Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرمزگان با دارا بودن بنگاه های اقتصادی، صنایع بزرگ، بنادر و پروژه های ساختمان سازی از استان های مهاجرپذیری است که تمام ماه های سال از جمله زمستان میزبان کارگرانی از نقاط مختلف کشور می که برای کسب روزی حلال در پارک ها و خیابان های شهر سکونت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، هر روز که از خیابان های سطح شهر عبور می کنم و یا گذرم به پارکی می افتد، کارگران زیادی را می بینم که از استان های همجوار به امید یافتن کار و کسب روزی حلال به بندرعباس سفر کرده اند و به دلیل فقدان زیرساخت های لازم برای استراحت، خیابان ها و بوستان ها به مامنی برای خواب آنها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با آغاز فصل پاییز و زمستان که هوا در اکثر مناطق کشور رو به سردی می گراید، با توجه به آب و هوای متبوع استان هرمزگان، سیل کارگران فصلی به سمت این استان بویژه شهر بندرعباس سرازیر می شود و بیشتر آنها در مشاغل ساختمانی و خدماتی مشغول به کار می شوند.

 

این کارگران فصلی تنها از استان های همجوار نبود،ه بلکه با جست و جو در میان آنها کارگرانی از اقصی نقاط کشور را نیز می توان یافت که برای به دست آوردن روزی حلال سختی راه را به جان خریده اند.

 

کارگران مهاجر هموار به خیابان چشم دوخته اند تا شاید خودرویی در گوشه خیابان آنها را صدا کند و همه آنها با خوشحالی به سمت خودرو هجوم بیاورند تا با کار کردن بر سر پروژه ای ساختمانی، درآمدی هرچند ناچیز برای خانواده شان به دست بیاورند.

 

یکی از کارگران که  نامش علی است و از ایرانشهر به بندرعباس آمده، می گوید: در کارهای ساختمانی کارگری می کنم سختی راه را به جان خریدم تا پول حلالی برای خانواده م تهیه کنم .

 

علی می گوید: در شهر خودمان کار مانند بندرعباس رونق ندارد و دستمزدها بسیار پایین است.

 

محمد نیز می گوید: پنج فرزند  دارد که مجبور است برای تهیه پوشاک و غذای فرزندانش دیار خود را ترک کند و روزی حدود 100 تا 150 برای خانواده اش بفرستد.

 

درختان پناهگاهی برای خواب کارگران فصلی

 

محمد با بیان اینکه سبزه های پارک مامنی برای خواب ما هستند، عنوان کرد:  اجاره بهای مسافرخانه در این شهر تجاری گران بوده به همین دلیل  مجبور به اقامت در خیابان ها و پارک ها هستیم.

 

این کارگر می گوید: در پارک ها زیر سایه درختان غذا می خوریم، می خوابیم و لباس هایمان را در پارک ها شسته و بر تنه  درختان می اندازیم .

 

محمد می گوید: چند سال پیش شهرداری قول داد که برای اسکان ما کانکس  اختصاص داد اما خبری نشد.

 

حسن کارگر جوانی اهل یکی از روستاهای جنوب کرمان است؛ او به تازگی نامزد کرده و قرار است بزودی مراسم عروسی خود را جشن بگیرد اما وضعیت بیکاران در روستا و روزگار تلخ کارگران در بندرعباس روح و روانش را آزار می دهد.

 

او سال هاست که به همراه دایی و بسیاری از هم ولایتی هایش برای کار به بندرعباس می آید و در اینجا به انواع کارهای ساختمانی مشغول می شوند اما نبود مکانی مناسب برای استراحت باعث دلسردیش شده است.

 

این افراد در طول سال در زیر درخت پارک ها بویژه بوستان خلیج فارس(پارک جنگلی) استراحت می کنند که در فصل تابستان باید گرمای بالای 45 درجه و شرجی 90 درصد را تاب بیاورند و در زمستان هنگام سرما و بارندگی نیز ماوایشان درختان پارک است.

 

کارگران فصلی چهره شهر را نازیبا جلوه می دهند

 

یکی از شهروندان بندرعباسی می گوید: واقعا جای تاسف دارد که در شهری که لقب پایتخت اقتصادی کشور را یدک می کشد، کارگران در پارک ها و گوشه خیابان ها غذا می خورند و استحمام می کنند و می خوابند.

 

وی با بیان اینکه کارگران فصلی چهره شهر را مخدوش ساخته اند، افزود: در خور شان شهر که کارگران فصلی در میادین و خیابان های اصلی آن حضور دارند و چهره شهر را نازیبا ساخته اند.

 

ساماندهی کارگران فصلی برعهده شهرداری است

 

« اسماعیل حاجی زاده »، دبیر خانه کارگر استان هرمزگان نیز گفت: خانه کارگر آمادگی دارد با هزینه خودش این کارگران را ساماندهی کند اما زمین را شهرداری باید اختصاص بدهد.

 

وی افزود: طبق قانون ساماندهی کارگران فصلی بر عهده شهرداری است و ما نیز منتظریم تا شهرداری زمینی را به این امر اختصاص دهد و به ما اعلام کند.

 

دبیر خانه کارگر استان هرمزگان با بیان اینکه در بین این کارگران افراد بدون هویت و بیگانه نیز یافت می شود، عنوان کرد: اعتیاد، مشکلات اخلاقی، مشکلات قضایی از مهمترین معظل های است که کارگران بی هویت دارند.

 

وی افزود: با اختصاص زمین ما برنامه  داریم کارگران را شناسنامه دار کنیم و خدمات با هزینه بسیار پایین مانند حمام، سرویس بهداشتی، آموزش و بیمه را به آنها ارائه دهیم.

 

طرح ساماندهی کارگران فصلی در گروه تعیین تکلیف زمین است

 

« میثم رجایی نژاد »، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بندرعباس نیز گفت: در جلسات پیگیری این موضوع که در فرمانداری تشکیل شده به شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی فرصت داده شده است تا زمین را مشخص کنند تا طرح ساماندهی کارگران اجرا شود.

 

وی افزود: طرح کاریابی شامل شناسایی کارگران، درجه بندی آنها از نظر مهارت، اختصاص جای خواب، ارائه آموزش است که مجری طرح مشخص شده و امیدواریم با تعیین زمین از طرف شهرداری و مسکن و شهرسازی این طرح بزودی اجرا شود.

 

پاسخگو نبودن شهرداری

 

با وجود پیگیری های مستمر خبرنگار شبستان، مسولان شهرداری پاسخی برای این مشکل کارگران نداشتند.

 

ساماندهی کارگران مهاجر و فصلی که در خیابان ها، معابر و پارک ها بیتوته کرده اند، نیازمند عزم جزم مسئولان به ویژه حوزه شهری است.

 

این کارگران به دلیل استفاده از حمام و سرویس های بهداشتی در داخل بوستان ها، موجب ایجاد مزاحمت و ناراحتی برای اهالی و ساکنان این مناطق از جمله منازل سهند و بهشت بندر و بوستان خلیج فارس( پارک جنگلی ) می شوند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد انتخابات مجلس مسجد نماز جمعه انتخابات کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه روز دانشجو ساماندهی کارگران فصلی آوارگی خیابان پارک بندرعباس شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۹۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

264 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898869

دیگر خبرها

  • باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود
  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • دستور دادستان فردیس به شهرداری برای ساماندهی «پارک تندرستی»
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟
  • «حق‌شناس» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شد
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • افزایش فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد
  • ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم