Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح ایران برای امنیت منطقه موسوم به «امید» اظهار داشت: طرح امنیتی در یک منطقه اصولی دارد که شامل حضور تمامی بازیگران در آن منطقه بوده و نباید هیچ یک از کشورها حذف نشوند. همچنین طرح‌های امنیتی باید ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: در طرحی که ایران برای امنیت منطقه که از سوی رئیس جمهور مطرح شد، شاهد هستید که نقش همه بازیگران در نظر گرفته شده و همچنین برای ضمانت اجرای طرح، از سازمان ملل متحد و شورای امنیت استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به این موضوع که منطقه در کشاکش دو طرح است، گفت: یک طرح یک‌جانبه‌ای که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده و به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی برای حضور در خلیج فارس است و همچنین طرحی است که اروپاییان با محوریت فرانسه مطرح کرده‌اند.

رویوران با اشاره به سخنرانی وزیر دفاع فرانسه در منامه که در آن از تشکیل یک ائتلاف دریایی با محوریت اروپا که مقر آن در ابوظبی خواهد بود، افزود:  قطعا این طرح‌ها که آمریکا و اروپا مطرح کرده‌اند در درازمدت قادر به استمرار نیست. طرح‌های حذفی و یک‌جانبه که قدرت‌های منطقه را نادیده می‌گیرد و دارای بعد سلطه‌گری هستند، به هیچ وجه راه‌حل منطقه نیست.

وی تصریح کرد: آزمون و خطاهایی که در منطقه در حال صورت پذیرفتن است، به هیچ وجه نتیجه بخش نخواهد بود و به زودی با مشکل مواجه می‌شود.

کارشناس مسائل جهان عرب اضافه کرد: برخلاف طرح کشورهای غربی، طرح ایران برای امنیت منطقه به هیچ وجه به دنبال سلطه بر دیگر کشورها نبوده و تلاش می‌کند تا با همه بازیگران در خلیج فارس به یک سازوکار امنیتی دست پیدا کند.

رویوران بیان کرد: البته باید این را اضافه کنم که طرح جاری برای امنیت منطقه، گفتمان همیشگی جمهوری اسلامی بعد از انقلاب بوده و درست است که توسط رئیس جمهور مطرح شده ولی نظام جمهوری اسلامی همیشه این نکته را همیشه یادآور بوده که منطقه برای خود کشورهای منطقه بوده و این بازیگران باید امنیت منطقه را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه به عقل بیایند و اشتباهات قبلی را تکرار نکنند، این طرح به‌عنوان تنها گزینه برای تامین امنیت منطقه بوده و ثبات و آرامش را به منطقه می‌آورد که در نتیجه آن همه کشورها سود می‌برند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر کشورهایی چون عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی سیگنال‌های متناقضی ارسال می‌کنند؛ ولی این نکته را باید مدنظر داشته باشند که طرح ایران تنها برنامه‌ای است که می‌تواند موفق بوده و اتکا به خارجی‌ها هیچ وقت نتیجه بخش نخواهد بود.

کد خبر 4781474 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: جمهوری اسلامی خلیج فارس شورای امنیت مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حسن روحانی وزارت کشور سید اسماعیل موسوی سید عباس عراقچی ایران فرمانداری تهران یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران اصلاح طلبان شورای نگهبان مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۳۸۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران

به گزارش همشهری آنلاین، «فداحسین مالکی» در گفت وگو با ایرنا، در تشریح دستاورد های سفر رئیس جمهور به پاکستان، این سفر را از دو بُعد روابط بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین المللی قابل تجزیه و تحلیل دانست و تصریح کرد: ایران و پاکستان دارای روابط عمیق و دیرینه هستند اما با توجه به مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده این روابط نیاز به ترمیم داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بحث امنیت مرز دو کشور فعالیت اشرار باعث شد تا مشکلاتی در این حوزه به وجود آید که رفع این مشکلات در سفر آقای رئیس جمهور به پاکستان مطرح شد و توافقات لازم در این زمینه بین طرفین صورت گرفت.

مالکی با اشاره به هدف گذاری روابط ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری نیز قراردادهای بسیار خوبی در حوزه مسائل بازرگانی اقتصادی انرژی و غیره بین طرفین به امضا رسید و ما مبادلات اقتصادی تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را برای و کشور ترسیم کرده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در جریان این سفر توافقاتی بین طرفین برای تامین نیازهای یکدیگر از جمله در حوزه کشاورزی انرژی و غیره صورت گرفت و طرفین بر راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک تاکید کردند.

وی افزود: باتوجه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در سطح منطقه نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ایران و پاکستان از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز حائز اهمیت است و می‌تواند به ارتقاء امنیت منطقه کمک کند چرا که دو کشور ایران و پاکستان جز قدرت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

مالکی خاطرنشان کرد: پس از عملیات وعده صادق، آمریکا پاکستان و دیگر کشورهای منطقه را تهدید کرد که اگر با ایران ارتباطات بیشتر برقرار کنند و یا توافقاتی با ایران داشته باشند آنها را تحریم خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: با وجود تهدید پاکستان به تحریم از سوی آمریکا به خاطر ارتباط با ایران و امضای توافق‌نامه‌ها ما دیدیم که دولت پاکستان بدون توجه به این تحریم تهدیدها بزرگترین توافقات اقتصادی تجاری و بازرگانی را با ایران به امضا رساند که این نشان دهنده اقتدار ایران در سطح منطقه است.

کد خبر 847249 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان خبر ویژه ایران و آمریکا پاکستان

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • احمدیان: مشکل بزرگ‌تر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم