Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@20:03:49 GMT

کالبدشکافی رقابت‌های سیاسی !

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۴۳۱۳۹

کالبدشکافی رقابت‌های سیاسی !

با پایان نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، یک ماراتن ۱۴ هزار نفری برای نشستن بر ۲۹۰ کرسی بهارستان آغاز شده است و برای تصاحب هر صندلی پارلمان بیش از ۴۸ نفر رقابت می‌کنند. اگرچه این تعداد پس از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی و نظارت به طور طبیعی کاهش خواهد یافت، اما رقابت نفسگیر و فراگیر در انتخابات پیش رو دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از هم اکنون نیز رجزخوانی‌های جریان‌ها و جبهه‌های سیاسی علیه یکدیگر آغاز شده و هر جریانی تلاش می‌کند به نحوی ردای وکالت را برقامت نامزدهای مورد حمایت خود بپوشاند. دراین میان نامزدهای مستقل از جریان‌های سیاسی نیز سعی می‌کنند تا اوضاع را به نفع خویش رقم بزنند و کرسی‌های بیشتری را تصاحب کنند .  کالبد شکافی و شناخت آسیب‌های رقابت سیاسی در کشور هم می‌تواند به اصلاح رفتار رقبا کمک کند و هم آینه‌ای را در برابر کارگزاران نظام قرار دهد تا شاید برای درمان این آسیب‌ها تدبیری بیندیشند و مسیرهای قانونی برای هدایت رقابت سیاسی به سوی معیارهای انقلاب اسلامی را هموار سازند. نبود تحزب و احزاب سیاسی در رقابت انتخاباتی نخستین آسیب در این روند است. واقعیت آن است که در سپهر سیاسی ایران در شرایط کنونی هیچ حزب بالغ سیاسی با مشخصه‌ها و چارچوب‌های حزبی وجود ندارد و جایگزین آن جبهه‌هایی متشکل از گروه‌های سیاسی هستند که به باشگاه‌های قدرت شباهت بیشتری دارند! جبهه هایی که نه تنها همچون احزاب واقعی نقشی در کانال کشی فکری، سیاسی، دینی و عقیدتی برای هدایت مردم به سمت آرمان‌ها ندارند، بلکه در هر انتخابات به صحنه می‌آیند و برای کسب قدرت رقابت می‌کنند. پس از انتخابات نیز، اگر پیروز شدند به تحکیم پایه‌های قدرت خود می‌پردازند و اگر شکست خوردند به دنبال تخریب رقیب هستند و آنچه در این میان به حاشیه می‌رود، منافع و مصالح ملی و خدمتگزاری صادقانه برای حل مشکلات مردم و پیشرفت وتعالی کشور است. جبهه‌های سیاسی بر خلاف احزاب واقعی در برابر عملکرد خود پاسخگو نیستند و سازوکاری نیز برای پاسخگو کردن آن‌ها وجود ندارد. جریان‌ها و جبهه‌های سیاسی عمدتاً متشکل از گروه‌هایی هستند که بیشتر کارکرد باندی دارند و مشخصه بارز باندهای سیاسی نیز قدرت طلبی و ترجیح منافع گروهی بر منافع ملی است. جریان‌های سیاسی، شخصیت محور هستند و در نتیجه رقابت‌فردی را جایگزین رقابت حزبی می‌کنند. شاید بسیاری از فسادهای اقتصادی که امروز جامعه از آن رنج می‌برد، حاصل نبود احزاب پاسخگو و میدانداری باندهای سیاسی باشد . نکته دیگر اینکه اخلاق مهم‌ترین مشخصه رقابت سیاسی در تراز انقلاب اسلامی است. نظام جمهوری اسلامی با آموزه« سیاست عین دیانت» تحقق یافت و پرچم «اخلاق مداری» را در سیاست بر افراشت. اما در گذر زمان شیب «اخلاق زدایی» از سیاست تندتر شد و بد اخلاقی سیاسی در رقابت‌های سیاسی نمود بیشتری یافت. اکنون متأسفانه تخریب، دروغ،تهمت وافترا به مشخصه بارز ماراتن‌های انتخاباتی تبدیل شده است و هر فرد، شخصیت یا جریانی تلاش می‌کند کاخ پیروزی خود را بر ویرانه‌هایی که از رقیب خویش می‌سازد، بنا کند.دراین میان آنچه آسیب می‌بیند «اعتماد مردم»یعنی بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی انقلاب است. مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب با موجی از تخریب جریان‌های سیاسی علیه یکدیگر مواجه هستند و چون هر دو جریان خود را منتسب به انقلاب و نظام می‌دانند روند «اعتمادزدایی» متوجه انقلاب می‌شود. کالبدشکافی رقابت سیاسی را باز هم ادامه خواهیم داد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: انتخابات احزاب سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره

باشگاه پرسپولیس انتشار پاره‌ای شایعات درباره جذب و جدایی بعضی از بازیکنان تیم، در این مقطع از رقابت‌های لیگ را «شیطنت» خواند و آن را به‌شدت تکذیب می‌کند.

به گزارش مشرق، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس نوشت: «به اطلاع هواداران عزیز و رسانه‌های محترم می‌رساند؛ اصولاً وجود چنین لیستی در این مقطع از رقابت‌ها منطقی نیست و در جریان جلسات مدیرعامل و سرمربی تیم نیز صحبتی به میان نیامده است.

همچنین همان‌طور که هواداران و فعالان رسانه‌ای اطلاع دارند، در روزهای جاری، نقل‌وانتقالات مالکیتی باشگاه جریان دارد و این مسئله سیاست‌ها و امکانات مالی باشگاه در فصل نقل‌وانتقالات را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین هیچ‌گونه پیشنهادی از باشگاه‌های داخلی یا خارجی به باشگاه داده نشده و تمام این اخبار کذب و با هدف به حاشیه بردن تیم در این شرایط حساس رقابت‌های لیگ و جام حذفی است. در چنین فضایی شاهد هستیم که هر روز یک داستان جدید برای پرسپولیس ایجاد می‌شود،
یک روز هجمه تمدید قرارداد به‌راه می‌اندازند و روز دیگر درباره لیست مازاد و موارد مشابه سخن به میان می‌آید.

از نظر باشگاه پرسپولیس، این جریان‌سازی‌ها حداقل دو هدف را دنبال می‌کند، یکی بر هم زدن تمرکز و آرامش باشگاه و اعضای تیم و دیگری منحرف کردن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها از اتفاقات و اقدامات غیرمتعارف دیگر.

امیدواریم رسانه‌های محترم در جریان انتشار اخباری که منابع خاص در اختیار ایشان قرار می‌دهند، هم به صحت خبر و هم به جهات مختلف آن توجه نمایند».

دیگر خبرها

  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • باشگاه پرسپولیس: اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم است
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی