Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود این که در سال ۹۱ بیش از صد مدرسه قرآنی در استان زنجان فعال بود اما به نظر می‌رسد در سال‌جاری فعالیت این مدارس در سطح استان به دلیل کمبود اعتبار به حداقل رسیده و دیگر مدارس و دانش آموزان فعالیتی اضافه بر درس قرآن موجود در پایه تحصیلی ندارند. ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مدارس قرآنی دارای اهدافی از جمله زمینه‌سازی برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان، رشد و توسعه معارف، فراهم نمودن زمینه حفظ آیات، تدبر در آن‌ها و توانایی بهره‌گیری از آیات قرآن کریم در زندگی فردی و اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدارس می‌تواند در ارتقا جایگاه مدرسه به کانون تربیتی و اعتلای فرهنگ و تربیت قرآنی در جامعه و مخصوصا میان دانش‌آموزان موثر باشد، اما با وجود این که در سال 91 بیش از صد مدرسه قرآنی در استان زنجان وجود داشت، به نظر می‌رسد فعالیت این مدارس در سطح استان به حداقل رسیده است و دانش آموزان و مدارس فعالیتی اضافه بر درس قرآن موجود در پایه تحصیلی ندارند.

کارشناس قرآنی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان با اشاره به این که مدارس قرآنی چندین سال است که در استان غیرفعال است، اظهار داشت: یکی از علل تعطیلی مدارس قرآنی، نبود اعتبار کافی بود اما با این وجود مهم‌ترین عامل که مانع از ادامه فعالیت مدارس قرآنی در استان زنجان شد موازی‌کاری برخی دستگاه‌های اجرایی بود.

وی ادامه داد: با توجه به مسئولیتی که بر عهده مدیران مدارس وجود داشت و عدم قبول مسئولیت توسط برخی مدیران در شیفت بعدازظهر، امکان ادامه فعالیت مدارس قرآنی دیگر میسر نبود.

تعداد مدارس قرآنی در سطح خراسان رضوی افزایش پیدا می‌کندآیت‌الله اختری در سنندج: آموزش و توسعه مدارس قرآنی در حال گسترش است

به گفته وی، از طرفی آموزش‌ها و اقداماتی که در مدارس قرآنی استان انجام می‌گرفت توسط دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سطح استان نیز ارائه می‌شد، افزود: آموزش و پرورش استان زنجان دارای 12 دارالقرآن است که با سه مجموعه در شهر زنجان دایر است و علاقه‌مندان به علوم قرآنی را آموزش می‌دهد.

علی کریمی با بیان این که معلمان در مدرسه فرصت لازم برای کارکردن قرآن به صورت جداگانه نداشتند، افزود: در حال حاضر فقط تابلوها از مدارس قرآنی به جا مانده و دیگر مدرسه‌ای به نام مدارس قرآنی در زنجان نداریم.

وی با تاکید بر این که تابلوها تنها بازماندگان مدارس قرآنی در استان زنجان هستند، گفت: با این که تابلو مدارس قرآنی در برخی مدارس وجود دارد اما مدرسه به صورت عادی در حال انجام فعالیت است.

کارشناس قرآنی آموزش و پرورش استان زنجان افزود: مسئله حاضر این است که مدارس قرآنی با این که فعالیتی در سطح استان ندارند اما اجازه جمع کردن تابلوهای مدارس قرآنی را نداریم، زیرا در صورت جمع آوری مشکلاتی برای‌مان ایجاد خواهد شد.

مدیر موسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت‌(ع) زنجان با اشاره به این که دو مدرسه دخترانه و پسرانه در مقطع ابتدایی و یک مدرسه دخترانه در مقطع متوسطه اول با عنوان مدارس قرآنی زیر نظر جامعه القران الکریم زنجان در حال فعالیت در استان هستند، اظهار داشت: چهار مرکز پیش دبستانی قرآنی با سه مرکز در زنجان و یک مرکز در شهرستان سلطانیه نیز مسئولیت آموزش کودکان را برعهده دارد.

مهری خدیری با بیان این که احداث مدرسه قرآنی مقطع متوسطه اول پسرانه را نیز در دستور کار سال‌جاری داریم، افزود: خانواده‌ها پیگیر شروع به فعالیت این مدارس هستند که امیدواریم با کمک مسئولین و خیرین زیرساخت‌ها آماده شود تا این مدرسه نیز شروع به فعالیت کند زیرا در صورت فراهم شدن شرایط ما آمادگی کامل در این زمینه را داریم.

وی با بیان این که آموزش و پرورش در حال حاضر مدارس قرآنی فعال ندارد، خاطر نشان کرد: کل مدارس قرآنی دولتی آموزش و پرورش استان تعطیل شده است و مدارس قرآنی موجود حال حاضر، تماما با نام امام حسن مجتبی (ع) تحت نظر جامعه القرآن الکریم زنجان به صورت غیردولتی در حال فعالیت است که مجوز رسمی برای فعالیت را از آموزش پرورش دریافت کرده است.

مدیر موسسه جامعه القرآن الکریم و اهل بیت (ع) زنجان با بیان این که شهرستان‌های ابهر، سلطانیه، خدابنده برای تاسیس مدارس قرآنی درخواست احداث دارند، تصریح کرد: با این که این شهرستان‌ها استقبال بالایی از این مدارس دارند اما در بحث مالی و راه‌اندازی مدارس قرآنی در این شهرستان‌ها مشکل وجود دارد.

به بیان وی در این مدارس دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که دغدغه تربیت دینی و مذهبی دارند و علاقه‌مند به پرداختن مسائل پرورشی‌اند از مدارس قرآنی استقبال می‌کنند به طوری‌که از همه اقشار در این مدارس حضور می‌یابند و دانش‌آموزان طبق مصوبه آموزش و پرورش تمام دروس را در این مدارس آموزش می‌بینند.

خدیری خاطرنشان کرد: بحث قرآنی در این مدارس به صورت تخصصی پرداخته می‌شود و طبق بودجه‌بندی موجود از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی برنامه‌ریزی وجود دارد تا در هر سال چه میزان از آموزش قرآن از جمله روخوانی، روان‌خوانی، ترجمه مفاهیم، تجوید، حفظ قرآن و قرائت در هر کلاس به دانش آموزان ارائه شود.

وی با اشاره به این که به مسائل پرورشی هم‌چون آموزش احکام، نماز، سبک زندگی، مفاهیم قرآنی و زندگی قرآنی نیز به صورت تخصصی پرداخته می‌شود، ابراز داشت: مسائل پرورشی نیز جز بودجه‌بندی‌های آموزشی دانش‌آموزان در مدارس قرآنی است.

خدیری با اعلام این که در حال حاضر 900 نفر دانش‌آموز در مدارس قرآنی زنجان در حال آموزش هستند، تاکید کرد: استقبال دانش آموزان و اولیا از مدارس قرآنی نسبت به سال‌های قبل بسیار بالاتر رفته و به دلیل نبود ظرفیت لازم، دانش‌آموزان به صورت گزینشی برای ادامه تحصیل در این مدارس انتخاب می‌شوند.

وی با اعلام این که مدارس قرآنی موجب کارآفرینی شده است، گفت: 110 نفر به صورت مستقیم در این مدارس در بحث آموزشی و اداری فعال‌اند، علاوه‌براین به‌صورت غیرمستقیم برای 300 الی 400 نفر از جمله آشپز و سرویس ایاب و ذهاب هم اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

انتهای پیام/1011/ز

R7557/P1549/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۷۸۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه متفاوتی دارند و شهریه مدارس با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، تعیین می‌شود. - اخبار استانها -

رضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه در سراسر کشور بیش از 18 هزار مدرسه غیردولتی و بیش از 20 هزار آموزشگاه وجود دارد، گفت: در استان کرمان قریب هزار و 100 مدرسه غیردولتی وجود دارد که در امر آموزش دانش آموزان به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند.

وی با بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت است، افزود: نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و امکانات از جمله عوامل سهیم در تعیین شهریه مدارس غیردولتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، ادامه داد: شهریه این مدارس با توجه به آیین‌نامه و موادی چون محل مدرسه، اجاره مدرسه، امکانات مدرسه، هوشمند بودن، استفاده از سالن‌های ورزشی و فوق برنامه‌ها مشخص می‌شود.

وی با اشاره به روند تصویب نرخ شهریه مدارس غیردولتی، بیان کرد: شهریه مدارس غیردولتی با توجه به امکانات و خدماتی که به دانش آموزان ارائه می‌شود از سوی مؤسس تعیین شده و ادارات آموزش و پرورش شهریه پیشنهادی را بررسی می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه ممکن است آموزش و پرورش رقم شهریه پیشنهادی از سوی مؤسس را تایید یا تعدیل کند، افزود: در ادامه نرخ شهریه به شورای سیاست‌گذاری مدارس و مراکز غیر‌دولتی ارجاع می‌شود و در آنجا برای نرخ شهریه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال تمام مدارس غیردولتی ما شهریه متفاوتی دارند، گفت: اولیا می‌توانند از سایت سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به آدرس https://mosharekatha.ir/  مبلغ شهریه مدرسه مورد نظر خود را مشاهده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه والدین می‌توانند با وارد کردن نام یا کد مدرسه در سامانه مشارکت‌ها از مبلغ شهریه مدرسه مورد نظر مطلع شوند، ادامه داد: با جمع ارقامی که در بخش استعلام شهریه وجود دارد مانند شهریه فوق برنامه درسی، شهریه مکمل و شهریه تابستانی رقم کلی شهریه مدرسه مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش به همراه اداره بازرسی، حراست و آموزش‌ها بر مدارس غیردولتی نظارت دارند، گفت: در سایت شهریه آموزش و پرورش شهریه تمام مدارس مشخص است؛ همچنین میزان شهریه با فوق برنامه‌ها باید روی دیوار حسابداری مدرسه نصب شده باشد.

انتهای پیام/511/

 

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • اعتبار توسعه راه‌های جنوب استان بوشهر تامین شد