Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران ستون‌هایی از جنس نانولوله کربنی ساختند که می‌تواند به‌عنوان الگو برای ایجاد آرایه‌های میکروالکترونیک سه‌بعدی به کار رود. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، دستاورد‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که می‌توان از نانولوله‌های کربنی برای رشد شبکه نرون‌ها استفاده کرد. ستون‌هایی از جنس نانولوله کربنی با قطر بهینه می‌تواند برای این کار استفاده شود و از آن برای کنترل جهت رشد سلول‌های نرونی استفاده نمود و در نهایت تشکیل ساختار‌های پیچیده و شبکه‌های سلولی را مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عصب‌شناسان عملکرد و ساختار نرون‌های عصبی را با هدف شناسایی و درمان بیماری‌هایی نظیر آلزایمر موردمطالعه قرار می‌دهند. برای چنین کاری چالش‌هایی وجود دارد که همگرایی میان فناوری‌نانو و عصبی‌شناسی می‌تواند برای رفع این چالش‌ها به کار رود.

گابریل لوریت بترجن از محققان این پروژه می‌گوید: «تحقیقات ما روی حوزه بین رشته‌ای تمرکز دارد. من به‌عنوان یک پزشک از راهبرد‌های علم مواد کاربردی برای مطالعه سیستم‌های زیستی استفاده می‌کنم. در طول دوره پسادکتری، من دو سال روی نانولوله‌های کربنی کار کردم و به دنبال استفاده از آن‌ها در بخش پزشکی بودم. در این پروژه که با بودجه آکادمی فنلاند انجام شده، ما روی استفاده از نانولوله‌ها در بخش عصب‌شناسی کار کردیم.»

کنترل رشد سلول‌های نرونی فرصت مناسبی در دو حوزه ایجاد می‌کند، اول این که نوع جدیدی از آرایه‌های میکروالکترونیک را می‌توان برای مطالعه شبکه سلول‌های الکتروفیزیولوژی ایجاد کرد. آرایه‌های فعلی که برای درک مخابرات بین سلولی استفاده می‌شود دوبعدی بوده در حالی که رشد سلول‌ها سه‌بعدی هستند. دومین پتانسیل کاربردی، استفاده از نتایج کنترل رشد سلولی در درمان زخم‌ها و آسیب‌های عصبی به نخاع است.

در این پروژه محققان نشان دادند که میکروستون‌هایی از جنس نانولوله‌کربنی می‌تواند به‌عنوان الگو برای ایجاد آرایه‌های میکروالکترونیک سه‌بعدی به کار رود.

لوریت می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که چیدمان میکروستون‌هایی از نانولوله‌های کربنی در یک فضای ویژه می‌تواند رشد سلول‌های نرونی را جهت‌دهی کند. البته این ستون‌ها روی یک سطح صلب قرار دارد بنابراین برای اینکه بتوانیم از این فناوری در پزشکی استفاده کنیم باید تحقیقات بیشتری برای توسعه این فناوری انجام دهیم. در قدم بعد قرار است این دانش را به ساختار‌های سه‌بعدی انتقال دهیم.»  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانولوله کربنی میکروالکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۵۴۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان جد گاو و گوزن‌ و خوک را یافتند

فسیل یک پستاندار ۶۵ میلیون ساله در شهر کلرادو اسپرینگز آمریکا یافت شده است که کمی بیش از دو پوند وزن دارد و به گفته دانشمندان، جد همه گاوها، خوک‌ها و گوزن‌هاست.   به گزارش ایسنا، دانشمندان موزه طبیعت و علم دنور(Denver) یک گونه پستاندار ۶۵ میلیون ساله را کشف کرده‌اند که جد حیوانات سُم‌دار مدرن مانند آهو، گاو و خوک است.   به نقل از آی‌ای، این فسیل جدید که میلیتوکودون لایدی(Militocodon lydae) نام دارد در شهر کلرادو اسپرینگز آمریکا پیدا شده و مربوط به دوره بلافاصله پس از انقراض دایناسورهاست.   جمجمه، آرواره‌ها و به اندازه چینچیلا دانشمندان اشاره کردند که میلیتوکودون لایدی با اندازه تقریبی ۲۳ تا ۳۶ سانتی‌متر و کمی بیش از دو پوند وزن تقریباً به اندازه یک چینچیلا است. بقایای جمجمه و فک این موجود در صخره‌هایی که مربوط به دوران بلافاصله پس از انقراض دایناسورها هستند، کشف شد.   این کشف، داده‌های مهمی در مورد تنوع سریع پستانداران پس از انقراض دایناسورها ارائه می‌دهد. به گفته محققان، این کشف می‌تواند سرعت و تنوع گونه‌هایی را که در مدت زمان کوتاهی از تخم بیرون آمده‌اند را آشکار کند.   دکتر تایلر لیسون متصدی موزه دیرینه شناسی مهره داران، اهمیت این کشف را به دلیل وجود سابقه فسیلی ضعیف در این دوره زمانی برجسته کرد. این امر آن را به یک گام بزرگ در ثبت اولین تنوع پستانداران پس از آخرین انقراض دسته جمعی تبدیل می‌کند.   این کشف نور جدیدی را بر تاریخ اولیه تکامل می‌اندازد، اما پیچیدگی‌ها را نیز آشکار می‌کند. به عنوان مثال، دندان‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد رژیم غذایی و روابط تکاملی ارائه دهند. اما وقتی صحبت از جمجمه به میان می‌آید، همانطور که دانشمندان در این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کنند، این جمجمه فاقد علائم تشخیصی است. این امر چالش‌هایی را در درک کامل جایگاه آن در درخت تکاملی ایجاد می‌کند.   این پستاندار تازه کشف شده به این دلیل میلیتوکودون لایدی نام گرفت که دو نفر از مشارکت کنندگان برجسته این پژوهش گرامی داشته شوند. آنها شارون میلیتو، معلم بازنشسته و داوطلب این پروژه و لیدا هیل حامی موزه و قهرمان شهر کلرادو اسپرینگز هستند.   Militocodon lydae میلیتوکودون لایدی، جد گاو و گوزن و خوک   پژوهشی هشت ساله مناطق کورال بلافز و جیمی کمپ در نزدیکی شهر کلرادو اسپرینگز، مکان‌های تحقیقاتی مهمی هستند که صخره‌هایشان آثار ارزشمندی از محیط‌های باستانی را در خود جای داده است.   در سال ۲۰۱۶، دکتر تایلر لیسون و تیمش یک جمجمه پستاندار ۶۵ میلیون ساله را در کورال بلافز نزدیک کلرادو اسپرینگز پیدا کردند و در عرض چند دقیقه، جمجمه‌های دیگری از گونه‌های مختلف از جمله یک پستاندار گیاه‌خوار که ۶۶ تا ۶۳ میلیون سال پیش می‌زیسته به نام کارسیوپتیکوس(Carsioptychus) پیدا کردند.   دکتر لیسون اشاره کرد که قبل از این پیشرفت، آنها نقشه‌های زمین‌شناسی بولیوی، آرژانتین و سایر مکان‌های جهانی را مطالعه می‌کردند.   وی گفت: به اندازه کافی خنده دار است، چرا که ما سرانجام در همین جا در کلرادو به این کشف بزرگ رسیدیم. این دیوانه کننده است، زیرا هرگز فکر نمی‌کنید این اکتشافات بزرگ در همین نزدیکی شما اتفاق بیفتد.   موزه طبیعت و علم دنور از سال ۱۹۹۱ به مطالعه این مکان‌ها پرداخته است و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ فسیل مهره‌داران و ۶۰۰۰ فسیل برگ توسط دکتر تایلر لیسون و دکتر یان میلر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بانوان کردستانی به یک نشان سیمین نقره دست یافتند
  • روشی ساده برای به دام انداختن مار کبری (فیلم)
  • دستیابی به دانش چاپگر سه بعدی دندانپزشکی
  • دانشمندان جد گاو و گوزن‌ و خوک را یافتند
  • روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم
  • تصاویر ماکت آیفون ۱۶، آرایه جدید لنز‌ها را نشان می‌دهد
  • روشی برای درمان تنبلی چشم
  • راه یافتن گروه سرود چهارمحال و بختیار به جشنواره «نغمه‌های روشن فردا»
  • ۶کودک گرفتار در کوه‌های کرمان نجات یافتند
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟