Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@13:47:01 GMT

آرمان‌های انقلاب به گفتمان عمومی تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۷۴۹۰

آرمان‌های انقلاب به گفتمان عمومی تبدیل شود

ایسنا/لرستان مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان با تأکید بر تبدیل آرمان‌های انقلاب به گفتمان عمومی، گفت: با استفاده از راهیان‌نور و یادمان‌های شهدای گمنام، عناصر فرهنگی دفاع مقدس برای آحاد جامعه متجلی شود.

حجت‌الله ناصرپور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواهران لرستان در خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌ها و مؤلفه‌های جهان اجتماعی دفاع مقدس، اظهار کرد: جهان اجتماعی دفاع مقدس نشات گرفته از جهان اجتماعی توحیدی است؛ ازاین رو  بیشترین شباهت را به جامعه آرمانی اسلام داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر می‌خواهیم قدرت ملی تقویت، بازدارندگی دفاعی ایجاد و مشکلات امروزی برطرف شود، بایستی با استفاده از فناوری‌های راهیان نور و یادمان‌های شهدای گمنام عناصر فرهنگی جهان اجتماعی دفاع مقدس برای آحاد جامعه متجلی شود.

ناصرپور ادامه داد: از ویژگی‌های جهان اجتماعی می‌توان به حاکمیت نوعی زندگی اجتماعی نظام‌مند، همچنین تحقق پدیده‌های مختلف، پیوند مستمر بین اعضا، وجود اعضا و عناصر، تحقق آن بر اساس اراده و اختیار کنشگران، مقبول بودن این نظام اجتماعی و وجود لایه‌های مختلف در دفاع مقدس اشاره کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: شرط بهره‌مندی از جهان اجتماعی دفاع مقدس، تعیین آن محتوای فرهنگی به زبان علمی، باور همه به سرمایه بودن دفاع مقدس، باور به وجود دشمن، تبدیل آرمان‌های انقلاب به گفتمان عمومی، تقویت روحیه ولایت‌مداری، زنده نگه داشتن یاد شهدا، فراگیرشدن معارف بنیادین در جامعه، گسترش نمادهای دینی در جامعه و حضور فراگیر روحانیت در همه عرصه‌هاست.

وی با بیان این‌که به یقین بدون همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی تا تحقق کامل آن فاصله بسیاری است، بیان کرد: با شناختی که از جهان اجتماعی دفاع مقدس پیدا می‌کنیم امکان عبور از هر بحرانی فراهم می‌شود و در حوزه امنیت فرهنگی این وظیفه سنگین و با اهمیت به عهده بنیاد حفظ آثار و دفاع مقدس است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آرمان های انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: نگه‌داری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است/ آمار تکان دهنده از ازدواج و طلاق

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گام اول حکمرانی جمعیت کشف ضرورت مسئله است، گفت: چرا بر روی جمعیت تمرکر می‌شود برای آنکه سیاست نادرست نانوشته‌ای در دهه ۶۰ و ۷۰ به صورت اقدامی اعلام شد که جمعیت کاهش پیدا کرد. اما بلوغ فرهنگی و افزایش نظامی موجب اقتدار است. جمعیت ما در اقتدار است.

بر اساس روایت ایلنا، عبدالحسین خسروپناه، در «آیین اختتامیه اولین همایش ملی جوانی جمعیت و قدرت نظامی» افزود: اگر حد نصاب جمعیت کاهش پیدا کند توانمندی نظامی از بین می‌رود، بلوغ فرهنگی آسیب می‌بیند و رشد اقتصادی اسیب می‌بیند. وقتی از جمعیت صحبت می‌کنیم بحث ریشه‌ای در زمینه اقتدار دارد. اگر جمعیت حل نشود تمام مسائل اقتدارزا اسیب می‌بیند.

خسروپناه ادامه داد: گام دوم در حکمرانی جمعیت گام رصد است مسئله رصد یا تعبیر بنده راه بینی همان نقشی دارد که دیده‌بان در جنگ دارد. دیده‌بان نقش مهمی در هدایت توپحانه دارد که کجا را هدف بگیرد. مسئله رصد در جمعیت باید با قدرت ادامه پیدا کند. اگر بر اساس اهداف تحقق برنامه هفتم به سطح تولد دو فرزند بروند جمعیت ۸۵ میلیون امروز، در سال ۱۴۰۶ به جمعیت ۹۶ میلیون خواهد رفت.

وی تصریح کرد: گام سوم در هر حکمرانی سیاست‌گذاری آن حوزه است. فاصله همه علما و فقها با رهبر انقلاب مثل نسبت زمین تا آسمان هفتم است. رهبر انقلاب در ۳۰ اردیبهشت ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند. اما ده سال پیش بعد از رصد کلی، ۱۴ سیاست کلی را ابلاغ کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گام چهارم که باید طی شود قوانین مربوط به جمعیت است که این گام هم طی شده است. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ هم تصویب شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین مصوبه برای سیاست عملیاتی این قوانین انجام داده است. آنچه باید در تقنین صورت بگیرد انجام شده است. پس چرا مسئله جمعیت هنوز در مسیر ریل اصلی نیفتاده است که به گام دیگری نیاز دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین در گام پنجم باید گفتمان سازی و فرهنگ سازی شکل بگیرد. چه کارهایی باید شکل بگیرد تا گفتمان سازی صورت بگیرد. اگر باور دینی پیدا کنند جمعیت رو به افزایش خواهد بود. ما حتی گفتمان دینی برای کسانی که گرایش دینی حداکثری دارند ایجاد نکردیم. اکثر فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته می‌شود نفی جمعیت را ترویج می‌کنند. رهبری گفتند جمعیت کشور ما می‌تواند تا ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون نفر بالا برود.

وی افزود: ما باید بنویسیم و فرزندآوری را با ابزار رسانه‌ای جدید این گفتمان ترویج دهیم. ما باید بعضی از عوامل کاهش فرزندآوری را تشریح کنیم. ما ۱۹ درصد کاهش ازدواج داریم و ۱۶ درصد افزایش آمار طلاق داریم. ما مسئله خانواده را جدی نگرفتیم. مسئله خانواده و تحکیم آن نقش مهمی در تقویت باور به خدا دارد. افزایش میزان تجرد و افزایش برعهده گرفتن سرپرست حیوانات خانگی از موضوعاتی است که خانواده را تضعیف کرده است.

خسروپناه عنوان کرد: کار به جایی رسیده است که نگه‌داری از توله سگ، و گربه جای فرزندان را گرفته و سه چهار برابر هزینه فرزند را خرج نگه‌داری از حیوان می‌کنند که بگویند نیازی به فرزند نیست. بنابراین اگر قبول داریم جمعیت در اقتدار نقش ریشه‌ای دارد باید نگاه حکمرانی ضرورت مسئله، رصد پی در پی، سیاستگذاری کاربردی و تصویب قوانین داشته باشیم که همه این کارها انجام شده و در حال حاضر فقط گام پنجم مانده که کار گسترده‌ای باید در زمینه گفتمان سازی داشته باشیم تا بینش و نگرش به فرزند آوری و جمعیت تغییر کند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904270

دیگر خبرها

  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می شود
  • رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» برگزار می‌شود
  • رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو برگزار می‌شود
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: نگه‌داری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است/ آمار تکان دهنده از ازدواج و طلاق
  • «سروان شوذب مشکینی» زیر تیغ نقد
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • ساخت ۱۸۰۰ مسکن محرومین در استان مرکزی