ارتقا سواد رسانهای را باید از مدیران فرهنگی آغاز کرد
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۱۰۷۹۵
گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ارزیابی ساده از وضعیت سینما و تلویزیون حاکی از آن است که آموزش سواد رسانهای را ابتدا باید از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا بسیاری از ژانرهای اثرگذار سینما را کاملاً رها کردهاند و به فراموشی سپردهاند.
سیروس همتی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با ایکنا درباره سینمای کودک و شرایط حاکم بر آن اظهار کرد: من فعالیتم را در عرصه بازیگری با تئاتر کودک آغاز کردم، زیرا فعالیت در این زمینه شاید یکی از جدیترین عرصههای بازیگری است و هنرمند میتواند با تکیه بر آن مسیرش را با پشتوانه محکمی بپیماید.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: متأسفانه مدتهاست از این حوزه دور شدهام زیرا مبانی فکری در هنر کودکان در حال زوال است و آثاری که برای آنها تولید میشود دیگر ارزش هنری و آموزشی ندارد و با هر ملغمهای سعی در خنداندن کودکان دارد، قطعاً با شادی میتوان مباحث آموزشی را بهتر میتوان به کودکان آموزش داد اما این موضوع دلیل بر آن نیست که آموزههایمان را در نازلترین شکل ارائه دهیم. این بازیگر تئاتر گفت: «پیتر بورک» که از بزرگان هنر تئاتر است معتقد دارد، ویژگی تئاتر لذت بردن است، اما وی کیفیت و چگونگی لذت را هم مهم میداند. لذت میتواند هم شکل فاخر داشته باشد هم به نازلترین شکل عرضه شود. تئاتر کودک نسبت به اوایل انقلاب به جای اینکه رشد داشته باشد، افول هم پیدا کرده است، درحالیکه انقلاب ایران بر پایههای فرهنگی استوار است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قبل از انقلاب تئاترهای گوناگونی را روی صحنه میبرد که بسیاری از موضوعات آموزشی را به کودکان آموزش میداد و من هنوز بعد از سالها تحت تأثیر آثاری هستم که در کودکی آنها را دیدهام، مثلاً آثاری که استاد بهروز غریبپور در سال ۵۹ روی صحنه میبرد برای بسیاری همنسلان من خاطرهانگیز است. برای اولین گام باید ارتقا سواد رسانهای را از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا اگر هنرمندان در این زمینه مهارتهای کافی را داشته باشند اما مدیران ناکارآمد روی کار باشند باز هم اتفاقی که منجر به یک اثر مفید شود رخ نخواهد داد
وی درباره جایگاه سواد رسانهای در ارتقا تئاتر و سینمای کودک اظهار کرد: برای اولین گام باید ارتقا سواد رسانهای را از مدیران فرهنگی آغاز کرد زیرا اگر هنرمندان در این زمینه مهارتهای کافی را داشته باشند اما مدیران ناکارآمد روی کار باشند باز هم اتفاقی که منجر به یک اثر مفید شود رخ نخواهد داد و در حال حاضر هم بسیاری از مسئولان سینما و تئاتر بخصوص در امر کودک با مباحث مربوط به آنها بیگانهاند. کم اطلاعی مدیران سبب شده تنها عده خاصی در حوزه کودک ورود کنند و فضایی برای افراد خبره وجود نداشته باشد و با این شرایط نمیتوان انتظار بهبود داشت.
بازیگر فیلم دفاع مقدسی «سیزده ۵۹» یادآور شد: سالها پیش، فیلمی با نام «شیلنگ» بازی کردم که در حوزه سینمای کودک بود این اثر به دغدغههای دانشآموزان میپرداخت اما متأسفانه این فیلم از جشنواره فیلم رشد حذف شد اما وقتی درباره دلایل این اتفاق از مسئولان جشنواره پرسوجو کردم جوابهای بیمنطقی دریافت کردم. جالب است بدانید این فیلم توانست در جشنوارههای مختلف خارجی جوایز گوناگون کسب کند. این امر دقیقاً یکی از مصادیق کم سوادی و کوتهنگری مدیران است. انحصارگرایی در سینمای کودک سبب شده که بزرگانی نظیر «وحید نیکخواه آزاد»، «امیر نادری» یا «کامبوزیا پرتوی» به ندرت در این زمینه فعالیت کنند و همین کم کاری بزرگان سبب تنزل سینمای کودک شده است. متأسفانه این مشکلات شاید برای افرادی که دغدغهمند هستند مهم باشند، اما مطمئنم این مسائل برای سیاستگذاران فرهنگی اهمیتی ندارد این مدرس بازیگری تأکید کرد: انحصارگرایی در سینمای کودک سبب شده که بزرگانی نظیر «وحید نیکخواه آزاد»، «امیر نادری» یا «کامبوزیا پرتوی» به ندرت در این زمینه فعالیت کنند و همین کم کاری بزرگان سبب تنزل سینمای کودک شده است. متأسفانه این مشکلات شاید برای افرادی که دغدغهمند هستند مهم باشند، اما مطمئنم این مسائل برای سیاستگذاران فرهنگی اهمیتی ندارد.
وی متذکر شد: اگر به کشورهای صاحب سینما دقت کنید درمییابید که سینمای کودک برای آنها جایگاه ویژهای دارد، مثلاٌ تولیدات کودک در سینمای آمریکا همواره در صدر لیست پرفروشهای دنیا قرار دارد و البته جریانسازی خوبی را هم در پی دارند. «هری پاتر» نمونه خوبی از این آثار است که توانسته ذائقه و فرهنگ آمریکایی را برای همگان تبیین کند، این امر بیانگر آن است که سیاستگذاری مسنجمی در این زمینه در سینمای آمریکا وجود دارد و با همین مقایسه میتوان دریافت که عملکرد ما درحدی نبوده است که حتی بتوانیم مخاطب داخلی را راضی کنیم. همتی در پایان تأکید کرد: سواد رسانهای و مخاطبشناسی ارتباط مستقیمی با اقتصاد رسانه و سینما هم دارد زیرا فیلمی که در بر مبنای اصولی ساخته شود پر فروش هم خواهد بود همانطور که عمده آثار هالیوودی منبع عظیم مالی برای صنعت سینمای آمریکا هستند و البته تماشای آثار جذاب سبب میشود سینما جزء اولویتهای مخاطبان باشد. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: سیروس همتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۰۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این صدا برای بچههای ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.
وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.
این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.
آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.
این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم میتواند با استقبال بچه ها مواجه شود.
وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرتها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.
کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی