایران را انتخاب کرد | از فامیل بازی تا حضور عجیب برخی از هم تیمی ها
  • حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد
  • فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از ۳ پرونده!