Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان بین‌المللی پس از چند دهه تلاش به اولین پیشرفت جهانی در ساخت یک نورون مصنوعی کارآمد دست یافته‌اند و موفق به ساخت نورون‌های مصنوعی با توانایی رفتاری دقیقاً شبیه به نورون‌های زنده واقعی شده‌اند.

این فناوری هنوز ممکن است سال‌ها با استفاده بالینی در انسان فاصله داشته باشد، اما نوآوری به کار رفته در آن، راه را برای معالجه همه بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر تا دستیابی به ضربان ساز‌های جدید که باعث تحریک سلول‌های عصبی تنظیم کننده پمپاژ قلب می‌شوند، فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد نورون‌های مصنوعی یک چالش چند وجهی است که دانشمندان سال‌ها با آن دست به گریبان بودند. چالش اصلی محققان، مهندسی فیزیکی یک سخت افزار مینیاتوری بود که عملکردی شبیه به سلول‌های عصبی طبیعی بدن داشته باشد و برای این کار به ایجاد مدل‌های پیچیده ریاضی نیاز بود که بتواند فعالیت الکتریکی غیرخطی پیچیده را در سلول‌های عصبی مصنوعی کنترل کند.

"آلن نوگارت" محقق دانشگاه "بث" که سرپرست این پروژه بود، می‌گوید: رویکرد ما چندین پیشرفت را در بر می‌گیرد. ما می‌توانیم پارامتر‌های دقیقی را که هرگونه عملکرد نورون‌ها را با اطمینان بالا کنترل می‌کنند، بسیار دقیق ارزیابی کنیم. ما مدل‌های فیزیکی سخت افزاری را ایجاد کرده‌ایم و توانایی آن را برای تقلید موفقیت آمیز از رفتار نورون‌های واقعی نشان داده‌ایم. موفقیت سوم ما، تطبیق پذیری مدل ما است که امکان درج انواع عملکرد‌های مختلف در طیف وسیعی از نورون‌های پیچیده پستانداران را فراهم می‌کند.

نورون‌های تنفسی و هیپوکامپ در مطالعه جدیدی که به تازگی منتشر شده است، دو نوع نورون مصنوعی هستند که به طور مؤثر کارایی خود را نشان داده‌اند. این دو نورون مصنوعی به طور دقیق، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در مقایسه با همتایان بیولوژیکی خود تقلید می‌کنند.

"جولیان پاتون" یکی دیگر از محققان این مطالعه می‌گوید: شبیه سازی نورون‌های تنفسی در بیوالکترونیک که می‌توان آن را به شکل بسیار کوچک ساخت و در بدن کاشت، بسیار هیجان انگیز است و فرصت‌های بزرگی را برای توسعه دستگاه‌های پزشکی باهوش‌تر، دارو‌های بهینه و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها ایجاد می‌کند.

این ریزتراشه‌های کوچک سیلیکونی طیف گسترده‌ای از کاربرد‌های بالقوه را ارائه می‌دهند. یکی از این کاربرد‌ها نوعی ضربان ساز هوشمند است که نه تنها تحریک الکتریکی قلب را ارائه می‌دهد، بلکه با جامعه خاصی از نورون‌های موجود در پایه مغز نیز ارتباط برقرار می‌کند که نقش عمده‌ای در نارسایی قلبی دارند.

کاربرد دیگر استفاده از نورون‌های مصنوعی می‌تواند جایگزینی مسیر‌های عصبی بیمارانی باشد که در اثر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر آسیب دیده‌اند.

"نوگارت" توضیح می‌دهد: تاکنون نورون‌ها مانند جعبه‌های سیاه بودند، اما ما موفق شده‌ایم این جعبه سیاه را باز کنیم. کار ما یک تغییر بزرگ است، زیرا یک روش قوی برای شبیه سازی ویژگی‌های نورون‌های واقعی با جزئیات دقیق فراهم می‌کند.

این فناوری قبل از رسیدن به برنامه‌های کاربردی انسانی، باید سال‌ها آزمایش را پشت سر بگذارد، اما در هر حال این مطالعه یک گام اساسی برای گشودن افق‌های جدید پیش روی محققان است.

منبع: ایسنا

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۱۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا

رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان دانست و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری برای مقابله با این چالش بزرگ تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران طی روزهای پنجم تا هفت اردیبهشت، در انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در حال برگزاری است و جمعی از برجسته‌ترین متخصصان این رشته از سراسر ایران و خارج از کشور را گرد هم آورد.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، این رویداد علمی با حضور دکتر یوسف پناهی - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر حسین فرشیدی - معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر محمد رئیس زاده - رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و همچنین دکتر فریدون نوحی - رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد.

دکتر فریدون نوحی - رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، در سخنرانی افتتاحیه این کنگره، ضمن ابراز خرسندی از حضور متخصصان برجسته، به اهمیت این رویداد علمی در ارتقای سلامت قلب و عروق مردم کشور اشاره کرد.

او بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان دانست و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری برای مقابله با این چالش بزرگ تأکید کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، در طول سه روز برگزاری کنگره، سخنرانی‌های علمی متعدد و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی ارایه می‌شود و اساتید برجسته داخلی و خارجی با محوریت موضوعات مختلفی از جمله بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی‌های قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و دیگر رشته های تخصصی قلب و عروق به تبادل دانش و تجربیات خود می‌پردازند.

علاوه بر سخنرانی‌ها، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متنوعی نیز در این کنگره تدارک دیده شده است که فرصتی برای متخصصان جهت ارتقای دانش و مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف قلب و عروق فراهم کرده است. بدون شک، تبادل دانش و تجربیات در این کنگره، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عینک هوشمند جدید زاکربرگ با توانایی‌های باورنکردنی
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم