Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:29:25 GMT

سینما، فرهنگ دیرینه یزد را می‌شناساند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۱۸۰۸

سینما، فرهنگ دیرینه یزد را می‌شناساند

سیدعباس صالحی روز چهارشنبه در این پیام به اولین جشنواره فیلم کوتاه ساباط یزد آورده است: هنر سینما، هنر روایت و قصه­ گویی بوده است ،روایت زندگی انسان­ ها، تاریخ و فرهنگ جوامع ، تحول و کمال آدمی و سقوط و هبوط تمدن­ ها. سینما هنر قصه­ گویی با زبان تصویر است، قصه­ هایی از ناشناخته ­ترین سرزمین­ ها تا اعماق تاریخ بشری، افسانه­ های کهن و راز و رمز فرهنگ­ های گوناگون بشری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سینما هنر نمایش به زنده­ ترین وجه ممکن است ، زندگی انسان­ ها با داستان­ هایی جاری و ساری در بطن فرهنگ و تاریخ. از این رو سینما گفت و گوی فرهنگ ­ها است ؛ فرهنگ­ هایی که در هجوم دوران مدرن ، پیامی از دل تاریخ برای آرامش و سعادت انسان سرگردان امروز روایت می­ کنند.

امروز که جهانیان شهر یزد را میرانی برای بشریت پذیرفته و ارج نهاده و فرهنگ و هنر مردمان این شهر را الگویی برای انسان­ های امروزی معرفی کرده ­اند و بر ما است که در شناساندن این فرهنگ دیرینه و زنده و رساندن پیام آن به انسان امروز بکوشیم.

و اکنون خرسندم که جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد پایه گذار شناساندن فرهنگ و تاریخ مردمان یزد با زبان سینما شده است و امیدوارم فضای ایجاد شده نوید بخش گفت وگوی متعالی فرهنگ غنی ایران زمین با دنیای امروز باشد.

در آستانه برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد از تمامی ایده پردازان و پایه گذاران جشنواره، عوامل اجرایی و هنرمندان و مردم خوب یزد قدردانی نموده و برای درخشش نام جشنواره ساباط یزد در سینمای کوتاه جهان از صمیم قلب ابراز امیدواری می­ کنم.

با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد توسط یونسکو و قرار گرفتن آن به عنوان اولین شهر تاریخی ایران در فهرست شهرهای میراث جهانی، اهمیت حفظ و احیای گنجینه‌های فرهنگی، اجتماعی و آیینی برجای مانده از پیشینیان، اهمیتی ویژه در این شهر خشتی و کهن یافته است. از این رو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با مشارکت استانداری یزد، سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد، اداره کل ورزش و جوانان استان یزد، صدا و سیمای مرکز یزد و انجمن سینمای جوانان استان یزد، اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد را برگزار می کند.

معرفی جشنواره

ساباط به معنی پوشش و سقف راه، توالی سایه و نور در کوچه‌های خشتی را برای رهگذران فراهم می‌آورد. این میراث کهن معماری، همبستگی و آسایش را به مردم می‌بخشد. بر همین وجه تشابه، هنر سینما از توالی تصویر و آمد و شد نور و سایه شکل می گیرد و استعاره‌ای از مفهوم راستین زندگی را برای همدلی انسان‌ها بر پرده نقش می‌زند.

این جشنواره در موضوعاتی چون: میراث جهانی، تاریخی و معنوی برگزار شده و اهداف آن، توجه به میراث جهانی و تاریخی کشور به ویژه بافت تاریخی و ثبت جهانی شده‌ی یزد، و لزوم شناخت، نگهداری و احیای آن، نشر و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی با توجه به میراث گذشتگان، شناساندن و معرفی بناهای تاریخی، آیین‌های مذهبی، صنایع دستی، مشاغل سنتی، مشاهیر و شخصیت‌های تاریخ‌ساز و تاثیرگذار، رسوم و آداب کهن اجتماعی، گنجینه‌های میراثی و جاذبه‌های گردشگری ایران، شناسایی، آموزش و ترغیب فیلمسازان و هنرمندان به ویژه نسل جوان به تولید آثار فرهنگی و هنری با مضامین و مفاهیم انسانی و جلوه‌گر ساختن میراث معنوی پیشینیان، توجه به فرهنگ بومی و ترویج سنت‌های دینی و آیینی و حفظ و احیای آن‌ها، حفظ و احیای آداب و سنت‌های اجتماعی و توجه به میراث ناملموس، کمک به تثبیت و تحکیم هویت فرهنگی در بافت تاریخی، توجه به مدیریت انرژی، سازه های آبی و حفظ محیط زیست در تمدن کاریزی و افزایش مشارکت مردمی در رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ایجاد انگیزه در آنان برای حفظ و احیای یادگارهای تاریخی بوده است.

اختتامیه نخستین جشنواره ساباط دی ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد جشنواره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد جشنواره سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۱۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا