Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، محمود رضایی کوچی در همایش شهرسازی با بیان اینکه هر آنچه در محیط زندگی و زمین می بینیم به دو دسته چیزهایی که ساخته دست انسان نیستند و آنچه توسط انسان ها ساخته شده تقسیم می شود عنوان کرد: نقش انسان در بخش انسان ساخت بر اساس ساعت درونی یعنی باورها و احساسات و خواسته ها است که خروجی آن گفتار و کردار ما و نتیجه آن مداخله در طبیعت و ساخت شهر و تمدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با اشاره به اینکه بشر از ابتدا به دنبال جامعه‌سالم بوده است، افزود: بی‌شک ایده‌آل زندگی سعادتمندانه شهروند سالم و جامعه سالم است و جامعه سالم به معنای  شهر سالم است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه اجماعی برای معرفی شهر و جامعه سالم وجود ندارد به بعضی از اشتراکات موجود در تعاریف این جامعه اشاره کرد و گفت: همبستگی اجتماعی، کاهش تعارض منفعت فرد و جامعه، امنیت، رفاه، عدالت، آزادی و فراهم‌شدن زمینه‌های خلاقیت فردی از جمله ویژگی‌هایی است که دانشمندان حوزه اجتماعی، فلاسفه و شهرسازان در گفته‌های خود به آنها اشاره کرده‌اند.

وی به تاریخچه نامگذاری‌های چند سال گذشته دبیرخانه همایش شهرسازی اشاره کرد و در ادامه افزود: در سال جاری موضوع حقوق بشر شهر و حقوق شهروندی و چالش ها و موانع پیش روی شهرسازان به عنوان موضوع این همایش مطرح شده است که امری مبارک است

رضایی در ادامه به نظر اندیشمندان درباره موضوع حق به شهر اشاره کرد و افزود لوفور حق به شهر را حق به زندگی شهری و همان جامعه سالم می داند و این حق را یک حق جمعی می‌داند که به یک مکان معین مثل شهر مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت شهروندان در فرایند برنامه ریزی، طراحی و مدیریت شهری و تضمین دسترسی شهروندان به برنامه‌ریزی طراحی و مدیریت، هدایت متوازن و برابری در تعیین کاربری زمین و دسترسی هماهنگی به مسکن و کار و فعالیت و بهداشت و حمل و نقل عمومی اوقات فراغت و زندگی طولانی، تضمین دسترسی شهروندان کم درآمد به مسکن مناسب، تضمین دسترسی به استفاده مشترک شهروندان از فضاهای عمومی با اختصاص پهنه‌های ویژه برای امور اجتماعی در شهر را از جمله ویژگی هایی دانست که این اندیشمند برای گفته های خود درباره حق به شهر مطرح کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: برای تشخیص پیشرفت یا پسرفت یا رشد و توسعه یک جامعه یا یک شهر لازم است ببینیم آیا در شهر یا منطقه منابع و مزایای طبیعی یا همان هایی که انسان در خلق آنها نقشی نداشته چگونه است، آیا برنامه های اقتصادی و اجتماعی و شهرسازی دارای صحت کامل هستند ،چه کسانی و چه گروهی و تخصص هایی در تنظیم برنامه ها نقش دارند؟ آیا یک نظام سیاسی سالم نظام ساختار اجرایی و نهادهای دخیل و دارای روابط عمودی و افقی مناسب مسئول هستند.

 وی در ادامه با تاکید بر این که از همه اینها مهمتر در موضوع حق  به شهر، فرهنگ درونی شهروندان است افزود:  ما فرهنگ را باور ها، احساسات،عواطف، تعلق مکانی هویت و خواسته ها می دانید و مشارکت مردمی هم از این باورها نشأت می‌گیرد.

رضایی مشارکت مردم در امور شهر را از نتایج برنامه ریزی دقیق و درست دانست و در ادامه خاطرنشان کرد: شکست در حل مشکلات شهری سبب رکود اقتصادی، نارضایتی اجتماعی و سیاسی، فقر و تخریب محیط زیست می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه ریزان و مجریان طرح‌های شهری به چشم خویش  شکست برنامه‌ها و سیاست‌های خود را مشاهده کرده‌اند، گفت: ما از کشورهایی هستیم که میزان تحقق طرح‌های شهری در کشورمان پایین است اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود بیانگر ناتوانی طر‌‌ح‌های شهری در پاسخگویی به نیازهای شهروندان است.

رضایی با بیان اینکه سودمندی مشارکت و اثرگذاری مردمی بر تصمیمات مدیریت شهری کاهش پیدا کرده است این موضوع را سبب گرانتر شدن هزینه‌های اجرایی شهر و هزینه عمران شهری دانست و یادآور شد: باید ساختار سیاسی حاکمیت از لایه‌های بالا تا پایین اثرگذاری مردم در میزان موفقیت مدیریت شهری را باور داشته باشند و به مردم میدان داده شود تا حضور اثربخش داشته باشد.

وی تاکید کرد:  ما نیازمند شهروند مسئول و تصمیم‌ساز هستیم و معتقدیم پذیرش آراء مردم و اجرای خواست عمومی در همه حوزه های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی از الزامات یک حکومت مردم سالار است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شهرداری شهروند معاون وزن برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۴۹۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده ۲ قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رئیس اداره هوشمندسازی ترافیک اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در حوزه حمل‌ونقل از مدل مشارکت استقبال و هفته آینده دو قرارداد همکاری در قالب همین مدل امضا می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزاد قریشی امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در برنامه پنجشنبه‌های فناور (فصلی نو در حمایت از زیست بوم فناوری)، ارزش آفرینی از دارایی‌های دیجیتال در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، اصفهان کارت اظهار کرد: داده‌ها در حوزه حمل‌ونقل آن هم در حوزه مدیریت شهری از مهم‌ترین بخش‌ها است.

وی افزود: از این داده‌ها به نحو احسن نمی‌توانیم استفاده کنیم و این نقص وجود دارد، اما راهکار حل چالش این است که داده به‌صورت عام در اختیار تمام استفاده کنندگان قرار گیرد.

رئیس اداره هوشمندسازی ترافیک اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه همیشه سعی کردیم داده‌ها را به صورت باز در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهیم و از سوی دیگر با مجموعه‌هایی که داده در حوزه حمل‌ونقل دارند، همکاری کنیم، گفت: دو سال پیش تفاهم‌نامه ای را با مسیریاب نشان امضا کردیم، بر اساس این همکاری هر گونه اطلاعاتی که نیاز دارند در اختیار آنها قرار دادیم و مقرر شد آن‌ها هم در راستای روان سازی ترافیک با مدیریت شهر همکاری کنند.

قریشی با اشاره به چهار سیاست کلی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تصریح کرد: در همه حوزه‌ها داده‌هایی داریم که می‌توان برای رسیدن به این اهداف از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به چالش‌ها و نیازهای این بخش افزود: برای نمونه برای مکان‌یابی دوربین ثبت تخلفات سرعت در سطح شهر و بهینه‌سازی موقعیت در راستای کاهش هزینه‌ها داده‌هایی موجود است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای تحقق این نیاز به ما کمک کنند.

رئیس اداره هوشمندسازی ترافیک اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: تبلیغات در محیط‌ها و المان‌های ترافیکی سطح شهر از دیگر موضوعاتی است که می‌توانید در راستای افزایش بهره وری و درآمد به کمک مدیریت شهر بیایید.

قریشی گفت: در حوزه حمل‌ونقل از مدل مشارکت استقبال می‌کنیم، هفته آینده دو قرارداد همکاری در قالب همین مدل امضا می‌کنیم، اگر شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهادی داشته باشند که از نظر شهری و اقتصادی برای مدیریت شهر و حوزه حمل‌ونقل مؤثر و کمک رسان باشد از آن استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اصفهان نخستین حوزه حمل‌ونقل شهری در کشور بود که حمایت از استارتاپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را آغاز کرد، البته این حمایت برکات بسیاری به همراه داشت که مدل مشارکت بخشی از همین روند است.

رئیس اداره هوشمندسازی ترافیک اداره کل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: در این راستا با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز توافق کردیم که آن‌ها هم از طرح‌های دانش‌بنیان حمایت کنند، البته سعی کردیم برای مجموعه‌های نوپا دانش‌بنیان که رزومه ندارند اما دارای گروه‌های خلاق هستند، راه حلی پیدا کنیم تا برای همکاری زودتر به نتیجه برسیم.

کد خبر 747851

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • برنامه ملی بازآفرینی در کشور اجرا می‌شود
  • استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده ۲ قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود
  • استقلال و باز هم چالش تغییرات مدیریتی؛ مالک جدید با مدیرعامل جدید می‌آید؟
  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی با مشارکت بیش از ۶۰۰ شهروند در بوستان آزادگان
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد