Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار مشهد با تایید اعمال فشار عده ای برای تغییر کاربری کوهستان پارک شادی به مسکونی، گفت: اجازه نمی‌دهیم کاربری به جز شهربازی و فضای سبز در کوهستان پارک شادی اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا کلائی عصر امروز در نشست خبری که در تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، سروسامان‌دادن به وضعیت مالی شهرداری و طراحی و راه اندازی پروژه‌های زیرساختی و عمرانی را سه راهبرد اصلی شهرداری در 6 ماه اول شهرداری خود عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار مشهد با بیان اینکه ۶ ماه دوم، با همکاری و همفکری شورای شهر، در مجموع به 50 محور اصلی مدیریت شهری تا سال ۱۴۰۰ رسیدیم، گفت: ۶ ماه دوم به آغاز این ۵۰ محورها گذشت.

وی با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح مصلی به‌زودی آغاز می‌شود، افزود: محور اول بسته تقاطع‌های غیرهمسطح، زیرگذرها و روگذرها است، امتداد این تقاطع به سمت طرق خواهد بود.

کلائی ادامه داد: با اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مصلی، دسترسی جدیدی به محدوده قلعه‌ ساختمان ایجاد می‌شود، محور مصلی و نواب صفوی را از بن‌بست‌ بودن خارج می‌کند، مسیر دسترسی دوم و کوتاه‌تری برای بهشت رضا(ع) ایجاد می‌کند.

شهردار مشهد با پروژه بعدی در این راستا را، 5.2 کیلومتر ابتدایی محور آزادراه مشهد- چناران-قوچان عنوان و اضافه کرد: محور دوم ایجاد زیرساخت ترافیکی به منظور کاهش سرعت خودروها و رعایت حق تقدم عابران پیاده است.

وی با اشاره به اینکه محور سوم تأمین منابع پایدار آب برای توسعه فضای سبز است، ادامه داد: محور چهارم راه‌اندازی خط سوم قطارشهری مشهد تا سال 1400 است، عمده بزرگان گفتند این کار نشدنی است، اما ما تلاش خود را می‌کنیم.

کلائی با بیان اینکه محور پنجم، تحول جدی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است، از 292 پروژه مشکل‌دار در این محدوده خبر داد و گفت: در بافت پیرامون حرم‌ مطهر ۲۵ سال است که پروژه آغاز و تصمیمات در این زمینه گرفته شده که نه می‌توان پذیرفت و نه می‌توان رد کرد.

شهردار مشهد با اشاره به بهبود سیما و منظر شهری، تحرک‌بخشی به استحصال اراضی بزرگ مقیاس و اراضی شهری و برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد به‌عنوان محورهای دیگر اولویت‌دار برای مدیریت شهری مشهد، تصریح کرد: مبارزه با فساد امری ضروری و مهم اما نیازمند پیگیری و زمان‌بر است.

کلائی نهمین محور کاری خود را اجرایی‌کردن منشور حقوق شهرنشینی با طرح پروژه شهری برای همگان عنوان کرد و افزود: محور دهم پروژه توسعه، عمران و برندیگ توس، بسته جامع محله‌محوری است، تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی و بالادستی است و پروژه کسب و کارهای شهری به ترتیب محورهای دهم تا سیزدهم شهرداری مشهد است.

شهردار مشهد با بیان اینکه پروژه ساماندهی کشف‌رود، اصلاح ساختار پرسنلی و منابع انسانی و طرح رفع آبگرفتگی‌ها از دیگر محورهای دارای اولویت است، افزود: هم‌اکنون در 52 نقطه عملیات عمرانی برای رفع آبگرفتگی در حال اجراست.

وی یادآور شد: پیاده‌سازی نظام جامع اطلاع‌رسانی، برندینگ شهری، توسعه نظام بازاریابی از مبدأ و توسعه و رفاه زائر، بهبود ایمنی شهری، گسترش ارتباط با شهروندان و نخبگان و ترافیک هسته مرکزی مشهد، استفاده از ظرفیت‌های مالی کمک از دولت، تئاتر شهر، باغ کتاب و خانه هنرمندان، شهرداری الکترونیک و بسته فنی‌اجتماعی مُدهای جدید حمل‌ونقل و پیاده‌محوری از دیگر محورهای کاری ما است.

کلائی با بیان اینکه احداث شهربازی در مقیاس بین‌المللی در پارک چهل‌بازه از دیگر محورهای مدیریت شهری است، ساخت کارخانه نوآوری، احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار، شهر بدون گرسنه و تکدی و بی‌سواد را نیز جزو دیگر دستورکارهای شهرداری عنوان کرد.

شهردار مشهد اضافه کرد: از دیگر پروژه‌های ما احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه است و قرار است بزرگترین پارک سرپوشیده گل و گیاه در اراضی آبشار در میدان تیر سابق ایجاد شود.

پایش و ارزیابی عملکرد داخلی شهرداری، احداث مجموعه ورزشی طبرسی، پروژه اجتماعی حمایت از ورزش قهرمانی، بازآفرینی شهری، ایجاد خانه‌های فرهنگی و اجتماعی، سلامت مردم و پایدارسازی خانواده از دیگر محورهای ۵۰گانه مدیریت شهری بود که شهردار مشهد ضمن اشاره به آن‌ها، اظهار کرد: بخش دیگری از این 50 محور شامل کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی، برقی‌سازی تاکسی‌ها، توسعه کمربند سبز جنوب شهر، توسعه و بهسازی مسیرهای تشرف پیاده به حرم مطهر ضوی، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی با استفاده از گارانتی دولت، توسعه فضای شهری در پایانه‌های مسافربری، دیپلماسی شهری با اولویت شهرهای فارسی‌زبان، پروژه توسعه سرزمینی فضاهای شهری، حمایت از توسعه گردشگری سلامت و پروژه تأمین پارکینگ‌های عمومی، بهبود مسیرهای اصلی و توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و توسعه نهادهای مدنی در پروژه‌های اجتماعی است.

منطقه مرکزی شهر مشهد به شبکه مترو باید متصل شود  

وی با تاکید بر اینکه منطقه مرکزی شهر مشهد به شبکه مترو باید متصل شود، ادامه داد: در پایان سال ۹۶ هر کیلومتر مترو در مشهد ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه شده، در حالی که در پایان ۹۷، ۷۴۰ میلیارد تومان یعنی بیش از سه برابر  هزینه شده است.

کلائی در خصوص پروژه عامل نیز این محور را طرح بلند پروازانه دانست و گفت: ما سعی داریم در این محور از یک شهرسازی ترمیمی استفاده کنیم، واقعا از شهروندان ساکن این حوزه برای زحمات ایجاد شده طی این ۷ تا ۸ سال عذرخواهی می‌کنم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه منطقه آبکوه و قلعه وکیل‌آباد هم همین وضعیت را دارد، متذکر شد: چون آن زمان کارگزاران آن تنها به فکر تملک بودند، پلاک ۱۷۶ چهل بازه و برخی از اراضی بزرگ مقیاس نیز باید تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل‌ونقل پاک، اسکوتر دوچرخه برقی و اتوبوس هوایی را در دستورکار داریم.

کلائی با بیان اینکه امیدواریم با الکترونیکی شدن الیت گلایه شهروندان در این حوزه کاهش یابد، افزود: ما در حوزه اجرای الیت یک مصوبه بالادستی داریم که ما را ملزم به اجرا می‌کند.

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه ضابطه‌مندی پروژه اجتماعی از ورزش همگانی را در دستورکار داریم، افزود: در شورای ورزش قهرمانی متشکل از شورا و شهرداری و مدیرکل ورزش و جوانان، این موضوع را  بررسی کردیم، حمایت ما از فوتبال و کشتی به‌تنهایی نبوده ما از والیبال، بسکتبال و هندبال نیز حمایت کردیم.

وی افزود: امسال ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حوزه ورزش، همگانی اختصاص داده شده است که ۴۰ درصد این بودجه مربوط به فوتبال، ۲۰ درصد کشتی و ۴۰ درصد سایر ورزش‌ها است، البته این مبلغ در لایحه اصلاح بودجه به ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی و به شورای شهر پیشنهاد داده شده است.

استیضاح من یک جوک است

کلائی با تقدیر از فعالیت‌های سرپرست فرهنگی شهرداری مشهد از انتصاب معاون فرهنگی در آینده ای نزدیک خبر داد.

شهردار مشهد در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر احتمال استیضاح شهردار مشهد، گفت: استیضاح از نظر من یک جوک است، ما یک تیم جوان هستیم که از روز اول منافع مردم را در نظر گرفتیم.اگر روزی نتوانم کار کنم، خداحافظی می‌کنم.

وی با بیان اینکه من یک اصلاح‌طلبم و اعتقادات خاص خودم را دارم، تصریح کرد: نگاه سیاسی دارم، اما روزی که شهردار مشهد شدم، اعتقاد داشتم شهردار همه مردم مشهد حتی مخالفان و دشمنان هستم.

کلائی اظهار کرد: همدلی در مشهد و خراسان رضوی زیاد است، در اتفاقات اخیر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های کلانشهر‌ها آسیب وارد شد و این در حالی است که در مشهد کمترین آسیب و حتی عدم آسیب را داشتیم.

شهردار مشهد خودبزرگ‌بینی عده‌ای را نگران‌کننده دانست و متذکر شد: منیت و فکر اینکه خودمان حق هستیم و بقیه باطل‌اند درست نیست، اگر موفقیتی به حساب مجموعه‌ای نوشته می‌شود، نباید نفس عده‌ای را تنگ کند من از این جهت برای مشهد نگرانم، اگر این منیت‌ها و خود بزرگ‌بینی‌ها نباشد، فضای شهر مشهد واقعا عالی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری سعی ما از روز اول بر کار و تلاش جهت رفع مشکلات شهر بوده، گفت: کسانی که به حواشی می‌پردازند، در مقابل مدیریت شهری هجمه ایجاد می‌کنند.

کلائی بازداشت معاون پارلمانی شهرداری را ادعا و شایعه‌ای بی‌اساس قلمداد کرد و گفت: ما در این حوزه مدیریت داریم نه معاونت، بازداشتی در کار نبوده است، اما بالاخره هر کدام از ما، مسؤولان ممکن است مراجعاتی با دادگاه داشته باشیم.

شهردار مشهد در خصوص بازداشت شهردار منطقه ثامن نیز گفت: شهرداری منطقه ثامن با ۲۵ سال سابقه، خیلی از موضوعاتش ریشه در گذشته دارد، کسی که در آن منطقه کار عملیاتی می‌کند طبیعی است که مدام با دستگاه قضایی در ارتباط است به‌طوری‌که شاید بالغ بر ۱۰۰ جلسه بین شهردار منطقه ثامن و مقامات قضایی برگزار شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اتفاقات اخیر در خصوص مؤسسه فرهنگی شهرآرا نیز توضیح داد: بین دو چیز باید تمایز قایل شد در حوزه تولید و نشر خبر و اطلاع‌رسانی، شهرآرا برای ما رسانه‌ای ارزشمند است و یک سرمایه است و من از همه همکاران در این حوزه تقدیر می‌کنم، اما با یک مسأله من از روز اول مخالف بودم و آن هم فعالیت بازرگانی موسسه شهرآرا بود و نکاتی هم در مورد مسائل بازرگانی در مؤسسه پیش آمده است، نگاه مدیریت شهری این است که باید در مسیر رسیدن حق به حق‌دار گام برداشت.

شهردار مشهد تصریح کرد: بر این اساس دستگاه‌های نظارتی شبهاتی در خصوص بخش‌هایی از فعالیت‌های مؤسسه شهرآرا داشتند و آن‌ها باید کار خود را انجام دهند، این موضوع حق دستگاه‌های نظارتی است و به این مسئله رسیدگی می‌کنند، ما هم در این خصوص کمک می‌کنیم.

توسعه فرودگاه مشهد به سمت شرق احتمالا مصوب می‌شود
 
وی با بیان اینکه در حوزه فرودگاه مشهد ۴ مسأله وجود دارد که انتقال و تغییر آن را ضروری کرده است، افزود: مسأله اول عدم امکان فرود در شب و ایجاد آلودگی صوتی است که این مسأله با ایجاد باند سوم رفع می‌شود. 

کلائی خاطرنشان کرد: موضوع دوم عدم کفایت زیرساخت‌های فیزیکی، موضوع سوم فقدان زمینه‌های توسعه کسب‌وکار و چهارمین عامل استفاده از فرودگاه فعلی برای پرواز‌های باری ترانزیتی است.

شهردار مشهد تأکید کرد: عامل چهارم در حقیقت اصلی‌ترین عاملی است که موضوع انتقال فرودگاه را جدی می‌کند.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سه پرسش خبرنگار فارس دربار تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی، احقاق حقوق شهر در پروژه آبادگران و خرید خودروی پلتفرم آتش‌نشانی از ایتالیا گفت: احداث مجموعه آبادگران تصمیمی اشتباه بوده و محیط زیست مشهد را دچار مشکل کرده که ما هم نقد جدی به این مجموعه داریم.

کلائی افزود: برای اجرای پروژه آبادگران مجوز مستقیم از شهرداری گرفته نشده بلکه شرکت آبادگران قراردادی با راه و شهرسازی بسته و در آن به تعهدات خود عمل نکرده است که پرداخت حقوق شهر و ایجاد کاربری‌های شهری هم بخشی از آن تخلفات است.

شهردار مشهد درباره اقدام حقوقی شهرداری برای بازپس گیری و احقاق حقوق عامه از این شرکت، اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور اقدامات کاملی در این خصوص انجام داده است و جمع‌بندی این سازمان برای ما لازم الاجراست.

وی با تأیید این مطلب خبرنگار فارس مبنی بر اعمال فشار عده‌ای برای تغییر کاربری کوهستان پارک شادی به مسکونی، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم کاربری به جز شهربازی و فضای سبز در کوهستان پارک شادی اجرا شود، آنچه تحت عنوان کوهستان پارک در دهه ۶۰ از سوی استانداری خراسان به بنیاد شهید واگذار شده در مجاورت موقوفه وکیل‌آباد است و شهرداری مسؤول موقوفه و دادستان مشهد به‌عنوان ناظر وقف تعیین شدند.

کلائی با بیان اینکه ما قصد کردیم که کوهستان پارک را تملک کنیم، افزود: در حالی که داشتیم برای خرید به جمع‌بندی می‌رسیدیم، دادستان نامه‌ای ارسال کرد که بر اساس گزارشی که اداره کل اطلاعات تهیه کردند زمین کوهستان پارک جزئی از موقوفه ملک است و متعلق به شهرداری است، بنابراین بحث تملک متوقف شد تا به آن رسیدگی شود، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاربری به‌جز شهربازی و فضای سبز در آن اجرا شود.

شهردار مشهد در خصوص خرید خودروی پلتفورم آتش‌نشانی از ایتالیا و عدم وارد شدن این خودرو به ایران نیز گفت: مشکلاتی در ترخیص پیش آمد که در حال برطرف شدن است و تا ۵ ماه آینده در اختیار آتش‌نشانی مشهد قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص شهر هوشمند از تهران بسیار جلوتر هستیم، اما اصلا راضی‌کننده نیست و باید به پیش رویم، درباره آسفالت بعضی مناطق حاشیه‌ای مشهد مانند پنج تن گفت: نهضت آسفالت معابر را اجرا کردیم، اما از اینکه نمی‌توانیم مناطق منفصل شهری و روستاهایی که طرح جامع ندارند را آسفالت کنیم، بسیار ناراحت هستم.

کلائی درباره طرح برداشتن دیوارهای دانشگاه فردوسی نیز اظهار کرد: در دسترس بودن فضاهای عمومی برای مردم از رویکردهای مدیریت شهری است، دانشگاه فردوسی افتخار مشهد است و به‌دنبال این هستیم که بخشی از فضای دانشگاه را با حفظ موارد امنیتی به رویدادهای مشترک مردم و دانشگاه اختصاص دهیم.

شهردار مشهد گفت: در این خصوص پیگیری‌ها در دست انجام است، از دانشگاه انتظار می‌رفت جامعه را راحت‌تر بپذیرد، قرار نیست دیوارهای دانشگاه را حذف کنیم، تنها کمی دیوارها عقب‌تر می‌رفتند تا طرح‌های عمومی اجرا شود.

وی افزود: همچنین عمومی کردن بخش‌هایی از مجتمع فرهنگی آیه‌ها نیز در دستور کار است و فرمانده سپاه امام رضا(ع) از این طرح استقبال کرده‌ است، فضای عمومی شهری و فضاهای سبز باید افزایش یابد و همه باید کمک کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: شهردار مشهد مشهد خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مینویی در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرستان مراغه گفت: رفع مشکلات ترافیکی مناطق مختلف شهری و برون شهری با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های متولی امر ممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطالبات بسیاری در زمینه معضلات و مشکلات ترافیکی شهرستان مطرح می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: روان‌سازی ترافیک معابر اصلی شهر و اصلاح نواقص موجود در آنها مهمترین دغدغه‌های ترافیک شهر مراغه است.

فرماندار مراغه گفت: کمبود جای پارک در معابر داخل شهر به ویژه در هسته مرکزی مشکلات زیادی برای شهروندان بوجود آورده است افزود: وقتی در معابر داخل شهر جای پارک وجود ندارد رانندگان در محل‌های ممنوع پارک یا به صورت دوبله توقف می‌کنند که این امر موجب ایجاد بی نظمی ، ترافیک و نارضایتی سایر شهروندان می‌شود.

مینویی در این جلسه به رفع موانع ترافیکی و ساماندهی خیابان کاشانی و جام جم اشاره و بر رفع مشکل سد معبر و ساماندهی دست فروشان تاکید کرد.

وی اضافه کرد: فرهنگسازی برای اجرای طرح‌های ترافیکی از جمله احداث پیاده راه و نیز وارد نشدن خودرو‌های تک سرنشین به هسته مرکزی شهر از راهکار‌های اساسی برای گشودن گره ترافیک شهری مراغه است.

دیگر خبرها

  • جنجال تغییر کاربری ۳۰۰۰ متر از «پارک لاله»، چه از جان مردم می‌خواهند؟
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • از بین رفتن کلونی‌های معتادان متجاهر در تهران
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه | امروز پاتوق معتادان متجاهر در تهران نداریم
  • سند سومین حرم اهل بیت (ع) رونمایی می‌شود
  • پارک آبی در اراک احداث می‌شود
  • فرماندار: طرح تأمین پارکینگ اطراف حرم مطهر رضوی را تحویل دولت داده‌ایم 
  • تغییر ۲۱ شهردار و شورای شهر نسیم‌شهر در ۴ سال
  • دست‌درازی به کاربری باغات خط قرمز شورای شهر کرج است