Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@09:10:18 GMT

سر و کله عادل فردوسی پور از کجا پیدا شد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۸۹۶۷

سر و کله عادل فردوسی پور از کجا پیدا شد؟

اولین بار که پسر موفرفری رفسنجانی در صدا‌وسیما آفتابی شد کسی نمی‌دانست که او عاشق جانگداز لیورپول است. هیچ‌کس نمی‌دانست که او در کودکی بارها و بارها تیم موردعلاقه‌اش را با مدادرنگی‌هایش چیده و لیورپول را از قصد برنده کرده است.

 کسی نمی‌دانست که او به لطف عزت‌نفس و آگاهی و سوادش چه کولاکی خواهد کرد و چه خط بطلانی بر اسم آن سری از گزارشگران خودی و نخودی خواهد کشید که به لطف پارتی و لابی سر از تلویزیون درآورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسی نمی‌دانست که برنامه او آنچنان تداوم خواهد یافت و خود او آنقدر خواهد درخشید که از ستاره‌های تاپ مملکتش هم سلبریتی‌تر شود. کسی هیچ نمی‌دانست. نمی‌دانست که مثلاً در این مملکت بزرگ‌ترین نوابع نیز در اثر یک اتفاق‌ اتفاقی سر از کار مورد علاقه‌اش درمی‌آورد و اگر کائنات آن تصادف کاملاً تصادفی را جلوی پایش نگذارد یا او از آن فرصت استفاده جانانه نکند به خیل لشکر تلف‌شدگان این خاک می‌پیوندد.

اما آدم‌های مستعدی مثل عادل، آن جرقه را که ناگهان به دست یک داور فوتبال زده شده بود روی هوا گرفتند و برای اثبات شایستگی‌ها و اهلیت خود، جان‌شان را پای کار گذاشتند. اتفاق اتفاقی درباره عادل همین بود که او به لطف زبان‌دانی‌اش سر از صداوسیما درآورد و دیگر در بهشت را ول نکرد. گرچه بعد از دو دهه پیشرو بودن زیرآبش را زدند.

اگر آن داور آن روز آن فیلم داوری را برای ترجمه به این بچه خوش‌ذوق انگلیسی‌فهم نمی‌داد، تلویزیون ایران شاید همچنان به دست گزارشگران گنده‌باقالی بی‌سوات اداره می‌شد که فرق الف و گلف را نمی‌دانستند و مردم از دست‌شان آنقدر خسته شده بودند که از قصد پیچ رادیوتلویزیون‌شان را می‌بستند تا از دست این صداهای نخراشیده راحت شوند حتی حاضر بودند فوتبال صامت ببینند اما صدای نااهلان دستمال به دست مخ‌شان را تریت نکند.

در همان روزهای دشوار دهه هفتاد که عطاخان به فرمان قطب‌زاده در تبعید خانگی به سر می‌برد و از سمت ساختمان‌های ارگ و جام‌جم رد نمی‌شد چند سالی بود که فراکسیون سیدامیر حسینی برنامه حقیرانه ورزش تلویزیون را اداره می‌کردند.

آن روزها محمودحداد از سردبیران کیهان ورزشی در اولین سال‌های بعد از انقلاب، از این نشریه بازخرید کرده و همراه با حسینی به ساختمان صداوسیما رفته بود. او حدود دو سالی را در نقش تهیه‌کننده تلویزیون ظاهر شده و برنامه‌هایی برای المپیک آتلانتا 1996 و مسابقات فوتبال یورو 96 به میزبانی انگلیس تدارک دیده بود که قهرمانی تیم ژرمن‌ها، آلمانوفیل‌های ایران را شاد کرده بود. محمود از فارغ‌التحصیلان دانشکده عالی ورزش بود که حالا بعد از انقلاب هرکدام از همشاگردی‌هایش در پستی بزرگ از سازمان‌های کلان ورزش صاحب میزی شده بودند و دور هم جمع بودند.

امیر حسینی که به تلویزیون رفت در پی‌اش محمود را هم برد و تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی شبکه یک‌اش کرد. او برنامه تحلیلی «در قلمرو ورزش» را می‌ساخت که مرکب از مصاحبه و میزگرد بود و چهارشنبه‌ها جریانات روز ورزش را با حضور کارشناسان خودی بررسی می‌کرد. آدم‌هایی چون بهرام شفیع و بهروان اصفهانی که در این برنامه اجرا یا گزارشی داشتند. البته در همین برنامه گاهی صدای گزارشگر تپل جوانی می‌آمد که خودش می‌گفت آنقدر عاشق فوتبال بوده که در استادیوم‌ها تخمه می‌فروخته است و آنقدر تیفوسی بوده که به دهداری گلوله برف زده است. خیابانی آن روزها فقط صدای خالی‌اش می‌آمد و به‌عنوان گزارشگر هنوز تصویرش پخش نشده بود.

سیاست‌های تلویزیون ایران در آن سال‌ها بر این مبنا بود که از گزارشگران خود، بچه‌معروف نسازد و هیچ‌کس را از فرش به عرش نبرد. در همان برنامه قلمرو ورزش بود که یک روز وقتی موضوع داوری‌های فوتبال حاد شد همان اتفاق اتفاقی برای پدیده موفرفری کرمانی رخ داد.

در بخش تحلیل داوری برنامه قلمرو ورزش که معمولاً نوار نریشن پخش می‌کردند یک روز غیاثی از داوران قدیمی خبر داد که برادرش از خارج نواری فرستاده که شامل نکته‌های آموزشی قضاوت فوتبال ست و در این روزهای حساس خیلی می‌تواند آگاهی‌بخش باشد. نوار از آن «وی‌اچ‌اس»ها بود که بچه‌های قلمرو ورزش نوار را بازبینی کرده و قابل‌پخش تلقی‌اش کردند.

حالا سؤال این بود که چگونه ترجمه‌ شود؟ غیاثی در مذاکره با حداد از جوانی خوش‌ذوق و زبان‌دان خبر داد که انگلیسی‌اش عالی ست و بشدت عاشق فوتبال است و در ابرار ترجمه می‌کند. غیاثی نوار را برای ترجمه به همین پیره موفرفری داد و هنگامی که نوار ترجمه‌شده به تلویزیون رسید حداد نوار را گرفت دستش و بردش توی باکس ضبط صدا و عادل را هم صدا کردند که بیاید روی نوار صحبت کند تا ضبط شود.

عادل همان روز میخش را کوبید. و نوار که در برنامه قلمرو ورزش پخش شد مردم برای اولین بار با صدای جذاب جوان دانشجوی لیورپولی انس یافتند. این اولین صدای فوتبالی فردوسی‌پور بود که در تلویزیون پخش شد. حدود یک سال بعد از کوچ سازمانی امیرحسینی و حداد به کمیته المپیک برای کمک به آماده‌سازی کاروان ایران به المپیک آتلانتا، پسره موفرفری رفسنجانی پا در تلویزیون گذاشت و برنامه نودش را با حداقل امکانات آغاز کرد. او هرگز الگوگیری برنامه‌ نود خود از یکی از برنامه‌های تلویزیونی ایتالیایی را تکذیب نکرد. اما نشنیدم جایی از آن دوبله داوری و نقش رضا غیاثی در راهیابی‌اش به تلویزیون بگوید.

عادل قبل از نود در روزنامه ابرار ورزشی مطلب ترجمه می‌کرد و محمود حداد یادش هست که وقتی عادل برای ترجمه و خوانش متون داوری وارد جام‌جم شد خود اردشیرخان به‌عنوان سردبیر ابرار ورزشی بارها و بارها سفارش او را به حداد و دوستانش کرد. اردشیر از خوش‌ذوقی و اطلاعات جامع این بچه سخن‌ها گفت و تأکید کرد که می‌تواند تبدیل به پدیده شود. چشم اردشیر همچنان که در کشف توپچی‌های زمین‌های خاکی، عیار محسوب می‌شد در کشف اهل رسانه نیز ملاک بود. هنوز بچه‌های ابرار از اوقات فراغت‌شان در سالن تحریریه سخن می‌گویند که تقسیم به دو جبهه آبی و قرمز می‌شدند و سر پرسپولیس و استقلال کل‌کل راه می‌انداختند اما بینی و بین‌الله کسی یادش نیست که عادل خودش را برای کدام تیم می‌کشت!‌/ایران جمعه

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۸۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی آرسنال و چلسی‌ از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین

پخش زنده بازی آرسنال و چلسی در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس از ساعت ۲۲:۳۰ امشب آغاز و از شبکه ورزش و سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های آرسنال و چلسی امشب _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز آرسنال و چلسی

لیگ برتر انگلیس (آرسنال - چلسی) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌، شبکه سه

کد خبر 747120

دیگر خبرها

  • ببینید | کَل‌کَل خنده‌دار عادل فردوسی ‌پور با فریدون زندی؛ لبات رو غنچه کن!
  • کنایه تلخ فوتبالیست دوست‌داشتنی سابق درباره قیمت دلار | فیلم
  • ساعت پخش زنده بازی منچسترسیتی و برایتون از تلویزیون+ شبکه ورزش و آنلاین
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • (ویدئو) تجربه فریدون زندی از اقتصاد ایران
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز چهارشنبه ۵‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • کشتار ورزشکاران، تخریب اماکن ورزشی و فدراسیون‌ها
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی
  • ساعت پخش زنده بازی آرسنال و چلسی‌ از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین