Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@17:12:54 GMT

حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۸۴۹۴

حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی با اشاره به تعارض حکم اخلاقی و حکم شرعی در بسیاری موارد گفت: بر اساس قرآن کریم هم، حکم اخلاقی بر حکم شرعی تقدم دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله «سید ابوالحسن مهدوی» در درس اخلاق خود متذکر شد: در بسیاری مواقع، بین حکم شرعی(حکم فقهی) و حکم اخلاقی تعارض ایجاد می‌شود؛ زیرا حکم شرعی گرفتن حق شخصی را اجازه می‌دهد و حکم اخلاقی، گذشت از حق شخصی را ترجیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در این مواقع، معمولاً حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است؛ زیرا اثر حکم اخلاقی، نائل‌شدن به درجه و مقام در بهشت است؛ اما اثر گرفتن حق، همان فایده دنیوی است که فانی و زودگذر است.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بر این اساس، همین دین که از نظر شرعی به زن اجازه داده است در مقابل کارکردن در منزل همسرش، از او مزد بگیرد، از نظر اخلاقی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ زیرا اگر بحث دریافت اُجرت مطرح شود، علاقه و محبت بین زن و شوهر کم می‌شود و این بی‌علاقگی به مرور زمان، مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه قرآن کریم نیز به موقعیت‌هایی که عفوِ حقوق از نظر اخلاقی پسندیده است، به صراحت توصیه کرده است: «وَ أَن تَعفُوا أقرَبُ لِلتّقوی»؛ اگر عفو کنید و بگذرید، به تقوا نزدیک‌تر است خاطرنشان کرد: اگر برای کسی بحث احقاقِ حق پیش آمد، باید ابتدا وظیفه‌ خود را تشخیص دهد و ببیند که آیا شایسته است این حق را زنده کند یا نه؛ مثل جایی که کار زن و شوهر به طلاق کشیده شده است.


آیت الله مهدوی اظهار داشت: بعد از مرحله‌ تشخیص وظیفه است که جایگاه صبر پیش می‌آید؛ یعنی شخص باید در همان وظیفه‌ای که تشخیص داده است، صبورانه پیش برود.


وی اضافه کرد: با این تفاسیر، اگر بنا شد حق خود را زنده کند، باید تمام مشکلات و سختی‌های این راه را تحمل کند؛ مثل تشکیل جلسه، تنظیم شکایت، مراجعه به محاکم قضایی و اما اگر بنا شد حق خود را ببخشد، باز هم باید صبورانه، با سختیِ انصراف نفس از فایده‌ای دنیایی، دست‌وپنجه نرم کند.


امام جمعه موقت اصفهان گفت: توجه داشته باشید که پسندیده‌بودن صفت صبر، هیچ ترجیحی برای گذشتن از حق یا گرفتن حق ایجاد نمی‌کند و شخص نمی‌تواند صبر را ملاک انتخاب خود قرار دهد و مثلاً بگوید: «چون می‌خواهم صبر کنم از حق خود می‌گذرم»؛ بلکه گام اول، تشخیص وظیفه و گام دوم صبوری در انجام آن است.

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد انتخابات مجلس مسجد مسجد مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه وفات حضرت معصومه س خطبه های نماز جمعه حکم شرعی اصفهان صبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۸۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی یک شنبه ۱۶ اردیبهشت در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد ، امروز یک شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳،
 
۲۶ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
 
۵ می ۲۰۲۴ میلادی است.
 
اذان ظهر ۱۱:۴۹
 
غروب آفتاب ۱۸:۳۶
 
اذان مغرب ۱۸:۵۴
 
و نیمه شب شرعی امشب ۲۳:۰۵ است.

دیگر خبرها

  • بیشترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر برای آموزش و پرورش بوده است
  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • فیلم/ وظیفه حجاج در بیان رهبر انقلاب
  • «تگزاس ۳»و «عطرآلود» به گیشه سینماها اضافه می‌شود
  • انتشارات خط مقدم با ۷۰عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی
  • اوقات شرعی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در یزد
  • مجموعه انتظامی در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد
  • اوقات شرعی یک شنبه ۱۶ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی ۱۶ اردیبهشت به افق شهرکرد