Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت ما شهرهای کوچک و روستاها هستند. در سال‌های اخیر چهره فرهنگی روستاها بر خلاف گذشته تغییر پیدا کرده است و میزان کتابخوانی نیز به طبع آن افزایش داشته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جلسه هماهنگی «پویش اهدای کتاب به مناطق محروم» با حضور محسن جوادی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوادی با تشکر از تلاش‌های موسسات و نهادهای خصوصی و دولتی در «پویش اهدای کتاب به مناطق محروم» گفت: راه‌اندازی این پویش به معنای این نیست که نیاز به تامین کتاب در شهرهای بزرگ وجود ندارد، بلکه اولویت ما شهرهای کوچک و روستاها هستند. در سال‌های اخیر چهره فرهنگی روستاها بر خلاف گذشته تغییر پیدا کرده است و میزان کتابخوانی نیز به طبع آن افزایش داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت امور فرهنگی برای کتابخوانی در مناطق روستایی گفت: طرح‌های ضربتی با همکاری برخی نهادهای دیگر در حال انجام است تا فضاهای مدرن‌تری را برای کتابخوانی در روستاها ایجاد کند تا از این طریق در تشویق مردم روستایی به کتابخوانی موفق‌تر عمل کنیم.

جوادی ادامه داد: معاونت امور فرهنگی سالیانه رقم قابل توجهی برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‎ها اهدا می‎کند اما باید توجه داشت که اهدای کتاب بدون نیاز سنجی تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت «مدیریت توزیع کتاب» در مناطق محروم کشور گفت: باید تلاش شود تا تقاضاها نیز تحریک شوند و بر اساس تقاضاهای روستاها و یا مناطق محروم کتاب به مناطق ارسال شود. برای این منظور باید پایگاهی ایجاد شود تا پس از جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی نسبت به طبقه‌بندی و رده‌بندی آن‌ها اقدام شود و با استفاده از نظرات اهالی فرهنگ خصوصاً نویسندگان نسبت به توزیع کتاب‌ها به روستاها اقدام کرد.

وی تصریح کرد: ایجاد طبقه‌بندی برای کتاب‌ها و مشارکت انجمن‎ها و نهادهای مردمی می‌تواند به نتایج پر باری منتج شود و از انبار شدن کتاب در کتابخانه‎ها جلوگیری کند.  متاسفانه در غیر این صورت، کتاب‌های اهدایی انبار خواهند شد و نتیجه مطلوب از آن‌ها حاصل نخواهد شد. باید مقاصد ارسال کتاب به خوبی شناسایی شوند و با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای آن‌ها، اهدای کتاب انجام شود.

وی اولویت دیگر «پویش اهدای کتاب به مناطق محروم» را استفاده از تجربیات دیگر کشورها و مطالعات پژوهشی دانست و گفت:  باید تلاش شود از تجربیات کشورهای دیگر بهره‌برداری شود. همچنین دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی می‌تواند درباره آن کارهای پژوهشی انجام دهد و مسیر اهدای کتاب را برای سالیان آتی، ترسیم کند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اطلاع‌رسانی و تبلیغات یکپارچه و واحد برای این پویش گفت: باید تلاش شود تا این پویش مردمی بماند و از دولتی شدن یا مطرح شدن نام‎ افراد و یا گروه‎های خاص در آن جلوگیری شود تا ماندگاری بیشتری پیدا کند. همچنین با این اقدام این پویش به رسالت خود که اهدای کتاب به مناطق محروم است، دست خواهد یافت.

در ادامه این جلسه ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‎‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به جمع‌آوری بیش از 50 هزار نسخه کتاب در «پویش اهدای کتاب به مناطق محروم» عنوان کرد: این دفتر با تجریه چندین ساله خود در برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توانسته است، احاطه خوبی به ظرفیت کتابخوانی در مناطق روستایی و محروم پیدا کند و می‌تواند از ظرفیت خود در ارسال هدفمند کتاب به مناطق محروم استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانیم از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی مانند نمایشگاه‌های کتاب استانی بهره‌برداری کنیم تا با واگذاری جمع‌آوری کتاب برای این پویش توسط انجمن‎ها و نهادهای مردمی هر استان، میزان مشارکت مردمی در این پویش را افزایش دهیم.

در ادامه جلسه نیز اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره نحوه جمع‌آوری و اهدای کتاب پرداختند. 

در جلسه هماهنگی پویش اهدای کتاب به مناطق محروم نمایندگانی از  قرارگاه جهادی امام رضا (ع)، معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری، موسسه مهر گیتی، انجمن حامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سرای محلات شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه و مرکز تبادل و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور محسن جوادی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با اشاره به طرح ویژه در مصارف خانگی و تجاری گفت: طبق تفاهم نامه با همراه اول و شرکت توزیع برق کشور پویش «با انرژی» از ۱۵ اردیبهشت به راه افتاده است که در این طرح ویژه در صورت صرفه جویی ۱۵ درصدی در ۲۱ هفته جوایز نفیسی از جمله ۱۵۰ خودرو دنا و ۲۰۷، لوازم خانگی و اینترنت به حکم قرعه به مشترکین اهداء خواهد شد.

مصطفی بابایی ۱۶ اردیبهشت در نشست خبری با خبرنگاران عضو انجمن صنفی خبرنگاران غرب مازندران که در دفتر انجمن واقع در چالوس برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت از محمودآباد تا رامسر را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: در مجموع دارای ۷۲۰ هزار مشترک شامل ۲۴ شهر و ۹۵۳ روستا هستیم.

وی با بیان اینکه دو میلیارد و ۸۱۴ میلیون کیلووات ساعت فروش انرژی در طول سال ۱۴۰۲ این شرکت بوده است، افزود: در مجموع ۸۴ درصد مشترکان خانگی، ۹ درصد سایر مصارف، چهار درصد عمومی، ۲ درصد کشاورزی و یک درصد صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه تابستان ۱۴۰۰ به لحاظ خاموشی‌های برنامه ریزی شده سال سختی به لحاظ خاموشی بود، تصریح کرد: با آمدن دولت سیزدهم و تعامل سه قوه و همکاری مشترکین، تابستان‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بدون اعمال خاموشی سپری شد و برای امسال نیز برنامه داریم تا تابستان بدون خاموشی سپری شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران از روند کاهشی تلفات از سل ۹۵ تاکنون خبر داد و گفت: این روند در یکی دو سال اخیر قابل توجه بوده است به طوری که یک درصد معادل ۳۰ میلیون کیلووات ساعت به ارزش ۱۶.۵ میلیارد تومان صرفه جویی شده است.

بابایی از هوشمندسازی ۳۹ هزار و ۵۰۰ کنتورمشترکین به‌خصوص مشترکین بزرگ و سه فاز خبر داد و افزود: از این مجموع بیش از ۳۲ هزار مربوط به دو سال اخیر بوده است و هوشمند سازی تک فازها در برنامه قرار دارد.

طرح بهارستان گام بزرگ اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های برق روستایی

وی طرح بهارستان را در راستای اصلاح، بهینه سازی و توسعه شبکه‌های برق‌های روستایی از مهم‌ترین اقدامات برشمرد و یادآور شد: ‌طی دو سال ۶۲۱ روستا شامل طرح بهارستان شدند که معادل پنج سال عملکرد شرکت توزیع برق غرب مازندران است.

این مسئول با اشاره به آغاز تبدیل سیم به کابل خودنگهدار با هدف کاهش سرقت از سال ۸۸ تاکنون، افزود: طی ۱۲ سال دو هزار و ۲۸ کیلومتر سیم به کابل انجام شد اما در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هزار و ۸۴۸ کیلومتر با صرف هزینه ۵۶۲ میلیارد تومان انجام شد.

بابایی، بزرگترین چالش بر سر راه شرکت توزیع برق را عدم امکان فروش انشعاب به ساخت و سازهای غیر مجاز عنوان کرد و افزود: این موضوع منجر به انشعابات غیر مجاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار انشعاب فاقد کنتور یا همان غیر مجاز جمع‌آوری می‌شود، همچنین پنج هزار کنتور دستکاری شده نیز کشف می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با اشاره به الزام ادارات مبنی بر کاهش مصرف ۳۰ درصدی برق، گفت: هر مشترک برقی در سال گذشته در صورت کاهش مصرف تا ۲۰ برابر پاداش گرفت و در مجموع ۳۰۴ هزار مشمول پاداش شدند.

طرح ویژه پویش «با انرژی» همراه با جوایز نفیس از ۱۵ اردیبهشت ماه

بابایی به طرح ویژه در مصارف خانگی و تجاری اشاره کرد و افزود: طبق تفاهم نامه با همراه اول و شرکت توزیع برق کشور پویش «با انرژی» از ۱۵ اردیبهشت به راه افتاده است که در این طرح ویژه در صورت صرفه جویی ۱۵ درصدی در ۲۱ هفته جوایز نفیسی از جمله ۱۵۰ خودرو دنا و ۲۰۷، لوازم خانگی و اینترنت به حکم قرعه اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • پویش «با انرژی» و اهداء جوایز نفیس به صرفه جویان در برق در مازندران
  • پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • مسئول کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت امام خمینی(س): دشمنان امام را نقدهای غیرمنصفانه می‌کنند/ توصیه ما این است که به مناطق محروم بیشتر توجه شود
  • قبولی ۱۶ دانش آموز سمپاد مناطق محروم در کنکور سال گذشته
  • (تصاویر) تغییر چهره بازیگر «خانه‌به‌دوش» بعد از ۲۰ سال
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ توزیع نقشه جانمایی غرفه‌ها از فردا
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم