Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:03:47 GMT

دومین تلاش واشنگتن برای حل اختلافات سد النهضه

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۱۳۴۲

دومین تلاش واشنگتن برای حل اختلافات سد النهضه

وزیران امور خارجه این سه کشور آفریقایی را در این دور از مذاکرات ، وزیران نیرو و حوزه آب  این کشورها نیز همراهی کردند تا بتوانند اختلافات بر سر ادامه کارهای عمرانی ساخت این سد را  با حضور "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا و در واقع به میزبانی "استیون منوچین" وزیر خزانه داری این کشور حل و فصل کنند.

به گزارش خبرگزاری المیادین از واشنگتن، وزارت‌ خارجه آمریکا امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، نشست دیروز که نماینده بانک جهانی نیز در آن حضور داشت براساس نتایج نشست وزرای خارجه سه کشور مذاکره کننده پیرامون این سد که ششم نوامبر (15 آبان) تشکیل شده بود، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیران این سه کشور در پایان همان نشست با صدور بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که در نشست‌های دیگری که در روزهای ۹ دسامبر (دیروز) و ۱۳ ژانویه (23 دی) به منظور ارزیابی میزان پیشرفت مذاکرات در واشنگتن برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

در آن زمان وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرده بود که چنانچه نشست های دیروز و 23 دی آینده در این وزارتخانه به منظور ارزیابی و حمایت از پیشرفت گفت‌وگوها درباره سد النهضه  به نتیجه ای برای امضای یک توافق منجر نشود باید از یک میانجی دیگر کمک خواسته شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز دیروز اعلام کرد که مذاکرات خوبی را با مسئولان مصر، اتیوپی و سودان درباره سد النهضه برگزار کرده است؛ سدی که اتیوپی اقدام به بنای آن بر روی رودخانه نیل کرده است و دولت مصر و تا حدودی سودان نسبت به روند اجرای کار معترض هستند.

البته پیش از برگزاری نشست تخصصی دیروز، مایک پمپئو در دیدار جداگانه ای که با سامح الشکری، همتای مصری خود در ساختمان وزارت خارجه داشت علاوه بر موضوع این سد، در باره ضرورت مشارکت راهبردی میان دو کشور و نگرانی از وضعیت حقوق بشر در مصر و وضعیت لیبی گفت و گو کردند.
براساس گزارش ها، نشست دیروز این کشورها در وزارت خزانه داری آمریکا با هدف ارزیابی دو نشست سابق سه کشور مصر، سودان و اتیوپی است که به ترتیب در آدیس آبابا و قاهره برگزار شده بود تا نتایج نشست ماه نوامبر گذشته وزیران خارجه این سه کشور در واشنگتن اجرایی شود.


در واقع ناتوانی کشورهای حوزه رودخانه نیل در شمال آفریقا برای حل اختلاف بر سر تقسیم آب این سد موجب شد آنها به برخی میانجیان بین المللی از جمله آمریکا و روسیه روی آوردند که هر کدام از آنها اهداف خاص خود را در میان پی می جویند.

مثلا پیش از این دولت روسیه نیز با برگزاری نشست هایی با مقامات این سه کشور در جهت رفع اختلافات آنها تلاش کرد؛  از جمله در نشست اواخر مهر ماه سران کشور های آفریقایی با روسیه در سوچی روسیه بود که یک نشست ویژه برای این موضوع در حاشیه آن برگزار شد.

چرا که وزیران امور خارجه این کشورها شامل اتیوپی، مصر، سودان و اوگاندا که بعد از چند سال مذاکره دوجانبه و سه جانبه نتوانسته بودند بر سر موضوع انحراف و یا ایجاد انسداد موقت در مسیر رود نیل از طریق احداث سد  "النهضه" توسط اتیوپی به نتیجه برسند به همین دلیل سه ماه قبل به روسیه روی آورده و در نشست دو ماه قبل سران کشورهای آفریقایی در سوچی آن کشور با هم مذاکره کردند.

خبرگزاری "راشا تودی" روسیه چندی پیش گزارش داده بود که اختلاف این کشورها تا پیش از نشست سوچی به جایی رسیده بود که کشورهای مصر و اتیوپی تهدید کرده بودند چنانچه نتوانند به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست یابند از  توان نظامی خود علیه طرف مقابل استفاده خواهند کرد.

یک هفته قبل تر نیز نمایندگان این کشورهای حوزه رود نیل از جمله مصر، اتیوپی، سودان و اوگاندا نتوانسته بودند طی دور روز مذاکره در خارطوم پایتخت سودان به یک راه حل مشترک و مطلوب دست یابند.

جنگ لفظی میان رهبران این کشورها به ویژه مصر و اتیوپی عمدتا از طریق صدور بیانیه های شدید الحن علیه یکدیگر ادامه یافت تا اینکه قاهره بعد از یک موضع گیری شدید و تعجب برانگیز آدیس آبابا، پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشست وزیران خارجه سه کشور در واشنگتن به منظور حل این اختلاف براساس اصول اعلامیه سال ۲۰۱۵ را پذیرفت.

با وجود آنکه نشست چندجانبه اول این کشورها در واشنگتن برگزار شده بود اما بعد از برگزاری آن تلویزیون "چنل آفریقا" به نقل از "نیبیات غیتاشیو" سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی اعلام کرد که این گفت‌وگوها به معنای انجام مذاکرات فنی مورد نظر آمریکا نیست، بلکه اتیوپی در این گفت وگوها برای اعلام مواضع خودش مشارکت می‌کند.

وی با انتقاد از نقش آمریکا در این مذاکرات گفته بود که آمریکا در این گفت وگوها به عنوان میانجی‌ حضور ندارد و نقش واشنگتن با این سیاست های دوگانه نمی تواند واقعا میانجی گرانه باشد.

این در حالی است که پایگاه خبری "افریکا نیوز" فرانسه به نقل از "سیلشی به کِله" وزیر نیرو (آبیاری) اتیوپی نوشت که او بعد از این نشست از ابراز تمایل وافر ترامپ برای افتتاح این سد در آینده خبر داد و گفت که او به وزارت خزانه داری خود تاکید کرده است مدیریت این مذاکرات را با دقت فراوان برای نیل به نتیجه پیگیری کند.

به اعتقاد تحلیلگران، ترامپ که برخلاف اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا تاکنون به این قاره بی توجه بوده است، این بار به دنبال بهانه ای می گردد که تا نخستین سفر آفریقایی خود به اتیوپی را برای راه اندازی این سد انجام دهد.

در هر صورت اختلافات بر سر ساخت این سد همچنان ادامه دارد و دور از از انتظار است که به راحتی حل شود، چرا که حتی پیش از نشست اول این کشورها در واشنگتن که نشست دیروز دومین آن بود، پیش بینی می شد مصر تنها دو گزینه در پیش رو داشته باشد؛ بین‌المللی کردن قضیه سد النهضه و یا توسل به گزینه نظامی که در این مرحله بین المللی کردن آن را پیشنها داده بود.

البته جدای از اقدامات میانجیگرانه روسیه و آمریکا برای میانجیگری میان این چهار کشور، دست های پنهان رژیم صهیونیستی نیز در شکل دهی به این بحران و یا ارایه هدفمند راه حل این معادله بی تاثیر نبوده و نیست.

در واقع باید گفت که میانجیگری هریک از کشورهای خارج از حوزه نیل برای حل این بحران بسیار هدفمند است، از جمله اینکه روسیه تلاش می کند قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در قاره آفریقا تقویت کند و رژیم صهیونیستی نیز بطور سنتی این منطقه از جهان را از قبل حیاط خلوت خود فرض کرده و برای حفظ نفوذ خود در آن از هیچ تلاشی ولو با اختلاف افکنی میان کشورهای آن دریغ نمی ورزد.

اما دولت آمریکا به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اهدافی مشابه و در عین حال متفاوت از دیگران را در این موضوع پیگیری می کند.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

این سد در منطقه "بنی شانغولو" واقع در نزدیکی مرزهای سودان و در 900 کیلومتری شمال غربی پایتخت اتیوپی، سازه ای است که قرار است بر روی رود نیل احداث شود و مصر آن را یک تهدید موجودیتی و اتیوپی یک فرصت برای جهش اقتصادی خود می‌داند.

از سوی دیگر این سد که در ۲۰ کیلومتری سودان احداث می شود نه تنها موجب بروز آسیب به سودان نیست بلکه خارطوم حتی برای جبران کمبود برق خود نیز به ساخت این سد امید بسته است.

البته دولت مصر و سودان نیز طرح هایی برای احداث سدهای دیگر از جمله سد "آسوان" در مصر دارند که در این مرحله بیش از هرچیز احداث سد النهضه برای دو کشور دیگر مشکل آفرین شده است. چون سهم آبی مصر از رود نیل سالانه ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب است و در مقابل ۱۸ میلیارد متر مکعب نیز سهم آبی سودان از مجموع ۸۴ میلیارد متر مکعب مجموع آب‌های رود نیل است و اکنون مصر خواهان آن است که در صورت پر شدن سد النهضه، آسیبی به سهم آبی این کشور وارد نشود.

برچسب‌ها سودان سد النهضه مصر اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان سد النهضه مصر اتیوپی سودان سد النهضه مصر اتیوپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۱۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ امیر حسین قاضی زاده هاشمی در جلسه هماهنگی ستاد برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید گیلان در رشت، با بیان اینکه ایثارگری‌های جبهه مقاومت باید برای نسل جدید بازگو شود، گفت: شهدا با نثار خون خود، مظلومیت را به پرچم اصلی آزادی خواهان جهان تبدیل می‌کنند.

وی یکی از اهداف اصلی از برگزاری کنگره شهدای را زنده نگاه داشتن یاد شهدا، ارائه الگوی رفتاری مناسب به جوانان و ترویج فرهنگ فداکاری و ایثار در جامعه دانست و افزود: برپایی نمایشگاه‌های محتوایی، بازخوانی عملیات و رزمایش‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقای کیفی و ماندگاری اجلاسیه‌های شهرستانی از مزیت‌های کنگره ملی شهدای گیلان است.

استاندار گیلان هم در این نشست با اشاره اهمیت برگزاری کنگره شهدا در گیلان، گفت: با برگزاری این کنگره‌ها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، می‌توانیم یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی را برای نسل دهه ۸۰ و ۹۰ که جنگ را ندیدند زنده نگه داریم. 

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه گیلان شهدای زیادی تقدیم نظام و انقلاب کرد، افزود: استاندار شهید و یا شهیده انیس نوری که به دست منافقین شهید شدند تا شهدای مدافع حرم که بی هیچ چشم داشتی قدم در راه شهادت گذاشتند از جمله این شهدا هستند.

همچنین در این نشست، سردار حمید دامغانی، فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: قبل از برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید استان که شاید ۱۰ روز طول بکشد اجلاسیه‌ها متعددی برگزار خواهد شد و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این کنگره انجام شده است.

سردار دامغانی افزود: با برگزاری باشکوه این کنگره و ادای حق شهدای گیلان، تاثیر آن را در فضای عمومی استان شاهد خواهیم بود.

همچنین در این نشست ملک علیپور ، رئیس ستاد کنگره ۸ هزار شهید گیلان از آمادگی برای برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید استان خبر داد و گفت: با توجه به آسمانی شدن تعداد زیادی از والدین شهدای گیلان از نخستین کنگره ۸ هزار شهید گیلان تا به امروز ، تلاش می‌کنیم با نصب عکس والدین شهدا در کنار عکس هر شهید در کنگره دوم و ارج نهادن به این والدین صبور و فداکار، برای خانواده‌های معظم شهدا خاطره خوبی ایجاد کنیم.

محمدرضا داوطلب، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان گفت : امیدواریم با حرکت جهادی برای برگزاری کنگره دوم، این کنگره را با مشارکت ارزشمند مردم، بهتر و باشکوه‌تر از کنگره اول برگزار کنیم.

همچنین ابراهیم نجفی ، رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه ۱۳ نماینده گیلان هم در برگزاری هرچه بهتر این کنگره مشارکت خواهند کرد، گفت: دستگاه‌های اجرایی گیلان با توجه به وظایف خود در برگزاری این کنگره همکاری کنند.

دیگر خبرها

  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک