Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@19:23:58 GMT

کالاهای وارداتی 183 درصد گران شدند

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۲۸۶۴

به گزارش اکوفارس، «بازار آزاد ارز دچار نوسانات هیجانی شده است اما به زودی کنترل خواهد شد.» این بخشی از اظهارنظر مصطفی خانزاده یکی از دست‌اندرکاران بازار ارز در واکنش به گرانی افسارگسیخته قیمت ارز طی روزهای گذشته است. 

 

آن‌طور که این صراف به اعتمادآنلاین گفت: «به نظر نمی‌رسد بازار کشش دلار گران‌تر از 14 هزار تومان را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از آگاهان اقتصادی بیم رسیدن قیمت دلار به 20 هزار تومان را دارند. با این اوصاف به نظر می‌رسد تحلیل اوضاع فعلی بازار ارز برای کارشناسان و دست‌اندرکاران آن تا حدی دشوار شده است.

 

افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در کنار وضعیت نامعلوم بودجه سال 99، ملغمه‌ای در بازار ارز به راه انداخته است. اوضاعی که از نگاه خانزاده، به نوعی واکنش منفی بازار ارز به سیاست‌های اقتصادی دولت است.

 

بازار ارز چند سالی می‌شود که نبض اقتصاد کشور را به دست گرفته. طی یک سال گذشته تاکنون، نرخ دلار در بازار آزاد ارز 164 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

 

نوسان قیمت انواع ارز در بازار آزاد نه تنها معیشت سرمایه‌گذاران خرد و خانگی را به خطر انداخته که بازار برخی کالاها به خصوص اجناس وارداتی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

 

شانزدهم شهریورماه سال جاری بود که مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد در بهار سال جاری کالاهای وارداتی، در مقایسه با سال گذشته، 183 درصد گران شد.

 

حالا به نظر می‌رسد تورم افزایش قیمت بنزین اثر خود را در بخش‌های مختلف گذاشته و رشد قیمت دلار نیز به‌ خاطر افزایش سه‌برابری قیمت بنزین مسیر گرانی را در پیش گرفته است.

 

همچنین به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست و هر زمان یکی از این متغیرها تغییر کند قیمت ارز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هرچند گفته می‌شود افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر دلیل اقتصادی و علمی نداشته و بیشتر ریشه سیاسی دارد.

 

تاثیرپذیری بازار آزاد ارز از تکانه‌های سیاسی و اقتصادی اتفاق امروز و دیروز نیست، سال‌هاست سایه سیاست بر سر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند؛ بازیگران ارزی در بازار ارز شناخته‌شده هستند.

 

ضمن اینکه بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تاثیر می‌پذیرد، بنابراین زمانی که دولتی‌ها رسماً اعلام می‌کنند «اداره کشور مشکل است و بدون نفت نمی‌توانیم اداره کنیم» به بازار سیگنال منفی داده می‌شود.

 

این در حالی است که طی سال‌های گذشته اقتصاد بیشترین آسیب را از نوسانات شدید نرخ ارز دیده است. اگرچه دست‌اندرکاران بازار ارز بر این باور هستند که تجربه سال‌های گذشته از جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار پرحاشیه کاسته، اما به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان همچنان به سوی این بازار دلالی روانه خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده و افزایش تورم در این کشور به نفع فلز در بحبوحه کاهش تقاضای دلار است؛ به طور کلی، طلا در یک محیط ریسک گریز در برابر دلار آمریکا در حال سود بردن است.

قیمت هر اونس طلای جهانی براساس دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا نوساناتی را تجربه کرد. این کشور تخمین اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد با سرعت سالانه ۱.۶ درصد در سه ماه منتهی به مارس رشد کرده است، که ۲.۵ درصد مورد انتظار را از دست داده و بسیار ضعیف‌تر از ۳.۴ درصد ثبت شده در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه رشد کرد که بسیار بالاتر از ۱.۸ درصد قبلی و بزرگترین افزایش در یک سال بود. در چند کلمه، رشد کاهش یافت، اما در حالی که تورم افزایش یافت، اقتصاد به رشد خود ادامه داد. چنین سناریویی کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر به تاخیر می‌اندازد. در ابتدای هفته گذشته دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، دلار نتوانست حرکت خود را حفظ کند زیرا داده‌های اقتصادی ایالات متحده در طول هفته ناامیدکننده بود.

در حال حاضر هر اونس طلای جهانی ۸ دلار و ۶۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و به قیمت ۲ هزار و ۳۳۹ دلار در هر اونس رسیده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899714

دیگر خبرها

  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار