Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاعر برجسته گفت: اهل شعر و ادب می‌توانند نکات آموزشی بسیاری را از وجوه تخیل، مضمون‌سازی، تصویرسازی‌های جدید و توصیفات کم‌نظیر آثار خاقانی فرا گیرند. ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمد کاظم کاظمی ظهر امروز در نشست شاعر ماه انجمن ادبی بانوان رضوی «گوهرشاد» مشهد با محوریت موضوعی آثار خاقانی اظهار داشت: خاقانی شاعری تأثیرگذار و جدی در شعر فارسی است که بر آثار شاعران پس از خود نیز اثر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی از تنوع قالب‌های شعری خاقانی به عنوان یکی از ویژگی‌های خاص شعر او نام برد و افزود: خاقانی با سرودن قصیده‌های جدی و قوی، قصیده‌سرایی را به جایی رساند که او را می‌توان آخرین قصیده‌سرای بزرگ زبان فارسی دانست.

این شاعر عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی با اشاره به اینکه خاقانی در حالات و موضوعات مختلف شعر سروده است، گفت: همچنین خاقانی از جمله شاعرانی است که باشکوه‌ترین قصاید را در وصف کعبه و ستایش پیامبر اکرم(ص) گفته است، از این رو به «حسان‌العجم» ملقب شده است. 

کاظمی با اشاره به برخی قصاید برجسته خاقانی مانند ایوان مدائن و منطق‌الطیر و خوانش بخش‌هایی از آن‌ها بیان کرد: بسیاری از قصاید این شاعر با توصیف صبح آغاز می‌شود و دارای تجدید مطلع است.

شانزدهمین جشنواره سراسری شعر روح الله در اصفهان برگزار می‌شودگیلان از استعدادهای ویژه‌ای در حوزه شعرای آئینی و ذاکران اهل بیت(ع) برخوردار استبرگزاری شب‌شعر بیت النور در قم به روایت تصویر

وی از نظامی، خاقانی و انوری به عنوان شاعران کهن خلاق نام برد و ادامه داد: اهل شعر و ادب می‌توانند نکات آموزشی بسیاری را از وجوه تخیل، مضمون‌سازی، تصویرسازی‌های جدید و توصیفات کم‌نظیر آثار خاقانی فرا گیرند.

کاظمی اضافه کرد: مضامین بدیع و جذاب شعر خاقانی در آثار دیگر شاعران تکرار شده یا همچنان تازگی خود را برای مخاطبان امروز حفظ کرده است. 

وی تصریح کرد: خاقانی شاعری دیر آشنا و غریب در قرن حاضر و شاید در سایر ادوار تاریخی است که این امر به دلیل موقعیت جغرافیایی محل سکونت و زندگی او بوده است و ارتباطی با ظرفیت شاعری و کیفیت اشعارش ندارد.

کاظمی با بیان اینکه برخی شاعران در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارند و بعضی نیز شاعر شاعران هستند، افزود: خاقانی نیز به طور غیرمستقیم از طریق تأثیر بر شاعران دیگر و توسط آنان به مردم معرفی شده است.  

در این نشست اشعاری از خاقانی شاعر بزرگ قرن ششم هجری قمری در قالب‌های مختلف مانند قصیده، غزل، رباعی، قطعه و.. خوانده و بررسی شد که مورد توجه بانوان شاعر جوان حاضر قرار گرفت.

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۶۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» سروده سعیده موسوی زاده به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده ۳۵ شعر طنز است.

موسوی‌زاده اهل مشهد است و سابقه طولانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد و در این کتاب به سراغ سروده‌هایی برای بزرگسالان رفته است. این کتاب شامل اشعار طنز با عناوین مختلف اجتماعی و فرهنگی است. در بخش‌های پایانی نیز موسوی‌زاده اشعار یک بیتی و دوبیتی را قرار داده است.

نویسنده در این کتاب با استفاده از شعر شاعران بزرگ و صنعت تضمین اشعار را سروده است.

در فرازی از اشعار این‌کتاب می‌خوانیم؛

«گرچه میدانم نمی‌آیی، ولی هر دم ز شوق
میزنم تق تق به در، در را خودم وا می‌کنم»

این کتاب با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6086706 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان / فیلم
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • نمایش درخشان کاپیتان تیم ملی با ضربه کم‌نظیر (ویدئو)
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان
  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیته
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود