Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدتقی منوچهری درهمایش روز جهانی خاک افزود: در سنوات اخیر به مقوله آب زیاد پرداخته شده و مسئولان اجرایی در کشور یک نهضت در امر حفاظت از منابع آبی برپا نمودند بطوری که در استان بوشهر بیش از ۳۴هزار هکتار از اراضی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده اند، بیش از ۱۸۰هکتار کشت گلخانه ای برای جلوگیری از هدر رفت آب اجرا شده و طرح های زیاد دیگری که اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد: در حوزه خاک نیز تلاشهایی شده اما از آنجایی که آسیب به خاک از آب جبران ناپذیرتر است باید بیش از این کار کارشناسی با هماهنگی و همکاری بی وقفه دستگاه های مرتبط انجام شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد:گرچه آسیب به منابع آب نیز باعث مشکلات زیادی در چرخه طبیعت خواهد شد اما بدلیل اینکه منابع جایگزینی آن توسط علم بشری امکان پذیر است آسیبهای وارده به آن قابل جبران پذیرتر از خاک است.

وی افزود: قبل از هر چیز باید ارزش خاک و زمینه های آسیب زایی به آن شناخته شده و آحاد جامعه و بهره برداران بخش های کشاورزی و طرح های مرتبط با خاک از این علم و دانش ها بی بهره نباشند.
منوچهری گفت:باید همه طرح های مرتبط با خاک به عرصه تحقیقات کشاورزی برده شود و در مجموع هیچ برنامه ای بدون در نظر گرفتن شرایط و احوالات خاک منطقه اجرا نشود.

وی همچنین تهیه نقشه جامع خاک و ایجاد تناسب اراضی با داده های هواشناسی برای جلوگیری از تخریب و آسیب رساندن به خاک را ضروری دانست.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: خاک عنصر ارزشمند در تداوم زمین است و حیات هر موجود زنده ای به خاک وابسته است که در واقع نجات جان همه موجودات مرتبط با نجات جان این ماده حیاتی است.

حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی نژاد افزود: خداوند در قران کریم به خلقت انسان از خاک اشاره و ۴۶بار به واژه ارض و ۱۲ بار به تین اشاره فرموده است. 

وی تصریح کرد: ۹۶درصد خوردنیها، آشامیدنیها و پوشیدنیهای انسان به خاک وابسته است.

هاشمی نژاد ادامه داد: اینکه خداوند تبارک و تعالی انسان را از خاک خلق کرده خود دلیل بر ارزش خاک است و اینکه هر انسانی را پس از مرگ به خاک می سپارند و این ماده خود اجساد را تجزیه کرده و چرخه بازمیگرداند که اگر چنین نبود و همه انسانها پس از مرگ روی زمین رها می شدند دنیای متعفنی بوجود می آمد که قابل زیست برای هیچ موجود زنده ای نبود.

وی اضافه کرد: لذا قبل از هر چیز باید ارزش این ماده حیاتی و آنچه که آن را تهدید می کند را به عموم مردم فهماند و طبق یک طرح فراگیر کارشناسان با حضور در مدارس، دانشگاه ها و بین آحاد مردم به فرهنگسازی بپردازند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: نقش خاک در برقراری امنیت غذایی به ۴رکن اساسی غذای کافی، سالم، مغذی و پایدار در گرو خاک کافی، خاک سالم، خاک مغذی و خاک با دوام و پایدار برمی گردد.

مختار زلفیاظهارداشت: همچنین شعار خاک سالم، دام سالم، غذای سالم و انسان سالم نیز برگرفته ارزش و اهمیت خاک در سلامت انسان است.

وی به استفاده از اراضی با توجه به پتانسیل و استعداد آن، جلوگیری از فرسایش خاک، پایداری تولید کشاورزی، حفظ و ارتقا حاصلخیزی با مصرف متعادل مواد افزودنی، جلوگیری از آبیاری بی رویه وایجاد شوری ثانویه، جلوگیری از مصرف بی رویه سموم و مواد شیمیایی بعنوان اقدامات عملی در حوزه امنیت غذایی نام برد.

زلفی گفت: تمامی کاربری اراضی استان، محدودیت ها و قابلیتها بر اساس بیوگرافی،مساحت ارضی به تفکیک کوه و تپه، فلات و تراس های فوقانی، آبرفت های بادبزنی شکل، دشتهای دامنه ای، دشتهای سیلابی، دشت های رسوبی رودخانه ای، اراضی پست و شور، مخلوط و متفرقه همه به تفکیک حاصلخیزی و تناسب مشخص شده است.

رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز گفت: توجه به خاک بعنوان یکی از عناصر مهم حیات در کنار آب و هوا بسیار  ضروری است و از آنجایی که در سالهای اخیر آسیبهای جدی به خاک وارد شده تلاش همه اقشار جامعه برای حفاظت از آن ضروری است.

عبدالمجید مصلح افزود: در چارچوب این همایش کارشناسان و متخصصین این حوزه گردهم آمده اند که تدبیری بیاندیشند تامشکلات کمتری در حوزه خاک داشته باشیم.  
 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 سازمان جهاد کشاورزی استان طبیعت علم و دانش کشاورزی نماینده ولی فقیه قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۹۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

سرهنگ بهرام تقی زاده فرمانده یگان حفاظت از اراضی‌کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: استفاده از ظرفیت‌های فضای‌مجازی در دریافت گزارش‌ها و همچنین هماهنگی با نیرو‌های منابع‌طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگی‌های بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییرکاربری‌های غیرمجاز است.

وی اضافه کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع‌رسانی برای پیشگیری و برخورد با ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی‌ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی‌کشاورزی استان به صورت شبانه‌روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های‌کشاورزی است.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی‌کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: سالانه در ایام نوروز و فروردین‌ماه در استان بیش از صدها مورد تخلف ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در اراضی‌کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و دستور توقف عملیات صادر می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی‌کشاورزی در استان به صورت شبانه‌روزی است، ادامه داد: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر‌کاربری غیرمجاز در اراضی‌کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی متوقف شد.

تقی زاده اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و ۳ مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیرمجاز در اراضی‌کشاورزی در سطح استان اجرا شده است.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تغییرکاربری غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ یا با مراجعه به نشانی https://cms.laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

آذربایجان‌غربی دارای ۸۰۰ هزار تا یک‌ میلیون هکتار اراضی‌کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان