Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:32:27 GMT

نان نون.خ را برای کرمانشاه آجر نکنیم!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۵۰۹۹

ایسنا/کرمانشاه عید امسال بود که در قاب تلویزیون مهمان خانه‌هایمان شد و خیلی زود توانست با لهجه شیرینی که دارد قاب مردم ایران را برباید.

"نون.خ" که در نوروز امسال با شیرین زبانی نورالدین خانزاده و بازی خوب بازیگرانش توانست عنوان پربازدیدترین سریال نوروزی صدا و سیما را از آن خود کند، حالا به خاطره‌ای خوب و شیرین در ذهن مردم ایران تبدیل شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقبال از این سریال موجب شد تا عوامل این مجموعه به فکر ساخت سری دوم آن بیفتند و در این بین استاندار کرمانشاه با توجه به قرابت فرهنگ نمایش داده شده در این سریال با کُردزبانان کرمانشاهی و استقبال خوبی که از این سریال در سطح کشور به عمل آمد، پیگیریهای بسیاری انجام داد تا سری دوم این سریال در استان کرمانشاه ساخته شود.

ساخت این سریال در کرمانشاه با توجه به مخاطبان بسیاری که دارد می‌تواند فرصتی برای معرفی کرمانشاه و جاذبه های گردشگری آن باشد. فرصتی که نباید به راحتی از دست بدهیم و برای استفاده هرچه بهتر از فرصت به دست آمده، روز گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جمعی از فرهیختگان استان را به همراه تهیه کننده و نویسنده این سریال دعوت کرد تا در یک هم اندیشی راهکارهای بهتری برای بهره وری هرچه بیشتر از این سریال در راستای معرفی کرمانشاه ارائه دهند.

ابتدای این نشست با صحبت های مهدی فرجی تهیه کننده این سریال همراه بود که با اشاره به مخاطبان بسیار این سریال بر اساس نظرسنجی سازمان صدا و سیما، گفت: مهمتر از تعداد مخاطبان میزان رضایت آنها بود که خوشبختانه در استان های بسیاری میزان رضایت بالای 80 درصدی داشتیم و در برخی استان ها از جمله کرمانشاه و کُردستان این میزان رضایت به ترتیب 94 درصد و 92 درصد بوده است و این نشان دهنده رضایت بالای مردم این دو استان از سریال است و اینکه توانسته‌ایم با کُردزبانان ارتباط خوبی برقرار کنیم.

وی افزود: با توجه به استقبال صورت گرفته و درخواست‌هایی که مسئولین و نمایندگان و فرهیختگان استان کرمانشاه داشتند، تیم سازنده سریال تصمیم گرفت تا سری دوم این مجموعه را نیز بسازد و در حال حاضر 12 قسمت از 25 قسمت فیلمنامه این مجموعه نوشته شده است.

فرجی با بیان اینکه بیشترین قسمت‌های این سریال در کرمانشاه تصویربرداری می‌شود، گفت: در حال حاضر فیلم برداری مجموعه در "کندوله" و "پریان" شروع شده و در برخی قسمت ها نیز فیلم برداری پروژه در منطقه اورامانات کرمانشاه خواهد بود که تاثیر مثبتی در ثبت این اثر ملی در فهرست آثار جهانی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از کار در تهران و بخشی دیگر در شهرهای شمال کشور فیلمبرداری خواهد شد و تلاشمان این است در سری دوم تنوع زبان و قومیت‌ها را داشته باشیم، اما در نهایت بیش از 50 درصد قصه در کرمانشاه خواهد بود.

وی افزود: ما تلاش داریم در این سریال اقوام کُرد را به تصویر بکشیم، برای همین ترجیح ما بر این است که داستان تنها به کُردهای کرمانشاه محصور نشود و بتوانیم کُردزبان دیگر در استان کردستان و شهرستان مهاباد را هم در سریال داشته باشیم.

این تهیه کننده صدا و سیما با بیان اینکه در سری دوم این مجموعه از بازیگران کرمانشاهی بیشتر استفاده می‌شود، گفت: درحال حاضر از مجموع بازیگران انتخاب شده برای سریال 70 درصد کرمانشاهی هستند و مابقی از شهرهای استان کردستان، مهاباد، تهران و سایر شهرها هستند.

وی افزود: در این سری مجموعه تلاش بر این است تا لباس های کُردی با دقت بیشتری انتخاب شود و نقایصی که در زبان و گویش بازیگران بوده رفع شود.

وی در خصوص تفاوت های دیگر این سری سریال با مجموعه قبلی آن، گفت: در سری اول مجموعه توفیق چندانی در بهره وری از مشورت اهالی صدا و سیما و هنرمندان کُردزبان نداشتیم، البته آقای سعید آقاخانی؛ کارگردان مجموعه و نیز فیلمبردار و برخی عوامل سریال کُردزبان هستند و مشورت هایی ارائه کردند، اما در سری دوم از مشورت همکاران کُردزبان بیشتر بهره خواهیم گرفت.

افشین امیری مدیرکل صدا و سیما مرکز کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه این مرکز با تمام توان در اختیار مجموعه سریال "نون.خ" خواهد بود، گفت: تمام تلاش ما این است که از این فرصت برای معرفی هرچه بهتر استان و ظرفیت های گردشگری آن استفاده کنیم.

امیری استان کرمانشاه را کلکسیونی از لهجه‌های مختلف عنوان کرد وافزود: این استان با توجه به منظومه ای که از اقوام و مذاهب و لهجه‌ها دارد، از ظرفیت های بالایی در بحث ساخت فیلم و سریال برخوردار است و امیدواریم در این سریال همه اقوام، گویش ها و لهجه های کرمانشاه به نحوی در معرض دید قرار گیرند، چرا که این امر می‌تواند زمینه وحدت هرچه بیشتر در استان را فراهم کند.

در ادامه اما اظهار نظر فرهیختگان استان جالب و انتظاراتشان از این سریال 25 قسمتی بسیار بالا بود بود. هر کسی هر دردِدلی و هر بی‌مهریِ فرهنگی طی این سالها دیده بود انگار که مرید و مرادش را یافته باشد، همه را بر سر عوامل این مجموعه خالی کرد!

برخی از این فرهیختگان گلایه داشتند که سریال اصلا کارنامه موفقی نداشته! و چرا زبان کُردی در این سریال به تسمخر گرفته شده و چرا باید برای جذب مخاطب، زبان کُردی مورد تمسخر قرار گیرد و اصلا چرا از نویسندگان کرمانشاهی برای تولید آثار درباره استان استفاده نمی‌شود.

آن دیگری با بیان اینکه لهجه های بسیاری در کرمانشاه وجود دارد، گفت: چرا فقط از یک لهجه در این مجموعه استفاده می‌شود و چرا مابقی لهجه‌ها دیده نمی‌شود.

فرهیخته دیگر از محل فیلم برداری گلایه داشت که چرا فیلم باید در کندوله و پریان فیلم برداری شود و چرا سراغ دیگر نقاط استان نمی‌روید.

آن دیگری بر لزوم استفاده دقیق از زبان فارسی کرمانشاهی در سری دوم مجموعه تاکید داشت و افزود: چرا فقط باید از زبان کُردی استفاده شود و زبان فارسی کرمانشاهی نادیده گرفته شود.

فرهیخته دیگر از عدم بکارگیری موثر بازیگران کرمانشاهی در مجموعه گلایه داشت و آن دیگری گلایه می‌کرد که چرا بازیگران تهرانی مانند "علی صادقی" باید در مجموعه باشند.

آن دیگری با بیان اینکه طنز زبان واژه است نه ادا و اصول، از این گلایه کرد که چرا بیشتر سریال به سمت ادا درآوردن رفته و از طنز فاخر در آن خبری نیست.

فرهیخته دیگر با بیان اینکه در سری اول سریال تنها تعدادی بازیگر از صدا و سیمای مرکز کرمانشاه آورده شده بود، گفت: چرا از مابقی هنرمندان استان استفاده نشده و آن دیگری در پاسخ این انتقاد می‌گفت که همه بازیگران کرمانشاهی از انجمن نمایش استان بوده اند.

با طرح این صحبت ها نویسنده و تهیه کننده سریال ترجیحا تلاش می‌کردند مستمع باشند و با تقدیر از تمام نظرات گفتند که تلاششان را برای بکارگیری این نکات در سری‌های بعدی این مجموعه به کار می بندند.

اما این میان یک مسئله را نباید نادیده بگیریم و اینکه با وجودی که طرح برخی انتقادات کاملا به جا و درست بود، اما الان فرصت مناسبی برای مطرح کردن آنها نبود، آن هم درست زمانی که نیمی از سریال نوشته شده و فیلمبرداری آن هم شروع شده است.

این سریال در حال حاضر فرصتی برای معرفی استان و جاذبه های آن است و باید تمرکز و تلاشمان را بر این مسئله بگذاریم و نباید انتظارات فرهنگی چند دهه را بر سر یک سریال و عوامل آن خالی کنیم.

بیاییم "نون.خ" را فقط به چشم یک فرصت برای استان ببینیم. مهم نیست بازیگران مجموعه کُرد هستند یا غیرکُرد، مهم این است که بازیگران مجموعه با هنرشان بتوانند کرمانشاه را به خوبی معرفی کنند.

کرمانشاه منظومه‌ای از لهجه‌ها و گویش هاست، درست، اما نهایتا یک لهجه و گویش باید استفاده شود آن هم لهجه و گویشی که برای مردم ایران قابل درک باشد.

کرمانشاه لباس‌های محلی بسیاری دارد، درست، اما در نهایت باید از میان این هم تنوع یک دست لباس مشخص در سریال استفاده شود.

بهتر است کمی توقعاتمان را از یک سریال تلویزیونی پایین بیاوریم و همه همت کنیم کرمانشاه در "نون.خ" بهتر دیده شود و نان "نون.خ" برای استان را با دست خودمان آجر نکنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری كرمانشاه سریال نون خ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟

بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنباله‌سازی سریال‌های موفق به تاسی از فصل‌بندی مجموعه‌های غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعه‌های غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیت‌تر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریال‌های چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصل‌ها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.

دنباله سازی در حوزه سریال‌، در دوره‌ای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سال‌های اخیر، ساخت سریال‌های چند فصلی مجموعه‌هایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.

دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعه‌های سیما بازتابی اجتماعی و رسانه‌ای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکه‌های اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکست‌های متوالی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.


با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعه‌هایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمی‌گردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.

بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفت‌وگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجی‌های منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.

همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان می‌دهد، پروژه افزایش فصول‌ سریال‌ها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصل‌های قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.

با این حال انتظار می‌رفت این شکست، با پخش سریال نون‌خ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .


در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافت‌های گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.

فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیف‌تر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایه‌ها و شوخی‌های بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.

تیپ‌هایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشه‌ای در فصل پنجم سریال داشتند.


محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نون‌خ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیت‌ها دنبال می کند. گره‌های متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گره‌های فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.


در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، می‌توانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصل‌های متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایه‌های اصلی دراماتیک سریال شد.

قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.

هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پرده‌پوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب می‌شود.

در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیه‌هایی مواجه شود.


کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصل‌های آن پایین‌تر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان می‌داد که سازندگان سعی کرده‌اند برای خوشایند تحول‌خواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد
  • زمان پخش سریال «سلمان فارسی» مشخص شد
  • تاریخ پخش «سلمان فارسی» مشخص شد/ وعده جبلی در یک سال سخت
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • تلاش برای پخش سریال سلمان فارسی در سال ۱۴۰۵
  • میزبانی شبکه تهران از دختر امپراطور
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟