Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه، مقامات سوئیسی و آمریکایی روز چهارشنبه ۲۰ آذر به خبرگزاری رویترز گفتند سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد. این سازوکار می‌تواند به صادرات کالا‌های سوئیسی به ایران بدون نقض تحریم‌های آمریکا کمک کند.

همواره ادعا شده تحریم‌های آمریکا علیه ایران که پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در اردیبهشت پارسال به اجرا در آمد مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه را شامل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این تحریم‌های شدید که تمامی عرصه‌های مهم اقتصاد ایران از جمله صادرات نفت، شبکه بانکی و کشتیرانی را در بر می‌گیرد باعث شده که اکثر بانک‌های مهم خارجی از معامله با ایران حتی در زمینه معاملات بشردوستانه پرهیز کنند و عملاً این ماجرا تبدیل به تروریسم اقتصادی گردد.

پاسکال بِریسویل، وزیر خارجه سوئیس، و ادوارد مک مولن، سفیر آمریکا در سوئیس روز چهارشنبه، چند روز پس از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا که با میانجیگری سوئیس انجام شد، در مصاحبه‌های جداگانه‌ای با خبرگزاری رویترز پیشرفت چشمگیر در تنظیم این سازوکار ویژه را اعلام کردند.

خانم بِریسویل گفت: «نقش ما تامین مواد غذایی و دارو و وسایل پزشکی برای مردم ایران است و به همین خاطر تلاش می‌کنیم که این کانال بشردوستانه راه‌اندازی شود».

براساس این گزارش آمریکا در ماه اکتبر جزییات چگونگی تصدیق و تایید چنین معاملاتی - با دور زدن بانک مرکزی ایران و اطمینان از عدم انتقال پول به ایران - را تشریح کرد، که به پیشبرد این پروژه و محافظت از صادرکنندگان سوئیسی در مقابل هرگونه تنبیه از سوی آمریکا کمک کرد.

خانم بریسویل گفت: "در نهایت (موفقیت این پروژه) به شرکت‌ها و بانک‌هایی که می‌خواهند در آن شرکت کنند بستگی دارد... ما اخیرا در این زمینه پیشرفت داشته ایم. "

او در پاسخ به این سوال که آیا این مجرا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عملیاتی خواهد شد گفت: "امیدوارم، اما پیش بینی در این زمینه سخت است، چون کاملا در دست ما نیست. "

ادوارد مک مالن به رویترز گفت: "خوشبختانه فکر می‌کنم الان در نقطه‌ای هستیم که با سوئیسی‌های روی جزییات نهایی کار می‌کنیم؛ و امیدوارم در آینده نزدیک، شاهد نوعی نهایی شدن این گفتگو‌ها باشیم. "

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مناقشه آمریکا و ایران سفارت سوئیس سوئیس تحریم های امریکا تحریم های آمریکا علیه ایران برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟

به گزارش تابناک، تاسیسات LNG 2 قطب شمال به مدیریت شرکت نواتک در دریای یخی کارا، بخش مهمی از برنامه های مسکو برای تقویت صادرات و پر کردن خزانه است. اکنون ماه هاست که آماده ارسال گاز طبیعی مایع به بازارهای جدید، جایگزینی برای تجارت پردرآمد اروپایی با خط لوله بوده است.

  با این وجود، عملیات جدید 25 میلیارد دلاری اساساً غیرفعال باقی مانده است، تولید انرژی روسیه که به طور قابل توجهی با محدودیت های ایالات متحده مهار شده است.   روسیه مدت هاست که به دنبال افزایش سهم خود از بازار جهانی LNG بوده است، اما جنگ و کاهش شدید صادرات زمینی به اروپا به دنبال آن اهمیت این جاه طلبی ها را تقویت کرده است. مسکو می خواهد تولید LNG را تا سال 2030 سه برابر کند و حداقل 35 میلیارد دلار به درآمد سالانه اضافه کند.   روسیه در حال حاضر چهارمین صادرکننده بزرگ LNG در جهان است   مالت هامپرت، بنیانگذار مؤسسه قطب شمال، که بیش از ده سال است توسعه  روسیه در منطقه را زیر نظر دارد، اظهار داشت که "تحریم های ایالات متحده به طرز شگفت آوری خوب عمل می کند. آنها از همان ابتدا تولید LNG 2 قطب شمال را متوقف کردند و از تحویل کشتی ها جلوگیری کردند.   از زمانی که دولت بایدن در سال گذشته کارخانه LNG 2 قطب شمال را تحریم کرد، خریداران در چین و هند که قبلاً نفت روسیه را خریداری کرده و با محدودیت‌های قانونی معامله می‌کردند، از خرید LNG خودداری کردند، حتی با تخفیف.    حفظ صادرات LNG دشوارتر از صادرات نفت است، که علیرغم محدودیت های قیمتی و سایر محدودیت ها به لطف "ناوگان سایه"  ثابت مانده است. این بیشتر به دلیل تجهیزات پیچیده تر مورد نیاز برای بارگیری و انتقال سوخت فوق خنک است.   اکنون اتحادیه اروپا که هنوز به LNG روسیه متکی است و تمایلی به محدود کردن واردات ندارد، در حال آماده شدن برای اجرای برخی اقدامات خود است. اروپا صراحتاً سوخت را ممنوع نمی‌کند، اما بحث‌های بلوک نشان می‌دهد که با ورود به سومین سال جنگ، گاز دیگر محدود نیست. 

دیگر خبرها

  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • ویولا آمهرد: سوئیس به اوکراین تسلیحات نخواهد داد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • توزیع اقلام‌ اساسی بین خانوارهای حادثه دیده آتش‌سوزی روستای امام زاده ابراهیم
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت