دوتار ایرانی ثبت جهانی شد
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۳۸۸۶
در اجلاس میراث جهانی یونسکو که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور در بوگوتا پایتخت کلمبیا در حال برگزاری است، پرونده مهارتهای سنتی ساختن و نواختن دوتار که از سوی ایران ارائه شده بود، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد. این چهاردهمین پرونده میراث ناملموس ایران است که به ثبت جهانی میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخبار فرهنگ وهنر - محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور پس از اعلام موافقت کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو با ثبت جهانی دوتار ایرانی بیان داشت: «دوتار ایرانی یکی از مهمترین و کهن ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که طی قرن ها در گستره پهناوری از ایران نواخته می شده و هم اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران است.»
معاون میراث فرهنگی کشور که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس میراث جهانی ناملموس به همراه هیاتی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور دارد از میزبانی دولت کلمبیا، کمیته ارزیابی و اعضای کمیته بین الدولی میراث بشری ناملموس یونسکو و دبیرخانه میراث ناملموس یونسکو برای همکاری و ثبت دوتار ایرانی در فهرست معرف میراث ناملموس بشری تشکر کرد.
طالبیان افزود: «ثبت جهانی دو تار با هدف دوستی، صلح و احترام بیشتر به تنوع فرهنگی و خلاقیت های بشری و حاملان سنت نواختن و ساختن دوتار ایرانی در میان اقوام مختلف صورت گرفته است.»
مهارتهای سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمیترین، رایجترین و محبوبترین ابزار موسیقی کشور است که بهشکل گسترده رواج دارد.
دوتار یکی از مهمترین سازهای زهی- زخمهای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و بهشکل یک کاسه از جنس چوب توت و دستهای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته میشود.
ایران پیش از این، پرونده ردیف موسیقیهای ایرانی، موسیقی بخشیهای خراسان و هنر ساختن و نواختن کمانچه را در حوزه موسیقی، در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت کرده بود.
۴۸ پرونده از کشورهای مختلف در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو که از ۹ تا ۱۴ دسامبر در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار میشود، مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در این اجلاس علاوه بر محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی کشور، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو نیز حضور دارند.
دوتار از قدیمیترین، رایجترین و محبوبترین ابزار موسیقی در ایران است
علیاصغر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، با اشاره به ثبت جهانی مهارتهای ساختن و نواختن دوتار به نام ایران در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری، این ثبت را یک موفقیت بزرگ برای ملت فرهنگ دوست ایران و دولت تدبیر و امید دانست و گفت: مهارتهای سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران به صورت گسترده رواج دارد، دوتار جزو قدیمیترین، رایجترین و محبوبترین ابزار موسیقی این مناطق است. البته در جاهای دیگر ایران نیز میتوان آن را پیدا کرد که افرادی به نوازندگی آن مشغول باشند.
مونسان افزود: در میان مناطقی که نام برده شد، دو گروه معروف حاملان و مجریان وجود دارد که میتوان به "بخشیها" بهعنوان دوتارنوازان و دوتارسازان خراسان شمالی اشاره کرد، همچنین "دوتاریها" که دوتارنوازان و دوتارسازان استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند. علاوه بر این جوامع دیگری مثل کردهای کرمانج وترکمنها هم حاملان و مجریان این عنصر هستند.
وی ادامه داد: دوتار یکی ازمهمترین سازهای زهی-زخمهای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری استانهای یاد شده است و قدمت و رواج آن بیش از سایر سازهای فولکلوریک ایران است. دوتار شمال یک کاسه از جنس چوب خشک و مرده توت و دستهای بلند از جنس خشک و مرده زردآلو یا گردو است. اکثر کارگاههای ساخت دوتار خصوصی هستند که در شهرها و روستاها دایرند.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ادامه داد: دوتار در مراسم مختلف و رویدادهای گوناگون کاربرد دارد و دوتارنوازان علاوه بر نواختن تار، روایتگری نیز دارند و بسیاری از اشعار محلی، نغمهها و روایتهای حماسی، قومی و عاشقانه، مذهبی و لالاییها را که بخشی از هویت فرهنگیاجتماعی جوامع، گروهها و حاملان ومجریان را تشکیل میدهد، روایت میکنند.
مونسان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: دوتار از طریق شیوه استاد شاگردی منتقل میشود و در مناطق روستایی اکثر شاگردان، فرزندان استادان هستند، کودکان معمولان آموزش را از پنج سالگی آغاز میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این ساز از رواج گستردهای در تمام مناطق روستایی و شهری حوزه دوتار برخوردار است، شاگردان استقبال زیادی از این ساز میکنند و در نتیجه علاوه بر مناطق روستایی، در بیشتر مناطق شهری حوزه دوتار کلاسهای بسیاری برپا شده و به آموزش شفاهی و سنتی دوتار میپردازند.
مونسان خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یک وظیفه ملی و همگانی است و امیدوارم در سالهای آینده نیز شاهد ثبت دیگر پروندههای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری باشیم.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: یونسکو میراث فرهنگی ایران پایتخت کلمبیا یونسکو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
ایسنا/لرستان رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: پیوندهای قومی، بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است.
فرهاد فرامرزیان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، بیان کرد: این جشنواره امسال توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری استانداری لرستان، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: وحدت اقوام برای ایران امنیت به ارمغان آورده و این موضوع توسط دشمنان این مرز و بوم شناسایی شده و برای ضربه زدن به وحدت و امنیت ملی، مسأله اقوام را نشانه گرفتهاند و گاهی با تحریکات و تقابل قومی موجب برهم زدن همگرایی و وحدت اقوام ایرانی شدهاند.
فرامرزیان اظهار کرد: ایران یک جامعه چند قومی است و با وجود اینکه اقوام ایرانی سرگذشتها و ویژگیهای گوناگونی دارند، اما هویت ایرانی آنها همواره بر پایه مشترکات قومی استوار بوده است.
او گفت: در نگاه اول، لازمه چنین اشتراکی این است که عصبیتهای قومی و تمایلات مشابه آن مهار شود و تعلق به اجتماع قومی در سایه تعلق و وابستگی به اجتماع ملی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پیوندهای قومی، بخش مهمی از شناسنامه اقوام ایرانی است، بیان کرد: ملت ایران با وجود تنوع قومی که در تمام بخشهای شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی این سرزمین پهناور گسترده شدهاند، کمترین فاصله اجتماعی را دارند و به بالاترین سطح آگاهی سیاسی، اجتماعی و همافزایی رسیدهاند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به اهداف برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، گفت: ارتقای سطح آگاهی دانشجویان، دانشگاهیان، جامعه هنرمندان، ترویج و نشر نمادهای وحدتبخش شامل پرچم ملی، سرود ملی، خط و زبان مشترک و توجه به عناصر هویتساز مثل اماکن جغرافیایی مانند خلیج فارس، دریای خزر، کوه دماوند، دریاچه ارومیه، ترویج مفهوم حاکمیت ملی و سرزمینی با پذیرش اصل تنوع و احترام به اقوام ایرانی، آگاهی بخشیدن، شناسایی و کنترل توطئهها و تهدیدها، فراهم آوردن بستری مناسب برای رشد و شکوفایی آفرینشهای فرهنگی و هنری جوانان، فراهم کردن فضای علمی و گفتمانی درباره خاستگاه تمدنی و ارتقای سطح علمی و آگاهیهای تاریخی درباره خاستگاه تمدنی، از جمله اهداف این جشنواره است.
فرامرزیان با بیان اینکه همگرایی اقوام ایرانی میتواند در کشور مزیتهای قابل توجهی داشته باشد، افزود: برگزاری چنین جشنوارههایی که مخاطب آنها جوانان دانشجوی اهل فرهنگ، هنر، تحقیق و مطالعهاند، میتواند زمینهساز ترویج اشتراکهای قومی و ملی شود و تاثیر بسزایی در فرهنگ دانشگاههای کشور وبه تبع آن، در جامعه داشته باشد.
انتهای پیام