Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@22:47:11 GMT

سدهای دز و کرخه اندیمشک ثبت ملی شدند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۸۰۳۸

سدهای دز و کرخه اندیمشک ثبت ملی شدند

شاهرخیان از ثبت ملی شدن سدهای دز و کرخه اندیمشک در همایش ملی آثار صنعتی کشور خبر داد و گفت: پرونده ثبت ملی راه آهن ناحیه زاگرس نیز در جریان است.

«عظیم شاهرخیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک اظهار کرد: سدهای دز و کرخه اندیمشک در همایش ثبت ملی آثار صنعتی کشور که در شهرستان بندرماهشهر با حضور تمامی استان های کشور و هیات ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی کشور برگزار شد، به ثبت ملی رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره میراث فرهنگی اندیمشک با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی اندیمشک ارائه و پیشنهاد دهنده به ثبت ملی رساندن این سدها بود افزود: پرونده ثبت ملی راه آهن ناحیه زاگرس نیز در جریان است که نتیجه آن امروز (یکشنبه ۱۷ آذر) اعلام خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: سد دز نخستین سد از رشته سدهای چند منظوره است که بر روی رودخانه دز و سازه آن در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

شاهرخیان تصریح کرد: سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک ساخته شده و با تاجی به طول ۳۰۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه بزرگترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران را پدیدآورده است.

 

وی عنوان کرد: راه آهن ناحیه زاگرس نیز به دلیل تلاقی کوه های زاگرس با جلگه خوزستان و پل ارتباطی به بنادر خرمشهر، آبادان، بندر امام خمینی، ماهشهر و خلیج فارس از اهمیت بالایی در خطوط ریلی کشور برخوردار است و نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.

 

پایان پیام/661

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد وفات حضرت معصومه س کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان روز دانشجو مسجد دانشجو راه آهن ناحیه زاگرس سد دز اندیمشک سد کرخه وزارت میراث فرهنگی ثبت آثار ملی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار زاگرس مهاباد با تیم حریف نیمه‌تمام ماند

تیم جوانان زاگرس مهاباد در سومین دیدار خود در این رقابت‌ها، امروز در تبریز به مصاف تیم فوتبال آرکای این شهر رفت که این دیدار در حالی که با نتیجه یک بر صفر به سود تیم زاگرس در جریان بود به علت اعتراض نماینده مهاباد به داوری این بازی نیمه‌تمام باقی ماند.

زاگرس مهاباد در دو دیدار قبلی یک تساوی و یک باخت کسب کرده است.

نماینده مهاباد در این دوره از رقابت‌ها با تیم‌های آرکای تبریز، آبیدر سنندج و عقاب پردیسان قم هم گروه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • سیل بند کرخه شکست
  • دیدار زاگرس مهاباد با تیم حریف نیمه‌تمام ماند
  • تکذیب بیانیه انتخاباتی جمعیت زاگرس نشینان
  • مدیریت سدهای مشترک با استان‌های همجوار، به اردبیل واگذار شود
  • سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک مرمت شد
  • جابه‌جایی بیش از ۳۲ هزار مسافر در راه‌ آهن زاگرس
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است
  • مرمت سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک
  • عملیات ترمیم سیل بند کرخه آغاز شد