شناسایی بهترین لنزها برای ثبت تاثیرگذارترین عکسهای ورزشی
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۷۶۶۸۳
به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عکاسی ورزشی از جمله سبکهای عکاسی محسوب میشود که یکی از چالشهای آن در سطح حرفهای پس از دوربین عکاسی انتخاب لنز مناسب و قدرتمند برای ثبت تصاویر است. اما اینکه چه لنزی مناسب این نوع از عکاسی بوده و می تواند عکاس ورزشی را در این زمینه یاری کند موضوعی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهمترین مسئله در عکاسی از سوژههای ورزشی توجه به سرعت شاتر است، سوژههای ورزشی در اغلب مواقع در حال حرکت با سرعت بالا هستند بنابراین عکاس باید تمام توان و امکانات عکاسی خود را به کار گیرد تا سوژه ورزشی را در یک لحظه از زمان فریز کند (مگر در مواقعی که عکاس سعی دارد مفهومی خاص را در عکس دنبال کند، به عنوان مثال محو بودن پای اسبها در یک مسابقه سوارکاری، جهت انتقال هیجان حرکت و سرعت) در بیشتر مواقع عکاسان ورزشی از دوربینهایی استفاده میکنند که توان ثبت تصاویر متوالی زیادی را داشته باشند تا در میان آنها لحظهای که حتی از چشم عکاس هم دور مانده بوده، خود را نشان دهد.
اما باید بدانید که از مهمترین چالشهای یک عکاس حرفهای در حیطه ورزش انتخاب لنز صحیح است. استفاده از لنز مناسب عکاسی ورزشی میتواند سبب نمادینه شدن یک عکس شود و بالعکس لنز نامناسب بقدری ممکن است مخرب باشد که حتی روزنامههای محلی هم راضی به چاپ آن نشوند.
بهترین لنزها برای عکاسی ورزشی لنز مناسب ورزش مورد نظرتان را انتخاب کنیدعکسهای گرفته شده در ورزشهایی مثل فوتبال، فوتبال آمریکایی و بیسبال، معمولاً توسط لنزهای تله فوتو با دیافراگمهای باز ثبت میشوند. این لنزها توانایی گرفتن عکسهای کلوزآپ در دورترین نقاط یک مسابقه را هم دارند و میتوانند با محو کردن پس زمینه خاصترین لحظات را ثبت کنند. ورزشهایی همانند تنیس و بسکتبال این اجازه را به عکاس میدهد تا به بازی نزدیکتر باشد که از این رو لنزهای با فاصله کانونی ثابت یا زوم که دیافراگمهای باز دارند بیشتر میتوانند کارساز باشند، اما هرچند در ورزشهای نامبرده که معمولاً داخل سالن انجام میشوند و به علت پایینتر بودن نور، لازم است از لنزهای با دیافراگم باز استفاده کنید، زیرا ممکن است امکان تابش نور با فلاش اکسترنال یا فلاش روی دوربین جایز نباشد.
از سوی دیگر، در مسابقاتی همانند دومیدانی، اسبدوانی و موتور سواری یا دوچرخهسواری، که ورزشکاران اکثراً در راستای طولی فریم با هم مسابقه میدهند، سرعت عکاسی از سوژهها بالاست و معمولاً باید از تکنیک Panning استفاده کنید، بدین معنا که باید بتوانید دوربین و لنز را رو به سوژه، با سرعت زیادی در جهت حرکت آن بچرخانید و این در حالی است که سرعت بالای سوژه معمولاً اجازه استفاده از سرعتهای شاتر پایین را به شما نمیدهد و اگر کمی سرعت را کم کنید، احتمالاً سوژه محو میشود که از این رو باید لنزی داشته باشید که نه تنها دارای فاصله کانونی بلند باشد، بلکه دیافراگم باز، لرزشگیر قدرتمند با امکان محدود کردن لرزش در حرکتهای Panning و نهایتاً اپتیک بسیار قوی و تصویری بسیار شارپ داشته باشد و چنین لنزی قطعاً بسیار گرانقیمت است.
اگر نتایج به دست آمده را کنار هم بگذارید متوجه میشوید چرا لنزهای تله فوتو زوم حرفهای که دارای دیافراگم باز هستند و لنزهای پرایم تلهفوتو میان عکاسان ورزشی طرفداران زیادی دارند و در نتیجه چرا در قیاس با دوربینهای فولفریم و دوربینهای بدون آینه یا اصطلاحا mirrorless دارای قیمت بالاتری هستند که از این رو، خرید این لنزها در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت در این شغل است! داشتن این لنزها به عکاسان اجازه میدهد تا عکسهای ورزشی را با بالاترین کیفیت ثبت کنند و مرتباً رتبه شغلی خود را افزایش دهند.
لنز مناسب عکاسی ورزشی عمومی: ۷۰-۲۰۰ میلیمتر f/۲.۸اگرچه ما چیزی به نام لنزهای عمومی برای عکاسی ورزشی نداریم، اما می توان گفت در اینجا منظور لنزهایی است که بیشترین استفاده را برای عکاسی ورزشی دارند. لنزهای زوم تله فوتو با دیافراگم باز، برای اغلب پروژههای عکاسی کاربرد دارند. اما این طور تصور می شود که شما میتوانید به عنوان یک بیننده، تا حد زیادی به زمین بازی نزدیک شوید و زمین بازی هم اندازه نسبتاً کوچکی دارد. به عنوان مثال عکاسی از مسابقات فوتبال با زمینی به آن بزرگی یا مسابقات اتومبیلرانی که دور تا دور یک زمین خیلی بزرگ انجام میشود، با این لنزها چندان ساده نیست.
اما این لنزها برای عکاسی از ورزشکاران در اغلب ورزشهای دیگر مانند بسکتبال، والیبال، تنیس، شنا و … که فاصله شما با ورزشکاران در حد معمول است، بسیار مناسب هستند. کاربرد این لنزها بسیار بالاست و به همین دلیل هم هست که تقریباً همه برندهای سازنده لنز، لنزهای حرفهای و خوبی را در این رده معرفی کردهاند.
Nikon AF-S NIKKOR ۷۰-۲۰۰mm f/۲.۸E FL ED VRاین یکی از بهترین لنزها برای دوربینهای نیکون است. کیفیت اپتیک بسیار پیشرفته، بدنه قدرتمند و حرفهای با عایقبندی بالا در برابر شرایط بد محیطی است. اگرچه تمام این سری لنزها، لنزهای سنگینی هستند، اما این لنز حداقل کمی سبکتر از رقبای دیگر خودش است.
طبیعتاً مانند اغلب لنزهای حرفهای، این لنز برای دوربینهای فولفریم ساخته شده است و در صورتیکه آن را روی دوربینهای غیر فولفریم نیکون ببندید، با ۵۰ درصد افزایش، به ۱۴۰-۳۰۰ میلیمتر میرسد. نیکون در این لنز از ۶ عدسی Extra Low Dispersion استفاده کرده است که عدسیهای بسیار گرانقیمت و با کیفیتی هستند و از این رو در نام آن، عبارت ED را نیز میبینیم.
پوششهای ضد بازتاب، پوشش ضد جذب روی عدسیهای جلویی و عقبی، موتور فوکوس بسیار سریع و لرزشگیر ۴ استاپ از مشخصات مهم این لنز هستند و آن را به یکی از بهترین لنزهای ورزشی تبدیل میکنند.
Canon EF ۷۰-۲۰۰mm f/۲.۸L IS II USM AFاین لنز هم یکی از بهترین لنزهای کانن برای عکاسی ورزشی است که در واقع نسخه دوم و بسیار پیشرفتهتر از مدل IS همین لنز است. البته باید توجه داشته باشید که همین چند روز پیش، نسخه جدیدتری از این لنز با نام Canon EF ۷۰-۲۰۰mm f/۲.۸L IS III USM AF هم معرفی شد. نسخه جدیدتر تفاوت چندانی با نسخه قبلی آن ندارد و هر دوی آنها از بهترین لنزهای ۷۰-۲۰۰ کانن هستند.
استفاده از یک عدسی فلوریت و ۵ عدسی UD در این لنز، امکان ثبت عکسهایی با کیفیت را در سرتاسر محدوده زوم آن فراهم میکند. وجود پوششهای مختلف، از پوششهای ضدبازتاب گرفته تا پوشش ضد آلودگی و رطوبت، باعث میشود تا بتوانید در شرایط آب و هوایی سخت هم از آن استفاده کنید. ضمن اینکه این لنز، از سری لنزهای L کانن است که عایقبندی و کیفیت آن از پیش تضمین شده است.
این لنز هم همانند همتای نیکونی اش، دارای لرزشگیر بسیار پیشرفته اپتیکال است که میتواند تا ۴ استاپ لرزش دست را در سرعتهای شاتر پایین، خنثی کند و به همین دلیل هم هست که اغلب عکاسانی که از کانن استفاده میکنند، این لنز را به عنوان لنز عکاسی ورزشی اصلی خودشان انتخاب میکنند.
Sigma ۷۰-۲۰۰mm f/۲.۸ EX DG OS HSM AFاین مدل نیز یکی از بهترین لنزهای سری ۷۰-۲۰۰ها است که محصول شرکت سیگما بوده و برای مانتهای مختلفی ساخته میشود. یعنی میتوانید نسخههای جداگانهای از این لنز را برای دوربین نیکون، کانن و سیگما، تهیه کنید . این لنز اگرچه لنزی نسبتاً قدیمی است و جزو نسخههای جدید لنزهای سیگما مانند سری Art این شرکت نیست، اما همچنان بازار خود را حفظ کرده و لنز پرطرفداری بین عکاسان ورزشی است.
دارا بودن لرزشگیر ۴ استاپ اپتیکال، استفاده از عدسیهای پیشرفته، دهانه باز f/۲.۸، بدنه بسیار قوی و عایقبندی شده و پوششهای مختلف روی عدسیها، سبب شده تا این لنز به عنوان یک رقیب جدی برای لنزهای اصلی کانن و نیکون، تلقی شود. اما موضوعی که استقبال عکاسان ورزشی از این لنز را سبب شده ، قیمت بسیار مناسب آن، در برابر مدلهای اصلی است. این لنز نزدیک به ۵۰۰ دلار ارزانتر از همتاهای کانن و نیکونی خودش است و از آنجا که کیفیت بسیار بالایی هم دارد، بسیاری از عکاسان ورزشی ترجیح میدهند، مدل ارزانتر را به عنوان لنز مناسب عکاسی ورزشی انتخاب کنند.
خصوصاً اینکه سرعت فوکوس این لنز در حالت خودکار که برای عکاسان ورزشی اهمیت زیادی دارد، اصلاً دست کمی از مدلهای اصلی ندارد و میتواند در شرایط عکاسی از سوژههای پرسرعت بسیار دقیق عمل کند.
Tamron SP ۷۰-۲۰۰mm f/۲.۸ Di VC USD G۲جدیدترین لنز از سری لنزهای ۷۰-۲۰۰ شرکت تامرون با نام G۲ شناخته میشود. این لنز یکی از بهترین لنزهای فاصله کانونی ۷۰-۲۰۰ موجود در بازار است که با توجه به قیمت بسیار مناسبی که دارد، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. لنز جدید تامرون، برخلاف مدل قبلی خودش دارای بدنهای بسیار خوش ساخت و حرفهای با عایقبندی فوقالعاده است. استفاده از یک عدسی XLD و ۵ عدسی LD در ساختار اپتیک این لنز، کیفیت بالای تصویر را در سرتاسر محدوده زوم آن تضمین میکند.
موتور فوکوس اولترا سونیک و انواع پوششهای مختلف ضدبازتاب و ضد آلودگی روی عدسیهای آن، این لنز را برای عکاسی از سوژههای سریع در مسابقاتی که در فضای باز برگزار میشوند، آماده میکند. اما مهمترین مزیت این لنز مناسب عکاسی ورزشی نسبت به هر سه لنزی که در این رده معرفی شد، لرزشگیر Vibration Reduction بسیار پرقدرت آن است.
این لرزشگیر امکان حذف لرزشهای دست تا ۵ استاپ را دارد که در بین لنزهای ۷۰-۲۰۰ f/۲.۸ منحصر بفرد است. این لرزشگیر میتواند با مدهای مختلفی کار کند که از جمله آنها مد لرزشگیری روی حالت Panning است تا حرکتهای عمودی را در هنگام چرخاندن لنز روی سطح افق حذف نماید. با توجه به قیمت بسیار ارزانتر و عرضه مدلهای مخصوص برندهای مختلف، این لنز طرفداران زیادی را در بین برندهای مشهور بازار پیدا کرده است، که میتوان به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی از آن بهره برد.
لنزهای تلهفوتو پرایم با دیافراگم باز، لنز مناسب عکاسی ورزشیوقتی به مدلهای تلهفوتو پرایم میرسیم، لنزهای کمی با دهانه باز در میان آنها دیده میشود. داشتن دیافراگم باز، به دلیل افزایش زیاد وزن دوربین و بزرگ شدن شدید دهانه لنز، برای لنزهای تله بلند چندان ساده نیست و به همین علت لنزهایی که دارای چنین شرایطی باشند بسیار معدودند. به دلیل استفاده خاص و اندازه بسیار بزرگ آنها، افرادی که این لنزها را تهیه میکنند نیز زیاد نیستند و در اغلب موارد، تنها عکاسان ورزشی که از سوی مؤسسات معتبر برای پوشش مسابقات حرفهای مانند جامجهانی فوتبال یا المپیک اعزام میشوند از چنین لنزهایی استفاده میکنند. این لنزها معمولاً بسیار گرانقیمت هستند و اغلب فروشگاههای تجهیزات عکاسی حرفهای، به صورت سفارشی آنها را ارائه میکنند. از مهمترین این لنزها که جز بهترین لنز مناسب عکاسی ورزشی هستند، میتوان به این مدلها اشاره کرد:
Canon EF ۴۰۰mm f/۲.۸L IS II USMاین لنز یکی از بلندترین فاصلههای کانونی را در بین لنزهای پرایم کانن دارد و زاویه دید آن با نمای ۶ درجه بسیار بسته است. از آنجا که این لنز برای دوربینهای فولفریم کانن ساخته شده است، در صورت استفاده از آن روی دوربینهای غیر فولفریم این شرکت، فاصله کانونی آن به ۶۴۰ میلیمتر افزایش مییابد که فاصله کانونی بسیار بلندی است و در صورتی که از آن روی دست استفاده کنید، کمترین سرعتی که میتوانید با آن عکاسی کنید نباید از ۱/۶۰۰ ثانیه کمتر باشد.
کانن در این لنز از موتور فوکوس Ultrasonic مدور استفاده کرده که سرعت فوکوس آن را شرایط کمنور و فوکوس روی سوژههای متحرک سریع تضمین میکند. خوشبختانه این لنز به یک لرزشگیر قدرتمند مجهز شده است که میتواند تا ۴ استاپ لرزشگیری انجام دهد. هرچند به ندرت ممکن است یک عکاس ورزشی، بدون پایه و تجهیزات نگهدارنده با این لنز عکاسی کند. این لنز تقریباً نزدیک به ۴ کیلوگرم وزن دارد و نمیشود به راحتی آن را در دست گرفت.
Nikon AF-S NIKKOR ۵۰۰mm f/۴E FL ED VRاین لنز هم همتای نیکونی لنز تله فوتو بلند کانن است که مخصوص مانت F یا دوربینهای فولفریم این شرکت ساخته شده و البته میتواند با ضریب بزرگنمایی ۱٫۵ برابر، روی دوربینهای غیر فولفریم این شرکت، نمایی برابر با فاصله کانونی ۷۵۰ میلیمتر را نمایش دهد. نیکون در این لنز سنگین وزن، از ۲ عدسی فلوریت و ۳ عدسی ED استفاده کرده است که عبارت ED در نام آن نیز نشاندهنده همین موضوع است.
همچنین یک موتور فوکوس بسیار پرسرعت مافوق صوت هم در این لنز استفاده شده که در ترکیب با فوکوس ۳ D در دوربینهای نیکون، میتواند به خوبی روی سوژههای متحرک قفل کرده و فوکوس را دنبال کند و به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی به دارندگان دوربینهای نیکون کمک کند. ضمن اینکه یک رینگ بزرگ و بسیار روان هم روی این لنز قرار دارد که در هر زمان میتوانید با آن فوکوس را به صورت دستی کنترل کنید. همانند اغلب لنزهای تله فوتو، در این لنز هم از یک لرزشگیر ۴ استاپ استفاده شده تا لرزشهای خفیف دست را خنثی کند. این لنز با حدود ۴۰ سانتیمتر طول و وزن ۳٫۰۹ گرم یکی از لنزهای سبک با این فاصله کانونی محسوب میشود.
Sigma ۵۰۰mm f/۴ DG OS HSM Sportsلنز سیگما ۵۰۰ میلیمتر یک جایگزین ارزان قیمت لنز مناسب عکاسی ورزشی برای کسانی است که میخواهند علاوه بر فاصله کانونی بسیار بلند، هزینه چندان زیادی را برای لنز پرداخت نکنند. البته نباید قیمت پایین این لنز شما را بدبین کند. سیگما در ساخت این لنز از عدسیهای بسیار پیشرفتهای استفاده کرده که از آن جمله میتوان به یک SLD و دو عدسی FLD اشاره کرد. تمامی عدسیها نیز با پوششهای چند لایه اختصاصی سیگما پوشیده شدهاند و ضمناً در داخل بدنه آن از یک موتور فوکوس Hyper Sonic AF هم استفاده شده است و همانند اغلب لنزهای این گروه، در این لنز نیز از یک لرزشگیر با قدرت ۴ استاپ استفاده شده است.
این لنز با بدنه و مانت فلزی و طول ۳۸ سانتیمتر، ۳٫۳ کیلوگرم وزن دارد و یکی از لنزهای سنگین وزن پرایم محسوب میشود. ضمناً از این لنز مانتهای مختلفی برای دوربینهای مختلف در دسترس است و میتوانید بسته به کانن یا نیکون بودن دوربینتان، مدلهای مختلفی از آن را در بازار تهیه کنید، پس میتواند یک لنز مناسب عکاسی ورزشی باشد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: عکاسی ورزشی ترفندهای عکاسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۶۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای کارگاه «آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما» گفت: در سینمای ایران حضور در سمتهای مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که میخواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیل روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم؛ به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفههای مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه میکنم که ابتدا عکاسی را با فیلمهای کوتاه تجربه کنند تا روابطی را که میان گروههای مختلف وجود دارد، یاد بگیرند.
کار در سینما طاقت فرسا است
عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرسا است و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلانها بارها تکرار شود. برخی فکر میکنند عکاسی فیلم کار سادهای است. عدهای نیز تصور میکنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ میکنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب میکند. در واقع من شیوه ثبت بسیاری از عکسها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور میکنم. برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا میکنند، آشنایی ندارند و این مساله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را میخوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایدههایی جدیدی میرسید.
شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد
عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قابهای او تاثیر گرفته است، افزود: مثلا می توان برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مساله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جزو وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند.
وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل میکند، سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است. بازیگر مقابل دوربین، پارتنر یک عکاس به شمار میرود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس فیلم «قرمز» در ادامه این نشست گفت: سالها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار میکند و چگونه حس خود را به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می دهد. در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد؛ عده ای کاملا حسی و برخی مبتنی بر تکنیک بازی می کنند، برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد.
عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو انجام میگرفت و به همین دلیل با دشواریهای بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها میپرداختم. به صورت اصولی در همه فیلمها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط میتوان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یاد گرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است. یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفهای من داشته است.
یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است
عابدی عنوان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط»، شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکسهای مربوط به آن شخصیتها میتوانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است ولی این باور اشتباه است؛ یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برای من ریسک بزرگی به شمار میرفت.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک میبیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش میدهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی بسیار مهم است و به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد.
عکاس فیلم نمایانگر تجربه تهیه کننده
عابدی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانی که فیلمنامهای را مطالعه میکنم، متوجه میشوم کدام قسمتها نیاز به عکس دارد.
وی با یاد کردن از اکبر عالمی بیان کرد: عالمی در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او میآموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده میکردم.
وی با اشاره به اهمیت نگاه تهیه کنندهها، بیان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است.
ماندن در سینما اهمیت دارد
وی درباره چگونگی ورود به سینما گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژههای مختلفی معرفی کردهام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمیتوانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژههای مختلف این عرصه را تجربه کردم.
عابدی، گفت: این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه با یک موبایل هم میتوان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی و عکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوانترها چندان دنبال تجربههای تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاههای سینمایی دورههایی را برای افرادی برگزار میکنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کردهاند و دورههای مختلف آن را گذراندهاند. در این کلاسها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزهها و خصوصا عکاسی صحبت میکنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا میشدند و این مساله برای آنها اهمیت زیادی داشت زیرا عکسها بسیار دیده میشدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارایه آن بسیار گستردهتر شده است.
خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است
عابدی درباره شاخصهای یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست، اولین مساله است و نورسنجی نیز باید به درستی انجام بگیرد و این الفبای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعهای از اکت بازیگر، نورپردازی، صحنه آرایی و شکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس میشود.
وی ادامه داد: مجموعهای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب میشود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام میشود و به همین علت فرآیند عکسبرداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند در پایان یادآور شد: بزگترین عنصری که هر عکاس میتواند در کار خود به آن متکی باشد، بهرهگیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکسها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه میکنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکسهایی را تهیه میکردم. متاسفانه امروزه روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام میشود و حتی اندازه قاب را تغییر میدهند که اتفاقی بسیار غیرحرفهای است.
کد خبر 6093813 سید امیر شایان حقیقی