Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@23:38:49 GMT

احتمال موافقت سیاسیون عراق با تشکیل دولت موقت

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۳۷۳۶۲

احتمال موافقت سیاسیون عراق با تشکیل دولت موقت

وبگاه خبری المیادین به نقل از منابع خود از احتمال توافق گروه‌های سیاسی عراق با تشکیل دولت موقتی با عمر شش ماه تا یک سال خبر داد که مسئولیت اصلی آن تمهید شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام است.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «المیادین» بر اساس آنچه یافته‌های ویژه خود توصیف کرد، نوشت: «گروه‌های سیاسی عراق در حال دستیابی به توافقی هستند که بر اساس آن دولت جدیدی که با انتخاب نخست وزیر جدید روی کار می‌آید فقط شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد، نه اینکه سه سال باقیمانده از عمر پارلمان را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بنا بر این گزارش، دولت پیش روی عراق مسئولیت سه پرونده اصلی را برعهده می‌گیرد که شامل پرونده امنیتی، تمهید برگزاری انتخابات زودهنگام با هماهنگی کمیساریای جدید انتخابات و قانون جدید انتخابات و همچنین پرونده تصویب بودجه است.

بیشتر بخوانید: عراق و تحولات امیدآفرین تأکید عبدالمهدی بر عدم خروج حشدالشعبی از بغداد

منابع المیادین گفتند:« دولت آتی باید به شکل قابل توجهی کوچک باشد و نزاعی بر سر کرسی‌های وزارتی و غیره صورت نگیرد، زیرا دولت موقت خواهد بود.»

رهبران گروه‌های سیاسی عراق روز دوشنبه با برهم صالح رئیس جمهور این کشور تشکیل جلسه داده و درباره موضوع تشکیل دولت رایزنی کردند و پیش بینی می شود که بر سر چند اسم مقبول این گروه ها توافق شده است تا رئیس جمهور یکی از آنها را مامور تشکیل کابینه کند.

المیادین نوشت:« انتظار می‌رود نام نامزد نخست وزیری عراق طی روزهای آتی اعلام شود بخصوص که فقط یک هفته ای تا پایان مهلت رئیس پارلمان به رئیس جمهور برای معرفی نخست وزیر وجود دارد».

احزاب و گروه‌های سیاسی عراق رایزنی‌های خود را برای انتخاب نخست وزیر دولت آتی این کشور پی گرفته‌اند و هر بار اسامی نامزدهایی مطرح و نامزدهای دیگری حذف می‌شوند، اما هنوز هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق سوم دسامبر جاری (دوازدهم آذر ماه) در درخواستی کتبی به «برهم صالح» رئیس جمهور عراق از وی خواست هر چه سریع‌تر نخست وزیر جدید را معرفی کند، زیرا  بر اساس ماده 76 قانون اساسی عراق، رئیس جمهور باید ظرف پانزده روز نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را مامور تشکیل دولت کند.

مهلت قانونی انتخاب جانشین «عادل عبدالمهدی» در هجدهم دسامبر(27 آذر ماه) به پایان می‌رسد و  به گفته کارشناسان اگر گروه‌های سیاسی عراق در این مدت نتوانند رئیس جدید قوه مجریه کشورشان را معرفی نکنند بیم بروز یک خلا قانونی می‌رود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق سلبریتی ها سهمیه بندی بنزین عادل عبدالمهدی محمد الحلبوسی پارلمان عراق عراق برهم صالح دولت موقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۷۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد

توصیف رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد به عنوان «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» با واکنش‌های گسترده کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پس از پایان سفر به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهن ما، بسیار خرسند شدم».

این پیام با انتقادات گسترده کاربران پلتفرم ایکس در عراق مواجه شد و بسیاری آن را محکوم کردند.

برخی از کاربران با اشاره به استعمارگری امپراطوری عثمان در عراق، نوشتند اشغال این کشور توسط عثمانی بدترین چیزی است که در تاریخ بغداد به یادگار مانده است و مقدمه تمامی درد و رنج امروز عراق است.

توییت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از ۱۳ سال به بغداد و اربیل سفر کرده و با مقامات عراق دیدار کرد.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی