Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-05@23:11:07 GMT

امشب، پدیده جذاب آخرین اَبَرماه ۲۰۱۹

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۴۵۱۸

کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند؛ امشب آخرین اَبَرماه سال ۲۰۱۹ در آسمان روی خواهد داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  یکی از موارد منحصربه فرد درباره اَبَرماه، امکان خلق تصاویری منحصربه فرد از ماه در آسمان شب است، زیرا به دلیل وضعیت خاص قرارگیری ماه و خورشید، میزان نور خورشید کم است و به همین دلیل میزان درخشندگی و روشنی ماه در آسمان به میزان فراوان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته کارشناسان ناسا، هرچه جهت قرارگیری ماه به طور کامل خلاف جهت خورشید باشد، در افق بالاتری مشاهده می‌شود و به این ترتیب در گسترده بیشتری از آسمان شب حرکت آن دیده می‌شود. این پدیده در تمام نیم کره شمالی و جنوبی قابل رویت است.

افزون بر علاقه‌مندان به نجوم، محققان مستقر در رصدخانه‌های زمینی، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی هم این پدیده منحصربه فرد را مشاهده می‌کنند و افزون بر مطالعه درباره آن به خلق تصاویری منحصربه فرد از این پدیده نجومی می‌پردازند. پدیده ماه کامل درماه دسامبر به نام ماه سرد Cold Moon شناخته می‌شود، زیرا در نزدیکی طولانی‌ترین شب سال روی می‌دهد.

طولانی‌ترین شب سال به نام انقلاب زمستانی winter solstice در فرهنگ ایرانی با نام شب یلدا آخرین شب آذر شناخته می‌شود. در سال دو انقلاب روی می‌دهد، انقلاب تابستانی، روز اول تیر و انقلاب زمستانی، شب ۳۰ آذر که در هر دو میزان فاصله زمین و خورشید دلیل نامگذاری است.    در انقلاب تابستانی، طولانی‌ترین روز و کوتاه‌ترین شب و در انقلاب زمستانی، طولانی‌ترین شب و کوتاه‌ترین روز روی می‌دهد. این پدیده‌ها از نظر کشاورزان در قرن‌های پیش دارای اهمیت فراوان بوده است، زیرا طبق آن؛ به نگارش تقویم و تقسیم بندی فصل‌های کشاورزی و برداشت محصول‌های خود می‌پرداختند.

در پدیده آخرین اَبَرماه سال ۲۰۱۹ اهالی مناطق شرقی قاره آمریکا می‌توانند به مشاهده بارش‌های شهابی هم بپردازند. برخی مطالعه‌های عملی نشان می‌دهند بروز اَبَرماه می‌تواند سبب اثرگذاری برخلق و خو و روحیه افراد شود، هر چند به مطالعه‌های با پشتوانه علمی بیشتری برای اعلام اثرگذاری قطعی پدیده ماه کامل بر خلق و خوی افراد نیاز است.

ماه کامل دربرخی افراد به ویژه مبتلایان به اختلال‌های روانی سبب تشدید حمله‌های بیماری، ترس و درعده زیادی از افراد سبب برهم خوردن چرخه خواب یا مشاهده کابوس شبانه شود.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: ماه ابرماه پدیده نجومی انقلاب تابستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۴۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شایعه‌ی جذاب درباره‌ی همکاری مسی و رونالدو

تیم فوتبال اینترمیامی آمریکا با خرید لیونل مسی در ابتدای فصل جاری توانست خود را به صدر اخبار و توجهات فوتبال جهان برساند.

این باشگاه که مالکیتش را دیوید بکهام ستاره سابق تیم ملی انگلیس برعهده دارد با جذب ستاره‌های دیگری، چون لوییز سوارز و سرژیو بوسکتس به یکی از مدعیان لیگ آمریکا تبدیل شد.

اما به نظر می‌رسد ماجراجویی‌های صورتی پوشان اینتر میامی به اینجا ختم نمی‌شود و یک خبرنگار معتبر عربستانی به نام «عبدالعزیز العصیمی» مدعی شده است که این باشگاه مذاکراتی با کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی تیم النصر عربستان انجام داده است و قصد دارد او را به خدمت بگیرد.

در صورتی که این اتفاق رقم بخورد این ۲ ستاره فوتبال جهان برای نخستین بار در یک تیم بازی خواهند کرد که می‌تواند جذابیت بسیار زیادی برای هواداران آن‌ها داشته باشد.

دیگر خبرها

  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • یک شایعه‌ی جذاب درباره‌ی همکاری مسی و رونالدو
  • پدیده جدید تیک تاک؛ زن عجیبی که ۱۰ فرزند از هشت مرد مختلف دارد!
  • لبخند زیبا و جذاب، راز جذابیت لبخند بازیگران چیست؟
  • مراحل برخورد با افراد بی‌حجاب بر اساس لایحه عفاف و حجاب
  • تعرفه عضویت در باشگاه انقلاب خبرساز شد
  • تصاویر بارش ماهی از آسمان یاسوج؟
  • اجرای جان باختن پدیده کنکور در ویلای شخصی
  • گزارش تلخ از جان باختن پدیده کنکور 1402
  • بارش باران از امشب در فارس