Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:34:23 GMT

گونه زنگوله‌بال در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۲۸۶۰۳

گونه زنگوله‌بال در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

شهرام احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین‌بار این گونه پرنده حمایت شده در شهرستان بن مشاهده شد، که به علت مصدوم بودن ، هم‌اکنون  در مرکز درمانی دانشگاه آزاد شهرکرد در حال درمان قرار گرفته است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۲۶۶ گونه پرنده در چهارمحال و بختیاری شناسایی و ثبت شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گونه حمایت شده زنگوله‌بال از خانواده هوبره با جثه‌ای متوسط است، این پرنده گردنی بلند، سری کوچک وپاهای بلند وقوی دارد که به ۳ انگشت جلویختم می‌شوند.

این پرنده کند رو بوده و به هنگام احساس خطر به جای پرواز کردن، شروع به دویدن می‌کند و هنگام مخفی شدن قوز کرده، روی زمین پهن می‌شود.

پرواز این پرنده خیلی سریع است، بال زدن پرنده نر ، سریع و توام با صدایی سوت مانند است ، در پرواز بطور کلی سفید بنظر می‌رسد ولی نوک بالهایش سیاه و مشخص است.

دسته‌های کوچک، ولی در پاییز به صورت گله‌های بزرگ دیده می‌شود، این پرنده به لحاظ گوشت لذیذش هرگز از دست شکارچیان در امان نمی‌باشد.
زیستگاه این پرنده دشت‌های سرسبز و کشتزارهای دست‌ نخورده با پوشش گیاهی بلند و مناسب برای پنهان شدن است و لانه‌اش را روی زمین می‌سازد.
این پرنده از مواد گیاهی سبز و دانه‌های خشک تغذیه می‌کند، اما در فصل زمستان که رویش گیاهان کمتر است از حشراتی چون ملخ، مارمولک وجوندگان کوچک و پرندگان نیز تغذیه می‌کند.

شهرستان بن در ۲۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

برچسب‌ها محیط زیست چهارمحال وبختیاری حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست چهارمحال وبختیاری حیات وحش محیط زیست چهارمحال وبختیاری حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۲۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویری زیبا از ۴ رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

او افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاو وحشی» و «گاو کوهی» نیز گفته می‌شود، یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های این استان است. 

به گفته عشوری، مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تأکید کرد: محیط بانان گیلانی با حضور و تلاش شبانه روزی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های استان را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهر ماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • رونمایی از پرواز رسمی تاکسی پرنده در اسلواکی + فیلم
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • اضافه شدن پرواز جدید به فرودگاه شهرکرد
  • برقراری پرواز عسلویه - شهرکرد و بالعکس
  • افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهرکرد